Testujemy kolejny autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 9 do 12 lutego 2021 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy będą testować autobus hybrydowy MAN Lion's City Efficient Hybrid. Autobus kursuje na linii nr 74.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd, którym już można przejechać się po Bydgoszczy, ma ponad 12 metrów długości, jest 2-drzwiowy i niskopodłogowy. Posiada 35 miejsc siedzących. Wyposażony został w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych czy wąskich uliczek osiedlowych.
Nowy pojazd będzie testowany przez kilku kierowców, równolegle z istniejącymi autobusami co pozwoli porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus posiada ograniczoną informację pasażerską w pojeździe (wyłącznie wizualną), w którym podane zostaną nr linii i przystanek końcowy.
Nie posiada malowania miejskiego, dlatego łatwo będzie go rozpoznać po białym kolorze.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został oznaczony literką 74H.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie są odtwarzane zapowiedzi głosowe.
To już kolejne testu autobusów hybrydowych w Bydgoszczy. Na przełomie sierpnia i września ubiegłego roku, MZK testowały autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd.
ZIMA - trudne warunki na drogach regionu
Na drogach pracuje 17 pługo-solarek a prawie 100 osób ręcznie odśnieża i posypuje piaskiem chodniki, schody, przystanki oraz strefę płątnego parkowania.
Opady śniegu utruniają działanie służb drogowych.
Trudne warunki pogodwe występują nie tylko w Bydgoszczy ale w całym regionie.
Ruch pojazdów spowolniony ale odbywa się bez większych zakłóceń.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe.
Solarki wyjeźdzają na bydgoskie ulice jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu. Pozwala to przyspieszyć działanie solanki na jezdni.
Apelujemy jednak do kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację. Przywrócenie drogi do pełnej przejezdności możłiwe jest natomiast w kilka godziny od momentu ustania opadów sniegu.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania. Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania oraz przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymują torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przywracamy "ciepłe przyciski" w środkach komunikacji miejskiej
Od środy 10 lutego w bydgoskich autobusach i tramwajach ponownie zostaną uruchomione „ciepłe przyciski".
Chcąc otworzyć drzwi przy wsiadaniu czy wysiadaniu z pojazdu, musimy pamiętać o uprzednim wciśnięciu guzika umiejscowionego przy drzwiach.
Przed nami kolejne bardzo mroźne dni. Na termometrach w Bydgoszczy nawet kilkanaście stopni poniżej zera oraz przelotne opady śniegu.
Wielu Pasażerów w ostatnim czasie skarżyło się na chłód panujący w środkach komunikacji miejskiej.
Wynikało to z faktu, że wszystkie drzwi były otwierane podczas postoju na przystankach, co miało pomóc w przewietrzeniu pojazdu w dobie panujących obostrzeń epidemiologicznych oraz ograniczyć potencjalny kontakt z ogólnodostępnymi elementami pojazdu. Takie rozwiązania były wprowadzane w największych miasta w Polsce.
Przywracamy wcześniejsze rozwiązania.
Od środy 10 lutego we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej, włączone zostaną „ciepłe przyciski". Pasażerowie wsiadając i wysiadając z autobusu czy tramwaju, muszą pamiętać o wciśnięciu przycisku, celem otwarcia drzwi pojazdu.
Należy jednak pamiętać, że nadal obowiązywać będą nakazy epidemiczne.
W pojazdach komunikacji miejskiej trzeba zasłaniać usta i nos, obowiązują limity liczby pasażerów oraz należy zachować bezpieczny dystans od innych osób.
RAPORT nr 2 z działań naprawczych ZDMiKP – Most Uniwersytecki (05.02.2021)
1. Działania zmierzające do podparcia obiektu
W sprawie związanej z podparciem uszkodzonego obiektu mostowego rozpoznano dogłębnie techniczne możliwości podparcia i jego zakresu.
Zadanie związane z podparciem będzie musiało być zrealizowane z wykorzystaniem kolumn ustawionych w min. 4 rzędach na szerokości obiektu mostowego pomiędzy punktami mocowań want. Podpory będą wykonane z klatek (elementów przestrzennych kratowych) z rur stalowych.
Zakładamy, że przewidziane do podparcia elementy zostaną na tym etapie ustawione w sposób umożliwiający późniejsze wykorzystanie ich do właściwych prac naprawczych. Należy dodać, ze na obecnym etapie podparcie zostanie wykonane w sposób nie naruszający statyki obiektu mostowego na zasadzie tzw. „ wybranych luzów" tj. bez wywierania jakichkolwiek sił na sam obiekt mostowy. W ramach podparcia zostaną przygotowane również odpowiednie miejsca na ustawienie w przyszłości urządzeń wspierających proces naprawczy.
Z uwagi konieczność prowadzenia prac zarówno na bulwarach jak w korycie rz. Brdy prace będą miały różny stopień skomplikowania. Pierwotnie zakładano użycie do realizacji podpór w wodzie wykorzystanie sprzętu pływającego , jednak z uwagi na panujące obecnie warunki atmosferyczne, skute lodem miejsca przestoju holowników przez pierwszy okres realizacji nie będziemy mogli wykorzystać do prac związanych z wznoszeniem podpór sprzętu pływającego. Aby zrealizować zamierzenie podparcia pomimo trudnych warunków pogodowych prawdopodobnie przystąpimy do wykonania tymczasowych wygrodzeń w nurcie rzeki z wykorzystaniem typowego sprzętu operującego z brzegów oraz mostu. Z pewnością wykonanie podpór będzie związane z rozbiórką fragmentów nabrzeża, bulwarów.
Obecnie kompletujemy zestaw niezbędnych dokumentów w celu zaproszenia do negocjacji w trybie bezprzetargowym potencjalnego Wykonawcę prac. Taki tryb działania pozwoli na szybsze zrealizowanie prac i zapobiegniecie możliwym dalszym uszkodzeniom obiektu.
2. Zmiana organizacji ruchu przy rondzie Bernardyńskim
Zgodnie z obietnicą i w celu minimalizowania utrudnień drogowych w tej części miasta, dnia 5 lutego otwarta dla ruchu pojazdów została ul. Toruńską - od ronda Bernardyńskiego w kierunku ronda Toruńskiego.
Jak tylko pozwoli na to sytuacja na budowie ul. Kujawskiej, wdrożony zostanie również II etap tego zadania, czyli otwarcie dla ruchu ul. Toruńskiej w kierunku ronda Bernardyńskiego.
OBECNIE OTWARTY ZOSTAŁ ODCINEK ul. TORUŃSKIEJ od ronda Bernardyńskiego w kierunku ronda Toruńskiego.
3. Bieżące działania utrzymaniowe
Obecne niesprzyjające warunki pogodowe, częste opady śniegu i deszczu ze śniegiem oraz temperatury ujemne, powodują odkładanie się pokrywy śnieżnej na zamkniętym mocie Uniwersyteckim. Zalegający śnieg, a szczególnie jego kilkudniowy odkład obciąża konstrukcję mostu zależnie od grubości od kilku do kilkudziesięciu kilogramów na 1 m2.
Tym samym w świetle posiadanej ekspertyzy mówiącej o wystąpieniu awarii węzłów mocujących już pod własnym ciężarem mostu zmuszeni jesteśmy pilnie do przeciwdziałania dodatkowym obciążeniom śniegiem.
Niezwłocznie przystępujemy do odśnieżenia konstrukcji mostu oraz zabezpieczenia nawierzchni odpowiednimi środkami chemii drogowej.
Prace związane z odśnieżaniem są już prowadzone ręcznie oraz z wykorzystaniem lekkiego sprzętu dotychczas wykorzystywanego przy pracach na nawierzchniach chodników.
Działania będziemy prowadzić sukcesywne z częstotliwością dostosowaną do opadów śniegu.
4. Informacja na temat doniesień medialnych o udziale Politechniki Gdańskiej w sprawie mostu Uniwersyteckiego
W związku z pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi roli Politechniki Gdańskiej w sprawie mostu Uniwersyteckiego, oraz przekazywanymi informacjami o obecnym zaproszeniu tej jednostki przez Transprojekt Gdański do współpracy przy ocenie zaistniałego stanu mostu Uniwersyteckiego informujemy, że:
- Politechnika Gdańska brała czynny udział na etapie realizacji mostu Uniwersyteckiego w latach 2010-2013, o czym informowała m.in. na łamach branżowej prasy ogólnopolskiej
- nieprawdą jest, że Politechnika Gdańska otrzymała informacje o uszkodzeniu mostu Uniwersyteckiego dopiero po jego zamknięciu w styczniu 2021 roku, ponieważ już w lipcu 2020 roku została poinformowana przez projektanta mostu Tadeusza Stefanowskiego o problemie z mocowaniem want, a w dniu 11 lipca 2020 roku przedstawiciel Politechniki brał czynny udział w spotkaniu w siedzibie ZDMiKP - pisaliśmy o tym TUTAJ
DOKUMENTY / PISMA / ZAŁĄCZNIKI:
- Pismo Prezydenta Miasta Bydgoszczy Rafała Bruskiego przekazane do Rektora Politechniki Gdańskiej Pana Krzysztofa Wilde - z dnia 02.luty 2021 roku –TREŚĆ PISMA
- Odpowiedź Rektora PG do Prezydenta Miasta Bydgoszczy - z dnia 04 lutego 2021 roku - TREŚĆ PISMA
- Odpowiedź Prezydenta Miasta Bydgoszczy na otrzymane stanoiwsko Politechniki Gdańskiej - z dnia 05 lutego 2021 roku - TREŚĆ PISMA