Eleganckie chodniki, place i bulwary
Ruszają prace na kolejnym odcinku ul. Śniadeckich, gdzie na chodniku zastosujemy elegancki śródmiejski wzór z płytami układanymi w karo i kamiennymi opaskami.
Niebawem ruszą też remeonty kolejnych bydgoskich chodników.
W tym roku remonty i przebudowy planujemy przeprowadzić w kilkudziesięciu miejscach Bydgoszczy.
Warto podkreślić, że wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
W pierwszej kolejności pojawimy się na ul. Śniadeckich. Przebudujemy kolejny fragment chodnika na wysokości siedziby ADM (po obu stronach jezdni).
Początek prac planowany jest już w przyszłym tygodniu.
Dalszy odcinek chodnika w kierunku ul. Gdańskiej będzie realizowany już po zakończeniu zaplanowanych prac przez miejskie wodociągi.
W trackie robót usuniemy asfaltową nawierzchnię, wymienimy podbudowę, a na nawierzchni zastosujemy nowy materiał rekomendowany przez Społeczną Radę ds. Estetyki: płyty układane w karo otoczone kamienną opaską.
Tego typu prace planujemy przeprowadzić w kolejnych punktach miasta, między innymi na ul. Królowej Jadwigi pomiędzy zrewitalizowaną ulicą Dworcową i nowym basenem Astoria. Zależy nam, by ta część Bydgoszczy nabrała równie eleganckiego charakteru co Stare Miasto.
W tym roku wyremontowanych zostanie wiele innych chodników. Na liście znajduje się kilkadziesiąt odcinków. Warto podkreślić, że część prac zlecona została na podstawie zgłoszeń mieszkańców korzystających z aplikacji „Dbamy o Bydgoszcz".
Kilka nowych inwestycji chodnikowych wybrali też mieszkańcy w trakcie ostatniego głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Ważniejsze zadania remontowe:
• Powstańców Wielkopolskich
• S. Leszczyńskiego,
• Królowej Jadwigi,
• Garbary,
• Bielickiej,
• Jagiellońskiej,
• Toruńskiej
• L. Kaczyńskiego.
• J.J. Śniadeckich
Bydgoszczanie wracają do komunikacji publicznej po pandemii
Liczba sprzedanych biletów na miejską komunikację wróciła do stanu sprzed epidemii. Wraz z zakończeniem kilku dużych inwestycji transport publiczny w Bydgoszczy stał się bardziej konkurencyjny w stosunku do własnego samochodu. Wprowadzamy też kolejne rozwiązania zachęcające do korzystania z tramwajów i autobusów.
W pierwszym okresie obostrzeń liczba pasażerów a co z tym związane, poziom sprzedaży biletów spadł do ok. 20% w porównaniu do wartości bazowe występującej w warunkach normalnych tj. roku 2019. Obecny poziom sprzedaży biletów i tym samy liczba pasażerów znacznie wzrosły, w stosunku do okresu największych obostrzeń.
Bydgoszczanie każdego miesiąca kupują teraz ponad 5 mln biletów. Z tego obcokrajowcy w miesiący kwietniu zakupili ponad 2,5 tysiąca biletów. W większości byli to obywatele Ukrainy.
- Obecnie trudno jednoznacznie przewidzieć jakie zmiany nastąpią w jeszcze w tym i przyszłym roku oraz jakie ostatecznie skutki pozostawił po sobie czas pandemii. W porównaniu z 2021 r. widać już jednak odbudowywanie się ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej, co nas bardzo cieszy. - mówi Rafał Grzegorzewski Z-ca Dyrektora ds. Transportu ZDMiKP w Bydgoszczy.
Mimo drastycznego ograniczenia wpływów ze sprzedaży biletów w czasie pandemii, Bydgoszcz należała do miast, które nie ograniczyły z tego powodu kursowania komunikacji miejskiej. Kontynuowaliśmy też szereg projektów wzmacniających transport publiczny. Wśród najważniejszych znajdują się m.in.
• budowa nowych torowisk (Kujawska, nowe mosty)
• budowa systemu P+R
• budowa systemu buspasów
• ograniczanie ruchu kołowego w ścisłym centrum
• rozpoczęcie kolejnego etapu wymiany taboru tramwajowego
• wprowadzenie usługi Google Transit
• wprowadzenie mobilnych płatności
• rozwój komunikacji podmiejskiej
Sprzedaż biletów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy w poszczególnych miesiącach:
Rok 2020
• I 5 645 513,54
• II 5 736 154,37
• III 3 542 624,48
• IV 1 512 920,43
• V 2 539 223,62
Rok 2021
• I 3 507 835,31
• II 3 647 675,21
• III 3 527 147,13
• IV 3 528 940,63
• V 3 737 307,61
Rok 2022
• I 4 846 566,51
• II 4 353 090,81
• III 5 591 296,92
• IV 5 158 954,84
Pogromca gum ruszył w miasto .
Za pomocą specjalnej maszyny rozpoczęliśmy walkę z gumami do żucia na chodnikach, które szpecącą przestrzeń Starego Rynku i okolicznych uliczek.
To miejsce, które zaskarbiło sobie szczególne względy mieszkańców i turystów.
W cieplejsze dni bydgoskie śródmieście wypełnia się ludźmi.
Niestety, wraz z dużą ilością odwiedzających wzrasta poziom zabrudzenia śladami po gumie do żucia, pogarszając estetykę tego miejsca.
Prawdziwą plagą są zadeptane gumy do żucia, przyklejone do płyt chodnikowych i historycznego bruku naszego Miasta.
Na Bydgoskiej Starówce od godzin porannych trwa usuwanie tego typu zanieczyszczeń, za pomocą specjalnej maszyny, którą zakupiliśmy w ubiegłym roku.
Po chodnikach porusza się pracownik ZDMiKP z maszyną przypominającą wielki plecak z rurą od odkurzacza. Maszyna działa gorącą parą pod ciśnieniem i rozpuszcza gumy specjalnym, biodegradowalnym środkiem. Dodatkowo zabrudzone miejsce jest pocierane szczotką zamontowaną na końcu rury.
Gumy się częściowo rozpuszczają, większe fragmenty się granulują, a jej resztki są zbierane bez problemu podczas standardowego zamiatania chodników i ulic.
Obecnie pracujemy intensywnie w rejonie ulicy Mostowej.
Przypominamy, że to już kolejne prace porządkowe w obrębie Śródmieścia.
W ostatnim czasie prowadziliśmy kompleksowe czyszczenie płyty Starego Rynku oraz pobliskich ulic.
Zamontowane mamy też parasole zacieniające ogródki letnie, które pojawiły się w centrum miasta pod koniec kwietnia.
Przygotowania do modernizacji tramwajowej zajezdni
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
Inwestycja składa się z kilku części.
Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.
W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.