• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna
  3. Drogi Miejskie

Aktualności

Tramwajowa historia ulicy Długiej

Duga-3W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowany zostanie odcinek toru. Pierwsze prace już trwają. Będzie to kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście.

Ulica Długa rewitalizowana jest na odcinku 100 metrów. Zadanie jest częścią dużej inwestycji związanej z rozbudową ulicy Kujawskiej.

Prace na ul. Długiej rozpoczęły się z początkiem roku. W trakcie rozbiórek spod asfaltowej nawierzchni wydobyte zostały stare szyny tramwajowe. Warto pamiętać, że do lat 70. XX wieku ulicą Długą kursowały tramwaje.

Tramwaj-Stare-MiastoTramwajowa historia. 
Tory na Długiej od Jana Kazimierza do Zbożowego Rynku ułożono już 1888 roku. Była to pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy, która wiodła od dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Tory na Długiej straciły na znaczeniu po oddaniu do użytku polaczenia tramwajowego w ciągu ul. Bernardyńskiej w 1953 roku.

Przez kolejnych kilkanaście lat były jednak nadal użytkowane. Szczególnie intensywnie na początku lat 70. XX wieku. Wówczas budowany był węzeł tramwajowy na rondzie Jagiellonów i rozbudowywano przyległe ulice. Alternatywna trasa przez Stare Miasto znacznie ułatwiała objazdy. Ostatni tramwaj ulicą Długą w kierunku placu Teatralnego przejechał w 1974 roku. Od tego czasu sukcesywnie likwidowano kolejne odcinki nieużywanych torowisk.

Duga-1Wagon, tory i rozety
W trakcie rozpoczętej rewitalizacji miasta ta część tramwajowej historii Starego Miasta znów stała się wyjątkowo atrakcyjna. W 2008 roku w tracie przebudowy ulicy na odcinku pomiędzy Jana Kazimierza i Podwalem w ulicę wbudowano tory i ustawiono na nich zabytkowy wagon typu „2N".


Został on zbudowany w 1955 roku. Mieszkańców naszego grodu woził do końca 1977 r. Następnie przebudowano go na wóz techniczny – odśnieżarkę.

Od 2014 roku o tramwajach na Starym Mieście przypomina kolejny artefakt – fragment szyn wbudowany w ul. Mostową przed mostem Staromiejskim im J. Sulimy-Kamińskiego. W nawierzchnię w trakcie restylizacji mostu wbudowano również pamiątkową tablicę.

W trakcie rewitalizacji kolejnych kamienic restaurowane są również rozety – ozdobne haki mocowane w ścianach budynków, które podtrzymywały sieć trakcyjną.
Takie artefakty zachowały się m.in. na ul. Długiej i Św. Trójcy. Obecnie sieć mocowana jest wyłącznie do słupów.

Długa z kamienną nawierzchnią
Teraz do tych pamiątek dołączy kolejny odcinek szyn. Po natrafieniu na to znalezisko rozpoczęliśmy rozmowy z konserwatorem zabytków na temat możliwości wyeksponowania fragmentu torowiska. Tory (z roku 1957) zostaną wbudowane na wysokości kamienicy przy ul. Długiej 61.

Duga-2Szyny będą wkomponowane w jezdnię, na której układana jest kostka kamienna. Będzie ona na poziomie zbliżonym z częścią dla pieszych. Chodniki otrzymują nawierzchnie z granitowych płyt. Opaski wykonywane są z kamiennej kostki.
Ten zakres inwestycji jest uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.

Ważna ulica z nową nawierzchnią

kapliczna-1Zakończyły się prace budowlane na ulicy Kaplicznej na Siernieczku. To kolejna duża inwestycja zrealizowana w oparciu o wieloletni program przebudowy dróg gruntowych. Nowa jezdnia i chodniki ułatwiają mieszkańcom m.in. dojście do szkoły,  autobusowych przystanków oraz dojazd do posesji.

Ulica Kapliczna została utwardzona na odcinku ponad 800 metrów. Część od ul. Żyrardowskiej do wiaduktu kolejowego składa się już z wydzielonej asfaltowej jezdni i jednostronnego chodnika wyłożonego płytkami. Przy szkole podstawowej wybudowany został parking. Za wiaduktem kolejowym, ulica ma charakter pieszo-jezdni (bez wydzielonego chodnika), objętej strefą zamieszkania.

kapliczna-3W ramach zadania powstały też liczne zjazdy do posesji, energooszczędne oświetlenie uliczne, system odwadniający. Wokół ulicy dosadzone zostały krzewy oraz założony został trawniki. Dla bezpieczeństwa pieszych na całym odcinku powstały progi zwalniające.




kapliczna-4 kapliczna-6 

Prace w terenie rozpoczęły się pod koniec kwietnia bieżącego roku. Wartość inwestycji to blisko 5 mln zł. Są one objęte 5-letnią gwarancją.

Wkrótce rozpoczną się prace odbiorowe. Po ich zakończeniu piesi i kierowcy będą mogli w pełni korzystać z nowej trasy.

Ulica Kapliczna to jedna z ostatnich ulic zmodernizowana w oparciu o pierwszą edycję wieloletniego programu przebudowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku.
Dzięki niemu twardą nawierzchnie zyskało już 16 odcinków osiedlowych ulic. Warto podkreślić, że równocześnie w Bydgoszczy funkcjonuje szereg innych programów i inicjatyw, dzięki którym utwardzane są kolejne ulice.

W ten sposób w ciągu ostatnich 5 lat utwardzonych zostało aż 35 kilometrów ulic. Więcej informacji o tych zadaniach znajduje się w tekście „Kolejne ulice w asfalcie i ażurach"

Bezpieczne skrzyżowania i nowe chodniki w Fordonie

wolnaTrwa przebudowa chodników przy ul. Wolnej w Starym Fordonie.
Na Tatrzańskim modernizujemy skrzyżowanie ulic Zbójnickiej i Lawinowej.
Już wcześniej prowadziliśmy szereg prac poprawiających bezpieczeństwo w tej części miasta.
Wiele z takich zadań finansowanych jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.

zbjnickaNa osiedlu Tatrzańskim trwa przebudowa skrzyżowania ulic Lawinowej i Zbójnickiej. Ulica Lawinowa stanowi najważniejszy dojazd do kilkunastu bloków w północnej części osiedla. Obsługuje też szereg ważnych obiektów takich jak szkoła, targowisko i kościół. Cała ulica objęta jest strefą ograniczonej prędkości, a większość skrzyżowań ma charakter równorzędny.


W poprzednich latach w kilku punktach dobudowaliśmy progi zwalniające. W ocenie mieszkańców dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo były również niezbędne przy skrzyżowaniu z ul. Zbójnicką. Zadanie realizowane jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Prace zakończą się w ciągu miesiąca. Zabezpieczono na nie prawie 200 tysięcy złotych. Do ul. Zbójnickiej prowadzi tymczasowy objazd wytyczony ulicą Taterników.

wolna-2Dzięki programowi BBO trwa również modernizacja chodników przy ul. Wolnej. Estetyczne, równe nawierzchnie powstają na wysokości bloków przy ul. Wolnej 4 i Osiedlowej 16. Ułatwią one dojście w kierunku przystanków tramwajowych oraz pawilonów usługowych. Na tą inwestycję trafiło około 90 tysięcy złotych.

W ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta.
Zrewitalizowana ulica Bydgoska została wyposażona w wyspowe progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Progi i wyspy spowalniające ruch poprawiły bezpieczeństwo pieszych na wyremontowanej ul. Pod Skarpą oraz ul. GOPR-u. Sukcesywnie doświetlamy też przejścia dla pieszych m.in. w ciągu ulicy Fordońskiej i Pelplińskiej.

Wraz budową linii tramwajowej powstały też nowe skrzyżowania z ruchem okrężnym (na wysokości ul. Kleeberga, GOPR-u, Geodetów i na styku ulic Wyzwoleniea i Orląt Lwowskich).
W newralgicznych punktach zainstalowane zostały sygnalizacje świetlne m.in. na skrzyżowaniu ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich oraz na Fordońskiej na wysokości ul. Niewiteckiego.

Ulica Szubińska zakończona turbinowym rondem

turbina-2Kończy się budowa ronda turbinowego na przedłużeniu ul. Szubińskiej. Marszałkowska inwestycja znacznie ułatwiła dojazd do osiedla Miedzyń. Wcześniej z budżetu miasta na ul. Szubińskiej dobudowaliśmy drogi rowerowe, doświetlimy niebezpieczne przejścia dla pieszych i zmodernizowaliśmy pętlę autobusową.


Nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym ma charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później na rondzie nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.
Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

turbina-3Turbinowe rondo znacznie ułatwia wyjazd od strony bydgoskiego osiedla Miedzyń. Podniosło też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Powstały oświetlone przejścia i przejazdy dla rowerów. Poza tym poprawiła się płynność ruchu.
Inwestycja o wartości 18,6 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Urząd Marszałkowski przeznaczył na ten cel 13,7 mln zł, a gmina Białe Błota 4,8 mln zł.

We wrześniu planowany jest odbiór prac.

turbina-5W ostatnich latach również z budżetu miasta na poprawę bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej Miasto Bydgoszcz przeznaczyło kilkanaście milionów złotych. W ubiegłym roku zakończyło się doświetlanie przejść bez sygnalizacji. Wcześniej odnowiliśmy nawierzchnię , wprowadziliśmy ograniczenia tonażowe, wybudowaliśmy miejsce do ważenia tirów, drogę rowerową oraz zmodernizowaliśmy pętlę autobusową i część chodników.

turbina-4W tym roku szereg prac wykonach został również przy ul. Szubińskiej wraz z budową dróg rowerowych wokół placu Poznańskiego. Powstała tez nowa zatoka autobusowa. W ramach budowy nowego dyskontu spożywczego dobudowany został dodatkowy pas ruchu i nowe chodniki na odcinku pomiędzy Piękną i Castoramą.

  1. Metropolia Bydgoszcz Rowerową Stolicą Polski? Rusza rywalizacja!
  2. Zakończyła się przebudowa ul. Homarowej
  3. Torowisko gotowe, ścieżka w budowie
  4. Nowe miejsca parkingowe w mieście

Strona 225 z 476

  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025