Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację
Od 1 stycznia 2024 roku obsługa 3 autobusów została przekazana do realizacji firmie Mobilis.
Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK.
Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewożnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Wszystkie autobusy wyjechały na bydgoskie trasy.
Spółka Mobilis od 1 stycznia obsługuje 3 dodatkowe kolejności na liniach 68 oraz 74:
• w dni powszednie: jeden autobus na linii 68, dwa autobusy na linii 74;
• w soboty: jeden autobus na liniach 68 i 74;
• w niedziele i święta: jeden autobus na linii 74.
Dla pasażerów nie ma żadnego znaczenia, że wyżej wymienione kolejności nie są już obsługiwane przez MZK, bo zarówno kolorystyka autobusów, jak też ich wyposażenie są dokładnie takie same jak dotychczas.
Również zasady funkcjonowania tych linii nie zmieniły się.
W dniach 1-3 stycznia spółka Mobilis zrealizowała wszystkie dodatkowe kursy wynikające z rozkładu jazdy.
Nie wypadł żaden autobus.
Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewoźnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Obecnie wszystkie kursy na liniach autobusowych są realizowane zarówno przez Mobilis jak i MZK.
Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK, która pracuje nad uzupełnieniem braków kadrowych.
Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane były kary za niewywiązywanie się z umowy.
Spółka, mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała do grudnia problemu.
Było to podstawą do ograniczenia pakietu przewozów realizowanego przez MZK.
Warto wiedzieć:
• W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobilis.
Ok. 25 % autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 % kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).
• obecnie firma MZK otrzymuje 16,6 % wyższe wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr (tzw. wozokilometr) niż prywatny operator jakim jest Mobilis.
• Decyzje o zatrudnieniu i ewentualnych podwyżkach dla kierowców podejmują tylko i wyłącznie przewoźnicy.
Od 1 stycznia nowe zasady rejestrowania pojazdów
Od 1 stycznia 2024 roku właścicieli pojazdów czekają ważne zmiany.
Kupując samochód będziesz miał obowiązek szybko go zarejestrować.
Jeżeli tego nie zrobisz, zapłacisz karę w wysokości nawet kilku tysięcy złotych.
Zmiany w przepisach dotyczą zarówno prywatnych właścicieli jak i handlarzy samochodami.
Od 1 stycznia 2024 roku właściciel nowego pojazdu będzie miał obowiązek złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego spoza Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Przedsiębiorcy handlujący samochodami wniosek o rejestrację pojazdu będą mogli złożyć w terminie do 90 dni.
Niewywiązanie się z w/w obowiązków we wskazanych terminach skutkować będzie karą pieniężną.
Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie do 30 dni podlegać będzie karze w wysokości 500 zł a dla handlarzy pojazdami do 1000 zł (przy terminie 90 dni)
Stawka wzrośnie jednak powyżej 180 dni, bo wtedy kierowca podlegać będzie karze w wysokości 1000 zł a przedsiębiorca - 2000zł.
Obowiązek zgłoszenia sprzedaży auta pozostaje bez zmian. Mamy na to 30 dni, a opóźnienie może kosztować 250 zł.
Pamiętaj:
Do rejestracji samochodu w wydziale komunikacji potrzebne są:
dokument tożsamości, dowód zakupu lub własności pojazdu, dotychczasowe tablice rejestracyjne pojazdu, zaświadczenie z badania technicznego, aktualna polisa do wglądu oraz wniosek o rejestrację, wypełniany najczęściej już w urzędzie.
Wyniki głosowania BBO - inwestycje drogowe w 2024 rok
Poznaliśmy inwestycje, które wskazali mieszkańcy do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ponad 27,5 tysięcy osób oddało prawie 100 tysięcy głosów w tegorocznej edycji programu.
Na zadania z BBO w 2024 roku przeznaczonych zostanie aż 16 mln zł.
Dzięki Waszym głosom, w mieście zrealizowanych zostanie też wiele nowych inwestycji drogowych.
Po intensywnych pracach przygotowawczych, w które włączyły się również Rady Osiedla oraz członkowie Rady ds. Partycypacji Społecznej, odbyło się głosowanie.
W listopadzie Bydgoszczanie mogli wspierać pomysły w 4 różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe, mikroprojekty osiedlowe i projekty społeczne.
Dzięki Waszym propozycjom i oddanym głosom, powstaną między innymi nowe parkingi, drogi rowerowe, utwardzimy ażurami kolejne ulice osiedlowe, doświetlamy przejścia dla pieszych i wyremontujemy chodniki.
Prezentujemy listę zadań drogowych wybranych do realizacji w ramach BBO 2024 roku:
[Czyżkówko] Utwardzenie ażurami ul. Piaśnickiej
[Flisy] Remont nawierzchni ulicy Flisackiej
[Okole] Przebudowa ul. Czarna Droga
[Osowa Góra] Doświetlenie 4 przejść dla pieszych na ul. Kolbego
- Zlot zabytkowych autobusów oraz bezpłatne przejazdy zabytkowymi autobusami i tramwajami
[Bielawy] Remont chodnika i nawierzchni ul. Emilii Plater
[Bydgoszcz Wschód – Siernieczek] Wykonanie peronów i wiat przystankowych na ul. Inwalidów przy ROD Makrum, Wyczółkowskiego i ul Harcerskiej oraz Dworzec Bielawy/Inwalidów
[Leśne] Kontynuacja przebudowy ul. Topolowej wraz z miejscami parkingowymi oraz chodnikami
- Budowa chodnika lub ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Powstańców Warszawy na odcinku pomiędzy ul. Zaświat, a ul. Skromną
[Stary Fordon] Utwardzenie płytami ażurowymi ulic: Saska, Szkolna, Piastowa
[Błonie] Naprawa chodnika na ul. Stawowej
Oświetlenie parku leśnego przy ul. Schulza
[Górzyskowo] Doświetlenie przejść przy ul. Inowrocławskiej
[Szwederowo] Budowa 25 słupów oświetleniowych wzdłuż alejek w Dolinie Pięciu Stawów.
[Bocianowo - Śródmieście - Stare Miasto] Remont nawierzchni ul. Staszica
[Glinki] Budowa ścieżki ścieżki o nawierzchni mineralnej w kierunku ul. Cmentarnej
[Kapuściskach] Przeniesienie skateparku z ul. Szarych Szeregów na boisko przy 5LO i organizacja parkingu w miejscu po skateparku
- Ustawienie na osiedlu 12 stojaków rowerowych przy pawilonach handlowych, szkołach lub targowiskach.
- Budowa chodnika łączącego Przedszkole Step i Żłobek Balbina
[Łęgnowo] Budowa łącznika drogowego między ul. Pionierów, a ul. Spółdzielczą
[Łęgnowo Wieś] Montaż wiat przystankowych (w ramach dostępności terenu) na ul. Toruńskiej, ul. Nowotoruńskiej i ul. Plątnowskiej
[Zimne Wody] Budowa chodnika wzdłuż ul. Smoleńskiej nr 62-66
Miliony złotych na bydgoskie drogi - podsumowanie 2023 roku.
W minionym roku zrealizowaliśmy wiele inwestycji drogowych niezbędnych dla naszego Miasta.
Powstały nowe mosty, jezdnie, chodniki, torowiska oraz drogi rowerowe.
W wielu miejscach Bydgoszczy poprawiliśmy bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
Zakupiliśmy też nowoczesne tramwaje.
Teraz intensywnie przygotowujemy się do kolejnych zadań planowanych w 2024 roku.
INWESTYCJE ZAKOŃCZONE:
W 2023 roku oddaliśmy do ruchu nowy wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Powstał nie tylko nowy obiekt nad linią PKP ale przeprowadziliśmy też gruntowny remont nawierzchni i rozbudowaliśmy istniejące chodniki pod wiaduktem. Łukowa konstrukcja wyposażona została też w trasy dla pieszych i rowerzystów. Wybudowaliśmy również nowe energooszczędne oświetlenie.
Korzystać można też już z nowego mostu tramwajowego i drogowego nad Brdą oraz nowego torowiska na ul. Perłowej.
Przebudowane zostały też jezdnie ulic Toruńskiej i Fordońskiej. Wykonawca kontynuuje jeszcze prace przy istniejącym moście oraz budowie nowych chodników i dróg rowerowych. Zakończenie prac na początku 2024 roku.
Pumptruck, skatepark, ścianka wspinaczkowa, place zabaw i łąki kwietne zmieniły oblicze Starego Fordonu.
Nad brzegiem Wisły i w ciągu ul. Promenada wybudowaliśmy ciąg pieszo-rowerowy i strefę rekreacyjno–sportową. Mamy też nowe oświetlenie i stylowe ławki. To już kolejna inwestycja w tej części miasta gdzie już wcześniej przebudowany został Stary Rynek i powstało nowe nabrzeże.
W tym roku zakończyliśmy również gruntowną przebudowę ul. Smukalskiej.
Ważnym elementem tej inwestycji, była przebudowa jezdni, pętli autobusowej i budowa nowej 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej osiedla Piaski ze Smukałą
Nowa trasa rowerowa powstała też na drugim końcu miasta w obrębie Myślęcinka.
Parkowa obwodnica na ul. Jeździeckiej, łączy się już z wcześniej wybudowanymi ścieżkami w Myślęcinku.
W sumie w 2023 roku powstało w całym mieście aż 13 km nowych tras rowerowych.
Kierowcy korzystają też już z nowego łącznika ul. Hutniczej z ul. Nowotoruńską, dzięki któremu ciężarówki nie przejeżdżają przed zmodernizowaną szkołą.
Wcześniej zbudowana została tam też nowa pętla autobusowa oraz nowa droga dojazdowa do centrum logistycznego.
Zakończyliśmy budowę dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
Poprawiły one nie tylko bezpieczeństwo, ale ułatwiły też podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Docelowo planujemy budowę takich wyniesionych przystanków na całej długości ul. Gdańskiej.
W zajezdni mamy już 10 nowych i niskopodłogowych tramwajów.
Pierwsze kursują z pasażerami po Bydgoszczy.
Kolejnych 30 "niskopodłogowców" będzie dostarczona w kolenych miesiącach.
Tak duże zamówienie, na które pozyskaliśmy unijne fundusze, pozwoli wymienić cały tabor tramwajowy na nowy.
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania uporządkowaliśmy też ruch w centrum miasta.
Zlikwidowaliśmy część miejsc postojowych na chodnikach, wprowadziliśmy kontrapasy rowerowe a część ulic przekształciliśmy w drogi jednokierunkowe.
W przyszłym roku planujemy rozstawić nowe parkomaty na terenie miasta.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe dla tego zadania.
W 2023 roku ponad 20 ulic gruntowych zyskało twardą nawierzchnię.
Zadania realizowaliśmy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, rządowego wsparcia i wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetleniem ulic, wykonaniem nowych dróg rowerowych czy doświetleniem ponad 20 przejść dla pieszych.
Wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje drogowe, łączyliśmy też zawsze z pakietami dużych nasadzeń drzew i krzewów. W sumie w mijającym roku zasadziliśmy blisko tysiąc drzew i kilkanaście tysięcy krzewów.
Przy drogach pojawiły się więc klony, wierzby, lipy, brzozy i sosny.
Efekty będziemy mogli podziwiać już wiosną przyszłego roku.
INWESTYCJE KONTYNUOWANE w 2024 roku:
Trwa przebudowa Rybiego Rynku gdzie nie tylko wymienimy nawierzchnię i zlikwidujemy parking ale zasadzimy też nowe drzewa i ustawimy ławki.
W ramach tego zadania blasku odzyskają okoliczne uliczki Śródmieścia jak między innymi ul. Pod Blankami, Grodzka czy Zaułek.
Rewitalizacja kontynuowana jest też na pobliskim placu Kościeleckich. W przyszłym roku prowadzona będzie również przebudowa placu Wolnośći.
Rozpoczęliśmy też prace na pierwszym odcinku Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace zakończą się w połowie 2024 roku.
Obecnie prowadzone są prace projektowe zmierzające do likwidacji kładki dla pieszych na Wojska Polskiego.
W tym miejscu powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni, co ułatwi korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach jezdni.
Prace projektowe prowadzone są też dla przebudowy ul. Nakielskiej od ul. J. Bronikowskiego do Lisiej a także dla budowy torowiska w ciągu ul. Solskiego.
Projektanci opracowują również koncepcję przebudowy Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich.
W 2024 roku kontynuowane będą jeszcze prace przy uszkodzonym nasypie mostu Pomorskiego.
O wszystkich nowych zadaniach planowanych do realizacji w 2024 roku, poinformujemy w odrębnym komunikacie.