Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...W połowie marca wprowadzamy duże zmiany w rozkładach tramwajowych.
Pracujemy też nad pakietem zmian, mających usprawnić korzystanie z komunikacji autobusowej.
W ostatnich dniach zadaliście szereg pytań do planowanych rozwiązań. 
Odpowiadamy na te, które pojawiały się najczęściej.

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ ZMIAN wprowadzanych od 16 marca, znajduje się TUTAJ

• Na czym polegają zmiany w komunikacji wprowadzane 16 marca?
Głównym założeniem jest wprowadzenie nowych rozkładów, dzięki którym tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować prawie w równych odstępach. Ważnym elementem jest wzmocnienie linii nr 10 Fordon-Las-Gdański, która zacznie kursować przez cały dzień. Na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmiany umożliwia kończąca się naprawa dojazdu do mostu Pomorskiego. Z końcem lutego Miejskie Zakłady Komunikacyjne. realizują też już wszystkie kursy autobusów własnym taborem niskopodłogowym. 

• Jaka jest szansa na wyposażenie autobusów w priorytet na wybranych skrzyżowaniach. Szczególnie w kontekście bardzo długiego czasu oczekiwania na skrzyżowaniu Korfantego-Akademicka (Linia nr 81,82, 83). Akademicka-Rejewskiego (linia nr 69,81) ?
Istnieją takie możliwości techniczne. Rozpoczynamy szczegółową analizę obejmującą zbadanie natężeń ruchu i czas oczekiwania poszczególnych grup uczestników ruchu. Priorytetem pozostanie możliwie najszybszy przejazd linii tramwajowych, które przewożą najwięcej pasażerów. Po opracowaniu założeń zmian w funkcjonowaniu pierwszych sygnalizacji pilotażowo będziemy testować to rozwiązanie. Należy mieć na uwadze, że w przeciwieństwie do pojazdów szynowych autobusy nie posiadają na wymienionych skrzyżowaniach wydzielonych pasów ruchu, co może wymagać bardzo zróżnicowanego czasu przy określaniu długości cyklu priorytetowego.

• Kiedy naprawione zostaną ulice na Osowej Górze, którymi porusza się linia nr 77. Niklowa, Ołowiana Srebrna oraz Inowrocławska (linie 64/69/89) ?
Prace przy remontach cząstkowych po zimie prowadzone są codziennie. Ulice na Osowej Górze zostały naprawione w biegłym tygodniu. Przypominamy, że interwencje związane z uszkodzeniami infrastruktury drogowej można zgłaszać bezpośrednio
- telefonicznie 52-582-27-14/15
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- przez aplikację Dbam o Bydgoszcz

• Linie nr 10 i 11 w weekendy mają długie postoje, czy jest szansa na ich skrócenie i możliwość wykorzystania czasu na pętlach na zwiększenie częstotliwości, jeśli nie to z czego to wynika?
Czas postoju jest również analizowany w momencie tworzenia rozkładów jazdy. Na pętlach jest on niezbędny by motorniczy mógł sprawdzić stan pojazdu, dokonać zmian na wyświetlaczach, w przypadku opóźnień powstałych na trasie np. (wypadek, źle zaparkowany pojazd, korki) pomaga on wrócić do standardowego rozkładu. Część przerw wynika z zapisów kodeksu pracy. Przy układaniu nowych rozkładów priorytetowo potraktowaliśmy jednak to, by na priorytetowych odcinkach tramwaje kursowały w prawie równych odstępach. Wymaga to czasem dłuższych postojów na niektórych pętlach. Dzięki temu uda się zachować bardzo dobrą koordynację czasów odjazdów na priorytetowych kierunkach także w dni wolne np. na trasie Fordon –rondo Jagiellonów tramwaje linii nr 3,5,10 kursować będą co około 10 minut, a na trasie Las Gdański-Centrum co 15 minut.

• Linia nr 7 za późno zaczyna popołudniowy szczyt. Tramwaje z Fordonu na Kapuściska docierają po godzinie 14. Czy nowe rozkłady uwzględnią możliwość dodania jednego kursu, który były przed 14 na Kapuściskach co ułatwiłoby wielu osobom dotarcie na drugą zmianę w rejon terenów z licznymi zakładami pracy?
Wprowadzamy taką zmianę. Pierwszy popołudniowy kurs linii nr 7 z Łoskonia wyjedzie o godzinie 13;00. Zgodnie z rozkładem na Kapuściskach będzie o godzinie 13;36.

• Jakie argumenty przeważają za tym, by nie uruchamiać nocnej linii tramwajowej ?
Podstawowy powód to brak możliwości serwisowania sieci trakcyjnej w godzinach nocnych. Wiele prac związanych z naprawą drobnych odkształceń, naprawą jezdni w obrębie torowisk zlecanych jest właśnie w godzinach nocnych, by minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Poza tym stworzyliśmy bardzo szeroką sieć linii autobusowych nocnych, które obsługują wszystkie osiedla. Docelowo, po zakończeniu prac na placu Kościeleckich przywrócone zostanie funkcjonowanie w tej lokalizacji bardzo wygodnego węzła przesiadkowego linii nocnych. Koszty utworzenia takiej linii to w skali roku wstępnie oszacowaliśmy na dodatkowe 2,3 mln zł.

• Co zadecydowało o wydłużeniu kursowania linii nr 10 i pozostawieniu linii nr 1 jako szczytowej?
Podstawą były wyniki dotychczasowych napełnień. Poza tym uwzględniony został potencjał liczby pasażerów na analizowanych kierunkach. Te dane zadecydowały, by zachodnia część osiedla Leśnego była także po godzinie 17 obsługiwana przez jeszcze jedną linię tramwajową. Kierunek Centrum Fordon to natomiast relacja o największej liczbie podróży realizowanych także poza godzinami szczytu.

• Jakie są szanse na powrót linii turystycznej łączącej Wilczak z Lasem Gdańskim lub Myślęcinkiem?
W sezonie letnim, w dni wolne przygotowujemy się do uruchomienia linii turystycznej, która będzie też zapewniać bezpośrednie połączenia Wilczaka z północną częścią Śródmieścia, osiedlem Leśnym i Lasem Gdańskim.

• Czy wydłużone zostaną postoje korekcyjne na linii nr 71 i 77? Linie te mają trasę narażoną na duże opóźnienia ?
Wraz z zakończeniem w marcu prac przy odtwarzaniu nawierzchni analizowane będą szczegółowo czasy przejazdu wszystkich linii autobusowych. Część linii, w tym 71 i 77 powróci na standardowe trasy. Po wykonanych pomiarach, w tym także napełnień korygować będziemy także rozkłady linii autobusowych. Wprowadzimy także zmiany ułatwiające przesiadki.

• Kiedy zweryfikowane zostaną czasy przejazdu linii nr 53 ?
Trasa tej linii również przebiega częściowo po ulicach, na których kończą się prace przy odtwarzaniu nawierzchni m.in. Piękną i Solskiego, gdzie do niedawna obowiązywał m.in. ruch wahadłowy. Po ich zakończeniu rozpoczniemy analizę czasów przejazdu i napełnień.

• Czy linie kursujące z Błonia do Centrum też zostaną skoordynowane ?
To jeden z priorytetów, które uwzględnimy przy zmianach w kursowaniu linii autobusowych. Powstają założenia, które pozwolą lepiej koordynować odjazdy autobusów z pętli na Błoniu. Dodatkowym wyzwaniem jest uwzględnienie potoków z linii podmiejskich, które również dojeżdżają do Błonia.

• Czy jest szansa na zwiększenie w godzinach szczytu liczby kursów linii nr 68 do Exploseum. Wciąż w tym obszarze Miasta powstają nowe firmy. Czy linia nr 84 mogłaby też kursować poza godzinami rannego i popołudniowego szczytu, tak by możliwy był dojazd np. w celu złożenia dokumentów do pracy, w sytuacjach losowych np. konieczności szybszego stawienia się w pracy lub skróconej zmiany ?
Rozkład jazdy linii nr 68 jest jednym z częściej modyfikowanych. ZDMIKP jest w bieżącym kontakcie z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, który zbiera informację od firm funkcjonujących na jego terenie związanych z potrzebami wynikającymi z transportu publicznego. Część kursów linii nr 68 jest realizowana do BPPT również poza szczytem.

• Czy możemy wejść w kontakt z dużymi pracodawcami przy planowaniu rozkładów szczególnie w godzinach wieczornych – udostępnić informację w jaki sposób mogą zadziałać jeśli sprawa dotyczy większych grup pracowników ?
Jesteśmy cały czas otwarci na taką współpracę. Z takiej bezpośredniej formy kontaktu korzysta już obecnie wiele firm, szkół, szpitali. Zainteresowane podmioty, mogą kontaktować się bezpośrednio np. przesyłając swoje uwagi/propozycje na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

• Co dalej ze wzmocnieniem nasypu na Babiej Wsi i przywróceniem linii nr 6 ?
Inwestor, który kupił teren przy Babiej Wsi kończy wykonanie ekspertyzy połączonej ze sposobem naprawy. PINB podjął też działania umożliwiające wyłonienie podmiotu zastępczego, który wykona ekspertyzę, w przypadku zaniechania prac przez inwestora. Dopiero po przeprowadzeniu przez inwestora prac wskazanych w ekspertyzie będzie można wrócić do budowy brakującego odcinka torowiska i przywrócenia kursów linii nr 6.

• Czy w związku z planowaną przebudową ul. Łęczyckiej możliwe jest wydłużenie linii nr 67 ?
Opracowaliśmy korektę trasy uwzględniającą wydłużenie linii nr 67 do rozbudowanego skrzyżowania ulic Fordońskiej i Łęczyckiej, które stało się ważnym węzłem przesiadkowym. Zmianę wprowadzimy wraz z zakończeniem prac na ul. Łęczyckiej.

Czytaj więcej...W sobotę (16 marca) wprowadzimy pakiet oczekiwanych zmian w komunikacji miejskiej.

Wzmocnimy linię nr 10, tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Wprowadzenie zmian umożliwi kończąca się naprawa dojazdu do mostu Pomorskiego.


- Od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - Zależało nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany zakończeniem naprawy na moście Pomorskim. Wykonawca dotrzymał terminu, co pozwala od 16 marca wprowadzić oczekiwane przez pasażerów zmiany. Kończące się prace MWIK pozwolą też rozpocząć badania czasów przejazdu, napełnień i wprowadzanie korekt na sieci autobusowej.

Czytaj więcej...Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut
W grudniu i styczniu dokonaliśmy dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Na ich podstawie przygotowane zostały nowe rozkłady jazdy. Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, będą kursować prawie w równych odstępach:

• Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
• Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
• Garbary-Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)

Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami. To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach.
Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.

Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów. Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. 

Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
• linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie)
• linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie)
• linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9-11 min w szczycie)

Czytaj więcej...Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim.
Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego.
O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.

Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach
Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych, nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej.
Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
• Fordońska / Bałtycka
• Fordońska / Fabryczna
• Królowej Jadwigi / Dworcowa
• Gdańska / Mickiewicza
• Dworcowa / Sobieskiego
• Sułkowskiego / Chodkiewicza
• Wojska Polskiego / Ujejskiego
• Toruńska / Spokojna

W przypadku części skrzyżowań analizowane będą jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.

Czytaj więcej...Tramwaje wrócą na most Pomorski
Umożliwia to kończąca się naprawa nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego.
Wykonawca ułożył już nawierzchnię asfaltową.
W sobotę 9 marca przywrócony zostanie ruch pojazdów na odbudowanej jezdni.
Następnie przez kilka dni przeprowadzimy remont torowiska, po którym do tej pory poruszały się pojazdy.
W sobotę (16 marca) na most wrócą tramwaje.

To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4 i 8.
Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego.
Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy.

Czytaj więcej...Autobusy wracają na swoje wcześniejsze trasy
Dobiega końca większość robót wodociągowych na terenie miasta.

Dzięki temu wiele linii autobusowch będzie mogło wrócić na swoje standardowe trasy.
Pierwsze zmiany już połowie marca.

Linia nr 59 na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i Łęczycką powróci po zakończeniu prac na moście Kazimierza Wielkiego pod koniec marca.
Po zakończeniu prac wodociągowych (w marcu) na stałe trasy wrócą też:
• linie nr 52,59,60,64 (przez Staszica-3 Maja) - 16 marca
• linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza) - 16 marca
• linia nr 57 (przez ul. Stawową)- 16 marca
• linia nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki) - 28 marca

Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu.
Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.

Linia międzygminna 40 do Ostromecko
Z początkiem marca zaczęła funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.

Czytaj więcej...Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany pozwalają realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów jazdy. MZK i Mobilis dysponują niezbędną rezerwą pojazdów a dzięki prowadzonym szkoleniom przybywa nowych kierowców. 

Wszystkie powyższe zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków. W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł). Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm). By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawialiśmy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.

W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej:
• Budowę linii tramwajowej na Szwederowo
• Rozbudowę pętli Las Gdański
• Przebudowę węzła rondo Jagiellonów i budowę przystanków wiedeńskich
• Modernizację zajezdni MZK
• Przebudowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Toruńskiej
• Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów. 10 sztuk już kursuje. W tym roku wyjedzie na trasy kolejne 22. Łącznie Bydgoszcz będzie dysponować 75 składami.

PYTANIA I ODPOWIEDZI dotyczące zmian w komunikacji - znajdziesz TUTAJ

Od 01 marca planowane są zmiany w funkcjonowaniu linii międzygminnych:

- linia nr 40 (Przylesie P+R – Ostromecko) uruchomiona zostanie linia całoroczna kursująca w powszednie dni robocze (a w okresie maj – wrzesień również w weekendy),

Na wniosek Gmin wprwadzamy również wzmocnienia na poszczególnych liniach międzygminnych: 
- linia nr 41
– dodatkowy kurs na skróconym wariancie Dworzec Leśne – Osielsko / Kąty,
- linia nr 93 – w powszednie dni robocze dodatkowe kursy w ramach wariantu podstawowego (Dworzec Leśne – Niwy),
- linia nr 94 – w powszednie dni robocze dodatkowe kursy dotyczą wariantu Dworzec Leśne – Żołędowo / Szkoła,
- linia nr 95 – dodatkowy kurs w powszednie dni robocze,
- linia nr 98 – dodatkowe kursy we wszystkie dni tygodnia.

Rozkłady jazdy dostępne TUTAJ


Czytaj więcej...W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy. 
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane. 

Czytaj więcej...To nowe rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.


10 kwietnia wraz z bydgoskimi Policjantami przeprowadziliśmy akcję edukacyjną na jednym z takich skrzyżowań, aby informować pieszych o wprowadzonych rozwiązaniach. 

Zwracaliśmy uwagę pieszych na obowiązek zatrzymania się i zachowania ostrożności w trakcie przekraczania jezdni. Często bowiem zapominamy, że na przejściach sugerowanych, pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem !

Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.

Czytaj więcej...Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.

Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie  30km/h
Przejścia sugerowane, które  można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych. Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.

Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in: na ul. Pestalozziego, ul.Łużyckiej, ul. Sportowej, ul. Rejtana czy Placu Piastowskim.
Standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy jednak w obrębie szkół.

Czytaj więcej...To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować większą ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Czytaj więcej...Same przejścia dla pieszych wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu. 
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu. To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie, nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.

Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m

 

Strona 19 z 257