Wybieramy patronów nowych tramwajów
Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów. Część z nich już kursuje po ulicach naszego miasta. Kolejne "nieskopodłogowce" pojawią się w Bydgoszczy jeszcze w tym roku.
Rozpoczynamy więc plebiscyt, w którym pytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Na zgłoszenia czekamy do 29 lutego br.
Pierwszym spośród 22 nowoczesnych pojazdów zakontraktowanych na ten rok, (dostawa w drugiej połowie roku), nadane zostaną nazwy wybrane we wcześniejszej edycji plebiscytu z roku 2017 (Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman, Melchior Wierzbicki).
Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pierwszych pojazdów otrzyma natomiast imię monarchy Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Bydgoszcz uczci tym samym ważny dla historii miasta jubileusz.
Wybór kolejnych patronów przebiegać będzie dwuetapowo.
W lutym zapraszamy wszystkich zainteresowanych do składania propozycji nazw tramwajów wraz z uzasadnieniami.
Służy temu będzie formularz dostępny na stronie TUTAJ
Zgłoszenia obejmować mogą nieżyjące, związane z Bydgoszczą, które na przestrzeni dziejów budowały pozytywny obraz miasta i zasłużyły się dla jego rozwoju.
W drugim etapie Prezydent poprosi o pomoc Komisję złożoną między innymi z rektorów bydgoskich uczelni, społeczników oraz przewodniczącej Rady Miasta.
Komisja w drodze głosowania zdecyduje o ostatecznym wyborze.
W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić zaległości.
Do 2010 roku Bydgoszcz posiadała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych „Konstali".
W latach 2010-20 kupiliśmy 33 nowe tramwaje.
W ubiegłym roku na tory wyjechało kolejne 10 sztuk.
Do 2025 roku trafi do Bydgoszczy następne 30 pojazdów (w tym 22 składy w tym roku a kolejnych 8 w przyszłym).
Warto wiedzieć
Zwyczaj nadawania nazw znamienitych osobistości nowoczesnym pojazdom zrodził się w 2015 roku.
Od tego czasu kolejne nowe tramwaje otrzymywały nazwy upamiętniające znane osobistości:
Michał Jagodziński, Andrzej Brończyk, Jeremi Przybora, Andrzej Szwalbe, Król Kazimierz Wielki, Witold Bełza, Leszek Biały, Teresa Ciepły, Anna Jachnina, Jan Maciaszek, Henryk Glücklich, Adam Grzymała-Siedlecki, Edmund Milecki, Wincenty Gordon, Bartłomiej z Bydgoszczy, Emil Warmiński, Zygmunt Mackiewicz, Carl Blumwe, Władysław Piórek, Jan Teska, Marian Turwid, Rajmund Kuczma, Stefan Ciszewski, Maksymilian Antoni Piotrowski, Hieronim Konieczka, Jerzy Mieczysław Rupniewski, Tadeusz Nowakowski, Wanda Rucińska, Waleria Drygała, Wanda Siemaszkowa.
Raport z budowy mostów nad Brdą – luty 2024
Dzięki poprawie warunków pogodowych, wykonawca kontynuuje prace remontowe na „starej" przeprawie mostowej.
Wykonywane są też ostatnie odcinki chodników i dróg rowerowych.
Rozpoczęły się pierwsze prace porządkowe i wykończeniowe.
To już ostatni etap robót, po którym będzie można rozpocząć prace odbiorowe.
Samochody i tramwaje już od dłuższego czasu jeżdżą nowymi mostami pomiędzy ul. Fordońską i Toruńską.
Obecnie przy dotychczasowej przeprawie mostowej, wykonywane są prace remontowe oraz docelowe najazdy na obiekt od strony ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
Układane są warstwy podbudowy a przy sprzyjających warunkach pogodowych i możliwościach technicznych (uruchomienie wytwórni mas bitumicznych) układana będzie docelowa nawierzchnia.
Wykonanie powyższych prac, pozwoli uruchomić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
Na "starej przeprawie" zdemontowane zostały wszystkie bariery i balustrady, które zostaną wymienione na nowe.
Pod mostami wykonywane są natomiast prace ziemne i porządkowe.
Kontynuowana jest też budowa dróg technicznych.
Po drugiej stronie ulicy Fordońskiej (po stronie północnej), trwają roboty gazownicze w obszarze chodnika.
Pod koniec ubiegłego roku wykonane zostały zatoki autobusowe i perony przystankowe.
W minionym tygodniu na wszystkich przystankach montowane były natomiast ekrany przeciwbłotne.
W obszarze całej inwestycji wykonywane są też ostatnie prace na ciągach pieszych i rowerowych.
Budowane są też schody prowadzące na nasyp mostu.
Na całym terenie zrealizowanej inwestycji prowadzone są prace porządkowe w pasie zieleni.
Przy wyższych temperaturach wymalowane zostanie też docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji.
W minionym tygodniu prace wykończeniowe i porządkowe były też prowadzone w obrębie torowiska ul. Perłowej.
W najbliższych dniach wykonany tam będzie jeszcze montaż oświetlenia peronów tramwajowych.
Zakończenie wszystkich prac (przy sprzyjającej pogodzie) firma Trakcja SA planuje na koniec lutego bieżącego roku.
Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych.
W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Nowoczesna zajezdnia. Umowa podpisana
Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów.
Wraz z wymianą taboru, niezbędna jest też rozbudowa istniejącej zajezdni tramwajowej.
Podpisaliśmy umowę na przebudowę obiektu przy ul. Toruńskiej i dostosowanie go do serwisu nowoczesnych składów.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Dodatkowo w lutym rozpoczniemy plebiscyt, w którym zapytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Duży zakres prac
W przetargu na I etap modernizacji zajezdni najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud, z którą 1 lutego br. podpisana została umowa o wartości 96,7 mln zł.
Prace budowlane zajmą około 26 miesięcy.
Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.
Głównym celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych wraz z wymianą wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Inwestycja obejmuje: rozbiórkę budynków dyspozytorni, działu eksploatacji, sieci trakcyjnej i torowisk.
Na ich miejscu wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem.
Powstanie też infrastruktura związana z funkcjonowaniem zajezdni m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, urządzenia sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja itd.
Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie docelowo na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych, zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, w tym wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Bydgoszcz stawia na tramwaje. Wybierz dla nich nazwę!
W ciągu ostatniej dekady zakupiliśmy 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Obecnie w trakcie realizacji jest zamówienie na 40 kolejnych pojazdów (10 już kursuje po Bydgoszczy).
W związku z dostawami kolejnych tramwajów, jeszcze w lutym ogłosimy konkurs na patronów nowych pojazdów.
Przebudowa ulic w centrum - kolejny etap
Na Rybim Rynku zniknie parking, a plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów. Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i donice.
W ramach tej inwestycji, wypięknieje też kilka uliczek na Starym Mieście.
Część prac jest już prowadzona.
Wykonawca przystępuje właśnie do kolejnego etapu robót.
W pierwszej kolejności wykonujemy prace na uliczkach oddalonych od Starego Rynku.
Dopiero po ich zakończeniu rozpoczną się roboty na Rybim Rynku.
Dzięki temu minimalizujemy utrudnienia, a roboty prowadzone na krótkich odcinkach ulic, nie wpływają na płynność ruchu w ścisłym centrum miasta.
Obecnie trwają roboty drogowe na ulicach: Przyrzecze (od ul. Farnej do ul. Ku Młynom), Grodzkiej (od ul. Przy Zamczysku w kierunku ul. Bernardyńskiej).
Kontynuowane są też prace na ul. Zaułek (od Batorego do ul. Jana Kazimierza) i Pod Blankami (od ul. Długiej do Jana Kazimierza).
Obecnie trwają prace przy układaniu nawierzchni a dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym, wykonawca może rozpoczać prace na kolejnych odcinkach ulic.
Od czwartku 1 lutego rozpoczynają się prace przy wymianie nawierzchni ul. Malczewskiego.
Ulica zostanie zamknięta do ruchu.
W najbliższych dniach rozpoczną się natomiast roboty na kolejnych docinkach ulic:
ul. Przyrzecze od ul. Ku Młynom w kierunku ul. Długiej;
ul. Zaułek od Jana Kazimierza do ul. Podwale;
ul. Pod Blankami od ul. Jana Kazimierza do ul. Długiej;
Dopiero po przebudowie wszystkich powyższych ulic (latem bieżącego roku), rozpoczną się prace na Rybim Rynku.
Obecnie znajduje się tam zaplecze budowy. Docelowo jednak z placu zniknie parking.
Wykonane zostaną nowe chodniki.
Od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Na placu zamontowane będą też stylowe ławki i lampy.
Wykonawcą robót jest firma Betpol z Bydgoszczy.
Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace zakończą się pod koniec bieżącego roku.