Budowa wiaduktu – rozpoczęło się układanie nawierzchni
Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Wykonana została cała płyta pomostu, dylatacje i górna część odwodnienia obiektu.
Ułożone zostały też krawężniki.
Pozwoliło to rozpocząć prace przy układaniu innowacyjnej nawierzchni na chodniku i drodze rowerowej.
Zamontowana została już cała konstrukcja stalowa oraz tzw. „cicha dylatacja".
Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej są pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy.
Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często się obluzowują.
Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.
Na obiekcie ułożone zostały też krawężniki, co pozwoliło rozpocząć układanie nawierzchni na ciągu pieszo-rowerowym
Zastosowana została tu kolejna nowość jaką jest fibrobeton, czyli beton zbrojony włóknem rozproszonym, w tym przypadku polimerowo-bazaltowym.
To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie zarysowań kap, powodujących odrywanie się i niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych na mostach.
Zarysowania te, które są naturalne dla każdego betonu, powinny zmniejszyć się do rozmiaru niepowodującego utraty ciągłości żywicy tworzącej nawierzchnię.
Jest to rozwiązanie pilotażowe, więc nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Innowacyjności i Technologii Politechniki Białostockiej, z którym konsultujemy sposób wykonania takiego betonu.
Podobne rozwiązania planujemy zastosować na kolejnych obiektach (mosty Kazimierza Wielkiego, zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej).
Technologia ta powinna zmniejszyć koszty utrzymania chodników i dróg rowerowych, w tym ich napraw i remontów.
Po wykonaniu ciągu pieszo-rowerowego, rozpocznie się układanie nawierzchni na jezdni.
Obecnie kontynuowane są też prace przy odwodnieniu obiektu i na przyczółkach.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny jeszcze wiosną.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Przypominamy też, że decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia bieżącego roku oba wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Budowa torowiska i zmiany w ruchu na ul. Toruńskiej.
W związku z budową nowego torowiska na ul. Perłowej, w poniedziałek 11 kwietnia wprowadzone zostaną zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu na ul. Toruńskiej.
Powstanie tymczasowe rondo na wysokości miejskich wodociągów oraz tymczasowy przejazd przez torowisko na wysokości skrzyżowania Toruńska – Nowotoruńska.
Warto zachować ostrożność.
Ruch pojazdów ul. Toruńską w obu kierunkach zostanie poprowadzony jezdnią północną.
Dojazd dla mieszkańców - zapewniony
Jezdnia południowa na tym odcinku będzie służyła TYLKO do obsługi ruchu lokalnego oraz dojazdu do prywatnych posesji, bloków i szkoły:
- dojazd do osiedla 6 planet, ZSZPO, sklepu i bloku przy Spokojna 9/1 i ZDMiKP przez rondo tymczasowe jezdnią południową (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
- dojazd do ulicy Łuczniczka, Zacisze w tym do szkoły SZP nr 26 przez rondo tymczasowe po jezdni północnej do zawrotki na wysokości skrzyżowania ulic Toruńska-Nowotoruńska (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
Dodatkowo na wysokości ul. Spokojnej nie będzie przejazdu przez torowisko.
Ruch od strony ul. Spokojnej będzie poprowadzony również południową jezdnią do ronda (ruchu dwukierunkowy).
Nie będzie możliwości skrętu w lewo z ul. Toruńskiej w dalszą jej cześć (wysokość ul. Filmowej)
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie odbywał się bez zmian.
Apelujemy do kierowców o zachowanie ostrożności, szczególnie w momencie przejazdu przez czynne torowisko ul. Toruńskiej.
Utrudnienia w ruchu związane z przebudową torowiska i jezdni w obszarze ul. Perłowej, potrwają do jesieni bieżącego roku.
Szczegółowy schemat organizacji ruchu [pdf]
Wyjątkowy bydgoski tramwaj na pocztowych kartkach i znaczkach
Poczta Polska wprowadzi do obiegu okolicznościowe znaczki i kartki pocztowe z okazji 60. rocznicy rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego na prześwit torów 1000 mm.
Prototyp opracował zespół pracowników bydgoskiego MPK (dzisiejsze MZK) z dyrektorem inżynierem Przemysławem Borutą na czele.
Z inicjatywy stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, Poczta Polska wprowadzi do obiegu specjalną serię znaczków oraz kart pocztowych. W ten sposób uczci 60-lecie pierwszego w Polsce prototypu trójczłonowego tramwaju przegubowego.
Znaczki i karty w obiegu pojawić mają się w obiegu 19 kwietnia czyli dokładnie w 676. rocznicę nadania Bydgoszczy praw miejskich.
Zaprojektował je Waldemar Kawiński. Materiały do stworzenia znaczka dostarczył bydgoski znawca komunikacji miejskiej - Stanisław Sitarek, który zwraca uwagę na ciekawą historię prac nad polskim trójczłonowym tramwajem przegubowym.
- Bydgoskie MZK miało na stanie dwa pojazdy powypadkowe, które musiały zostać wycofane z ruchu. Z tych dwóch tramwajów zbudowano nową, prototypową konstrukcję o długości 21 m oraz masie 26 ton. Tramwaj wyposażony był w dwa silniki 60 kW i mógł osiągnąć prędkość maksymalną 55 km/h. W sumie zmieścić mogło się w nim prawie 200 osób, a miejsc siedzących było 37. Ten trójczłonowy przegubowiec, który powstał w 1962 roku, z użytkowania został wycofany dopiero 12 lat później – mówi pasjonat.
Wyjątkowa bydgoska kartka pocztowa zostanie wydrukowana w nakładzie tylko 500 sztuk.
Zostanie wprowadzona do obrotu 19 kwietnia.
Będzie ją można nabyć w Urzędzie Pocztowym przy ul. Jagiellońskiej 6.
Równocześnie do obiegu trafią też pocztowe znaczki.
fot. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak
Kładka na Wojska Polskiego - ruszają konsultacje społeczne
Projektanci opracowali dwa warianty rozwiązań poprawiające dostępność przystanków przy kładce na Wyżynach dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, a także ułatwiające przejazd rowerzystom.
W czwartek (7 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Konstrukcja umożliwia pieszym dojście do przystanków tramwajowych oraz przekraczanie ruchliwych jezdni. Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Mieszkańcy często wskazywali też na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca. Dlatego w ubiegłym roku zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność kładki do potrzeby wszystkich użytkowników ruchu.
Projektanci przygotowali wstępną kocepcję opartą na dwóch wariantach.
WARIANT I - Bezpieczne przejścia i przejazdy z sygnalizacją
Pierwszy wariant zakłada rozbiórkę istniejącej kładki i wprowadzenie w jej miejscu przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Przy tym rozwiązaniu ustawiona zostałaby również sygnalizacja świetlna. Konieczne byłoby wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych. Zaletami tego wariantu są między innymi zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybszej realizacji.
Pozwala na połączenie dróg rowerowych i nie wymaga dużej zajętości terenu (nie będą likwidowane miejsca parkingowe). Zaspokojone byłyby potrzeby osób z niepełnosprawnościami. To rozwiązanie jednopoziomowe, typowe dla ulicy Wojska Polskiego.
Jego zastosowanie oznaczałoby natomiast nieznaczne straty czasu przede wszystkim dla kierowców poruszających się tzw. „zieloną falą" ul. Wojska Polskiego.
WARIANT II - Kładka z pochylniami i windami
Drugi wariant zakłada rozbiórkę starej konstrukcji kładki i postawienie nowej dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
To rozwiązanie generujące wyższy koszt, ale nie pogarsza przepustowości ulicy Wojska Polskiego. Ze względu na konieczność budowy pochylni konieczna byłaby jednak likwidacja miejsc parkingowych w obrębie wejścia od strony południowej. Piesi mieliby też dłuższą drogę dojścia na przystanki. Kładka nawet z pochylniami i windami utrudniałaby przejazd rowerzystom.
Zapraszamy do konsultacji
Konsultacje odbędą się od 7 do 28 kwietnia br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wyzyny.
W ramach konsultacji odbędzie się również spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji. Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line.
O opinie poprosimy poza tym Radę Osiedla Wyżyny oraz stowarzyszenia pieszych, rowerzystów i transportowe.
Narzędzia konsultacyjne:
• karta konsultacyjna www.bydgoszcz.pl/wyzyny
• spotkanie z mieszkańcami online 12.04.2022 r. o godz. 16.30 – pytania przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• spacer badawczy - 20.04.2022 r. o godz. 17.00 - zgłoszenia przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.