Pierwsze tramwaje na nowym moście - zmiany od 6 listopada
W poniedziałek (6 listopada) wykonawca (Trakcja SA) udostępni do ruchu nowy most tramwajowy pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską.
Zmiany nie ominą też torowiska na ul. Toruńskiej.
To już ostatnie duże zmiany w organizacji ruchu.
Za około miesiąc udostępniony zostanie już docelowy ruch tramwajowy do Fordonu i ul. Perłowej.
Otwarte zostaną też jezdnie ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
Od 6 listopada (poniedziałek) uruchomiony zostanie ruch tramwajowy po nowym moście nad Brdą.
Nastąpi też czasowe wyłączenie z obsługi tramwajowej odcinka ulicy Toruńskiej pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Kazimierza Wielkiego.
Zamknięcie ruchu tramwajowego pozwoli wykonawcy (przez ok 3 tygodnie) rozwiesić sieć trakcyjną w kierunku ul. Perłowej, wykonać ostatnie prace w torowisku a także ułozyć ostatnią warstwę nawierzchni na jezdni.
Wykonanie powyższych robót pozwoli za około miesiąc, uruchomić docelowy ruch tramwajowy w kierunku Fordonu i na ul. Perłowej.
ZMIANY OD 6 LISTOPADA
- linie tramwajowe nr 7 i 8 zostaną czasowo skierowane do pętli Babia Wieś;
- linia nr 6 w obydwu kierunkach będzie czasowo trasowana przez most Kazimierza Wielkiego.
- wprowadzone zostaną stosowne korekty w rozkładzie jazdy linii za T8.
- na odcinku rondo Toruńskie – Toruńska / Kazimierza Wielkiego uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza za T.
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki:
- Toruńska / Filmowa
- Rondo Toruńskie.
Przystanki tramwajowe zostaną uruchomione w obrębie nowej przeprawy (zaznaczone na poniższej grafice).
Ruch pieszych będzie poprowadzony już po nowym moście.
Ostatni ważny etap - już niebawem
Po wykonaniu wszystkich powyższych prac (za ok. miesiąc) uruchomiony zostanie już docelowy ruch tramwajowy na nowym moście oraz ulicy Toruńskiej i ul. Perłowej.
Udostępniona zostanie północna jezdnia ul. Toruńskiej i południowa ul. Fordońskiej.
Kontynuowane będą jeszcze prace przy najazdach na "stary" most od strony ul. Fordońskiej i zjazd z obiektu na ul. Toruńską.
O postępach prac i dalszych zmianach informować będziemy na bieżąco.
Wymieniamy tramwaje na nowe. Kolejne "niskopodłogowce" już w zajezdni
Już 8 nowych i niskopodłogowych tramwajów mamy na zajezdni.
W listopadzie pojawią się jeszcze dwa kolejne.
W sumie będzie ich aż 40.
Tak duże zamówienie, na które pozyskaliśmy unijne fundusze, pozwoli wymienić cały tabor tramwajowy na nowy.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
W tym roku zgodnie z kontraktem PESA dostarczyć ma 10 nowych "niskopodłogowców". Osiem już mamy (6 długich i 2 krótkie).
Do połowy listopada przywiezione zostaną jeszcze dwa kolejne.
Pojazdy zwożone są na ogromnej lawecie do zajezdni MZK przy ul. Toruńskiej.
Nowe tramwaje są na początku dokładnie sprawdzane i testowane.
Dopiero wtedy wyjeźdzają na bydgoskie torowiska z Pasażerami.
Pierwsze już zastąpiły wysłużone Konstale.
Kolejnych 30 pojazdów będzie sukcesywnie dostarczana na zajezdnie w kolejnych miesiącach.
Cały kontrakt sfinalizujemy w 2025 roku.
Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Kosntale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami.
Nadrobiliśmy duże zaległości
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje.
W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić te zaległości. Zakupiliśmy 33 nowe tramwaje.
Zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich.
Działamy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Obecnie dobiega końca budowa mostu tramwajowego nad Brdą oraz torowiska na ul. Perłowej i ul. Toruńskiej.
Trwa przetarg na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie.
Nowe Swingi w liczbach:
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Bilet Nowego Pasażera z rekordem sprzedaży
31 października zakończyliśmy sprzedaż biletów Nowego Pasażera.
Z promocji skorzystało aż 889 osób.
To prawdziwy rekord.
Cieszymy się, że tak wielu bydgoszczan zdecydowało się zostawić samochód na parkingu i skorzystać z bydgoskiej komunikacji.
Bilet Nowego Pasażera to specjalna oferta dla osób, które w 2023 roku nie korzystały z biletów okresowych.
Można było je zakupić między 16 a 31 października.
Za bilet na wszystkie linie płaciło się o połowę mniej.
Bilet 90-dniowy imienny kosztował tylko 157 zł normalny i 78,50 ulgowy.
W 2016 roku gdy bilety sprzedawane były przez miesiąc z promocji skorzystało ponad 800 osób.
Teraz tylko przez dwa promocyjne tygodnie, bilety nowego pasażera kupiły aż 889 osób.
Wielka Pętla Fordonu – umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na wykonanie pierwszego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wcześniej podpisaliśmy też umowę na zaprojektowanie odcinka tej trasy pomiędzy Szkołą Podstawową nr 67 i ul. Tatrzańską.
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych.
W pierwszej kolejności ciąg pieszo-rowerowy powstanie wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Za prace odpowiadać będzie firma Strabag, z którą podpisaliśmy właśnie umowę o wartości ponad 1,6 mln zł.
W ramach inwestycji utwardzane lub przebudowywane będą zjazdy na teren posesji.
Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyska też skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia zaplanowaliśmy bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.
Prace zakończą się w połowie przyszłego roku.
Pozostałe odcinki Wielkiej Pętli
Z początkiem września zleciliśmy natomiast zaprojektowanie odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera oraz ul. Wierchową. Pochłoną one ponad 300 tysięcy złotych. Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane do końca 2025 roku. To najbardziej skomplikowany odcinek trasy wymagający m.in. pozyskania gruntów niebędących własnością miasta.
Warto dodać, że równocześnie powstaje też dokumentacja dla drogi rowerowej która połączyć ma istniejącą drogę w kierunku Jarużyna z okolicą pętli autobusowej na osiedlu Tatrzańskim.
Na finiszu są natomiast prace związane z odcinkiem trasy w Starym Fordonie, które zostały zlecone w ramach rewitalizacji terenów nad brzegiem Wisły.
Z gortowej promenady pieszo-rowerowej będzie można skorzystać jeszcze w listopadzie.
Miasto posiada także kompletną dokumentację na odcinek pomiędzy osiedlami Szybowników i Tatrzańskim. Zlecenie prac budowlanych zostało wstrzymane ze względu na zawiadomienie o możliwych nieprawidłowościach przy akceptacji projektu przez radę osiedla. Sprawę wyjaśnia komisja rewizyjna Rady Miasta.
Komfort i bezpieczeństwo
Wielka Pętla Fordonu tam gdzie jest to możliwe ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów. Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego. Poprzez ulice Wierchową i Geodetów łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.
W Starym Fordonie w ramach rewitalizacji powstają natomiast odcinki trasy łączące wał wiślany z ulicą Promenada.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa. Długość całego ringu to ponad 20 kilometrów.