[FILM] Rusza rozbiórka wiaduktu na Armii Krajowej
Wykonawca przygotował już zaplecze budowy i nową organizację ruchu w obrębie inwestycji.
Nowy obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Ruszają prace rozbiórkowe.
Uwaga kierowcy będą zmiany w organizacji ruchu.
W poniedziałek wieczorem (19 września) Wykonawca rozpocznie wprowadzać nową organizację ruchu przy wiadukcie i w jego obrębie.
Podczas budowy ruch prowadzony będzie dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem.
Przejazd pod samym obiektem, czyli dojazd do ul. Modrzewiowej będzie jeszcze zachowany. Dopiero w późniejszym etapie ulica zostanie zamknięta.
Powyższe zmiany pozwolą Wykonawcy przystąpić do rozbiórki istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi.
Prace te będą prowadzone w terminach zaakceptowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej.
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu.
Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
Długość gwarancji to 15 lat.
Wartość zadania to prawie 30 mln zł.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Kolejna trasa dla rowerzystów
Zakończyliśmy budowę kontrapasu rowerowego na ul. Bełzy.
Trasa pozwala dojechać rowerem „pod prąd" w kierunku ul. Jar Czynu Społecznego, gdzie obecnie trwa budowa kolejnej trasy rowerowej.
Na bydgoskich ulicach coraz częściej stosujemy kontrapasy i kontraruch rowerowy.
Takie rozwiązania napotkacie już w ponad 50 miejscach Bydgoszczy.
Kontraruch rowerowy to wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd" i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych.
Ulicę, na której wprowadzono kontraruch rowerowy najłatwiej rozpoznać po znakach drogowych.
Odcinki dróg z ruchem rowerowym „pod prąd" wyposażone są w znaki pionowe D-3 „droga jednokierunkowa" (i B-2 „zakaz wjazdu" ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów". Ruch rowerzystów w obu kierunkach odbywa się po jezdni.
Takie rozwiązania zastosowaliśmy już na ponad 50 ulicach w mieście min. na ul. Dworcowej, Gimazjalnej, Pomorskiej, Konarskiego.
Kontrapas rowerowy stosujemy natomiast na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Po kontrapasach rowerowych cykliści mogą poruszać się TYLKO w jednym kierunku. Ruch rowerzystów w przeciwną stronę, odbywa się po prawej stronie jezdni i zgodnie z zasadami ogólnymi. (przykład ul. Wiatrakowej na Szwederowie - jadąc w dół korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów).
Kontrapas rowerowy wyznacza się na jezdni, jako jej część oddzieloną od części przeznaczonej dla ruchu pojazdów w kierunku wskazanym znakiem D-3 „droga jednokierunkowa", oznakowaniem poziomym (linia ciągła lub linia przerywana) i ewentualnie separatorami ruchu na wlocie i wylocie odcinka jednokierunkowego.
Kontrapas rowerowy napotkamy na ul. Wiatrakowej oraz na ul. Bełzy.
Często na takich ulicach stosuje się znaki poziome w postaci „sierżantów rowerowych" stosowanych dla kierunku zgodnego z kierunkiem zasadniczym na drodze.
Spełniają one rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem.
Takie rozwiązanie można napotkać między innymi na ul. Gdańskiej i ul. Bełzy.
Pas rowerowy to rozwiązanie które zastosowaliśmy na ul. Gdańskiej od Świętojańskiej do Placu Wolności i al. Ossolińskich.
Jest to wyróżniony pas dla rowerzysty umiejscowiony tuż obok pasa dla pojazdów.
Tu również zastosowaliśmy sierżantów rowerowych (na zdjęciu)
Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy.
Długość dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy wynosi ok. 120 km.
Obecnie trwa budowa kolejnych tras.
Ciąg pieszo-rowerowy powstaje właśnie na: ul. Magnuszewskiej, ul. Andersa w Fordonie, ul. Chemicznej, ul. Jar Czynu Społecznego i ul. Jeździeckiej.
Ruszają prace na ul. Rajdowej.
To już kolejna ulica, które zyska twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Podobne prace prowadzimy już na ulicy Wejherowskiej na Miedzyniu i ul. Platynowej na Osowej Górze.
Wszystkie zadania realizujemy w oparciu o wieloletni program utwardzania ulic gruntowych.
W programie realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Przekazaliśmy wykonawcy plac budowy.
W ramach inwestycji, na ul. Rajdowej powstanie pieszojezdnia z kostki betonowej, oświetlenie uliczne i odwodnienie nowej drogi.
Prace będa prowadzone od ul. Sanatoryjnej do ul. Opławiec. Bezpieczeństwo pieszych poprawi wyniesione skrzyżowanie, które powstanie u zbiegu ul. Rajdowej i Letniskowej.
Koszt inwestycji którą reliazujemy wspólnie z miejskimi wodociągami to ponad 1 mln zł.
W trakcie prowadzonych robót wprowadzone będą ograniczenia w ruchu a wraz z postępem prac, cześć ulicy zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu.
Pierwsze zmiany będą wprowadzone od poniedziałku 19 września.
Prosimy o uważne spoglądanie na znaki.
Od dłużeszego czasu już postępują już prace na ul. Wejherowskiej i ul. Playnowej.
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze utwardzona zostanie ul. Platynowa pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, prace na powyższych ulicach potrwają do końca roku.
Kolejny parking na Kapuściskach
Rusza budowa kolejnego parkingu przy ul. Szarych Szeregów 13.
W ramach zadania powstanie tez nowa kanalizacja deszczowa i oświetlenie uliczne.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na placu w ramach inwestycji powstanie 17 stanowisk postojowych w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami.
Wraz z parkingiem konieczna jest budowa fragmentu chodnika, kanalizacji deszczowej i oświetlenia.
W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, ustawione zostaną słupki uniemożłiwijące kierowcom parkowanie na chodniku.
W poniedziałek 12 września przekazaliśmy Wykonawcy plac budowy.
Prace zajmą około 2 miesięcy.
W poprzednich latach wzdłuż ul. Szarych Szeregów zbudowaliśmy kilka innych parkingów.
Pomiędzy blokami z numerem 9,11 i 13 powstało kilkadziesiąt stanowisk.
Prawie 30 nowych miejsc powstało też prostopadle do ulicy Szarych Szeregów na wysokości bloku z numerem 2.