Kolejne udogodnienia dla Pasażerów
W tym roku nowe wiaty przystankowe pojawiły się już przy kilkunastu bydgoskich ulicach. Postawiliśmy je między innymi na ulicach: Glinki, Grunwaldzkiej, Królowej Jadwigi, Gdańskiej, moście Kazimierza Wielkiego czy ul. Witebskiej. We wrześniu wprowadzamy kolejne udogodnienia dla pasażerów bydgoskiej komunikacji:
- na przystanku tramwajowym Fordońska – Fabryczna w kierunku Fordonu (wsiada tam codziennie ponad 1200 pasażerów), na początku września zainstalowana została sześciometrowa szklana wiata zamiast dotychczasowej czterometrowej.
Po wielu latach eksploatacji, zdemontowaliśmy ostatnie dwie wiaty typu ,,Kalisz". W Bydgoszczy montowane były w latach siedemdziesiątych. W ich miejsce na przystanku Toruńska – Równa w kierunku ronda Toruńskiego, do końca września zostanie zainstalowana szklana wiata sześciometrowa.
- Na koniec września, na prośbę Domu Dziennego Pobytu dla Seniorów oraz innych starszych pasażerów osiedla Leśnego, zamontowana zostanie szklana czterometrowa wiata na przystanku Modrzewiowa – Gdańska w kierunku osiedla Leśnego.
- Na prośbę Rady Osiedla Czyżkówko oraz okolicznych mieszkańców przesunięty (o około 150 metrów) zostanie przystanek Krajeńska – Koronowska w kierunku Czyżkówka. Zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu, nowy przystanek zostanie ulokowany w zatoce autobusowej i zmieni swoją nazwę na Orlicza – Nad Torem. Planowana zmiana nastąpi najpóźniej do końca października br.
W Bydgoszczy mamy 570 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93,3 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych. Na utrzymanie wiat składają się: mycie (poza okresem zimowym), naprawy, wymiana uszkodzeń i malowanie. Wszystkie wymagane prace utrzymaniowe w tym zakresie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.
Nowe miejsca parkingowe na Kapuściskach
14 września rozpoczęła się budowa miejsc parkingowych na ul. Szarych Szeregów. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie na wysokości drogi dojazdowej do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5. Inwestycja realizowana jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Prace potrwają ok. dwóch miesięcy.
Parking powstanie wzdłuż budynków wielorodzinnych: ul. Szarych Szeregów 4 oraz 11-14. Zbudowanych zostanie prawie 50 stanowisk postojowych z dodatkowymi miejscami parkingowymi dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Zakres robót przewiduje również przebudowę skrzyżowania w ciągu ul. Szarych Szeregów, a dokładnie jego wlotu południowego, polegającą na zwiększeniu promienia skrętu z 7 metrów w stanie istniejącym do projektowanych 9 m.
W ten sposób ułatwimy dojazd m.in. autokarów do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5, przy której powstał nowy basen.
Ponadto w obrębie remontowanego skrzyżowania odnowiona zostanie nawierzchnia chodnika zlokalizowanego wzdłuż ulicy Szarych Szeregów. Dodatkowo z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, obniżone zostaną krawężniki w obrębie przejść dla pieszych.
Nowa ulica i parking przy schronisku dla zwierząt
Podpisaliśmy umowę na budowę nowego parkingu przy schronisku dla zwierząt wraz z ulicami dojazdowymi. Będą one wygodnym łącznikiem pomiędzy górnym i dolnym tarasem osiedla. Inwestycja pochłonie 3,8 mln zł.
To już kolejna inwestycja realizowana w tej części miasta.
Schronisko odwiedza wielu mieszkańców i wolontariuszy, którzy starają się pomóc w opiece nad zwierzętami. Bydgoszczanie wyprowadzają psy czekające na swój nowy dom oraz regularnie przywożą dary, które ułatwiają funkcjonowanie placówki (podkłady higieniczne, żwirki, karmy dla zwierząt).
Dlatego właśnie opracowana został nowa koncepcja obsługi komunikacyjnej schroniska, która ułatwi dojazd do obiektu i uwzględni zakończoną rozbudowę ul. Grunwaldzkiej. Przewiduje ona budowę parkingu przy ul. Zalew z kilkunastoma miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami.
Koncepcja uwzględnia dodatkowo budowę ulic dojazdowych do parkingu, zarówno od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej. Ułatwi to również dojazd do wielu posesji zlokalizowanych na górnym tarasie Osowej Góry. Oprócz ul. Zalew twardą nawierzchnię zyskają fragmenty ulic Łowiskowej i Jeziornej. Wzdłuż ul. Zalew powstać ma ciąg rowerowy.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „zaprojektuj i wybuduj".
Umowa z wykonawcą została podpisana.
Będzie on odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej i budowę parkingu wraz z ulicami dojazdowymi.
Realizacja zadania zajmie około półtora roku.
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowanych zostało wiele innych inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury drogowej. Twardą nawierzchnię dzięki miejskim programom zyskało kilkanaście ulic osiedlowych. Rozbudowana została ulica Grunwaldzka. Trwa również budowa chodników, drogi rowerowej i buspasa wzdłuż ul. Kolbego.
Wiedeńskie przystanki – zapraszamy na konsultacje
Zakończyliśmy prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej. Chcemy by poprawiły bezpieczeństwo, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów.
Od 8 do 29 września zapraszamy do konsultacji społecznych.
Docelowo ulica Gdańska zostanie wyposażona w perony wiedeńskie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów na odcinku od pl. Teatralnego do Kamiennej. Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Wstępne lokalizacje zaplanowano:
• przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią")
• przy placu Wolności
• przy placu przed „Rywalem"
• pomiędzy ulicami Cieszkowskiego i Mickiewicza
• przy ul. Chodkiewicza
• na wysokości sklepu „Aldi" (projektowany wjazd na kampus Akademii Muzycznej)
Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej za skrzyżowaniem z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)
Dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było również wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej. Wyniesione jezdnie mogą być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji. Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i Świętojańską).
MAPA POGLĄDOWA
Czas na konsultacje
Zależy nam teraz na zebraniu uwag mieszkańców do opracowanej koncepcji. Pomogą one ustalić zakres i kształt projektu przed zakończeniem prac koncepcyjnych i sporządzeniem programu funkcjonalno-użytkowego dla planowanej inwestycji. Konsultacje zostaną przeprowadzone za pomocą:
• karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie w dniach 8-29 września (kartę konsultacyjną można wysłać na nasz adres ZDMiKP – ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz);
• sesji Q&A – odpowiedzi na pytania mieszkańców (pytanie można wysyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..pl).
W konsultacjach może wziąć udział każdy mieszkaniec Bydgoszczy. Konsultacje zakończą się 29 września.
Bezpieczne i wygodne
Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku w ubiegłym roku na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany południowy pas ruchu w kierunku ul. Jagiellońskiej w momencie zatrzymania się tramwaju pełni też funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Przystanki wiedeńskie w liczbach:
• Łączna liczba przystanków do przebudowy – 13 szt.
• Projektowana długość peronów 28-33m
• Koszt przystanku wybudowanego już na pl. Teatralnym – 498 tys. zł
Dokumenty do pobrania: TUTAJ