Bezpieczne skrzyżowania i nowe chodniki w Fordonie
Trwa przebudowa chodników przy ul. Wolnej w Starym Fordonie.
Na Tatrzańskim modernizujemy skrzyżowanie ulic Zbójnickiej i Lawinowej.
Już wcześniej prowadziliśmy szereg prac poprawiających bezpieczeństwo w tej części miasta. Wiele z takich zadań finansowanych jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Na osiedlu Tatrzańskim trwa przebudowa skrzyżowania ulic Lawinowej i Zbójnickiej. Ulica Lawinowa stanowi najważniejszy dojazd do kilkunastu bloków w północnej części osiedla. Obsługuje też szereg ważnych obiektów takich jak szkoła, targowisko i kościół. Cała ulica objęta jest strefą ograniczonej prędkości, a większość skrzyżowań ma charakter równorzędny.
W poprzednich latach w kilku punktach dobudowaliśmy progi zwalniające. W ocenie mieszkańców dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo były również niezbędne przy skrzyżowaniu z ul. Zbójnicką. Zadanie realizowane jest w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Prace zakończą się w ciągu miesiąca. Zabezpieczono na nie prawie 200 tysięcy złotych. Do ul. Zbójnickiej prowadzi tymczasowy objazd wytyczony ulicą Taterników.
Dzięki programowi BBO trwa również modernizacja chodników przy ul. Wolnej. Estetyczne, równe nawierzchnie powstają na wysokości bloków przy ul. Wolnej 4 i Osiedlowej 16. Ułatwią one dojście w kierunku przystanków tramwajowych oraz pawilonów usługowych. Na tą inwestycję trafiło około 90 tysięcy złotych.
W ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta.
Zrewitalizowana ulica Bydgoska została wyposażona w wyspowe progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Progi i wyspy spowalniające ruch poprawiły bezpieczeństwo pieszych na wyremontowanej ul. Pod Skarpą oraz ul. GOPR-u. Sukcesywnie doświetlamy też przejścia dla pieszych m.in. w ciągu ulicy Fordońskiej i Pelplińskiej.
Wraz budową linii tramwajowej powstały też nowe skrzyżowania z ruchem okrężnym (na wysokości ul. Kleeberga, GOPR-u, Geodetów i na styku ulic Wyzwoleniea i Orląt Lwowskich).
W newralgicznych punktach zainstalowane zostały sygnalizacje świetlne m.in. na skrzyżowaniu ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich oraz na Fordońskiej na wysokości ul. Niewiteckiego.
Ulica Szubińska zakończona turbinowym rondem
Kończy się budowa ronda turbinowego na przedłużeniu ul. Szubińskiej. Marszałkowska inwestycja znacznie ułatwiła dojazd do osiedla Miedzyń. Wcześniej z budżetu miasta na ul. Szubińskiej dobudowaliśmy drogi rowerowe, doświetlimy niebezpieczne przejścia dla pieszych i zmodernizowaliśmy pętlę autobusową.
Nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym ma charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później na rondzie nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.
Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Turbinowe rondo znacznie ułatwia wyjazd od strony bydgoskiego osiedla Miedzyń. Podniosło też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Powstały oświetlone przejścia i przejazdy dla rowerów. Poza tym poprawiła się płynność ruchu.
Inwestycja o wartości 18,6 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Urząd Marszałkowski przeznaczył na ten cel 13,7 mln zł, a gmina Białe Błota 4,8 mln zł.
We wrześniu planowany jest odbiór prac.
W ostatnich latach również z budżetu miasta na poprawę bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej Miasto Bydgoszcz przeznaczyło kilkanaście milionów złotych. W ubiegłym roku zakończyło się doświetlanie przejść bez sygnalizacji. Wcześniej odnowiliśmy nawierzchnię , wprowadziliśmy ograniczenia tonażowe, wybudowaliśmy miejsce do ważenia tirów, drogę rowerową oraz zmodernizowaliśmy pętlę autobusową i część chodników.
W tym roku szereg prac wykonach został również przy ul. Szubińskiej wraz z budową dróg rowerowych wokół placu Poznańskiego. Powstała tez nowa zatoka autobusowa. W ramach budowy nowego dyskontu spożywczego dobudowany został dodatkowy pas ruchu i nowe chodniki na odcinku pomiędzy Piękną i Castoramą.
Metropolia Bydgoszcz Rowerową Stolicą Polski? Rusza rywalizacja!
1 września rozpoczyna się 2. edycja ogólnopolskiej zabawy, która wyłoni najbardziej rowerowe miasto w kraju. Bydgoszczanie powalczą o ten zaszczytny tytuł razem z sąsiadami z Metropolii Bydgoszcz.
Rozpoczynająca się rywalizacja będzie bardziej zacięta niż przed rokiem. Do akcji włączyły się aż 43 miasta. To dwa razy więcej niż w pierwszej edycji Rowerowej Stolicy Polski.
W tym roku odbył się już wakacyjny trening miast. Bilans treningu to 5 tys. aktywnych użytkowników i 1,3 mln przejechanych kilometrów.
Rowerem zdrowo, sprawnie i prestiżowo
Ideą akcji jest zachęcanie Polaków do wybierania roweru zamiast samochodu. Rower to idealna alternatywa w miejskiej, często zakorkowanej codzienności. Pedałując nie zatruwamy powietrza, jesteśmy zdrowsi i szczęśliwsi. Z roku na rok to coraz modniejszy i częściej wybierany środek transportu. Polacy pokochali rowery, więc zdobycie Pucharu Rowerowej Stolicy Polski to marzenie każdego z 43 miast, w tym Metropolii Bydgoszcz. Nie pozostaje nic więcej tylko wsiąść na rower i włączyć bezpłatną aplikację „Rowerowa Stolica Polski".
Szanse na zdobycie Pucharu dla każdego miasta są jednakowe. Świadczy o tym fakt, że zwycięzcami poprzedniej edycji stała się Nowa Sól, która najlepiej zmobilizowała w swoim mieście miłośników dwóch kółek. Zgodnie z zasadami zabawy ilość przejechanych kilometrów będzie dzielona przez liczbę mieszkańców.
30 dni zabawy – dołącz już dziś
Przez cały wrzesień każdy przejechany kilometr z włączoną aplikacją, będzie się liczył w rywalizacji miast. Niech nas nie zniechęca deszczowa pogoda – każdy czas jest dobry na rower. Nasze miasto przygotowało kilka wspólnych przejazdów, które będą potężną dawką przejechanych kilometrów. Warto zarezerwować ten czas, na wspólne rowerowe wycieczki.
Dodatkowo użytkownicy mogą stworzyć swoje własne rywalizacje wśród przyjaciół, znajomych z pracy, rodziny – konfiguracje są dowolne! Co więcej zabawa jest otwarta na cały świat - użytkownicy mogą kręcić kilometry dla swojego miasta w każdym zakątku świata.
Dużą rolę w promocji tego projektu odgrywają ludzie działający społecznie, na rzecz promocji transportu rowerowego w Bydgoszczy. Przedstawiciele Bydgoskiej Masy Krytycznej przygotowali propozycję wspólnych przejazdów do miejsc oddalonych kilkanaście kilometrów od Bydgoszczy. Udział w takich przejazdach będzie oczywiście bezpłatny.
Aplikacja - wiele korzyści
Wszyscy, którzy jeżdżą na rowerze i są posiadaczem telefonu komórkowego, mogą wziąć udział w zabawie. Wystarczy pobrać darmową aplikację i wybrać miasto, dla którego chce się zbierać kilometry. Aplikacja działa na terenie całego świata, dlatego każdy uczestnik, bez względu na miejsce, w którym się znajduje, może kręcić kilometry dla swojej drużyny.
Nie bez znaczenia dla indywidualnych uczestników są inne użytkowe funkcje aplikacji, będące wartością dodaną udziału w zabawie, takie jak zniżki u partnerów akcji, specjalne odznaki czy prognoza pogody.
Bezpłatna aplikacja do pobrania na stronie www.rowerowastolicapolski.pl
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy
Od 1 września zostają przywrócone tzw. szkolne rozkłady jazdy.
Apelujemy o zachowanie w środkach komunikacji miejskiej dystansu pomiędzy pasażerami oraz przypominamy o obowiązku noszenie maseczek.
Tak zwane szkolne rozkłady przywracane zostaną w powszednie dni robocze na liniach nr 52, 53, 54, 57/80, 65, 68, 69, 73/76, 79, 83, 89, 92, 94 i 8.
Zmianie ulegną również godziny odjazdów linii nr 80 (we wszystkie dni tygodnia) w związku z obsługą lotów do i z Warszawy.
Komunikaty przypominające o zasłanianiu nosa i ust w środkach komunikacji miejskiej, są cały czas wyświetlane na tablicach przystankowych w mieście.
Dodatkowo w pierwszych dniach września kontrolerzy biletów będą na wybranych liniach wręczać maseczki pasażerom, którzy o nich zapomnieli wsiadając do autobusu czy tramwaju.
Dbamy o Pasażerów
Od maja obowiązują złagodzone obostrzenia epidemiologiczne dotyczące zajęcia miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej.
Miejsca siedzące nadal będą mogły być zajęte w połowie, ale do limitu pasażerów są teraz wliczane również miejsca stojące.
Ty samym łącznie podróżować może tylu pasażerów, by nie przekroczyć 50 procent wszystkich miejsc (siedzących i stojących).
W Bydgoszczy od początku pandemii zachowane były zasady bezpieczeństwa i ograniczenia epidemiologiczne.
Na wszystkich liniach autobusowych i tramwajowych w naszym mieście, obowiązują rozkłady pierwotnie zaplanowane dla danego typu dnia (powszedni, sobota, niedziela) co oznacza, że w Bydgoszczy nie ma ograniczenia oferty przewozowej.
Po wprowadzeniu limitów pasażerów w transporcie publicznym, prowadzone były na bieżąco, obserwacje „napełnienia" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych. W uzasadnionych przypadkach wprowadziliśmy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów.
Wprowadzone zostały też strefy buforowe w pojazdach, dodatkowe dezynfekcje oraz wyłączone zostały tzw. „ciepłych przycisków". Informacje przypominające o obowiązku zasłaniania ust i nosa są wyświetlane na tablicach przystankowych.
Wszystkie te działania miały zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z komunikacji zbiorowej w Bydgoszcz.
Dodatkowo Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wprowadził działania prewencyjne, mające ograniczyć załatwianie spraw administracyjnych bezpośrednio w Urzędzie.
Po wprowadzeniu nowych limitów pasażerów w transporcie publicznym, na bieżąco będziemy prowadzić dalsze obserwacje „napełnienia" kursów na poszczególnych liniach.
Apelujemy również o zachowanie w środkach komunikacji miejskiej dystansu pomiędzy pasażerami oraz przypominamy o obowiązku noszenie maseczek.