Raport z budowy mostów nad Brdą. Niebawem koniec robót.
Samochody i tramwaje już od dłuższego czasu jeżdżą nowymi mostami pomiędzy ul. Fordońską i Toruńską.
Obecnie pomimo trudnych warunków pogodowych, wykonawca kontynuuje prace remontowe na „starej" przeprawie.
Do wykonania pozostają jeszcze ostatnie odcinki chodników i dróg rowerowych.
Zakończenie robót coraz bliżej.
Na dotychczasowej przeprawie mostowej, wykonywane są obecnie prace remontowe oraz docelowe najazdy na obiekt.
Do wykonania pozostała też droga dojazdowa do uczelni i zjazd na pobliskie bulwary.
Po drugiej stronie ulicy Fordońskiej (po stronie północnej), trwają nadal roboty gazowe w obszarze chodnika.
Pod koniec ubiegłego roku wykonane zostały zatoki autobusowe i perony przystankowe. Gdy tylko pogoda pozwoli będzie mozna jeszcze kontynuować roboty na ciągach pieszych i rowerowych. Przy ul. Toruńskiej i Fordońskiej pozostały do wykonania już tylko krótkie ich odcinki.
Od strony ul. Toruńskiej przy moście zakończone zostały roboty kanalizacyjne.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych będzie tu układana już docelowa nawierzchnia.
Jej wykonanie pozwoli uruchomić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
Pod obiektami zostanie wykonana jeszcze droga techniczna.
Przy wyższych temperaturach wymalowane zostanie też docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji.
Pod koniec ubiegłego roku tramwaje wróciły na ul. Perłową. Uruchomione zostały też pobliskie sygnalizacje świetlne.
Od połowy stycznia montowane będą jeszcze na przystankach ekrany przeciwbłotne.
Do wykonania są też drobne prace wykończeniowe.
Warto pamiętac, że w obrębie nowych mostów i wszystkich skrzyżowań pojawi się docelowo elegancka zieleń.
Pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Część tych prac została już wykonana jesienią ubiegłego roku.
Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Zakończenie wszystkich prac (przy sprzyjającej pogodzie) firma Trakcja SA planuje na koniec lutego bieżącego roku.
Akcja Zimowego Utrzymania 2023/2024
Działania zimowego utrzymania rozpoczęły się 1 listopada a zakończą pod koniec marca bieżącego roku.
Zimowy czas to duże wyzwanie nie tylko dla służb drogowych ale też dla kierowców i pieszych.
Warto zachować ostrożność i dostosować prędkość to warunków panujących na drodze.
Akcję zimowego utrzymania jezdni prowadzą firmy Remondis i Corimp.
Natomiast mniejszych 5 firm zajmuje się odśnieżaniem i posypywaniem piaskiem chodników, przystanków, schodów oraz parkingów P&R.
Mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek, 10 mikrociągników i ponad 100 pracowników.
W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych, na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych.
Do odśnieżania wykorzystywane mogą być też dodatkowo dwie równiarki.
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności.
W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie ujęte są pozostałe ulice w Bydgoszczy.
Posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu. Przy dużych mrozach (poniżej -10) jezdnie i obiekty mostowe posypujemy chlorkiem wapnia.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymują torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy też wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania piaskiem.
Na początku sezonu zimowego przygotowanych było 5200 ton soli oraz blisko 240 ton piasku. W ramach potrzeb magazyny są na bieząco uzupełniane.
W ciągu roku na akcję zimowego utrzymania bydgoskich ulic wydajemy ok. 6 milionów złotych
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Warto przygotować samochód do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.
Dostosujmy również prędkość do zmieniających się warunków na drodze.
Warto też śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Podczas intensywnych opadów śniegu, warto zrezygnować z jazdy samochodem i skorzystać z komunikacji miejskiej.
Inwestycje drogowe w 2024 roku.
W ubiegłym roku realizowaliśmy duże inwestycje związane między innymi z budową nowych mostów nad Brdą i wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej.
W tym roku na bydgoskich ulicach utrudnień będzie znacznie mniej. Skupimy się na pracach związanych z rewitalizacją ulic i placów w centrum Bydgoszczy, budową dróg osiedlowych i poprawą bezpieczeństwa. Powstaną kolejne przystanki wiedeńskie, rowerowe drogi i doświetlone przejścia. Otrzymamy też kolejne nowoczesne tramwaje.
Prezentujemy inwestycje drogowe na 2024 rok
Centrum Miasta wypięknieje
Trwają prace związane kompleksową przebudową Rybiego Rynku.
Nie ograniczamy się jedynie do wymiany nawierzchni czy likwidacji parkingu. Planujemy również zasadzenie nowych drzew i umieszczenie stylowych ławek.
W ramach prac przebudowane zostaną także ulice Przy Zamczysku, Grodzka, Przyrzecze, Zaułek, Jana Kazimierza, Malczewskiego i Pod Blankami.
W 2024 roku zakończy się też rewitalizacja Placu Kościeleckich.
Planowana jest też przebudowa Placu Wolności oraz Nabrzeża Brdy od ul. Krakowskiej do ul. Żabiej.
W I kwartale zakończą się prace przy budowie nowych mostów nad Brdą i torowiska na ul. Perłowej. Większość robót została już wykonana. Tramwaje kursują nowym torowiskiem. Auta wróciły na jezdnie ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Teraz wykonywane jeszcze prac przy „starej" przeprawie oraz roboty przy chodnikach i drogach rowerowych. Wiosną nasadzane zostaną drzewa i krzewy.
Wygoda i bezpieczeństwo
W miejscu istniejącej kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego powstanie sygnalizacja świetlna z przejściem na poziomie jezdni, które ułatwi korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
W 2024 roku będziemy kontynuować też prace projektowe dla przebudowy przejścia pod rondem Jagiellonów.
NOWE ZADANIA 2024 roku
W tym roku mamy znacznie większy budżet na budowę i przygotowanie nowych dróg rowerowych.
W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki i infrastruktura niezbędne, aby dobudować do nich ścieżki rowerowe.
Kontynuowane będą prace na ul. Wierchowej i Geodetów w ramach budowy Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Zrealizujemy też dalsze prace projektowe dla nowych dróg rowerowych w mieście m.in na Skłodowskiej-Curie.
Budowa oświetlenia ulic
W tym roku wymienimy 2000 starych opraw ulicznych na LED-owe. To pierwsze krok w celu wymiany wszystkich opraw na nowe i energooszczędne.
Wybudowane zostaną też nowe lampy na ulicach, które do tej pory nie był oświetlone.
Planujemy też doświetlić kolejne przejścia dla pieszych.
W ciągu ostatnich lat udało się dostawić dodatkowe lampy przy ponad 120 przejściach w mieście.
Kolejne tramwaje dla Bydgoszczy
W ubiegłym roku 10 nowych tramwajów zostało dostarczonych do zajezdni i już kursują po bydgoskich trasach. Kolejnych 21 „niskopodłogowców" będzie dostarczana w drugiej połowie bieżącego roku.
Kolejnych 9 składów zostanie przywiezionych natomiast w I połowie 2025 roku.
Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami.
Budowa przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy
Na Placu Praw Kobiet i Placu Wolności przebudujemy łącznie 4 przystanki tramwajowe, podnosząc poziom jezdni do poziomu chodnika, w celu poprawy dostępności osób starszych i niepełnosprawnych do tramwajowej komunikacji publicznej. Zwiększy to bezpieczeństwo drogowe i uspokoi ruch samochodowy.
To już kolejne tego typu rozwiązania w Bydgoszcz. Do tej pory wyniesione perony powstały na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza i Placu Teatralnym.
Przebudowa ulicy Łęczyckiej i Pod Skarpą
Na Łęczyckiej wymieniona zostanie cała nawierzchnia oraz przebudowana zostanie część chodnika i zjazdów po zachodniej stronie ulicy.
W tym roku planujemy też przebudowę ponad 700 m. odcinka ul. Pod Skarpą w obrębie ul. Matki Teresy z Kalkuty.
To tylko niektóre zadania zmierzające do poprawy nawierzchni bydgoskich ulic. W bieżącym roku będzie ich znacznie więcej.
Rozbudowa Strefy Płatnego Parkowania
Na terenie miasta pojawią się nowoczesne parkomaty. Nowe urządzenia zastąpią wysłużone urządzenia , z których niektóre mają już blisko 20 lat.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe.
Plany, o których zdecydowała bydgoska społeczność - Program BBO.
Dzięki Waszym propozycjom i oddanym głosom, powstaną między innymi nowe parkingi, drogi rowerowe, utwardzimy ażurami kolejne ulice osiedlowe, doświetlamy przejścia dla pieszych i wyremontujemy chodniki.
Prace będziemy realizować w sumie na wszystkich bydgoskich osiedlach.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Kolejne gruntówki z twardą nawierzchnią
W tym roku planujemy kontynuować też utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi i kostką eko.
W tym roku program obejmie między innymi takie ulice jak: Sępia, Mewia, Pokładowa, Wodna, Masztowa, Indycza czy Gołębia
Planujemy zrealizować też przebudowę ulic: Gradowej, Gościeradzkiej i Gersona.
Ważne zadania w przygotowaniu
W tym roku kontynuowane będą też prace projektowe dla przebudowy ul. Nakielskiej od ul. Lisiej do Bronikowskiego oraz dla budowy torowiska w ciągu ul. Solskiego i pętli tramwajowej w Lesie Gdańskim.
Koncepcje te są niezbędnym krokiem do rozwoju infrastruktury komunikacyjnej.
Wspólnie z projektantami pracujemy również nad dokumentacją dla Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich oraz dla I etapu Trasy WZ od ul. Lelewela do ul. Łęczyckiej.
W 2024 roku planujemy też remonty chodników a także wielu bydgoskich ulic osiedlowych.
O postępach wszystkich prac informować będziemy na bieżąco na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP.
Zamienimy postoje taksówek na miejsca parkingowe dla mieszkańców!
Branża taksówkarska zmienia się.
Coraz więcej kierowców rezygnuje z pracy w korporacjach taksówkarskich lub prowadzi działalność na aplikacjach przewozowych.
Coraz rzadziej więc wykorzystywane są postoje taksówek.
W tym roku planujemy zreorganizować liczbę postojów taxi w Bydgoszczy.
Cześć z nich zamienimy w miejsca parkingowe dla mieszkańców.
Na terenie Bydgoszczy muszą być zachowane miejsca postojowe do przewozu osób.
Postoje taxi są więc zlokalizowane w różnych częściach miasta i zajmują od 3 do 7 miejsc postojowych.
W ostatnim czasie coraz więcej osób zgłaszało, że wiele postojów taxi jest nieużywana i stoi pusta. To niewątpliwie efekty zmian w branży taksówkarskiej, w której większość taksówek zamawiana jest teraz poprzez aplikacje.
Miejsca postojowe zarezerwowane dla taksówek stoją więc często puste, co budzi niezadowolenie mieszkańców, dla których brakuje miejsc parkingowych na osiedlach.
Pierwsze kontrole za nami
Przez tydzień i o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje taxi. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała tylko jedna taksówka albo miejsca pozostawały puste przez cały dzień Postanowiliśmy więc przeprowadzić zmiany i dużą reorganizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.
Konsultacje w toku
Spotkaliśmy się już z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić.
Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.
Obecnie prowadzimy wspólne analizy dla wszystkich wskazanych lokalizacji. Po zakończeniu konsultacji przygotujemy nową organizację ruchu i wprowadzimy zmiany „w terenie".
O postępach prac informować będziemy na bieżąco.