Aktualności komunikacyjne
Nasze tramwaje na II miejscu w Polsce!
Bydgoskie tramwaje dzięki ostatnim inwestycjom stały się wyjątkowo wygodnym i szybkim środkiem transportu. Bydgoszcz zajęła II. miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości. Planujemy kolejne inwestycje w ten przyjazny dla środowiska transport.
Raport opracował portal „Puls Gdańska". Analizowana 12 systemów transportowych.
Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,5 km/h znalazła się tuż za Poznaniem. Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość. Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich.
Wyprzdziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Gdańsk, Wrocław, Kraków i Łódź.
- Bydgoszcz postawiła na tramwaje i dzięki temu możemy coraz sprawniej poruszać się po mieście – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy wieloletnie zaniedbania. Do 2010 mieliśmy tylko 2 nowoczesne tramwaje. Od lat 90. do momentu budowy torowiska na dworzec nie zbudowano ani jednego metra nowej linii. Dziś tramwajami możemy dojechać również do Fordonu oraz wzdłuż ulicy Kujawskiej na Górny Taras.
Nasza sieć tramwajowa urosła z 28 do ponad 41 kilometrów . Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów. Wkrótce ruszy budowa mostu spinającego ulice Toruńską i Fordońską. Wspólnie z mieszkańcami planujemy też dalszy rozwój tramwajowej sieci. To kosztowne inwestycje, skutkujące w trakcie realizacji sporymi utrudnieniami w ruchu, ale bardzo opłacalne szczególnie w dłuższej perspektywie.
W godzinach szczytu największą prędkość komunikacyjną uzyskały tramwaje linii nr 5, kursujące pomiędzy Rycerską i Łoskoniem – 24,1km/h. Ta linia uzyskuje również najwyższe prędkości poza szczytem – rzędu 26,3 km/h.
Doskonały wynik Bydgoszczy to w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji. Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami).
Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych. Pomogła również wymiana taboru. W latach 2015-2019 na tory wyjechały 33 nowoczesne pojazdy z Pesy.
Obsługują one przede wszystkim linie kursujące do Fordonu i na górny taras.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
• Długość torowisk: 41,4km
• Liczba składów tramwajowych kursująca w szczycie: 62
• Liczba linii tramwajowych: 11
• Średnia prędkość komunikacyjna: 20,5 km/h
• Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk
• Rok powstania: 1888
Rusza TRAMWAJ WODNY
Bydgoski Tramwaj Wodny to jedna z ulubionych i najpopularniejszych wakacyjnych atrakcji turystycznych Bydgoszczy. Możliwość podziwiania miasta z zupełnie innej perspektywy (od strony rzeki) przyciąga turystów i mieszkańców.
W tym roku będzie można skorzystać z tej atrakcji od 7 maja do 10 października. Terminy mogą jednak ulec zmianie, ze względu na sytuację epidemiczną.
Linie tramwaju wodnego obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II. Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów.
Wejście na pokład dla obu tras odbywa się przy Rybim Rynku.
Bilety dostępne są przez Internet oraz stacjonarnie w Bydgoskim Centrum Informacji. Jest również możliwość zakupu biletu u załogi statku, ale tylko bezpośrednio przed wybranym rejsem, jeśli będą wolne miejsca.
Słoneczniki kursują na dwóch malowniczych liniach: Słonecznej i Staromiejskiej.
Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na stronie:
https://visitbydgoszcz.pl/pl/odkryj/co-zrobic/93-tramwaj-wodny-w-bydgoszczy
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
W sobotę (8 maja) nastąpi wymiana słupa trakcyjnego w torowisku ulicy C. Lewińskiego.
Tym samym linie tramwajowe nr 3, 5, 7, i 10 zostaną skrócone do pętli Wyścigowa. Na wyłączonym odcinku zostanie uruchomiona autobusowa linia zastępcza za T3.
Bilety jednorazowe i okresowe z lini tramwajowej po przesiadce będą honorowane na linii zastępczej T3 na trasie Wyścigowa - Zajezdnia/ Łoskoń.
Montujemy kolejne wiaty przystankowe w mieście.
W ubiegłym roku zadaszeń chroniących pasażerów przed deszczem i wiatrem, ustawiliśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
W tym roku kilka z nich już zamontowaliśmy na przystankach.
Kolejne pojawiają się w ramach realizacji dużych inwestycji drogowych.
W kwietniu szklane, czterometrowe wiaty zamontowaliśmy na przystankach:
- Władysława IV – Stawowa w kierunku ulicy Szubińskiej - po ubiegłorocznym remoncie tej okolicy i dyslokacji przystanku, stworzyła się możliwość instalacji wiaty (poszerzenie szerokości peronu). Wsiada na tym przystanku dziennie ponad 220 pasażerów
- Łukasiewicza (przystanek początkowy) - z uwagi na pas drogowy o szerokości 2,7 m; wiata posiada wąskie boki. Tym samym realizujemy ubiegłoroczne ustalenia z Radą Osiedla Kapuściska. Na tym przystanku wsiada dziennie prawie 800 pasażerów.
- Skorupki – Czackiego kierunek ul. Piękna. W miejsce starej wiaty, została zainstalowana czterometrowa wiata szklana.
- przystanek na ul. Chemiczna przy ul. Mokrej (wiata ustawiona w ramach przebudowy Chemicznej).
Nowe zadaszenia ustawione są też w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
Wiaty pojawiły się już między innymi przy ul. Wojska Polskiego, ul. Kujawskiej i rondzie Bernardyńskim.
Na początku mają nowe wiaty zamontujemy jeszcze na przystankach:
- Brdyujście w kierunku Centrum - instalacja wiaty na prośbę mieszkańców, pracowników okolicznych firm i Rady Osiedla. Dziennie z przystanku korzysta ok. 150 pasażerów.
- Nakielska – Wrzesińska w kierunku Belmy - realizujemy ustalenia poczynione w roku ubiegłym z Radą Osiedla Wilczak. Dziennie korzysta z przystanku ponad 130 pasażerów.
W Bydgoszczy mamy już 585 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika.
Każdego dnia z przystanków w mieście korzysta blisko 266 tysięcy pasażerów.
94 % podróżnych korzysta już z wiat przystankowych.
Obecnie na terenie całego miasta prowadzone są wiosenne prace utrzymaniowe, na które składają się: mycie,, okresowe przeglądy, naprawy uszkodzeń i malowanie.
Wszystkie wymagane prace w tym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.