Od 31 grudnia przejezdna jest obwodnica Bydgoszczy budowana w ramach drogi ekspresowej S5. Inwestycja ruszyła w 2015 roku. Wcześniej trafiła na listą kluczowych projektów drogowych finansowanych z budżetu Państwa. Zabiegali o nią Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Wraz z otwarciem obwodnicy rozpocznie się wdrażanie zmian w układzie transportowym miasta.
Nowa cześć obwodnicy miasta od węzła Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie ma długość 13,5 km. Decydujący dla ruchu tranzytowego był jednak kilku kilometrowy odcinek pomiędzy węzełem Bydgoszcz Zachód (Pawłówek) a Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Pozwolił on bowiem połączyć ekspresową S5 na północy z istniejącym już odcinkiem obwodnicy miasta w kierunku Aleksandrowa (Bydgoszcz Północ), a na południu z budowanym odcinkiem Białe Błota – Szubin.
Nowa trasa składa się z dwóch jezdni o betonowej nawierzchni. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach powstały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową. Zbudowano również w miejscowości Osówiec górne przejście dla zwierząt.
Pomimo udostępninia nowe drogi do ruchu, na cały odcinku będa jeszcze kontynuowane roboty budowlane a kierowcy mogą spodziewać się zmian w organizacji ruchu.
Z myślą o jak najlepszym połączeniu miasta z obwodnicą rozbudowaliśmy ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni.
W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwala lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum.
Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Wybudowano ekrany akustyczne, zatoki autobusowe oraz miejsce do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. Inwestycja kosztowała około 118 mln i została sfinansowana w oparciu o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.
Co zmieni obwodnica?
Otwarcie obwodnicy oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, , Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z ul. Koronowską do granicy miasta.
Zakładamy, że ruch tranzytowy na tych ulicach może się zmniejszyć, co ograniczy hałas, zwiększą przepustowość ważnych skrzyżowań w mieście (np. rondo Toruńskie,Fordońskie, Kujawskie) oraz poprawi punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto, poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Czas na wdrożenie planu
Otwarcie obwodnicy pozwoli teraz na wdrożenie w życie zapisów planu transportowego uchwalonego w 2013 roku. Ulicami prowadzącymi do centrum nie będą mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy (Czersko-Polskie, BPPT, Osowa Góra).
Z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów, wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej.
Po uregulowaniu statusu dróg, które tracą status krajowych dostosowane zostanie oznakowanie pionowe.
Będziemy też na bieżąco analizował natężenia ruchu i na ich podstawie możliwe będą zmiany np. w ustawieniu sygnalizacji lub planowanie dalszych działań inwestycyjnych na terenie miasta. Weryfikowane będą też czasy przejazdu autobusów i tramwajów.
Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S5, przy ulicach wjazdowych, staną też znaki informujące o zakazach wjazdu dla pojazdów ciężarowych (oprócz docelowych).