Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Dokładnie 10 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP.

Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.
Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.


Obszar dworca PKP obsługują obecnie trzy linie tramwajowe nr 5, 8 i 9.
Każdego dnia z tramwajów w tej części miasta korzysta ponad 9 tysięcy osób, a z linii autobusowych 12 tysięcy pasażerów.

Czytaj więcej...Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata.
Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań.
Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko.
Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.

Czytaj więcej...Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem.
Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku.
Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas).
Wraz z tą inwestycją wdrożono system ITS, który działa do dziś.

Czytaj więcej...Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
W ostatnich latach powstała również koncepcja wydłużenia tramwajowej trasy przez osiedle Bocianowo i ulicę Chocimska do skrzyżowania ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.

Czytaj więcej...Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy

Czytaj więcej...Rozpoczyna się projektowanie i budowa dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza. Poprawią one bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Umowa z wykonawcą została podpisana.


Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej. Poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.

Firma Affabre, która przystąpiła do przetargu wyceniła wartość prac projektowo-budowlanych na kwotę 1,4 mln zł. Umowa została podpisana. W pierwszej kolejności wykonawca opracuje projekt i uzyska niezbędne pozwolenia. Prace budowlane realizowane będą w przyszłym roku. Będą one objęte 5-letnią gwarancją.

Nowe przystanki w obu kierunkach zostaną nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego. Koncepcja zakłada m.in. przebudowę pasów ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodników na wysokości zaprojektowanych przystanków. Nowe perony przystankowe będą miały długość około 30 metrów.

Czytaj więcej...Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).

Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Na ul. Gdańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Chodkiewicza jeszcze przed budową przystanku wiedeńskiego dla bezpieczeństwa pasażerów zastosowane zostało tymczasowe rozwiązanie w postaci wyspowego progu zwalniającego.

Czytaj więcej...We wtorek (15 listopada) uruchamiamy kolejne parkingi w ramach bydgoskiego systemu Park&Ride (Parkuj i Jedź).
Kierowcom udostępniamy parking przy rondzie Kujawskim oraz ul.Gdańskiej w Myślęcinku.

Od października można już korzystać z obiektu przy węźle Zachodnim.

Czytaj więcej...Docelowo cały system tworzyć będzie 5 parkingów zlokalizowanych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Niebawem otwarte zostaną jeszcze Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego) oraz wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej.




Czytaj więcej...Całość systemu jest monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który został przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostały specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.



W poniższym filmie prezentujemy instrukcję korzystania z bydgoskiego systemu Park & Ride.

Czytaj więcej...Już 30 bydgoskim tramwajom patronują Osoby zasłużone dla naszego Miasta.
Nazwiska wybrano w konkursach przeprowadzonych w 2015 i 2017 roku.
Wśród patronów nie mogło zabraknąć wielkich patriotów walczących o niepodległą Polskę m. in. Witolda Bełzy, Jana Maciaszka czy por. Leszka Białego.
Są też wybitne postacie ze świata sportu, kultury i sztuki, mocno związane z naszym Miastem.
Przybliżamy sylwetki patronów bydgoskich Swingów.

Czytaj więcej...W związku z budową nowej linii w ciągu ul. Kujawskiej (2017 rok) i modernizacją sieci na Kapuściskach, zamówiliśmy 18 nowoczesnych pojazdów.
Ogłoszony został też plebiscyt na patronów bydgoskich tramwajów.
W 2015 roku podobny plebiscyt przeprowadzony został przy okazji zakupu nowoczesnego taboru do obsługi torowiska w Fordonie.

Na 11 listopada przybliżamy patronów bydgoskiego taboru.

Wybrane przez bydgoszczan nazwiska, którymi nazwane zostały bydgoskie tramwaje to między innymi:
Jan Maciaszek (pierwszy prezydent Bydgoszczy)
por. Leszek Biały (Podporucznik Armii Krajowej, szef łączności okręgu pomorskiego),
Witold Bełza (Bibliotekarz i literat. Dyrektor Biblioteki Miejskiej na Starym Rynku przez cały okres międzywojenny i w latach 1945-52. Doprowadził do odzyskania z rąk niemieckich dzieła biblioteki bernardyńskiej),
Jan Biziel (lekarz, działacz niepodległościowy i społeczny, radny miejski, Honorowy Obywatel Bydgoszczy).
Marian Rejewski (polski matematyk i kryptolog, który w 1932 roku złamał szyf Enigmy czyli maszyny szyfrującej używanej przez hitlerowskie Niemcy),
Wincenty Gordon (działacz społeczny i historyk. Łącznik i sanitariusz w czasach Powstania Wielkopolskiego. Komendant drużyn skautowych w Bydgoszczy w okresie międzywojennym. Podczas II wojny światowej organizował trójki Szarych Szeregów. Zajmował się także opisywaniem historii Bydgoszczy),
Anna Jachnina (Autorka najbardziej popularnej piosenki z czasów okupacji hitlerowskiej "Siekiera, motyka". Żołnierz Armii Krajowej. Wiezień obozów w Auschwitz i Ravensbruck. Od 1947 roku mieszkała w Bydgoszczy. Pracowała w radiu jako kierownik redakcji kulturalnej),
Bartłomiej z Bydgoszczy (zakonnik-bernardyn, urodzony w Bydgoszczy ok. roku 1480. Opiekował się biblioteką klasztorną. Był też nauczycielem w szkole klasztornej. Napisał dwa słowniki: łacińsko-polski oraz gramatyczny),
Pola Negri ( polska aktorka filmowa i teatralna, międzynarodowa gwiazda kina niemego, w 1920 roiku zakupiła kamienicę i zamieszkałą w Bydgoszczy przy ul. Zamoyskiego 8)
Leon Barciszewski (Prezydent Bydgoszcz od listopada 1932 roku),
Leon Wyczółowski (polski malarz, grafik i rysownik, jeden z czołowych przedstawicieli Młodej Polski w nurcie malarstwa realistycznego, miłośnik Bydgoszczy)
Jeremi Przybora (współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Z Bydgoszczą związany dwojako. Przed II wojną przyjeżdżał na wakacje do majątku krewnych na terenie obecnego Nowego Fordonu. Po II wojnie pracował w rozgłośni Polskiego Radia w Bydgoszczy),
Andrzej Szwalbe (twórca życia kulturalnego w Bydgoszczy. Pomysłodawca wielu artystycznych przedsięwzięć. Inicjator zbudowania Filharmonii Pomorskiej i opery w Bydgoszczy a także gmachu BWA. Odegrał decydującą rolę w powołaniu Akademii Muzycznej),
Michał Jagodziński (wieloletni dyrektor i prezes Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Działacz Solidarności),
król Kazimierz Wielki (ostatni władca z dynastii Piastów. W 1346 roku nadał Bydgoszczy prawa miejskie),
Andrzej Brończyk (Legendarny piłkarz Zawiszy)

Obecnie już 30 tramwajów otrzymało nazwy Osób zasłużonych dla naszego Miasta.

Czytaj więcej...Nie tylko tramwaje
Wielu zasłużonych dla Miasta otrzymało też pamiątkowe tablice wmurowane w bruk ul. Długiej.

W Alei Autografów znajdują się tak znamienite nazwiska współcześnie zasłużonych dla Bydgoszczy jak: Irena Szewińska, Jerzy Hoffman, Rafał Blechacz, Zbigniew Boniek, Lech Wałęsa, Tomasz Gollob, Irena Santor, Maciej Figas, Paweł Łysak czy prof. Aleksander Araszkiewicz,

Strona 60 z 263