KWIECIEŃ 2023 - zmiany w komunikacji
W związku z realizacją kolejnego etapu robót drogowych na ul. Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego od środy 05.04.2023r. wprowadzone zostaną zmiany rozkładu jazdy w dni powszednie na liniach tramwajowych nr 2, 6 i 8.
W dniach 9 (niedziela) i 10 (poniedziałek) kwietnia komunikacja miejska funkcjonować będzie według niedzielnych rozkładów jazdy.
W dniu 11.04.2023r. w związku z układaniem nawierzchni na ulicy Jeździeckiej, wprowadzona zostanie zmiana w dotychczasowej organizacji ruchu.
Utrudnienia polegać będą na zwężeniu jezdni ul. Jeździeckiej od zatoki autobusowej przy ul. Gdańskiej do ulicy Wilgi oraz od ulicy Wilgi w kierunku ronda.
Ruch będzie odbywał się wahadłowo, sterowany ręcznie przez sygnalistów.
Utrudnienia trwać będą przez około 7 dni.
Coraz lepiej z parkowaniem elektrycznych hulajnóg
Od ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania hulajnóg elektrycznych.
Określono również obowiązki wobec kierujących takimi pojazdami.
Dzięki temu na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby, mogły skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd.
Przez ostatnie miesiące dużo się zmieniło - na lepsze.
Nowe przepisy miały przede wszystkim wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście. Strażnicy Miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty dla użytkowników.
W ubiegłym roku rozpoczęliśmy też współpracę z operatorami, którzy wynajmują mieszkańcom hulajnogi elektryczne na terenie naszego miasta.
Przyniosło to oczekiwane rezultaty.
Z każdym miesiącem zgłoszeń o odholowaniu hulajnóg jest mniej a z naszych obserwacji wynika, że kierowcy nie parkują już tych popularnych pojazdów na środku chodnika.
Dalsze zmiany na lepsze
Obecnie trwają rozmowy z operatorami w sprawie wyznaczenia w centrum miasta specjalnych stref, w których będzie można oddać / zaparkować hulajnogę.
Strefy zostaną wyznaczone w aplikacji i tylko w tych strefach użytkownik będzie mógł pozostawić pojazd (nie planujemy malować dodatkowego oznakowania poziomego)
Obecnie analizujemy miejsca wskazane przez operatorów.
Pamiętaj o przepisach
Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Akademia Muzyczna - przetarg na drogi dojazdowe ogłoszony
Trwa budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej.
To największa inwestycja realizowana obecnie w Bydgoszczy.
Jej częścią będzie nowy układ komunikacyjny w tej części Śródmieścia. Zlecamy jego zaprojektowanie i budowę.
Wcześniej o drogowych rozwiązaniach rozmawialiśmy z mieszkańcami.
Drogowa część inwestycji realizowana będzie w trybie zaprojektuj i wybuduj. Przetarg na to zadanie został ogłoszony 31 marca. Po wyborze wykonawcy i podpisaniu umowy realizacja całego zadania zajmie około półtora roku. W tym roku na rozpoczęcie prac projektowych i wykup niezbędnych nieruchomości miasto zabezpieczyło w budżecie miasta prawie 2 mln zł.
Jak dojedziemy do kampusu?
Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć mają dwie nowe ulice:
• nowa ulica prostopadła do Gdańskiej przebiegająca po północnej stronie boiska Szkoły
• nowa ulica o łamanym przebiegu i łącznej długości około 500 metrów zapewniająca bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ulicą Kamienną na wysokości budynku ENEA
Będą to ulice kategorii gminnej i klasy funkcjonalnej dojazdowej. Wzdłuż obu ulic planowane są zatoki do parkowania (prostopadłego względem osi jezdni). Na Kamiennej zaplanowano prawoskręt dla pojazdów wjeżdżających na nową ulicę. Wyjazd na Kamienną możliwy ma być tylko w prawą stronę.
Co jeszcze się zmieni?
Przebudowane zostaną krótkie odcinki istniejących chodników i dróg rowerowych wzdłuż ul. Kamiennej. Uwzględniając prestiżowy charakter przyszłej ulicy przy kampusie projektant zaproponował zróżnicowanie materiałów nawierzchniowych, podkreślających odmienne funkcje poszczególnych elementów ulicy (jezdnie bitumiczne , opaski z kostki płukanej, chodniki z płyt betonowych, miejsca postojowe z kostki).
Przewidziano nasadzenie pojedynczych szpalerów drzew wzdłuż obu projektowanych ulic. Drzewa będą wkomponowane w pasy parkingowe, które specjalnie w tym celu podzielono na segmenty. Warto podkreślić, że zgodnie z z wnioskami mieszkańców ZDMIKP wystąpił do Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz do Rady Estetyki Miasta Bydgoszczy w celu konsultacji projektu. Zalecenia obu organów np. sposób układania chodnikowych płyt i materiały zostaną uwzględnione w projekcie budowlanym. Zależy nam, by rewitalizowana część Śródmieścia z nowym kampusem wyróżniała wysoka estetyka.
Warto wiedzieć
Nowy 8-kondygnacyjny gmach kampusu Akademii Muzycznej pomieści m.in. cztery sale koncertowe – symfoniczną, kameralną, teatralno-operową i organową, a także sale dydaktyczne i dom studenta. Prace budowlane o wartości prawie 400 mln zł wraz z wyposażeniem obiektu planowo mają zakończyć się w 2026 roku.
Inwestycja od początku jest wspierana przez bydgoski samorząd. Już w 2012 roku z myślą o rozwoju uczelni prezydent Bydgoszczy zaproponował budowę nowego gmachu, zamiast pozyskiwania starszych nieruchomości wymagających przebudowy.
Działkę o wartości 9 mln zł już w 2014 toku na rzecz uczelni nieodpłatnie przekazało uczelni miasto Bydgoszcz.
W 2018 roku uchwalony został przez Radę Miasta nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, uwzględniający nowa inwestycję. Prace budowlane przy kampusie są natomiast finansowane z budżetu centralnego. Inwestycja została wpisana do kontraktu terytorialnego w 2014 roku.
Wiosenne sprzątanie przystanków. Pojawiły się też nowe wiaty
Ustawiamy kolejne zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem. Nowe wiaty przystankowe pojawiły się już w kolejnych miejscach Bydgoszczy.
Wiele z nich powstanie w ramach dużych inwestycji drogowych.
Właśnie ruszyło też wiosenne czyszczenie wiat przystankowych na terenie miasta oraz tablic przystankowych ITS.
W ostatnim czasie nowe 4 metrowe wiaty postawiliśmy na przystanku Akademicka / Igrzyskowa oraz Nakielska / Żywiecka. W ostatnich latach znacznie zwiększyła się tam liczba pasażerów.
Duży ruch pasażerski odnotowujemy też na al. Ossolińskich przy Bazylice. W związku z tym zamieniliśmy tam 4 metrową wiatę szklaną na 6 metrową.
Przemalowaliśmy ją też na kolor brązowy, który zarezerwowany jest dla przystanków w ścisłym centrum.
W tym sezonie taki sam kolor zyska też przeciwległa wiata przy centrum handlowym.
Starą blaszaną wiatę na przystanku Fordońska / Wiślana (w kierunku miasta) wymieniliśmy właśnie na 6 metrową wiatę szklaną.
W ramach realizowanych inwestycji drogowych 2 nowe wiaty pojawiły się natomiast w Łęgnowie a kolejne sukcesywnie ustawiane są w ramach przebudowy 3 km odcinka ul. Smukalskiej.
W Bydgoszczy mamy już 602 wiaty przystankowe a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika.
Każdego dnia z przystanków w mieście korzysta blisko 266 tysięcy pasażerów.
Ponad 94 % podróżnych korzysta już z wiat przystankowych.
Rozpoczęliśmy wiosenne czyszczenie wiat przystankowych w całym mieście.
Prace polegają na dokładnym oczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat.
Myciu podlegać będą również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane będą także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego.
Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Prace potrwają niespełna dwa tygodnie.