Bydgoski Rower Aglomeracyjny – koniec sezonu 2021
31 października kończy się umowa na obsługę roweru aglomeracyjnego w Bydgoszczy. Mimo trudnej sytuacji w tej branży, rower miejski nadal funkcjonuje, choć niestety ze znacznie mniejszym zainteresowaniem niż jeszcze kilka lat temu.
W tegorocznym sezonie z uwagi na doświadczenia roku poprzedniego związane z pandemią, obowiązywał w naszym mieście system pomostowy. Umowy została podpisana na jeden sezon a usługę oparto wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadzono mając na uwadze sytuację epidemiologiczną w roku 2020-2021, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
W roku 2021 uruchomiliśmy system bez ponoszenia dodatkowych kosztów licząc na szybkie odrodzenie się tego alternatywnego segmentu komunikacji miejskiej.
Rower BRA - podsumowanie sezonu
W roku bieżącym Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach finansowanych przez Miasto.
Najwięcej wypożyczeń operator systemu odnotował w maju i czerwcu.
W ciągu tych dwóch miesięcy rower wypożyczono ponad 20 tysięcy razy. Liczba wypożyczeń była i tak o 25% mniejsza niż w tym samym okresie 2020 roku.
Przez kolejne wakacyjne miesiące (lipiec, sierpień) rower wypożyczono ponad 16 tysięcy razy i również ten wynik w zakresie liczby wypożyczeń był mniejszy o 50% niż w roku ubiegłym.
We wrześniu liczba wypożyczeń wynosiła ponad 5 tysięcy i była mniejsza o blisko 70% niż we wrześniu 2020 roku.
W całym sezonie 2021 roku rower BRA wypożyczono ponad 50 tysięcy razy.
Średni czas wypożyczenia roweru to 24 minuty.
Trudne czasy roku 2020 i 2021 spowodowały tez znaczne zmniejszenie liczby aktywnych osób zarejestrowanych w systemie.
Niestety okres trwającej pandemii Covid zmienił trwale nastawienie osób dotychczas korzystających z rowerów publicznych.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Tendencja spadkowa utrzymała się również w roku 2021.
Wpływ na spadającą liczbę wypożyczeń miała niewątpliwie nie tylko pandemia, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń, pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg, skuterów elektrycznych ale również zakup indywidualnych rowerów przez dotychczasowych użytkowników systemu BRA.
Ponadto pandemia ograniczyła też dostępność do części zamiennych do rowerów.
Spadek popularności rowerów publicznych ma obecnie tendencję ogólnokrajową.
Rower BRA - plany
Analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację zmierzamy wspólnie do kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" również w sezonie 2022.
Obecnie planujemy zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych w planie budżetu Miasta pod tego typu rozwiązanie.
Po zatwierdzeniu i przyznaniu przedmiotowych środków, będzie można przeprowadzić postępowanie przetargowe na usługę dotyczącą zarządzania i eksploatacji obecnych stacji i rowerów.
Przypominamy, że obsługa BRA w 2021 roku, kosztowała blisko 1,3 mln zł.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.
Nowe latarnie LED na kolejnych ulicach
Dobiegają końca prace przy rozbudowie oświetlenia kolejnych bydgoskich ulic. Nowe ledowe latarnie zostały już ustawiane m.in. na osiedlach Jary, Miedzyń, Osowa Góra, Łęgnowo Wieś oraz w Fordonie. Obecnie rozpoczęły się prace przy doświetleniu przejść dla pieszych.
Część zadań wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Oświetlenie montowane jest przede wszystkim na ulicach, gdzie zlokalizowanych jest coraz więcej zabudowań i które stały się ważnymi traktami dla pieszych.
Zależy nam również na poprawie bezpieczeństwa wzdłuż ulic, przy których jeszcze nie funkcjonują chodniki.
Wartość inwestycji podzielonych na kilka pakietów to prawie 1,2 mln zł.
Zakres robót budowlanych obejmuje między innymi: montaż szaf oświetlenia i latarni ulicznych wraz z podłączeniem; ułożenie kabla, montaż opraw typu LED, sterowników wraz z uruchomienie wybudowanej linii oświetlenia.
Większość prac w terenie została już wykonana, a nowe oświetlenie mamy na:
- ul. K. Przerwy-Tetmajera na odcinku od ulicy gen. A. Madalińskiego do schodów przy ulicy Tęczowej (Jary) – inwestycja zrealizowana
- ul. Szczytowa na odcinku od ulicy Pijarów do ulicy Paprociej; (Miedzyń)- zakończona
- Runowska i Żołędowska – odcinek dł. 250mb, (Osowa Góra)- zakończona
- ul. Odrzańska (Brdyujście) – inwestycja na końcowym etapie ( trwają ostatnie prace przy podłączeniu zasilania)
- ul. Pielęgniarska – teren nad Wisłą – odcinek dł. 700mb (Stary Fordon)- zakończona
- ul. Toruńska – odcinek od ostatniego punktu świetlnego do granic miasta – odcinek dł. 700mb (Łęgnowo Wieś)- zakończona
- J. Grussa od posesji nr 20 - odcinek dł. 300mb (Nowy Fordon) – zakończona
- ul. Sowia – w kierunku Ibisowej 9 – droga dojazdowa (Osowa Góra) - zakończona
Przypominamy, że wiele nowych lamp ustawianych jest też przy okazji przebudowy lub remontu bydgoskich ulic.
Nowe latarnie stoją już między na ul. Śniadeckich, Kujawskiej, Grunwaldzkiej czy ul. Kolbego.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się natomiast prace przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Jesienne nasadzenia wzdłuż ul. Kujawskiej
Wznowione zostały nasadzenia wzdłuż rozbudowanej ul. Kujawskiej. W ramach zrealizowanej inwestycji uwzględniliśmy miejsce dla 600 nowych drzew i 6 tysięcy krzewów.
Prace agrotechniczne zostały wstrzymane przed wakacjami ze względu na niekorzystną pogodę. Teraz rośliny mają znacznie większe szanse na przyjęcie się.
W związku z tym, że upały w końcowej fazie inwestycji zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni, podjęliśmy decyzję o przerwaniu tych prac i kontynuowanie ich przez wykonawcę jesienią bieżącego roku.
Zależało nam, by ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz i nie było konieczności ich wymiany, chociaż również materiał roślinny objęty jest gwarancją.
Z wnioskiem o zachowanie najlepszych standardów przy sadzeniu drzew zwrócili się również społecznicy.
Zieleń sadzona jest w oparciu o wcześniej przygotowany projekt.
Uwzględnia ona szereg uwarunkowań, między innymi bardzo rozbudowaną infrastrukturę podziemną oraz dobór roślin pod kątem odporności np. na przesuszanie.
Wykonawca kontynuuje praca przy zieleni. W ostatnich tygodniach nasadzane były liczne krzewy, przygotowano odpowiednie wykopy pod drzewa i nawieziono czarnoziem.
Teraz rozpoczęło się sadzenie kilkuletnich drzew m.in. w rejonie ul. Karpackiej, Ustronie i Kujawskiej.
Drzewa, krzewy i kwiaty
Na szerokich pasach zieleni ulic Wojska Polskiego i Kujawskiej dominować mają platany klonolistne.
Posadzone zostaną również klony polne, jesiony wyniosłe oraz kasztanowce zwyczajne.
W sąsiedztwie komunikacji pieszej i rowerowej planowane jest sadzenie lip srebrzystych.
W okolicy rond i na pasach rozdziału dróg oraz przy ulicach bocznych zobaczymy takie gatunki drzew jak głóg pośredni, czeremcha pospolita, śliwa wiśniowa, czeremcha wirginijska, wiśnia piłkowana oraz wiązowce zachodnie.
Na rondach pojawiają się krzewy i byliny.
W sumie zostanie posadzonych ponad kilka tysięcy krzewów liściastych i iglastych odpornych na skrajnie trudne warunki drogowe. Wybrane gatunki to między innymi: tawuły japońskie, berberysy Thunberga, jałowce płożące, kosodrzewina, róże okrywowe, forsycje, hortensje.
Duża liczba krzewów zasadzona została już na skarpie w rejonie schodów do parku Wolności
Skupisko wiśni piłkowanej (z charakterystycznymi różowymi kwiatami) zdobić ma skwer u zbiegu zrewitalizowanego odcinka ul. Długiej i Wałów Jagiellońskich. Te drzewa trafią również na pasy zieleni pomiędzy jezdniami ulic dochodzących do ronda Bernardyńskiego; (Wałów Jagiellońskich, Bernardyńskiej, Toruńskiej).
Na Wałach Jagiellońskich dosadzony zostanie również okazały kasztanowiec.
Z kolei wjazd na rondo od strony ul. Kujawskiej, pomiędzy jezdnią i torowiskiem, wypełnią egzemplarze klonów.
Efektownie każdej wiosny prezentować ma się parking ul. Ustronie. Tam obecnie sadzone są głogi pośrednie, świdośliwy i wiśnie piłkowane.
Niska roślinność sadzona na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w żaden sposób nie ograniczy widoczności.
Kolorowe kompozycje stworzą krokusy, tulipany, róże okrywowe.
Długo kwitnące krzewy ozdobią m.in. skwer pomiędzy ulicą Bernardyńską i kościołem garnizonowym. Tam projekt nasadzeń zakłada utworzenie skupisk hortensji bukietowej oraz traw ozdobnych (rozplenicy japońskiej).
Kładka na Wojska Polskiego - po nowemu
Przygotowujemy się do likwidacji kolejnych barier architektonicznych. Zamawiamy dokumentację związaną z poprawą dostępności przystanków tramwajowych przy kładce na Wyżynach.
To zmiana postulowana przez mieszkańców w trakcie konsultacji społecznych.
Wcześniej podobne prace projektowe zleciliśmy dla ronda Jagiellonów.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku. Konstrukcja umożliwia pieszym dojście na przystanki tramwajowe oraz przekraczanie ruchliwych jezdni.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Dodatkowo wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych, przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność tego miejsca.
Uruchomiliśmy postępowanie na przygotowanie wstępnej koncepcji dla trzech wariantów przebudowy kładki nad ul. Wojska Polskiego.
Umożliwi ona w przyszłych latach realizację tego zadania w trybie „projektuj i buduj".
Prace nad dokumentacją mają zostać zakończone w przyszłym roku.
Jakie warianty?
Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania trzech wariantów:
Wariant 1 - Wykorzystanie istniejącej kładki i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. W tym wariancie przewiduje się również remont kładki i poprawę jej walorów użytkowych.
Wariant 2 - Rozebranie istniejącej kładki oraz budowa nowej kładki w miejscu istniejącej lub w pobliżu. Wariant musi zakładać możliwość przemieszczenia się na drugą stronę ulicy dla pieszych, rowerzystów oraz osób z ograniczeniami ruchowymi.
Wariant 3 - Rozebranie istniejącej kładki oraz wykonaniu przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów w poziomie jezedni. Wariant ten musi uwzględniać włączenie projektowanej sygnalizacji świetlnej do systemu ITS oraz koordynację pracy z sąsiednimi skrzyżowaniami pracującymi w tym systemie.
Jak to zbudowano?
Kładka na ul. Wojska Polskiego powstała wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką w 1984 roku. Zaprojektowaną ją w 1981 roku. Wówczas miejską infrastrukturą planowano w zupełnie inny sposób. Nie uwzględniano potrzeb rowerzystów czy osób z niepełnosprawnościami.
Ulice podporządkowano ruchowi samochodowemu, stąd część miejskich ulic z tamtego okresu, przypominała drogi z ruchem przyspieszonym.
Kładka na Wyżynach jest konstrukcją stalową z przęsłami o dwóch dźwigarach i zakończoną schodami stalowymi.
Do kładki dostawione zestawy schodów stalowych umożliwiające dojście na perony tramwajowe.
Projektanci pracują też nad rondem Jagiellonów
Latem zleciliśmy podobne prace projektowe dla ronda Jagiellonów.
Przygotowujemy się do zmian, które również umożliwią dostosowanie tego węzła do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji znajduje się TUTAJ