Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...1 marca rusza Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA). 

W tym sezonie wydłużamy bezpłatne przejazdy do 30 minut. Pojawią się też taryfy turystyczne.

Wszyscy chętni mogą już zakładać konto na nowy sezon.

W bieżącym roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego.
Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.

Czytaj więcej...Mając więc na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych wprowadziliśmy jednoroczny system pomostowy.

Rowery BRA po przeprowadzonych przeglądach i niezbędnych naprawach, zostały rozstawione na terenie miasta. 

Operatorem systemu w 2023 roku jest firma BIKEU Sp. z o.o.
Sezon rowerowy potrwa do 31 października 2023 roku.
W ramach umowy do dyspozycji użytkowników będzie 400 rowerów i 53 miejskie stacje w dotychczasowych lokalizacjach.
Aplikacja mobilna, strona internetowa i terminal będą dostępne w językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

Taryfy:
Od 1 do 30 minuty - 0 zł
Od 31 do 60 minuty - 1 zł
Od 61 do 120 minuty - 4zł
Od 121 do 180 minuty - 6 zł
Każda następna godzina - 7 zł

Nowości:
TARYFA TURYSTYCZNA 12H
12 – godzinny, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 19 zł. -aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
TARYFA TURYSTYCZNA 24H
jednodniowy, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 29 zł. - aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.

Korzystanie z systemu wymaga ponownej rejestracji:
Przeprowadzenie przez Klienta rejestracji przez stronę internetową www.bra.org.pl lub aplikację mobilną Freebike, wniesienie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł (jednorazowa, bezzwrotna).

Od 01.03.2023 r., w ramach linii międzygminnej nr 41, planowane jest uruchomienie dodatkowego (skróconego) wariantu w relacji Dworzec Leśne – Osielsko / Kąty.
Wariant ten podobnie jak linia nr 41 będzie funkcjonował wyłącznie w dni powszednie (6 kursów).
Godziny odjazdów zostały uzgodnione z władzami Gminy Osielsko.
Przewozy na linii będą wykonywały Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o.

Dodatkowo wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy linii numer 56.

Czytaj więcej...Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu nowych, bardzo korzystnych rozwiązanć dla osób, które regularnie zdecydują się zaparkować na parkingach P&R i kontynuować podróże miejską komunikacją.

Od kwietnia w sprzedaży pojawią się bilety okresowe w cenach biletów komunikacji publicznej.

Czytaj więcej...Parkingi P+R wybudowane zostały w ubiegłym roku.
Po pierwszych miesiącach testów i użytkowania planujemy wprowadzenie zmian, które zwiększą liczbę użytkowników.
Głównym celem systemu jest ograniczanie ruchu pojazdów w centrum miasta i wzmacnianie transportu publicznego.
Kierowca może zostawić swój samochód na parkingu i podróżować dalej bezpłatnie komunikacją miejską.

Od kwietnia wprowadzone zostaną udogodnienia dla osób, które regularnie dojeżdżają do Bydgoszczy samochodami i pracują w Śródmieściu.
Będzie można wykupić bilet okresowy na parkowanie i podróż komunikacją miejską w bardzo atrakcyjnej cenie:

• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł

Dotychczasowe opłaty godzinowe (monetami lub kartą) pozostają bez zmian.

Bilet okresowy = oszczędność
- Bilet okresowy będzie obowiązywał dla 1 lub 2 osób podróżujących razem samochodem.
- Podróż komunikacją miejską również będzie musiała odbywać się wspólnie (max. 2 osoby).
- Bilet okresowy nie będzie „przypisany" do jednego parkingu. Będzie obowiązywał na wszystkich parkingach w systemie P&R (z wyjątkiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej). Mając bilet okresowy będzie można parkować na każdym z nich.
- Należ jednak pamiętać, że nie będzie możliwości pozostawienia auta na parkingu przez całą noc. Doba parkingowa będzie trwała do godziny 2 w nocy. Oznacza to, że parking należy opuścić do godziny 1:59 w nocy, natomiast wjechać na parking można po 2:00 w nocy. Jeżeli kierowca pozostawi auto przez całą noc, będzie musiał zapłacić dodatkową opłatę w wysokości 100 zł.

Czytaj więcej...Bilet okresowy P&R to nie Bydgoska Karta Miejska

Mimo, że bilet okresowy na system P&R będzie kosztował tyle co bilet sieciowy komunikacji miejskiej, trzeba pamiętać, że system P&R jest niezależny od BKM.

Oznacza to, że:
- zakup biletu okresowego P&R będzie odbywać się tylko w biletomatach znajdujących się na parkingach Park&Ride.
- bilet okresowy będzie przypisany do numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie biletem na okaziciela,
- podróż komunikacją miejską będzie możliwa na bilecie okresowym P&R tylko podczas parkowania pojazdu na jednym z parkingów P&R. Po wyjechaniu auta z parkingu, bilet na komunikację zostanie automatycznie zawieszony.
- po zakupie biletu okresowego korzystanie zarówno z parkingu jak i transportu publicznego nie będzie wymagało od użytkownika żadnych dodatkowych czynności, wjazd i wyjazd z parkingu odbywać się będzie automatycznie po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Także w autobusie czy tramwaju biletu nie trzeba dodatkowo kasować tylko okazać podczas kontroli.

Decyzja o wprowadzeniu zmian w systemu Park&Ride podjęła na minionej sesji Rada Miasta.

Taniej niż w strefie płatnego parkowania
Obecnie pozostawienie auta na parkingach Park & Ride uzależniona jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu.
Całodzienne pozostawienie pojazdu i podróż komunikacją miejską w przypadku P&R - jednej lub dwóch osób kosztuje 12 zł. Dla porównania parkowanie tylko przez 3 godziny w strefie płatnego parkowania to wydatek 13,7 zł.

System P&R tworzą obecnie parkingi:
• Parking Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Parking na Węźle Zachodnim - 75 miejsc.
• Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej – 285 miejsc –w ramach SPP .

Wszystkie informacje dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride oraz obowiązujący cenników znajdziecie Państwo na naszej stronie TUTAJ

 

Czytaj więcej...Zakończyły się negocjacje dotyczące nowej umowy na autobusowe usługi przewozowe.
Zarząd MZK poinformował, że akceptuje warunki przedstawione przez Prezydenta Bydgoszczy.

Umowa będzie obowiązywać przez najbliższych 9 lat.
Miejska spółka otrzyma wyższe wynagrodzenie niż prywatny przewoźnik.

Umowa pomiędzy Miastem a Spółką MZK zostanie podpisana do końca tygodnia.
Zgodnie z jej zapisami spółka przez najbliższe 2 lata będzie realizowała przewozy autobusowe za stawkę o 16,6% wyższą niż otrzymała firma Mobilis (drugi bydgoski przewoźnik), a przez siedem kolejnych lat o 11% wyższą.

Ponadto stawki umowne będą waloryzowane kwartalnie a nie rocznie jak ma to miejsce w umowie z Mobilisem. Warunki są bardzo zbliżone do propozycji prezydenta Bydgoszczy przedstawionych w ubiegłym roku (stawka wyższa o 14,6 % przez pierwsze dwa lata i 10% wyższa od prywatnego przewoźnika przez kolejne 7 lat).

Czytaj więcej...W zawartej umowie spółka sama będzie pokrywała koszty dojazdu autobusów na trasę.
Ten nowy zapis, jest również zawarty w umowie z firmą Mobilis, która od 1 stycznia br. obsługuje w Bydgoszczy 11 linii autobusowych.
W nowej umowie zostały także rozszerzone i ujednolicone wymagania dotyczące wyposażenia technicznego autobusów, informacji pasażerskiej i systemów ITS.

Jednocześnie po podpisaniu umowy, kierownictwo MZK zobowiązało się wprowadzać dalsze zmiany i oszczędności w zarządzanej przez siebie spółce.

Czytaj więcej...Podpisanie powyższej umowy, powinno zapewnić stabilność w transporcie publicznym na kolejne lata.
Należy jednak pamiętać. że Miasto z roku na rok wydaje coraz więcej środków finansowych na bydgoską komunikację (w tym roku w budżecie na lokalny transport zbiorowy zabezpieczono prawie 229 mln zł).
Wpływ na to mają głównie rosnące ceny paliwa oraz energii.

Obecnie m.in. ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów oraz galopującą inflację miasto traci możliwość wzmacniania publicznych usług i uruchamiania nowych zadań inwestycyjnych bez zewnętrznego dofinansowania.

Bydgoszcz nie otrzymała żadnej rekompensaty za utrzymywanie komunikacji publicznej w czasie pandemii zgodnie z rządowymi wytycznymi, mimo potężnego spadku liczby pasażerów. Miasto nie mogło też składać wniosków o dofinansowanie na utworzenie nowych połączeń (powołano fundusz dedykowany tylko dla przewozów pozamiejskich). Rząd odrzucił też największy bydgoski wniosek o dofinansowanie wymiany taboru tramwajowego. Wcześniej zawieszono ustawę metropolitalną, która gwarantowałaby dodatkowe środki między innymi na wspólne projekty transportowe.

Przypominamy, że w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• od 2023 roku firma Mobilis - 11 linii

Strona 37 z 246