Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach w miejscu starej kładki.
Inwestycja pozwoli korzystać z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Zyskają też rowerzyści gdyż nowy przejazd połączy drogi rowerowe po obu stronach ul. Wojska Polskiego.

Czytaj więcej...Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby starsze, rodzice z wózkami dziecięcymi oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, Rad Osiedli, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu, zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych.

Czytaj więcej...Przy tym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji. Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych. 

Przetarg ogłoszony
Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane wykonywane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wstępnie zakładamy, że nowa bezpieczna infrastruktura powstanie jeszcze w tym roku. 

Będzie to kolejna inwestycja poprawiająca bezpieczeństwo wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
W poprzednich latach:
• zmodernizowano wiadukty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• powstało rondo na połączeniu z ul. Chemiczną
• dobudowano drogi rowerowe od węzła Szarych-Szeregów – do ronda Kujawskiego
• zmodernizowano rondo Kujawskie
• powstała sygnalizacja świetlna na rondzie Solidarności RI oraz na wysokości Kauflanda
• zmodernizowano węzeł Szarych Szeregów oraz pętlę tramwajowe na Wyżynach i Kapuściskach

Czytaj więcej...Stowarzyszenia i społecznicy zdecydowanie za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom w podeszłym wieku.

Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.

Czytaj więcej...Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.

Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.

Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.

Czytaj więcej...W związku z wprowadzaniem kolejnych etapów budowy trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską, Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów (firma Trakcja S.A.) przechodzi do kolejnych zmiany na torowisku. Na ul. Fordońskiej przywrócony zostanie ruch tramwajowy po dwóch torach.

W weekend czekają nas zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na tym odcinku. 

Od dnia 17.03.2023 r. od godziny 18:00 do 20.03.2023 r. do godziny 3:00 w nocy zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Fordońska / Kazimierza Wielkiego — podczas którego nastąpi demontaż rozjazdów nakładkowych z torowiska i otwarcie dla ruchu torów w obu kierunkach.

Podczas trwania prac nie będzie możliwy przejazd dla tramwajów pomiędzy pętlami Bałtycka i Wyścigowa.

W związku z powyższym na czas zamknięcia torowiska:
Linia nr 3 będzie podzielona na dwa warianty
Wilczak — Zajezdnia Tramwajowa
Łoskoń — Wyścigowa
Linia nr 5 będzie podzielona ma dwa warianty
Rycerska — Bałtycka
Łoskoń — Wyścigowa
Linia nr 7 będzie realizowała tylko wariant Niepodległości — Wyścigowa
Linia nr 10 będzie podzielona na dwa warianty
Las Gdański — Bałtycka
Niepodległości — Wyścigowa

Uruchomiona także zostanie linia zastępcza Za T3 w relacji rondo Fordońskie — Wyścigowa.

Od dnia 20.03.2023 r. obowiązywać będzie już układ dwutorowy. Nie zostaną jednak jeszcze uruchomione do obsługi pasażerskiej przystanki tramwajowe pn. Most Kazimierza Wielkiego.

Niebawem zostaną wprowadzone jeszcze zmiany na torowisku Toruńska / Perłowa, o czym poinformujemy w odrębnym komunikacie.

Czytaj więcej...Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy ul. Hutniczej wraz z pętlą autobusową w Łęgnowie.
Powstanie też nowy łącznik do ul. Nowotoruńskiej, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać przed szkołą podstawową.
Inwestycje realizujemy we współpracy z inwestorami zewnętrznymi.

W związku z budową na ulicy Hutniczej od poniedziałku (13.03.2023 r.) od około godziny 9:00 zlikwidowana zostanie tymczasowa pętla autobusowa.
Autobusy skierowane zostaną na nowo wybudowaną drogę oraz na parking w celu wykonania zawrotki na rondzie. Na nowo wybudowanej drodze utworzony zostanie także tymczasowy przystanek techniczny. Uruchomione zostaną również dwa nowo wybudowane przystanki przelotowe w ciągu ulicy Hutniczej pn. Łęgnowo.

W związku z powyższym wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
Linia nr 59 (wariant do Łęgnowa), – zostanie skrócony do przystanków pn. Hutnicza/Świetlicowa (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykona przejazd do pętli technicznej (bez obsługi pasażerskiej). 
Linie nr: 73 (wariant skrócony do pętli Łęgnowo), 76, 85 i 36N – zostaną skrócone do przystanków pn. Łęgnowo (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykonają przejazd do pętli technicznej.

Więcej o przebudowie tych ulic pisaliśmy TUTAJ

Czytaj więcej...Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni.
Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów.
Dlatego zlecona zostanie jego przebudowa.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.


Czytaj więcej...Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku.
Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Głównymi celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Czytaj więcej...Duży zakres prac
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią oraz działu eksploatacji tramwajów, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej i myjni tramwajów.

Pojawi się też nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne ora elektryczne.

Czytaj więcej...Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowalnych na obiektach zostało podzielone na podzadania.

Przetarg ogłoszony
Szacowana wartość inwestycji to około 110 mln zł.
Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych.
Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.

Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".

Strona 35 z 246