Metropolia lepiej skomunikowana. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej przyjęty
Rada Miasta Bydgoszczy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia metropolitalnego planu zrównoważonej mobilności.
Dokument będzie jedną z podstaw do składania wniosków o dofinansowanie ważnych zadań poprawiających komunikację, bezpieczeństwo i stan środowiska na terenie naszej metropolii.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF) ma służyć poprawie mobilności mieszkańców.
Pozwoli lepiej:
- wykorzystać istniejącą infrastrukturę w miastach, gminach i powiatach bydgoskiego obszaru funkcjonalnego,
- planować rozbudowę systemu transportowego oraz utrzymywać jego wysoką jakość,
- koordynować inwestycje.
SUMP BydOF ma przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych.
Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku, do których należą:
- transport publiczny,
- rowery,
- komunikacja piesza,
- transport elektryczny.
Eksperci pracujący nad planem zaproponowali m.in. kluczowe pakiety projektów.
Obejmują one zdania związane z:
- poprawą obsługi autobusowej (m.in. poprzez budowę węzłów transportowych integrujących różne formy komunikacji, rozbudowę siatki podmiejskich linii autobusowych,
- dalszą rozbudowę tzw. „Bydgoskiego Rusztu Tramwajowego" (kontynuację prac projektowych dla tras tramwajowych przez Szwederowo i Górzyskowo, wzdłuż ul. Wyszyńskiego i przez ul. Chocimską i Świecką do Rycerskiej. Dodatkowo eksperci proponują podjąć działania związane z wytyczeniem trasy tramwajowej wzdłuż ul. Szubińskiej na Błonie oraz docelowo połączenie torowiskiem placu Poznańskiego z rondem Bernardyńskim.
- rozbudowę aglomeracyjnego systemu dróg rowerowych ( obejmującego nie tylko stworzenie spójnych połączeń gmin z Bydgoszczą i stacjami kolejowymi, ale także powstanie pełnego Bydgoskiego Pierścienia Rowerowego łączącego gminy oddalone od Bydgoszczy tj. Pruszcz, Koronowo, Sicienko, Mrocza, Nakło nad Notecią, Kcynia, Szubin, Barcin, Łabiszyn, Nowa Wieś Wielka, Rojewo oraz Solec Kujawski.
Ważny dokument
Dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27. Wskazuje on kierunki działań, które powinny uwzględniać wszystkie samorządy oraz określić kluczowe inwestycje wzmacniające spójność obszaru metropolitalnego i ułatwiające codzienne przemieszczanie się mieszkańców.
Podstawą planu oprócz specjalistycznych prognoz, analiz i modeli były szerokie konsultacje społeczne. W ich ramach odbywały się wywiady, warsztaty, sondy uliczne, spotkania z mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych.
Warto wiedzieć
Bydgoszcz wraz z okolicznymi samorządami od 2016 roku rozwija inicjatywę Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, w ramach której pogłębiana jest współpraca międzysamorządowa – zarówno bezpośrednio w ramach Stowarzyszenia, a także w oparciu o kilkadziesiąt umów i porozumień międzygminnych - w takich obszarach jak rozwój komunikacji publicznej, wspólna promocja gospodarcza i polityka senioralna, gospodarka odpadami, zarządzanie kryzysowe czy realizacja grup zakupowych na gaz i energię elektryczną. Działania takie nie tylko przyczyniają się do integracji i poprawy komfortu życia mieszkańców, ale przede wszystkim potwierdzają dobrowolną wolę współpracy i realne powiązania w ramach Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Nowe oświetlenie na ul. Wyszyńskiego.
Rusza modernizacja oświetlenia wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego. Ustawione zostaną nowe latarnie z energooszczędnymi oprawami. Zastąpią one wysłużone oświetlenie instalowane na betonowych słupach.
To jedna z największych modernizacji oświetlenia w Bydgoszczy w tym roku. Właśnie podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Zgodnie z umową wzdłuż ulicy na odcinku od ronda Fordońskiego do siedziby Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego ułożonych zostanie blisko 3 kilometry kabla.
Ustawionych zostanie 85 aluminiowych, anodowanych słupów oświetleniowych z nowymi energooszczędnymi oprawami LED.
Zakres zamówienia obejmuje także wymianę opraw na istniejących już słupach metalowych oraz wymiana szafy sterowania oświetleniem przy rondzie Skrzetuskim, do której podłączone są latarnie między innymi z ulicy S. Wyszyńskiego.
Dzięki tej inwestycji cała oświetleniowa infrastruktura przy ul. Wyszyńskiego będzie zarządzana przez miasto.
Nowoczesne oprawy pozwolą również ograniczyć zużycie energii o około 60%, a także koszty serwisowania urządzeń (o około 75%).
Aluminiowe słupy zamiast betonowych poprawiają też estetykę miejskiej przestrzeni.
Umowa z wykonawcą na roboty została podpisana (ATELBUD Sp. z o.o.)
Kwota: 1mln. 623 tys. zł.
Zakończenie prac jeszcze w tym roku.
Warto podkreślić, że w ramach modernizacji wiaduktów nad magistralą węglową także wymieniane jest oświetlenie. Nowoczesne oświetlenie zostało przed dwoma laty zainstalowane wzdłuż dojazdu po stronie Bartodziejów. W tym roku energooszczędne latarnie staną także po stronie osiedla Leśnego.
Zadanie w liczbach:
• Liczba nowych słupów – 85 szt.
• Długość kabla do ułożenia -2843 m
Ograniczenie zużycia energii - ok. 60%
Drogi rowerowe w budowie – idziemy na rekord
W tym roku długość rowerowych tras dla rowerzystów w Bydgoszczy znacznie wzrośnie.
Pomogą nie tylko nowe inwestycje, ale także zmiany w organizacji ruchu wprowadzane na terenie Śródmieścia.
Już teraz mamy 124 kilometry rowerowych dróg.
Wiele nowy rowerowych inwestycji jest już na finiszu.
Kilometry ścieżek w budowie
Obecnie długość wszystkich oznakowanych dróg rowerowych dróg wynosi 124 kilometry.
Na koniec roku ta liczba wzrośnie o około 13 kilometrów. To będzie rekordowy wynik w ciągu ostatnich lat.
Dodatkowo na prawie 8 kilometrach ulic zostanie też dopuszczony kontraruch rowerowy.
• Bulwary nad Brdą – długość 0,3 km
• ul. gen. W. Andersa (w ramach BBO) – długość 0,6km
• ul. Smukalska – długość 3,0km
• ul. Jeździecka - długość 2,4 km
• ul. Chemiczna – długość 0,9 km
• ul. Hutnicza i dojazd do „Zalando" – 0,6 km
• Promenada w Starym Fordonie i dojazdy do nabrzeża – długość 0,6km
• Kontrapasy rowerowe w Śródmieściu - długość 1,5km
• Pasy rowerowe w Śródmieściu – długość 0,9 km
• Ścieżka rowerowa nad Kanałem Bydgoskim Flisy-Osowa Góra (ramach BBO) – długość 0,5 km
• Zachodni wiadukt J. Nowaka-Jeziorańskiego – długość 0,3 km
• Infrastruktura wokół mostu Kazimierza Wielkiego i ul. Perłowej - długość 1,8km
W tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaplanowano również remont ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Pelplińskiej o długości 1,5 km.
Warto podkreślić, że wraz ze zmianami w Strefie Płatnego Parkowania na ponad 20 kolejnych ulicach dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy.
Oznacza to w praktyce, że rowerzyści będą mogli bezpiecznie poruszać się na kolejnych prawie 8 kilometrach bydgoskich ulic, które zostaną odpowiednio oznakowane.
Zadania rowerowe na etapie przetargu lub przygotowań do przetargu:
• Ul. Curie-Skłodowskiej-Łęczycka - długość 3 km
• Bulwar nad Brdą (Krakowska-Żabia) – długość 1,2 km
Ważniejsze zadania planowane do realizacji:
• ul. Fordońska wraz z kładką nad magistralą węglową oraz ul. Kasztelańska
• Wielka Pętla Fordonu (odcinki wybrane w BBO )
• Ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna)
• ul. J. Sułkowskiego (Kozietulskiego – Modrzewiowa)
• ul. Glinki (Dąbrowa – Bydgoskich Przemysłowców)
• ul. Kielecka(Nowotoruńska – Toruńska)
• ul. Sudecka / Wyzwolenia / Pelplińska (pętla Tatrzańskie - granica miasta,
• ul. Nakielska (wraz z przebudową ulicy)
• ul. Solskiego-Piękna (wraz z budową torowiska)
• ul. M. Dziatkiewicza (na terenie BPPT)
[ZDJĘCIA] Budowa mostów nad Brdą - raport z budowy
Zakończyły się roboty przy torowisku na ul. Fordońskiej.
Kontynuowane są prace przy moście tramwajowym i drogowym nad Brdą.
W najbliższych dniach wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu na ul. Fordońskiej.
Prezentujemy raport z budowy.
- W kierunku mostu wykonane zostały warstwy konstrukcji przy najazdach na obiekt oraz zabetonowane zostały rozjazdy tramwajowe.
- Na moście tramwajowym wykonawca zakończył układanie płyt betonowych, w których będą osadzone szyny. Są one obecnie zwożone na plac budowy.
- Dobiegają końca prace związane z montażem prefabrykowanych elementów mostu drogowego. Poszczególne sekcje są łączone i nasuwane w kierunku rzeki. Trwa zbrojenie, które docelowo pozwoli betonować płytę pomostu.
- Przy istniejącym obiekcie drogowym trwa betonowanie podwodne komory kanalizacji deszczowej.
- Po drugiej stronie rzeki, wykonano większość prac przy infrastrukturze podziemnej, przede wszystkim przebudowie wodociągów i kanalizacji.
- Trwa układanie nowego torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Powstały też pierwsze warstwy konstrukcyjne pod nowe jezdnie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego.
- W najbliższych dniach wykonawca rozpocznie prace na ul. Fordońskiej. Roboty będą związane ze zmianami w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie ul. Łęczyckiej. O szczegółach zmian poinformujemy w odrębnym komunikacie.
- Kontynuowane są roboty przy przebudowie torowiska na wysokości ul. Perłowej.
Wykonywana jest podbudowa przyszłego torowiska ul. Toruńskiej.
Do betonowania przygotowywany został też teren, na którym będą znajdowały się rozjazdy.
Na plac budowy zwiezione zostały słupy trakcyjne.
- Wykonane zostały chodniki i podbudowa pobliskich uliczek dojazdowych (ul. Spokojna, ul. Łuczniczki. ul. Koralowa). Do wykonania pozostało tam ułożenie nawierzchni na jezdni i dojazdach do posesji.