Sygnalizacje pomogą pieszym przekraczać ruchliwe jezdnie
Kończy się montaż sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy ogrodzie botanicznym.
W tej części miasta w tym roku zrealizowano wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo pieszych.
Z początkiem grudnia zacznie też działać sygnalizacja na Czyżkówku na ulicy Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Wkrótce prace rozpoczną się również na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Na al. Powstańców Wielkopolskich sygnalizację świetlną wzbudzaną przyciskami zainstalowaliśmy na istniejącym przejściu dla pieszych pomiędzy ogrodem botanicznym i budynkami UKW.
Ustawienie sygnalizatorów pozwoliło też przenieść istniejące lampy doświetlenia wertykalnego.
Zostały one zainstalowane po północnej stronie skrzyżowania Pelplińska / Witkiewicza / Taterników.
Nowa sygnalizacja świetlna działa obecnie w systemie pulsacyjnym.
Wkrótce zostanie włączany pełny program.
Ostatnio w tej części miasta zrealizowaliśmy szereg innych zadań poprawiających bezpieczeństwo i wygodę pieszych:
- przebudowaliśmy skrzyżowanie Powstańców Wielkopolskich z ul. Niemcewicza – ograniczyliśmy jezdnie przeznaczając więcej miejsca na zaaranżowanie estetycznego placu dla pieszych z ławkami i zielenią.
- zrewitalizowaliśmy al. Ossolińskich na całej długości – przebudowana została m.in. ciąg dla pieszych pomiędzy jezdniami oraz wytyczyliśmy pasy ruchu dla rowerów.
- doświetliliśmy przejścia dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy budynku policji oraz na wysokości bloku nr 42
- przebudowaliśmy chodniki na al. Powstańców Wielkopolskich przy skrzyżowaniu z ul. Lelewela. Wkrótce zakończą się prace przy budowie drogi rowerowej przy stadionie Polonii.
- skorygowaliśmy liczbę pasów ruchu na ul. M. Ogińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Berwińskiego zgodnie z wytycznymi i ekspertów od bezpieczeństwa ruchu i rekomendacjami Ministerstwa Infrastruktury.
Konsekwentnie poprawiamy bezpieczeństwo pieszych również w wielu punktach miasta.
W przyszłym tygodniu włączona zostanie sygnalizacja przy ul. Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Istniejące lampy doświetlenia przejść dla pieszych z tego miejsca przenieśliśmy na ul. Wiśniową przy Nakielskiej.
Zleciliśmy także budowę sygnalizacji świetlnej w Łęgnowie Wsi przy skrzyżowaniu z ul. Plątnowską.
Razem dla bezpieczeństwa
Wszystkie tego typu zadania są analizowane są przez zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu. W jego skład wchodzą przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz przedstawiciele środowiska pieszych, transportu publicznego i rowerzystów.
Badanie klimatu rowerowego - ankieta
Polska Unia Mobilności Aktywnej stworzyła ankietę w której mieszkańcy oceniają warunki korzystania z rowerów w danym mieście.
Jednym z miast, które przystąpiło do ankiety jest Bydgoszcz.
Badania klimatu rowerowego prowadzone są co dwa lata.
W założeniu pomysłodawców to użytkownicy rowerów są ekspertami w zakresie infrastruktury rowerowej w danym mieście.
Ankieta zawiera 27 pytań podzielonych na pięć obszarów tematycznych, a także pytania dodatkowe.
Obszary tematyczne to: rower i klimat ruchu drogowego, wartościowanie korzystania z rowerów, bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów, komfort jazdy oraz infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem.
Ankietę wypełnić można do końca 2022 roku na stronie rowerowyklimat.pl.
Ogłoszenie wyników Badania Klimatu Rowerowego 2022 nastąpi podczas konferencji Samorządy Przyjazne Życiu, która odbędzie się w maju 2023 r. w Poznaniu.
Przypomnijmy, że w Bydgoszczy długość dróg rowerowych wynosi ponad 120 km.
Obecnie w mieście realizowanych jest kilka inwestycji rowerowych. Nowa ścieżka rowerowa powstaje przy ul. Smukalskiej. Trwają też zaawansowane prace przy budowie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jeździeckiej.
W 2023 roku zlecimy prace projektowo-budowlane trasy rowerowej łączącej Śródmieście z osiedlem Bartodzieje.
We wrześniu zleciliśmy też zaprojektowanie 7 km ważnych ścieżek, które poprawią spójność sieci rowerowych dróg na terenie miasta. W miejscach gdzie, nie ma możliwości wybudowania drogi dla rowerów powstają kontraruchy i kontrapasy.
W Bydgoszczy nie brakuje również imprez skierowanych do rowerzystów.
Przejazdy rowerowe organizują m.in. Masa Krytyczna, Stowarzyszenie Rowerowa Brzoza, TKKF Gryf, czy Rowerowe Błonie. Miasto jest też organizatorem ogólnopolskich zmagań o tytuł Rowerowej Stolicy Polski.
Nowe płytki i kostki na bydgoskich chodnikach
Jeszcze przed zimą planujemy przeprowadzić dodatkowe remonty chodników.
To już kolejne zadania w tym zakresie realizowane w naszym mieście.
Łącznie wydamy w tym roku na remonty i budowy chodników ponad 2,5 mln zł.
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który do połowy grudnia przebuduje 6 zniszczonych chodników na bydgoskich osiedlach.
Poprawi to zdecydowanie bezpieczeństwo pieszych.
Część prac zleciliśmy z myślą o ułatwieniach dla osób z niepełnosprawnościami.
Wykonawcą dodatkowych robót zostało konsorcjum firm w składzie: BPRD sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowemu AFFABRE i Zakład Usług Drogowych REN-DROG s.c.
Zadanie pochłonie ponad 500 tysięcy złotych.
Lista chodników do przebudowy:
• ul. Grunwaldzka – wzdłuż posesji nr 1-9,
• ul. Grunwaldzka jezdnia serwisowa – wzdłuż posesji nr 10-12 (trzy miejsca dla osób z niepełnosprawnościami),
• al. Powstańców Wielkopolskich – na wysokości budynku z nr 13,
• ul. Dolina – wzdłuż posesji nr 14-16,
• ul. Graniczna – wzdłuż posesji nr 17-22,
• ul. L. Mierosławskiego – na wysokości budynku z nr 23.
Szereg prac zrealizowanych
To już kolejne remonty chodników realizowane w tym roku.
Od maja prowadziliśmy prace przy drobnych remontach i naprawach chodników, które mieszkańcy zgłosili poprzez aplikację Dbamy o Bydgoszcz.
To jedna z najprostszych metod sygnalizowania wszelkich usterek związanych z miejską infrastrukturą.
Za blisko 1,5 mln zł prace prowadziliśmy m.in. przy:
• zatoce autobusowej na ul. Bernardyńskiej przy rondzie Jagiellonów
• ul. Krętej - pusty plac po kwiaciarniach
• schodach łączących Wały Jagiellońskie z ul. Pod Blankami
• ul. Jagiellońskiej przy Pałacu Młodzieży
• ul. Toruńskiej
• przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania ul. Nakielskiej i Wrocławskiej
• ul. Śniadeckich
Nowe ulice w parze z chodnikiem
Trwają nadal prace przy przebudowie chodników na ul. Grudziądzkiej i Jagiellońskiej (na wysokości ul. Kolberga).
Szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych powstanie też przy okazji dużych inwestycji drogowych.
Piesi już korzystają z części nowej infrastruktury, która powstaje w ramach rewitalizacji Starego Fordonu.
W ciąg pieszo-rowerowy wyposażone zostały też rozbudowywane ul. Smukalska, ul. Chemiczna oraz wiadukt na ul. Wojska Polskiego. Warto wspomnieć, że część inwestycji dla pieszych zrealizujemy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Do realizacji wybrane zostały m.in. projekty związane z rewitalizacją ulicy Piotra Skargi oraz wymianą chodników przy ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Już 10 lat tramwaje jeżdżą na dworzec PKP
Dokładnie 10 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP.
Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.
Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.
Obszar dworca PKP obsługują obecnie trzy linie tramwajowe nr 5, 8 i 9.
Każdego dnia z tramwajów w tej części miasta korzysta ponad 9 tysięcy osób, a z linii autobusowych 12 tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata.
Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań.
Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko.
Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem.
Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku.
Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas).
Wraz z tą inwestycją wdrożono system ITS, który działa do dziś.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
W ostatnich latach powstała również koncepcja wydłużenia tramwajowej trasy przez osiedle Bocianowo i ulicę Chocimska do skrzyżowania ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy