Ogłosiliśmy przetarg na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2021 roku. W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeni, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w naszym mieście system pomostowy.
Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach. Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski. Przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w 2021 roku dotychczasowemu operatorowi. Konieczne jest więc wyłonienie operatora w drodze przetargu.
W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października skończyła się dotychczasowa umowa na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Pomimo coraz większej liczby dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił kolejnych użytkowników,
Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, wprowadzimy w przyszłym sezonie rozwiązanie alternatywne, które utrzyma funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Przypominamy, że w 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Po zakończeniu obecnej umowy, wystąpiliśmy do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie. Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system bez ponoszenia dodatkowych kosztów. opartego na istniejących stacjach i rowerach.
O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.
BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego była firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń