Nowy most Pomorski i dwa nowe ronda
W Bydgoszczy mamy ponad 100 obiektów inżynierskich. Nieodzownym elementem są ich okresowe remonty i naprawy. Na bieżąco prowadzimy prace utrzymaniowe oraz inwestujemy w budowę nowych przepraw mostowych. Nasze działania mają na celu zachowanie ciągłości ruchu, a przede wszystkich bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na dokumentację dla nowego mostu Pomorskiego. Planujemy też przebudować dwa pobliskie ronda.
Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Niestety od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje.
W latach 2004-2005 most został zmodernizowany. Objęliśmy go też dodatkową kontrolą okresową.
Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej).
Teraz ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie wstępnej dokumentacji dla nowej przeprawy, dostosowanej do obecnych natężeń ruchu.
W ramach tego zadania planujemy też rozbudować rondo Fordońskie i Toruńskie.
Nowy most ...
Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego.
Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe.
Samo torowisko na moście będzie mogło służyć jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy kierowców w razie wypadku czy awarii.
... plus 2 ronda
Przygotowywana koncepcja ma obejmować też przebudowę ronda Fordońskiego.
Wykonawca ma zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego.
Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej.
Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.
Zamówienie obejmuje –w ramach prawa opcji– też możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.
Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzje środowiskową.
Prace się oczywiście wydłużą w momencie gdy uruchomimy prawo opcji.
Historia mostu Pomorskiego
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem, podobnie jak w Moście Bernardyńskim.
Budowa tego obiektu to była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Oddany do użytku w 1970 roku (a przebudowany w latach 2004-2005) most Pomorski jest uszkodzony. Jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Wysłużona przeprawa, która do czasu otwarcia S5 przyjmowała na siebie tranzytowy ruch towarowy, wymaga przebudowy.
Śródmieście z kolejnymi stylowymi chodnikami
Trwa kolejny etap prac przy przebudowie chodników wzdłuż ul. Królowej Jadwigi.
Na tej ważnej reprezentacyjnej ulicy, płyty układane są według historycznego wzoru - w karo i otaczane granitową kostką.
Chodniki remontujemy także w innych częściach miasta.
Prace prowadzimy wzdłuż ul. Królowej Jadwigi na odcinku pomiędzy ulicą Łokietka i mostem (po stronie Okola).
To zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Stary chodnik został rozebrany. Trwają prace energetyczne. Docelowo nowa nawierzchnia wykładana będzie płytami układanymi w karo. Przy kamienicach oraz od strony jezdni pojawią się opaski z kamiennej kostki. Brukowane będą również wjazdy na teren posesji.
Po wakacjach w tym miejscu zaplanowaliśmy też wymianę starego oświetlenia.
Betonowe latarnie, zastąpią eleganckie pastorały ze stylowymi oprawami.
Dzięki temu ulica pełna odrestaurowanych kamienic jeszcze bardziej zyska na estetyce.
To już kolejne prace w tym miejscu.
Wiosną roboty były prowadzone na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia).
Zlecił je deweloper stawiający nowoczesne budynki, które stworzyły już nową pierzeję.
Według dawnego wzoru przebudowaliśmy do tej pory kilka innych chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Cieszkowskiego, Śniadeckich, Pomorskiej, Poznańskiej, E. Warmińskiego, M. Jackowskiego. Ten standard wykorzystujemy także w trakcie przebudowy staromiejskich uliczek i placów wokół Starego Rynku, m.in.: Grodzkiej, Pod Blankami, Przyrzecze, placu Kościeleckich. Wkrótce ruszą prace na odcinkach ul. Mazowieckiej (od Sowińskiego do H. Sienkiewicza) oraz Piotra Skargi (większość odcinków).
Wiele innych remontów
Równocześnie zleciliśmy szereg innych remontów.
Prace prowadzimy obecnie m.in. przy:
• ul. Orlej (Szwederowo)
• ul. Bocianowo (Śródmieście)
• wyniesionym przejściu na ul. T. Czackiego (Górzyskowo)
OTWIERAMY ul. Łęczycką - autobusy wracają na swoje trasy
Kończymy przebudowę pierwszego odcinka ul. Łęczyckiej na Bartodziejach.
W ramach zadania powstały nowe chodniki i wjazdy na posesje. Ułożona została też nowa nawierzchnia.
We wtorek 9 lipca przebudowany odcinek ulicy Łęczyckiej zostanie otwarty dla aut. Dzień póżniej autobusy wrócą na standardowe trasy. Zmiany pozwolą rozpocząć kolejny etap prac.
Zadanie realizowane przez firmę Strabag obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Fordońskiej.
Prace budowlane realizowane są etapami.
Obecnie Kończy się I etap prac na odcinku od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Ułożona została już nowa nawierzchnia. Rozszerzyliśmy jednak zakres prowadzonych robót i zleciliśmy dodatkowo przebudowę chodnika po zachodniej stronie ulicy.
Wykonane zostały też zjazdy na posesje.
We wtorek będą prowadzone jeszcze prace porządkowe na budowie i montaż oznakowania pionowego.
We wtorek (9 lipca) w godzinach popołudniowych ul. Łęczycka od ul. Fordońskiej zostanie udostęniona do ruchu. Od środy (10 lipca) autobusy wrócą na standardowe trasy.
Obecnie linie nr 59, 64, 69, 89 i 33N kursują ul. Bałtycką.
Rusza II etap robót
Dzięki zakończeniu prac przy ul. Fordońskiej, wykonawca przystąpi do prac na odcinku ul. Łęczyckiej od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap - wysokość stacji benzynowej)
W wtorek w godzinach popołudniowych (9 lipca) powyższy odcinek zostanie zamknięty dla ruchu.
Po zakończeniu tych prac, wykonawca przystąpi do ostatniego etapu robót przy ul. Kamiennej (III etap).
Zakończenie wszystkich robót nastąpi jesienią bieżącego roku.
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Rowerem po ul. Łęczyckiej
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerową planowaną też w ciągu ul. Curie-Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Wielkie nazwiska na nowych tramwajach. Plebiscyt rozstrzygnięty!
Rozstrzygnięty został plebiscyt, w którym pytaliśmy mieszkanki i mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Wzbudził on ogromne zainteresowanie.
Pojawiło się kilkaset propozycji.
Wybrane zostały 33 nazwiska.
Patroni, którzy tworzyli Bydgoszcz
Część patronów nowych tramwajów wyłonionych zostało jeszcze we wcześniejszej edycji plebiscytu w 2017 roku. To Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman i Melchior Wierzbicki. Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pojazdów otrzyma także imię monarchy Władysława Jagiełły, który dokładnie 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Plebiscyt ogłoszony przez Miasto Bydgoszczy na nowych patronów tramwajów przebiegał dwuetapowo.
Najpierw prosiliśmy wszystkich zainteresowanych o składanie propozyzcji wraz z uzasadniemiem. W sumie wpływnęło kilkaset propozycji.
Z tego grona komisja złożona z m.in. rektorów bydgoskich uczelni, społeczników, przewodniczącej Rady Miasta wybrała 33 osóby, które zostaną patronami nowych bydgoskich tramwajów.
Oto oni:
- Leonard Pietraszak (urodzony w Bydgoszczy wybitny aktor, Honorowy Obywatel Miasta);
- Irena Szewińska (polska lekkoatletka, a po zakończeniu kariery działaczka sportowa, Honorowa Obywatelka Miasta);
- dr Zbigniew Pawłowicz (lekarz i parlamentarzysta, wieloletni dyrektor Centrum Onkologii w Bydgoszczy);
- prof. Jan Domaniewski (lekarz, wieloletni rektor Akademii Medycznej w Bydgoszczy);
- Krzysztof Penderecki (wybitny kompozytor, Honorowy Obywatel Miasta);
- Jerzy Puciata (polski malarz, wyróżniony tytułem "Bydgoszczanin Stulecia);
- prof. Józef Szala (profesor nauk technicznych, rektor Akademii Techniczno-Rolniczej);
- Aleksander Doba (podróżnik, gość bydgoskich imprez kajakowych);
- Walentyna Teskowa (działaczka społeczna, dziennikarka);
- Felicja Krysiewicz (bydgoska działaczka kulturalna, nauczycielka muzyki);
- Stefania Tuchołkowa (pisarka);
- Wacław Wawrzyniak (burmistrz Fordonu w latach 1921-1939. Zginął we wrześniu 1939 r.);
- prof. Józef Kałużny (wybitny okulista);
- Sebastian Malinowski (miłośnik Bydgoszczy, nauczyciel, regionalista);
- Feliks Stamm (trener bokserski);
- Grażyna Kufel (działaczka społeczna);
- Marek Jerzy (profesor nauk rolniczych i ogrodniczych);
- prof. Zbigniew Raszewski (pisarz, humanista, historyk teatru);
- Zbigniew Bigoński (nestor bydgoskich cukierników);
- Alojzy Bukolt (miłośnik sztuki filmowej, ikona Szwederowa);
- Ryszard Markwart (ksiądz, działacz narodowy);
- Andrzej Szajna (polski gimnastyk, olimpijczyk);
- Bernard Śliwiński (przedwojenny prezydent Bydgoszczy);
- Wanda Górska (działaczka społeczna, nauczycielka);
- Jan Paweł II (Polak papież, święty kościoła katolickiego);
- prof. Jan Lach (dyrygent, nauczyciel akademicki);
- Zbigniew Urbanyi (dziennikarz, żeglarz, społecznik);
- Aniela hrabina Potulicka (działaczka społeczna);
- Bronisław Malinowski (polski lekkoatleta, mistrz olimpijski);
- Franciszek Żwirko (pilot);
- Marek Rona (bydgoski plastyk i rzeźbiarz);
- Wanda Rolbieska (nauczycielka, działaczka społeczna);
- Karol Szymanowski (wybitny kompozytor).
Niskopodłogowe, klimatyzowane i bezpieczne
W ostatnich latach przyspieszyliśmy wymianę taboru tramwajowego. W 2022 roku podpisaliśmy umowę z Pesą na zakup 10 pojazdów, z opcją domówienia kolejnych 36 sztuk. Sukcesywnie zwiększamy zakres zamówienia. Łącznie zakontraktowaliśmy 40 pojazdów. 10 z nich jeździ już po torowiskach. Kolejne są w produkcji. Całe zamówienie zostanie sfinalizowane na początku przyszłego roku.
Zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Nowe linie i torowiska
W ciągu ostatniej dekady oprócz wymiany taboru zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu, wzdłuż ul. Kujawskiej i na nowym moście Kazimierza Wielkiego. Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich. Podpisaliśmy umowy na przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej, przy której modernizujemy też zajezdnię tramwajowa MZK.
Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie i pętlę w Lesie Gdańskim.
Od wiosny na najważniejszych kierunkach tramwaje kursują w równych odstępach.