Droga rowerowa na ul. Focha – ostatnia prosta
Rozpoczną się prace rozbiórkowe jezdni, chodników oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Za tydzień, przy dobrej pogodzie rozpocznie się układanie nowej nawierzchni.
Zakończenie wszystkich robót planowane jest na początku grudnia.
Przypominamy, że nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście Solidarności (przy operze) droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała jednak zmiany geometrii jezdni, co w większości zostały już wykonane, choć wymusiło wprowadzenia licznych zmian w organizacji ruchu. Już kilka tygodni temu na ul. Focha pojawiły się zwężenia i ograniczenia prędkości a na moście od strony opery, zamknięty został ruchu pieszych.
Od stacji benzynowej do mostu Solidarności prace podziemne zostały już wykonane, pojawiły się krawęzniki, podbudowa przyszłej nawierzchni a miejscami i płyty chodnikowe. Prace kontynuowane są nadal jednak przy ul. Czartoryskiego. W tym miejscu usuwane były nieprzewidziane w dokumentacji, kolizje wodociągowe i teletechniczne.
Obecnie rozpocznają się prace rozbiórkowe jezdni, chodnika oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Kierowcy na tym odcinku mogą spodziewać się zwężenia jezdni i graniczenia prędkości. Przystanek autobusowy przy rondzie zostanie natomiast przesunięty o kilkanaście metrów w kierunku stacji benzynowej.
Pod koniec listopada przy sprzyjającej pogodzie na całym odcinku planowane jest już układanie nowej nawierzchni jezdni i chodników oraz malowanie oznakowania poziomego. Zakończenie wszystkich robót oraz odbiory, planowane są na początku grudnia.
Koszt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Foch to 2,7 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. W tym roku powstały drogi rowerowe wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej i w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim (pomiędzy Wrocławską i Czarną Drogą).
Jaki jest klimat dla rowerów w Bydgoszczy? Weź udział w ogólnopolskim badaniu
Czy nasze miasto odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda na dwóch kółkach po ulicach Bydgoszczy sprawia radość? Co należałoby zmienić? Na te i wiele innych pytań mogą odpowiedzieć rowerzyści z 90 polskich miast, w tym z Bydgoszczy.
Wyniki badania trafią do samorządów, by pomóc im w kształtowaniu polityki rowerowej.
Miasto Bydgoszcz bierze udział w Badaniu Klimatu Rowerowego 2020. Jeśli jeździsz rowerem codziennie, czasami lub tylko sporadycznie, wyraź swoje odczucia z jazdy po bydgoskich ulicach. To rowerzyści poruszający się po naszym mieście na dwóch kółkach są ekspertami w tej sprawie! Aby zwiększyć wiarygodność badania, ważne jest, aby wzięło w nim jak najwięcej osób – bez względu na to, czy korzystają z roweru często, czy tylko sporadycznie.
Prosimy o wyrażanie swoich opinii, zgodnie z tym co podpowiada intuicja, bez poddawania pytań szczegółowej analizie. Ankieta jest całkowicie anonimowa, a jej wypełnienie zajmuje około 10 minut. Pozyskane dane zostaną opracowane i udostępnione publicznie w formie raportów dla poszczególnych gmin i miast biorących udział w badaniu.
- Badanie Klimatu Rowerowego, to idealna okazja, by rowerzyści poruszający się po różnych częściach miasta wyrazili swoje odczucia z jazdy. Miasto od wielu lat podejmuje szereg działań zachęcających do korzystania z roweru, jako bezpiecznego i ekologicznego środka transportu. Jeśli mieszkańcy, wyrażą swoją opinię w badaniu, to wyniki posłużą nam do dalszych działań – mówi zastępca prezydenta, Mirosław Kozłowicz.
Jak wziąć udział w badaniu?
Wystarczy wypełnić elektroniczną ankietę na stronie www.rowerowyklimat.pl, po naciśnięciu przycisku „weź udział – wypełnij ankietę" następuje przeniesienie do formularza. W ramach badania istnieje możliwość wzięcia udziału w konkursie, w którym można wygrać rower.
Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Są one realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ESF). W ankiecie bierze udział 90 miejscowości z całej Polski.
Rowerem po Bydgoszczy
W tym roku oddaliśmy do użytku drogi rowerowe:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasę wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładkę pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Zalew - inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg
• ul. Jeździecka – przetarg
• dojazd do ul. Biwakowej w Janowie - przetarg
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – przygotowania do przetargu
• ul. Promenada – przygotowania do przetargu
Umowa na miejskie oświetlenie - podpisana
Umowa na naprawę i obsługę lamp w mieście należących do Spółki Enea Oświetlenie została podpisana. W ostatnim czasie przeprowadzona została też naprawa zaległych i niedziałających lamp w mieście.
Od wielu miesięcy bydgoszczanie skarżyli się na niedziałające lampy, które należą do Enei. Oświetlenie. Te należące do Miasta funkcjonują normalnie i są naprawiane na bieżąco.
To, czy lampy należące do Enei zaczną świecić, zależało wyłącznie od władz państwowej spółki. Miasto bowiem nie miało żadnych możliwości ingerowania w urządzenia innego podmiotu prawnego.
W połowie września ogłoszony został przetarg na utrzymanie i obsługę lamp należących do Enea Oświetlenie i stanowiących połowę lamp w mieście. Zgodnie z prawem Spółka Enea Oświetlenie była jedynym podmiotem, który mógł wystartować w ogłoszonych postępowaniach przetargowych. Wcześniejsze postępowania nie przyniosły rozstrzygnięcia. Enea dwa razy nie zgłosiła się do obsługi własnych lamp.
Wszystkie zgłoszenia, które w ostatnich miesiącach mieszkańcy wysyłali do Miasta w sprawie zepsutych lamp Enei Oświetlenie były na bieżąco przekazywane Spółce.
W dniu 13 listopada br. umowa została finalnie podpisana przez obie strony postępowania. Już w trakcie przygotowywania trwającego przygotowywania zapisów umowy, ENEA przeprowadzała zaległe naprawy lamp na bydgoskich ulicach.
Obecnie podpisana umowa na obsługę i naprawę lamp ENEA Oświetlenie, obejmuje wydłużony okres tj. od października tego roku do końca przyszłego roku.
Niemniej jednak niezależnie od rozstrzygniętego przetargu i podpisanej umowy. Miasto nadal rozwija własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic.
Nowoczesne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach, np. ul. Grunwaldzkiej, Kujawskiej. Nasze punkty świetlne są nowoczesne i energooszczędne. Średni wiek lamp Miasta to zaledwie 13 lat.
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Dużo pracy dla archeologów [FILM]
Zakończył się kolejny etap prac archeologicznych realizowanych przy robudowie ul. Kujawskiej. W ostatnim czasie odsłonięty został cały XVI-wieczny trakt wiodący przez Zbożowy Rynek do Bramy Kujawskiej (u zbiegu ul. Długiej i Podwale). Archeolodzy spodziewają się kolejnych znalezisk pod jezdnią po której obecnie poruszją się pojazdy.
Dawny trakt zbudowany był z dużych kamieni ułożonych pomiędzy drewnianymi balami. Prawdopodobnie stabilizowały one całą konstrukcję. To jedyny w Bydgoszczy tak dobrze zachowany szlak. Archeolodzy dokładnie zinwentaryzowali znalezisko, które pokazuje historię budowy dróg w Bydgoszczy. Warto dodać, że średniowieczna Bydgoszcz miała rozbudowaną infrastrukturę komunalną. Świadczą o tym także drewniane rury wodociągowe z XVI wieku znajdowane podczas innych inwestycji na Starym Mieście.
Ulica Kujawska wraz ze Zbożowym Rynkiem to jeden z najstarszych traktów w Bydgoszczy. Jeszcze przed lokacją miasta w 1346 roku pełnił on funkcję komunikacyjną. Jest niezmiennie zaznaczany na starych mapach. Z czasem był coraz bardziej zabudowywany. Plan okolic Bydgoszczy z połowy XIX roku przedstawia wzdłuż drogi ciąg zabudowań o charakterze podmiejskim.
Najwięcej wyburzeń przy tej ulicy zrealizowano w latach 80. XX wieku. Pozwoliło to wybudować drugą jezdnię na odcinku od ronda Kujawskiego w kierunku Inowrocławia. Na przełomie lat 80. i 90. poszerzono też odcinek pomiędzy rondami Kujawskim i Bernardyńskim. Do tego czasu nawierzchnia była brukowana.
Wkrótce rozpoczną się prace związane z przebudową ostatnich obszarów Zbożowego Rynku. Wzdłuż południowej pierzei placu budowane będą między innymi chodnik i droga rowerowa (od Wiatrakowej do Kujawskiej). W czasie tych prac archeolodzy spodziewają się odkrycia kolejnych elementów średniowiecznych cmentarzy.
film zrealizowany na zlecenie: AUREUS Usługi Archeologiczne i Konserwatorskie
autor: Maciej Jaczyński
badania archeologiczne zlecone w ramach inwestycji: ZDMiKP w Bydgoszczy