Rewitalizacja Placu Kościeleckich. Uzyskano pozwolenie na budowę.
Zakończyły się prace nad projektem budowlanym dla rewitalizacji placu Kościeleckich.
Zachowane zostaną istniejące kasztanowce. Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia.
Piesi zyskają estetyczne alejki i chodniki wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiązany zostanie też problem zalewania jezdni po intensywnych opadach deszczu.
Miasto uzyskało prawomocne pozwolenie na budowę.
W ciągu najbliższych miesięcy zlecone mają zostać prace budowlane.
Ich koszt szacowany jest na prawie 5 mln zł.
Estetyka tego miejsa ma być dostosowana do nowych lub zrewitalizowanych obiektów otaczających skwer.
W ostatniej dekadzie na działce przekazanej przez miasto powstała nowa część Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury, a zabytkowy gmach odrestaurowano.
W miejscu dawnego placu manewrowego powstał nowoczesny biurowiec.
Obecnie w oparciu m.in. o środki z Bydgoskiego Programu Ochrony Zabytków trwają prace konserwatorskie przy elewacji gmachu UKW. Rusza też kolejny etap prac przy remoncie i adaptacji hali targowej położonej w bliskim sąsiedztwie placu.
Projektowana rewitalizacja Placu Kościeleckich przewiduje stworzenie nowej dostępnej zielonej przestrzeni na Starym Mieście.
Rewaloryzacja zieleni jest niezbędna ze względu na pogarszający się stan rosnących tam drzew.
Wspólna przestrzeń
Plac Kościeleckich po rewitalizacji zyska charakter wspólnej przestrzeni zielonej w centralnej części Miasta dla potrzeb wypoczynku i spotkań jako zewnętrzny kampus pobliskiej uczelni wyższej, centrum biznesowego, ośrodka kultury czy miejsca kultu religijnego. Jako ważny węzeł komunikacyjny oraz teren rekreacji miejskiej pozwoli na lepszą dostępność bez barier architektonicznych.
Deszczówka nawodni zieleń
W pierwszej kolejności powstanie podziemny zbiornik retencyjny.
To ważny element rozbudowy systemu bydgoskiej kanalizacji deszczowej. Rozwiąże on problem zalewanych ulic podczas intensywnych opadów. Zgromadzona woda będzie wykorzystywana do podlewania okolicznej zieleni w czasie suszy.
Ta część inwestycji realizowana będzie przez Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.
Więcej drzew, roślin i miejsc do odpoczynku
Kolejnym etapem będzie rewitalizacja terenów zielonych w centralnej części placu.
W projekcie ujęto wiele rozwiązań postulowanych przez mieszkańców oraz ekspertów.
Wszystkie prace prowadzone będą z myślą o zachowaniu rosnących kasztanowców. Zniszczone murki oporowe, które podniosły poziom placu oraz utrudniały przemieszczanie się pieszym zostaną zlikwidowane, a projektowane obrzeża chodnikowe zostaną obniżone.
Nawierzchnie alejek wyłożone zostaną materiałem mineralnym, dobrze przepuszczającym wodę. Przez środek parku wytyczona zostanie nowa centralna aleja podkreślająca osiową kompozycję placu zgodną z historycznym wyglądem.
Na skwerze zaprojektowano ławki parkowe oraz przestrzeń integracyjną formie małego placu utwardzonego.
Nasadzenia nowych roślin również podkreślą osiowy układ placu Plac Kościeleckich otrzyma poza tym nowe stylowe oświetlenie w formie lamp parkowych.
Chodniki w śródmiejskim stylu
Ostatnim etapem rewitalizacji placu będzie przebudowa jezdni i chodników.
Plac nadal pełni funkcję ważnego węzła komunikacyjnego.
Stąd na jezdniach ułożona zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa. Stanowiska postojowe zostaną zabrukowane kamienną kostką. Odcinki przyległych jezdni (Przy Zamczysku oraz połączenie z ul. Długą), z których nie korzystają autobusy otrzymają nawierzchnięz bruku.
Chodniki będą przebudowane zgodnie z historycznym wzorem. Zastosowane zostaną płyty kamienne oraz kamienne opaski.
Cześć chodników od strony ul. Bernardyńskiej otrzymała już nową nawierzchnię wraz z rozbudową ul. Kujawskiej.
Trochę historii
Obecną formę plac Kościeleckich zyskał na przełomie XIX i XX wieku.
Wówczas zniwelowano dawne zamkowe wzgórze i część miejskiej fosy, a następnie wytyczono prostokątny plac z dwiema jezdniami.
W pierwszych latach XX wieku wybudowana charakterystyczne obiekty: neogotycką farę ewangelicką (obecny kościół pw. św. Andrzeja Boboli), charakterystyczną halę targową oraz modernistyczny przytułek dla niemowląt, tzw. Augusta-Victoria-Heim (obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury).
Od 1935 do połowy lat 70. na placu funkcjonował dworzec autobusowy, który przeniesiono następnie na ul. Jagiellońską. Plac Kościeleckich stał się wówczas ważnym węzłem dla miejskich linii autobusowych. Obecnie stanowi też centralny węzeł przesiadkowy dla wszystkich linii nocnych.
Trwają zaawansowane prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim.
Cztery węzły obiektu, zostały już naprawione.
Obecnie trwa luzowanie want i realizowane są działania naprawcze na pozostałych 12 węzłach.
Wszystkie prace realizowane są zgodnie z harmonogramem.
Do zakończenia naprawy pozostało już tylko 90 dni.
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, są bardzo skomplikowane i muszą być prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powoduje dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego Wykonawca realizuje prace w specjalnym reżimie technologicznym.
Zakończone zostały już prace nad wzmocnieniem 4 węzłów, przy których nie było konieczności odprężania lin.
Natomiast na pozostałych 12 węzłach trwa luzowanie want (lin), co pozwoli przystąpić do dalszych działań naprawczych.
Po zakończeniu naprawy, wanty zostaną ponownie napięte do wymaganych parametrów.
Po wykonaniu obciążeń próbnych i uzyskaniu wymaganej nośności przeprawy, obiekt zostanie oddany do użytku.
Z pełną powagą podchodzimy do pozytywnej realizacji tego zadania, dążąc do profesjonalnego i zarazem jak najszybszego wzmocnienia Mostu Uniwersyteckiego.
Nad całością zadania czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych.
Podejmuje wszelkie możliwe kroki w celu profesjonalnego i jak najszybszego przywrócenia mostu do użytkowania.
Ruszają przygotowania do świątecznego jarmarku. Będą zmiany w centrum miasta
Bydgoszcz co roku należy to najpiękniej udekorowanych miast w Polsce. W okresie świątecznym montujemy coraz więcej atrakcyjnych ozdób.
Tak będzie też i w te święta.
Rozpoczęliśmy pierwsze prace przy świątecznej iluminacji miasta.
Wszystkie ozdoby mają być gotowe na rozpoczęcie Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego.
Na ulicznych latarniach rozwieszane są już pierwsze dekoracje świąteczne. Już niebawem wykonawca przystąpi do dekorowania płyty Starego Rynku.
Wszystkie świąteczne ozdoby, które mają zostać zainstalowane na bydgoskich ulicach, przeszły już szczegółowy przegląd i renowację.
Ich montaż ma być wykonany do 20 listopada, czyli rozpoczęcia Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego.
Jarmark w świątecznym klimacie
Stylowe domki drewniane będą rozstawione na moście Staromiejskim, placu Teatralnym oraz Starym Rynku.
Mieszkańcy będą mogli w nich kupić świąteczne przysmaki ale także bombki, stroiki, lampiony, lampki oraz świąteczne rękodzieło.
Pierwsze przygotowania do tegorocznego jarmarku rozpoczną się już poniedziałek 8 listopada.
Wprowadzane będą zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie:
ul. Grodzkiej, ul. Mostowej, Placu Teatralnego, Rybiego Rynku, ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego, ul. Jezuickiej, ul. Długiej, ul. Farnej.
Od 08 listopada zostanie wprowadzony:
- obustronny zakaz zatrzymywania się na ul. Placu Teatralnym oraz nastąpi jego zamknięcie wraz z ul. Mostową i ul. Grodzką (od ul. Podwale do ul. Mostowej).
- wjazd na zamknięte ulice będzie możliwy całodobowo dla pojazdów służb miejskich i zaopatrujących Jarmark
- wjazd na zamknięte ulice dla obsługujących placówki handlowe i usługowe przy ul. Jatki, budowę przy ul. Grodzkiej, banki i mieszkańców Placu Teatralnego - tylko w godz. 8.00-11.30 i 21.00-22.00.
W czasie montowania na ul. Mostowej i Placu Teatralnym infrastruktury Jarmarku, będą możliwe czasowe wstrzymywania ruchu.
W terminie od 18 do 24 listopada zostaną również zmienione godziny dojazdu i zasady korzystania z kopert dla dostaw wyznaczonych przy ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego, ul. Jezuickiej i ul. Farnej. Korzystanie z tych stanowisk będzie możliwe w godz. od 06.00 do 11.30 i od 21.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
Natomiast przy ul. Krętej korzystanie ze stanowisk dla dostaw będzie możliwe w godz. od 06.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
Demontaż infrastruktury Jarmarku rozpocznie się po 22 grudnia.
Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona do 05 stycznia 2022 roku.
Rozbudowa ul. Nakielskiej - ruszają konsultacje społeczne
Intensywnie przygotowujemy się do rozbudowy ulicy Nakielskiej. Jeszcze tej jesieni chcemy wybrać wspólnie z bydgoszczanami najlepszy sposób przebudowy odcinka ważnej arterii od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego.
Od 10 listopada zapraszamy mieszkańców na konsultacje społeczne.
Inwestycja na ulicy Nakielskiej realizowana będzie w etapach.
• odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, kończą się prace projektowe i uzyskiwane są niezbędne pozwolenia.
• odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, 10 listopada rozpoczynamy konsultacje społeczne
• odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy, 10 listopada rozpoczynamy konsultacje społeczne.
- Wszystkie warianty zakładają brak wyburzeń. Pas drogowy zostanie wpisany w granice istniejącej zabudowy i zachowane zostaną budynki tworzące obustronne pierzeje ulicy. To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców, który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Gdzie i kiedy?
Konsultacje trwają od 10 listopada do 20 grudnia br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można (od 10 listopada) wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/nakielska
Zależy nam na oddaniu głosu na konkretny wariant oraz zgłoszeniu własnych uwag i wniosków.
W ramach konsultacji odbędzie się również spotkanie z projektantem, pracownikami miasta koordynującymi przygotowanie zadania oraz wiceprezydentem Mirosławem Kozłowiczem. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji.
Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne na osiedlu Miedzyń.
Różne warianty.
Po szczegółowych analizach oraz mając na uwadze dużą wartość historycznej zabudowy wzdłuż najważniejszej ulicy osiedla Wilczak, projektanci zalecają wybór pomiędzy dwoma podstawowymi wariantami. Kluczowym elementem zmian będzie podniesienie bezpieczeństwa oraz płynności ruchu szczególnie dla komunikacji publicznej.
• Z wiedeńskimi przystankami - w tym wariancie na jednoprzestrzennej jezdni funkcjonowałyby po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Tramwaje korzystałyby ze środkowych pasów ruchu, a na zewnętrznych pasach ruchu powstaną przystanki wiedeńskie (Model 1).
Możliwe jest również zarezerwowanie torowiska wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, czyli stworzenie trambuspasów (Model 2).
Tam gdzie będzie to możliwe pomiędzy wewnętrznymi pasami ruchu wygospodarowane zostaną miejsca na lewoskręty. Ograniczyłoby to blokowanie ruchu na pasach, którym poruszałyby się tramwaje. Autobusy poruszałyby się na zasadach ogólnych korzystając również z przystanków wiedeńskich. Wybór takiego wariantu nie pozwala jednak na wprowadzenie ścieżek rowerowych.
Ciąg rowerowy zostałby wyprowadzony od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Konieczne byłoby „wyprowadzenie" torowiska tramwajowego poza jezdnię w rejonie skrzyżowania z ul. Czerwonego Krzyża.
• Z rowerowymi drogami - W takim układzie jezdnia składałaby się z trzech pasów ruchu (Model 3).
Zewnętrzne prowadziłyby wspólny ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy. Natomiast środkowa część jezdni umożliwiłaby wytyczenie lewoskrętów oraz azyli na przejściach dla pieszych. Taki układ jezdni pozwoliłby dodatkowo na wydzielenie poza jezdnią obustronnych dróg rowerowych. Wejście do tramwaju lub autobusu odbywałoby się bezpośrednio z chodnika, bez konieczności wkraczania pieszych na jezdnię. Wszystkie parametry zaproponowanych rozwiązań uwzględniają szereg norm i wymogów jakim muszą odpowiadać drogi publiczne (szerokości pasów ruchu, promienie skrętu, odległości od budynków itp.).
Płynny ruch na skrzyżowaniu z Nasypową
Konsultacje będą dotyczyć rónież rozwiązań projektowych wokół wiaduktu kolejowego.
Ta część dokumentacji powstała zgodnie z uwagami mieszkańców złożonych podczas rozmów o odcinku od ul. Łochowskiej do wiaduktu.
Eksperci po rozmowach z kolejarzami uznali, że ze względu na planowaną inwestycję PKP PLK (koncepcję rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych) warto zaprojektować nową pętlę tramwajowo-autobusową po zachodniej stronie torów i skoordynować oba zadania. Powstałby w ten sposób kolejny zintegrowany węzeł komunikacyjny pozwalający na wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu publicznego, a także umożliwiający zaplanowanie parkingu P+R.
Na tym etapie kolejowa spółka PKP PLK nie określiła jednak szczegółowego zakresu swojej inwestycji, co nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy ul. Nakielskiej do kolejowych rozwiązań w obrębie wiaduktu.
W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu.
Przebudowa torów tramwajowych na wysokości ul. Nasypowej jest niezbędna by ograniczyć zatory pojawiające się w tej części ul. Nakielskiej. Zabudowanym torowiskiem w kierunku centrum (w stronę kościoła) mogłyby również poruszać się autobusy. Po obu stronach funkcjonować mają również drogi rowerowe.
Inwestycja wybrana przez Bydgoszczan
Przebudowa ul. Nakielskiej w konsultacjach mieszkańców na priorytetowe inwestycje zdobyła 4680 głosów.
Zajęła drugie miejsce tuż za rewitalizacją nabrzeży Brdy.