Nowa sieć połączeń - nowe rozkłady jazdy
W niedzielę 06.12.2020r. uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Kujawskiej a podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
W związku z uruchomieniem nowej sieci połączeń, wprowadzone zostaną też zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz dotychczasowych rozkładach jazdy:
Tramwaje:
Linia nr 2 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Las Gdański-Kapuściska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 9 (zmiana przebiegu):kursować będzie na trasie Glinki-Rycerska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 11 (nowa linia) kursować będzie na trasie Bielawy-Wyżyny (przez r. Kujawskie).
Linia nr 6 w dalszym ciągu kursować będzie przez Dworzec Autobusowy (z pominięciem Babiej Wsi).
Obszar pomiędzy r. Toruńskim i Babią Wsią obsługiwać będzie autobusowa linia zastępcza „Za T6".
Przebiegi pozostałych linii tramwajowych pozostaną bez zmian.
Zmienią się natomiast rozkłady wszystkich linii tramwajowych.
Są one dostępne TUTAJ
Autobusy:
Linia nr 56 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Glinki BFM-Belma (bez obsługi terenu BPP-T);
Linia nr 61 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Rekinowa-r. Kujawskie-r. Jagiellonów- pl. Kościeleckich (bez obsługi ul. Wojska Polskiego i ul. Mokrej);
Linia nr 66 zostanie zlikwidowana;
Linia nr 68: (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Dworzec Leśne-pętla Glinki (z obsługą w wybranych kursach BPP-T, bez wjazdu na pętlę Glinki BFM);
Linia nr 73 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie Kapuściska-Łęgnowo-os. Eskulapa (bez wjazdu w ul. Mokrą);
Linia nr 79 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie pętla Glinki-Trasa Uniwersytecka (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej)-r. Kujawskie-Rycerska;
Linia 84 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Glinki-Glinki -Paciorkiewicza-Raczkowskiego-Dziatkiewicza-Bydgoskich Przemysłowców-Petersona-Wojska Polskiego-petla Kapuściska;
Linia nr 85 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Kapuściska-Chemiczna (z obsługą ul. Mokrej w wybranych kursach)-Szczerby-Nowotoruńska-Hutnicza-pęlta Łęgnowo;
Linia 86 zostanie zlikwidowana.
Przebiegi pozostałych linii autobusowych pozostaną bez zmian.
Na liniach autobusowych nr 53, 56, 57, 61, 62, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80 i 89 nastąpią zmiany rozkładów jazdy.
Są one dostępne w zakładce "Rozlłady jazdy"na interntowej stronie głównej.
Schemat obsługi Górnego Tarasu
Schemat obsługi BPP-T
Uruchomione zostaną nowe przystanki:
Tramwajowe:
- w obrębie ronda Kujawskiego;
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej).
Autobusowe:
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej);
- na trasie dojazdowej i w obrębie BPP-T (Glinki/Polon, Park Przemysłowy/Biurowiec, Park Przemysłowy/Frankego, Park Przemysłowy/Falkowskiego, Park Przemysłowy/Michałowskiego, Park Przemysłowy/Trzecia)
- w obrębie skrzyżowania Chemiczna/Szczerby.
Nazwę zmienią następujące przystanki:
- autobusowe o dotychczasowej nazwie „Glinki/Dąbrowa" na „Stadion BKS Chemik";
- autobusowe o dotychczasowej nazwie Glinki/Szpitalna" na „Glinki".
Od niedzieli 06.12.2020r. otwarty dla ruchu komunikacji publicznej zostanie pl. Kościeleckich.
W związku z tym linie autobusowe nr: 51, 58, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N powrócą do obsługi pl. Kościeleckich.
Przesiadki pomiędzy liniami nocnymi, zamiast na r. Jagiellonów, realizowane będą w obrębie pl. Kościeleckich.
Nowe ustawienia sygnalizacji w mieście.
W związku z faktem, że od 6 grudnia zmienią się trasy linii tramwajowych, w tym dniu będą wprowadzane również zmiany w systemie ITS w zakresie związanym z przydzielaniem priorytetów przejazdów tramwajów (dla każdej z linii tramwajowych na starych trasach będą one likwidowane, na nowych przydzielane). Zadanie to wymaga dużej częstotliwości przejazdów tramwajów przez sygnalizacje świetlne na górnym tarasie miasta. Taka okazja będzie dopiero w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej.
W związku z powyższym, w pierwszych 2-3 dniach po wprowadzeniu zmian w systemie ITS, mogą nieznacznie okresowo wydłużyć się czasy przejazdu tramwajów przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną z uwagi na możliwy brak priorytetu. Opisana sytuacja będzie miała charakter krótkotrwały i wynika z konieczności aktualizacji poszczególnych priorytetów w systemie ITS.
Pracownicy ZDMiKP będą od 6 grudnia sukcesywnie wprowadzać zmiany oraz usuwać na bieżąco wszelkie możliwe problemy techniczne. Tego rodzaju działania w ustawianiach priorytetów sygnalizacji świetlnej mogą być prowadzone wyłącznie „pod ruchem" tramwajowym.
Rok Marca’81 - na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
Rok 2021 będzie w Bydgoszczy obchodzony pod znakiem 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku. Tak zadecydowali radni na listopadowej sesji Rady Miasta. W ten sposób przez cały przyszły rok inicjatywy społeczne, kulturalne, naukowe i edukacyjne będą miały jeden historyczny charakter. Wyemitowana zostanie też okazjonalna Bydgoska Karta Miejska.
Na grafice umieścimy fotografię Lecha Wałęsy przemawiającego do Bydgoszczan zebranych przy ul. Mostowej. Liczymy, że dla wielu bydgoszczan to historyczne zdjęcie będzie to oryginalną pamiątką, przypominająca o tym ważnych dla miasta wydarzeniach 1981 roku.
Przypominamy, że w 2021 roku przypada czterdziesta rocznica wydarzeń Bydgoskiego Marca '81 – siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności", sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce.
Ustanawiając Rok Bydgoskiego Marca '81 Rada Miasta Bydgoszczy pragnie w szczególny sposób upamiętnić tamte chwile oraz uczestników Marca, którzy w niełatwych czasach zdecydowali się podjąć walkę o wolność, samorządność, niezależność i demokrację. Wydarzenia stały się częścią drogi do wolności i są symbolem walki o wolną Polskę.
Ustanowienie Roku Bydgoskiego Marca '81 nada wielu inicjatywom społecznym, kulturalnym, naukowym i edukacyjnym spójny charakter. Pozwoli także na zachowanie pamięci o przełomowych wydarzeniach sprzed czterdziestu lat i ich bohaterach.
Okolicznościowa Bydgoska Karta Miejska, będzie dostępna dla Pasażerów już w przyszłym roku.
Warto dodać, że przed rokiem wyemitowaliśmy Bydgoskie Karty Miejskie z motywem wkroczenia polskich wojsk do Bydgoszczy. To nawiązanie do mijającego roku Wolności i setnej rocznicy powrotu miasta do Macierzy.
Przypominamy, że w Bydgoszczy kupimy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób.
Wszystkie czynności można wykonać już bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej.
Bydgoska Karta Miejska nie jest już niezbędna. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce o czym pisaliśmy TUTAJ
Plac Kościeleckich wkrótce otwarty.
W najbliższy weekend wraz z torowiskiem na ulicy Kujawskiej, otwarty dla ruchu zostanie Plac Kościeleckich. Wrócą na niego również autobusy.
Część placu przylegająca do ul. Bernardyńskiej zyskała nowe chodniki i jezdnie. Docelowo planowana jest rewitalizacja tego ważnego miejsca w centrum miasta.
Jezdnie placu Kościeleckich na połączeniu z ulicą Bernardyńską zostaną otwarte . W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej przebudowana została część chodników oraz powstała nowa droga dojazdowa w kierunku zaplecza budynków stojących wzdłuż ul. Bernardyńskiej. Chodniki wyłożono granitowymi płytami, a wokół budynków i jezdni ułożono opaski z kamiennych kostek.Obecnie na placu trwają prace porządkowe i wykończeniowe.
Obecną formę plac Kościeleckich zyskał na przełomie XIX i XX wieku. Wówczas zniwelowano dawne zamkowe wzgórze i część miejskiej fosy, a następnie wytyczono prostokątny plac z dwiema jezdniami. W pierwszych latach XX wieku wybudowana charakterystyczne obiekty: neogotycką farę ewangelicką (obecny kościół pw. św. Andrzeja Boboli), charakterystyczną halę targową oraz modernistyczny przytułek dla niemowląt, tzw. Augusta-Victoria-Heim (obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury).
Od 1935 do połowy lat 70. na placu funkcjonował dworzec autobusowy, który przeniesiono następnie na ul. Jagiellońską. Plac Kościeleckich stał się wówczas ważnym węzłem dla miejskich linii autobusowych. Wraz z udrożnieniem jezdni stanie się on ponownie centralnym węzłem przesiadkowym dla wszystkich linii nocnych.
Od 6 grudnia będzie też początkowym przystankiem dla dziennych linii nr 51 (kierunek Czyżkówko), 58 (Smukała), 61 (Osowa Góra) i podmiejskiej 99 (Nowa Wieś Wielka).
Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji znajduje się TUTAJ
Buspas, chodniki i droga rowerowa na ul. Kolbego
W grudniu planowane jest przełożenie ruchu na ul. Kolbego na nową część jezdni, która docelowo pełnić będzie funkcję buspasa. Pozwoli to rozpocząć przebudowę istniejącej jezdni, którą obecnie poruszają się samochody. Inwestycja ułatwi autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od roku funkcjonuje buspas.
Obecnie najwięcej prac toczy się przy skrzyżowaniu z ul. Kormoranów, gdzie kończą się roboty przy zbiorniku na deszczówkę. Ta inwestycja rozwiąże problemy związane z zalewaniem ulic w tej części Osowej Góry. Wykonywane została też podbudowa pod nową jezdnię buspasa (w kierunku ul. Grunwaldzkiej).
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, zostanie ułożona warstwa wiążąca nawierzchni. Pozwoli to w grudniu przełożyć ruch pojazdów i rozpocząć prace też na starej jezdni (pasie w kierunku ul. Kormoranów). W tym ciągu budowana będzie m.in. nowa kanalizacja deszczowa.
Na początku przyszłego roku wykonawca planuje kontynuować prace przy chodnikach i drogach rowerowych po stronie wschodniej (przy sklepach). Prace zostały podzielone na wiele etapów m.in. z myślą o zapewnieniu dojazdu do punktów usługowo-handlowych i posesji.
Koszt inwestycji to 11 mln zł. Finansowana jest w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli funduszy europejskich dedykowanych metropoliom. Planowane zakończenie inwestycji to połowa przyszłego roku.
Autobusem do centrum
W ramach tego zadania gruntownie przebudowywana jest konstrukcja nawierzchni od ul. Kormoranów do Grunwaldzkiej. Na całym odcinku powstaje dodatkowy pas ruchu przeznaczony dla autobusów. Poza tym przebudowywane będą skrzyżowania, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych. Buspas na ul. Kolbego ułatwi autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od roku funkcjonuje dodatkowy pas dla autobusów. Realizowana obecnie inwestycja jeszcze lepiej skomunikuje Osową Górę z Centrum miasta.
Buspasy w mieście
W tym roku zakończyła się budowa buspasa na ul. Gdańskiej od wiaduktu J. Święcickiego (nad torami kolejowymi) do pętli autobusowej w Myślęcinku. Koszt inwestycji to ponad 10 mln zł. Wiosną ubiegłego roku otwarty dla ruchu został pas dla autobusów wzdłuż Wałów Jagiellońskich (koszt 3,5 mln zł). Również rozbudowana ulica Grunwaldzka wyposażona została w kierunku centrum w buspas (od Skośnej do Flisackiej). W przyszłym roku buspas wytyczmy na nowej jezdni ul. Kujawskiej (od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego).