Buspas na ul. Kolbego w budowie
Trwa budowa buspasa wzdłuż ul. Kolbego. Najwięcej prac toczy się w rejonie skrzyżowania z ulicą Kogucią, gdzie na zlecenie miejskich wodociągów powstaje podziemny zbiornik na deszczówkę. Rozpoczęły się też pierwsze prace związane z wykonaniem nowej podbudowy pod dodatkowy pas ruchu, przekładane są sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne oraz budowane są elementy kanalizacji deszczowej.
Buspas na ul. Kolbego ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom linii nr 61 i 71. W ramach tego zadania gruntownie przebudowywana jest konstrukcja nawierzchni od ul. Kormoranów do Grunwaldzkiej. Na całym odcinku powstaje dodatkowy pas ruchu przeznaczony dla autobusów. Poza tym przebudowywane będą skrzyżowania, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych.
Obecnie najwięcej prac toczy się przy skrzyżowaniu z ul. Kogucią. Powstaje tam podziemny zbiornik na deszczówkę. Rozwiąże to problemy związane z zalewaniem ulic w tej części Osowej Góry. Wykonywane są pierwsze warstwy podbudowy pod nową jezdnię pod buspas (W kierunku Grunwaldzkiej).
Równolegle prowadzone są prace przy przekładaniu sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz budowane są elementy kanalizacji deszczowej. Po wakacjach prowadzone będą prace przy budowie ciągu dla rowerzystów po wschodniej stronie ulicy.
Koszt inwestycji to 11 mln zł. Finansujemy ją w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli funduszy europejskich dedykowanych metropoliom.
Warto wiedzieć
W ubiegłym miesiącu zakończyła się budowa buspasa na ul. Gdańskiej od wiaduktu nad torami do pętli autobusowej w Myślęcinku (koszt 8mln zł). Wiosną otwarty dla ruchu został pas dla autobusów z wzdłuż Wałów Jagiellońskich (koszt 3,5 mln zł). Również rozbudowana ulica Grunwaldzka wyposażona jest w kierunku centrum w buspas (od Skośnej do Flisackiej). Buspas wytyczony zostanie również na nowej jezdni ul. Kujawskiej (od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego).
Postępują remonty na ważnych bydgoskich ulicach
W ramach tegorocznych odnów nawierzchni w pierwszym pakiecie zadań oprócz ulicy Nowotrouńskiej znalazła się również ul. Magnuszewska.
Prace zakładają wymianę nawierzchni na obu jezdniach. Docelowo zmodernizowane zostaną zatoki autobusowe, które będą wyłożone trwałą kamienną kostką. Peron w kierunku ul. Wojska Polskiego zostanie wydłużony.
W ostatnich latach ulica została przebudowana na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do obwodnicy. Wzmocniliśmy jej konstrukcję, zbudowaliśmy miejsca do kontroli pojazdów i zainstalowaliśmy system preselekcyjny ułatwiający typowanie przeciążonych tirów odpowiedzialnych w znacznym stopniu za uszkodzenia bydgoskich dróg. Ulica została doposażona w oświetlone przejścia dla pieszych i zatoki autobusowe.
W 2015 roku powstała nowa jezdnia, chodniki i droga rowerowa. Równocześnie remontowany był też odcinek ul. Chemicznej w kierunku Kapuścisk. W ubiegłym roku na połączeniu tej ulicy z Wojska Polskiego zakończyła się też budowa bezpiecznego ronda. Wyremontowana została również ul. Wojska Polskiego na odcinku przebiegającym przez tereny byłych zakładach chemicznych.
Rusza budowa kolejnej trasy rowerowej
Zakończyły się podstawowe prace przy budowie dróg rowerowych na ul. Kruszwickiej. Pozwala to rozpocząć kolejną inwestycję związaną z budową trasy dla rowerzystów, tym razem w ciągu ul. Focha. Te dwa zadania zdecydowanie poprawiają spójność sieci dróg rowerowych centrum Bydgoszczy. Trwają też inne rowerowe inwestycje.
Kolejna droga rowerowa na ul. Focha.
Projekt budowy drogi rowerowej w tym miejscu zakłada na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności budowę nowej wydzielonej drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy. Po północnej stronie na odcinku Grottgera- Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz częściowo w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych. W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Ponadto przewidywane jest wykonanie: przebudowa oświetlenia ulicznego, rozbudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa i zabezpieczenie kolidującego uzbrojenia : teletechnicznego, wodociągowego, energetycznego. systemu ITS, urządzeń sygnalizacji świetlnej, demontaż istniejących wygrodzeń, wycinka kolidujących drzew i krzewów oraz nowe nasadzenia i przeprojektowanie istniejących kompozycji roślinnych, przestawienie wiat przy zatokach autobusowych, przestawienie kiosku.
Większość prac budowlanych będzie prowadzona w obrębie istniejącego obecnie chodnika. Plac budowy został już przekazany wykonawcy robót. Prace zakończą się jesienią.
Wartość całego porjektu to dla: ul Kruszwickiej ponad 9 mln zł. a dla ul. Foch to 3 mln zł.
Przy ul. Kruszwickiej prace dobiegają końca.
Drogi rowerowe powstały po obu stronach jezdni. Niezbędna była do tego korekta jezdni, która w części południowej została zawężona do dwóch pasów ruchu. Po stronie wschodniej natomiast część trasy wytyczona została w formie pieszojezdni. Drogi rowerowe powstały również wokół placu Poznańskiego.
W ramach zadania wykonane zostały również nowe zatoki autobusowe na wylocie ul. Szubińskiej i Stromej oraz przebudowana została zatoka na ul. Kruszwickiej.Obecnie trwają już ostatnie prace wykończeniowe: malowanie oznakowania poziomego, prace przy sygnalizacji świetlnej i w pasie zieleni.
Kolejne inwestycje rowerowe w mieście
W tym roku oddanych zostało w Bydgoszczy już kilka kilometrów dróg rowerowych. Szlaki dla jednośladów powstały wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, przy Armii Krajowej oraz Nad Kanałem. W realizacji są jeszcze drogi rowerowej wzdłuż ul. Kujawskiej, Kolbego oraz ul. Jeździeckiej.
Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów
Na ul. Gdańskiej, gdzie wyznaczony jest pas rowerowy i na ul. Wiatrakowej, gdzie zbudowany został i oznakowany kontrapas rowerowy, wprowadziliśmy znaki P-27 „kierunek i tor ruchu roweru", zwane potocznie „sierżantami rowerowymi".
Sierżant rowerowy spełnia rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem na danej ulicy oraz którą częścią jezdni należy jechać. Natomiast z perspektywy kierowcy samochodu, przedmiotowe oznakowanie jest informacją, że w danym miejscu może spodziewać się rowerzysty. Takie znaki poprawią niewątpliwie bezpieczeństwo rowerzystów na drogach dla jednośladów.