Zrealizujemy inwestycje wybrane przez mieszkańców
Blisko 30 zadań związanych z budową ulic, chodników i parkingów trafi do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Bydgoszczanie zdecydowali też o powstaniu nowej stacji roweru aglomeracyjnego na Miedzyniu i doświetleniu przejść dla pieszych na ul. Saperów.
Bydgoski Budżet Obywatelski to wydzielona część budżetu miasta, o której przeznaczeniu decydują bezpośrednio mieszkańcy. W przyszłym roku na realizację zadań, które wybrali bydgoszczanie trafi pula 16 mln zł. Po zakończonym głosowaniu wiadomo już, że uda się zrealizować dużą liczbę zadań związanych z poprawą infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Na ten cel trafi około 4 mln zł.
Ulice i chodniki do remontu
Na kilku osiedlach powstaną nowe odcinki osiedlowych ulic oraz remonty nawierzchni. Planowane są prace drogowe m.in. przy Chmurnej na Czyżkówku, Homarowej na Osowej Górze, Powstania Listopadowego na Leśnym oraz w rejonie Okólnej w Łęgnowie. Dużą liczbę głosów zdobyły zadania związane z remontami lub budową chodników. W przyszłorocznym budżecie ujęte zostaną zadania związane z wymianą nawierzchni na odcinkach ciągów pieszych przy ulicach Waryńskiego, Korczaka, Broniewskiego (wszystkie ulice na Błoniu), Powstańców Wielkopolskich (Bielawy), Wolnej (Stary Fordon), Skorupki (Górzyskowo) i Smoleńskiej (Zimne Wody-Czersko Polskie).
Odcinki ścieżek pieszo-rowerowych powstaną przy Kanale Bydgoskim na osiedlu Miedzyń przy ul. Spacerowej. Na tym osiedlu u zbiegu ulic Nakielskiej i Żywieckiej powstanie też kolejna stacja Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
Poprawa bezpieczeństwa
Coraz więcej głosów bydgoszczanie oddają też na przedsięwzięcia związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przyszłym roku w oparciu o BBO planowane jest m.in. ustawienie sygnalizacji na Kruszyńskiej na Osowej Górze (na wysokości Puszczykowej), doposażenie przejść dla pieszych na Nakielskiej (na wysokości Wrocławskiej) na Wilczaku , poprawa oznakowania skrzyżowania ulic Bałtyckiej i Połczyńskiej na Bartodziejach i oświetlenie kolejnego odcinka ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi. Na Jachcicach wśród zwycięskich projektów znajduje się doświetlenie przejść dla pieszych przy ul. Saperów. Będą przy nich instalowane zestawy lamp, które sprawiają, że piesi są lepiej widoczni po zmroku zarówno na zebrze jak i w strefie dojścia do pasów. Na tym osiedlu planowana jest też ustawienie nowej wiaty autobusowej na ul. Ludwikowo.
Więcej miejsc do parkowania
Wśród zwycięskich projektów na Kapuściskach znalazło się kilka zadań polegających na budowie nowych parkingów w rejonie ul. Szarych Szeregów. Te zadania, podobnie jak budowa nowych odcinków ulic, będą wymagały w pierwszej kolejności przygotowania nowych dokumentacji projektowych
Rondo w budowie. Zmiany w organizacji ruchu
Przypominamy, że dziś (3 grudnia ) rozpoczął się kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Wykonywana będzie wschodnia część nowego skrzyżowania z ruchem okrężnym. Na Błoniu skorygowany został tymczasowo przebieg linii autobusowej nr 57.
Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął z końcem października. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie ul. Stawowej od strony wschodniej (dojazd od strony cmentarza).
W związku z tym linia nr 57 kierowana będzie od ronda u zbiegu Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do pętli Błonie objazdem. Autobusy pojadą ulicami 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich i Szubińską. Wyłączone z obsługi będą przystanki Stawowa –Władysława IV i Schulza-Stawowa. Na trasie objazdowej dla kierunku Dworzec Główny wytyczone zostaną przystanki:
- Szubińska / Żwirki i Wigury
- Stawowa / 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich (tymczasowy)
Dla kierunku Błonie funkcjonować będą natomiast przystanki:
- Szubińska / Gnieźnieńska
- Szubińska / Żwirki i Wigury.
Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.
W ramach realizowanej inwestycji zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom.
Zakończenie podstawowych prac przy sprzyjającej pogodzie planowane jest jeszcze w tym roku.
Finisz prac na Glinkach
Zakończyły się główne prace przy przebudowie skrzyżowania ulic Glinki i Dąbrowa. Wraz z budową nowego obiektu handlowego powstał dodatkowy pas ruchu, zmodernizowane zostały przejścia dla pieszych i chodniki, a jezdnia zyskała nową nawierzchnię. Inwestycja poprawiła m.in. bezpieczeństwo pieszych.
Wraz z budową sklepu pomiędzy ulicami Glinki i Dąbrowa powstał też duży parking. Wjazd do niego jest możliwy zarówno od strony ul. Dąbrowa jak i Glinki. By zapewnić większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu zobowiązaliśmy inwestora do przebudowy układu drogowego sąsiadującego ze sklepem.
W ramach prac zmodernizowany został ponad 300-metrowy odcinek ulicy Glinki. Dzięki poszerzeniu ulicy powstały tak zwane azyle dla pieszych umożliwiające dwuetapowe pokonywanie jezdni. Zmieścił się też pas do skrętu w lewo dla pojazdów jadących do sklepu od strony Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Dobudowywany został chodnik po południowej stronie ulicy Glinki i zachodniej stronie ulicy Dąbrowa. W zakres zadania wchodziła również przebudowa kanalizacji deszczowej oraz wymiana oświetlenia ulicznego wraz z doświetleniem przejścia.
Zakończyliśmy odbiory tego zadania. Dodatkowo zobowiązaliśmy inwestora do wykonania wiosną przy sprzyjających warunkach trwałego oznakowania grubowarstwowego.
Zadanie uzupełniło szereg miejskich inwestycji zrealizowanych już wcześniej wzdłuż ulicy Glinki. Wiosną zakończyliśmy między innymi modernizację odcinka od al. Jana Pawła II do Magnuszewskiej. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku rondo na połączeniu z ulicą Magnuszewską. Przed dwoma laty wyremontowaliśmy odcinek od Białogardzkiej do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Skutecznie rozwiązaliśmy w ten sposób problem częstego zalewania skrzyżowania z ulicą Szpitalną. Remontowana była również pętla autobusowa linii nr 79.
Warto wiedzieć:
Na koszt zewnętrznych inwestorów modernizowane były w ostatnich latach również odcinki wielu innych ulic. W ten sposób zmodernizowany został na przykład fragment ul. Petersena w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym, ul. Inowrocławskiej na Górzyskowie oraz Grunwaldzkiej na Okolu. Z kolei wokół sklepu IKEA powstał cały układ drogowy z częściowo bezkolizyjnym węzłem na połączeniu z Fordońską.
Tramwaje wracają na rozbudowany węzeł Szarych Szeregów
Tramwaje na górny taras wracają 12 grudnia. Wcześniej z okazji „Mikołajek” zapraszamy wspólnie z generalnym wykonawcą do skorzystania ze specjalnych linii, które uruchomimy już w najbliższą niedzielę (8 grudnia). To doskonała okazja, by zapoznać się ze wszystkimi zmianami jakie zaszły w tej części miasta.
Powrót regularnych linii uzgodniliśmy z przewoźnikami na 12 grudnia. Tymczasem już w piątek (29 listopada) odebraliśmy pozwolenie na użytkowanie. Skorzystamy z niego już w najbliższą niedzielę (8 grudnia). Tradycyjne przejazdy mikołajkowe zorganizujemy po nowych torowiskach na górnym tarasie.
- Za nami rozbudowa największego bydgoskiego węzła tramwajowego – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski. – Wspólnie z wykonawcą udało się nam zrealizować cały zakres prac. Oddajemy nowoczesną infrastrukturę, która zachęca i ułatwia podróże komunikacją publiczną. Powstały drogi rowerowe i nowe chodniki. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość podczas realizacji tej inwestycji. Liczę, że po zakończeniu rozbudowy ul. Kujawskiej jeszcze więcej bydgoszczan wybierze komunikację publiczną lub rower do podróżowania po mieście.
Sprostali wyzwaniu
Generalnym Wykonawcą była firma ZUE.S.A Kraków. Inwestycja była dla niej dużym wyzwaniem ze względu na rosnące koszty pracy i materiałów budowlanych. Dodatkowo wszystkie roboty toczyły się przy dużych natężeniach ruchu oraz wymagały dodatkowej koordynacji z przebudowa sieci ciepłowniczej. Prace zajęły 16 miesięcy.
Niskopodogowiec z zabytkową „eNką”
Mikołajkowe linie specjalne będą wozić pasażerów bezpłatnie na dwóch trasach:
- K – Wyżyny- Kapuściska- Wyżyny
- G – Wyżyny – Glinki – Wyżyny
Na linii „K” kursować będzie zabytkowa „eNka”. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowane zostały o godzinach: 10:25, 11:05, 11:25, 11:45, 12:05, 12:25, 12:45, 13:25, 13:45, 14:05.
Na linii „G” kursować będzie natomiast nowoczesny tramwaj 122N. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowano o godzinach: 10:15, 10:35, 11:15, 11:35, 11:55, 12:15, 12:35, 12:55, 13:15, 13:35, 13:55, 14:15.
Na pętli przy ul. Magnuszewskiej na podróżnych od godziny 10 do 14 czekać będą gorące napoje oraz posiłki. Wraz z darmowymi przejazdami to prezent sfinansowany przez wykonawcę.
Tymczasowy układ linii
Tramwaje 12 grudnia wrócą na regularne trasy.
- Na Kapuściska pojadą linie nr 7 i 8,
- Na Glinki linia nr 4.
- Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9).
Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na swoje pętle. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Poprzedzą go konsultacje społeczne.
Odnowiliśmy tabor
Rozbudowane i wyremontowane torowiska na górnym tarasie będą obsługiwane między innymi zakupionymi do tego celu tramwajami Swing. W pakiecie obejmującym rozbudowę pętli Kapuściska oraz ul. Kujawskiej zakupiliśmy 21 nowoczesnych składów. Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Nie tylko nowy węzeł
Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów i Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska.
Ważne liczby:
- Koszt rozbudowy węzła Szarych Szeregów – 64,5 mln zł
- Zakup 21 Swingów – 161 mln zł
- Liczba rozjazdów i krzyżownic na węźle - 24 szt.
- Gwarancja - 8 lat