• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna
  3. Transport Publiczny
  4. Aktualności komunikacyjne

Aktualności komunikacyjne

[FILM] Zielone Torowisko na Szwederowie – prace projektowe w toku

solskiego-tram-1Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzamy wiele innowacyjnych rozwiązań.

Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.


projekt-sol-solProjekt zaawansowany. Uzgodnienia w toku.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.

- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi Dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

solskiego-tram-4Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego - mówi projektant - Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które od lata do zimy również będą zielone. Są one dość proste w utrzymaniu - dodaje.

Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
• elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
• zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickie
• zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.

solskiego-tram-3Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie.
Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać bowiem przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia.

Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

 

Zamienimy postoje taksówek na miejsca parkingowe dla mieszkańców!

taxi-1Branża taksówkarska zmienia się. 
Coraz więcej kierowców rezygnuje z pracy w korporacjach taksówkarskich lub prowadzi działalność na aplikacjach przewozowych. 
Coraz rzadziej więc wykorzystywane są postoje taksówek.

W tym roku planujemy zreorganizować liczbę postojów taxi w Bydgoszczy. 
Cześć z nich zamienimy w miejsca parkingowe dla mieszkańców.

Na terenie Bydgoszczy muszą być zachowane miejsca postojowe do przewozu osób.
Postoje taxi są więc zlokalizowane w różnych częściach miasta i zajmują od 3 do 7 miejsc postojowych.

W ostatnim czasie coraz więcej osób zgłaszało, że wiele postojów taxi jest nieużywana i stoi pusta. To niewątpliwie efekty zmian w branży taksówkarskiej, w której większość taksówek zamawiana jest teraz poprzez aplikacje.
Miejsca postojowe zarezerwowane dla taksówek stoją więc często puste, co budzi niezadowolenie mieszkańców, dla których brakuje miejsc parkingowych na osiedlach.

taxi-2Pierwsze kontrole za nami
Przez tydzień i o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje taxi. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała tylko jedna taksówka albo miejsca pozostawały puste przez cały dzień  Postanowiliśmy więc przeprowadzić zmiany i dużą reorganizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.

taxi-3Konsultacje w toku
Spotkaliśmy się już z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić.
Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.

Obecnie prowadzimy wspólne analizy dla wszystkich wskazanych lokalizacji. Po zakończeniu konsultacji przygotujemy nową organizację ruchu i wprowadzimy zmiany „w terenie".

O postępach prac informować będziemy na bieżąco.

Specjalne wydanie Bydgoskiej Karty Miejskiej

karta-3Uhonorujemy zasłużonych Bydgoszczan, specjalną edycją Bydgoskiej Karty Miejskiej.

Od poniedziałku 18 grudnia w kasie biletowe ZDMiKP na ul. Toruńskiej, możecie uzyskać karty z wizerunkiem Andrzeja Szwalbego lub Mariana Rejewskiego.
Warto się spieszyć. Liczba kart ograniczona.

Na Bydgoskiej Karcie Miejskiej mieszkańcy posiadają zapisane elektroniczne bilety okresowe na przejazd bydgoską komunikacją.
Karty można wyrobić w punktach ZDMiKP oraz doładować w specjalnych biletomatach na ulicach miasta.

karta-1Od poniedziałku 18 grudnia będzie można uzyskać limitowaną edycję papierowej Karty Miejskiej z wizerunkiem dwóch znanych i zasłużonych mieszkańców Bydgoszczy.
Na rewersach umieszczony został wizerunek Andrzeja Szwalbego oraz Mariana Rejewskiego.

Specjalne karty będzie można uzyskać w punkcie ZDMiKP na ulicach: Toruńskiej 174a.

Warto się pospieszyć gdyż nowych kart będzie w dystrybucji 1000 sztuk każdej z nich.

Wyrobienie pierwszej Karty Miejskiej jest bezpłatne i zajmuje tylko kilka minut.
Ponowne wyrobienie karty, (np. w przypadku jej zagubienia), kosztuje tylko 10 zł.

To już kolejne specjalne wydanie Bydgoskiej Karty Miejskiej. We wcześniejszych edycjach na rewersie znaleźli się Lecha Wałęsa i Stanisław Lem.

szwalbeBydgoska Karta Miejska z wizerunkiem Andrzeja Szwalbego
Rok 2023 w Bydgoszczy obchodzimy pod patronatem tego wspaniałego człowieka. Był dyrektorem Filharmonii Pomorskiej.
To dzięki niemu powstało Biuro Wystaw Artystycznych (dziś Galeria Miejska bwa), zainicjował budowę Opery i powołanie Akademii Muzycznej.

szwalbe-2Za swoje liczne zasługi został odznaczony tytułem "Honorowego Obywatela Bydgoszczy" oraz pośmiertnie Krzyżem Wielkiego Orderu Odrodzenia Polski.
Andrzej Szwalbe został upamiętniony pomnikiem przy Filharmonii Pomorskiej a ostatnio też pięknym muralem w okolicach dworca PKP.
Jego nazwiskiem nazwano też jeden z bydgoskich tramwajów.


karta-2Bydgoska Karta Miejska z wizerunkiem Mariana Rejewskiego
Marian Rejewski był urodzonym w Bydgoszczy matematykiem i kryptologiem, który odegrał kluczową rolę w złamaniu niemieckiego szyfru Enigmy, znacząco przyczyniając się do szybszego zakończenia wojny. Uznaje się go za jednego z pionierów kryptologii, a jego prace uważane są za jedne z najważniejszych osiągnięć w dziedzinie łamania szyfrów.

rejewski-2Za swoje zasługi uzyskał najważniejsze odznaczenia w państwie, w tym pośmiertny Krzyż Wielkiego Orderu Odrodzenia Polski.
Jego mural zdobi budynek przy ul. Gdańskiej.
Przy ul. Śniadeckich napotkamy natomiast jego pomnik z brązu.
Rejewski również został patronem jednego z bydgoskich tramwajów.

Karty upamiętniające wybitnych bydgoszczan dostępne od 18 grudnia w punkcie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a.

Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację

mobilis-aOd 1 stycznia 2024 roku obsługa 3 autobusów została przekazana do realizacji firmie Mobilis.
Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK.
Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewożnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Wszystkie autobusy wyjechały na bydgoskie trasy.

Spółka Mobilis od 1 stycznia obsługuje 3 dodatkowe kolejności na liniach 68 oraz 74:
• w dni powszednie: jeden autobus na linii 68, dwa autobusy na linii 74;
• w soboty: jeden autobus na liniach 68 i 74;
• w niedziele i święta: jeden autobus na linii 74.

Mobilis-2Dla pasażerów nie ma żadnego znaczenia, że wyżej wymienione kolejności nie są już obsługiwane przez MZK, bo zarówno kolorystyka autobusów, jak też ich wyposażenie są dokładnie takie same jak dotychczas.
Również zasady funkcjonowania tych linii nie zmieniły się.

W dniach 1-3 stycznia spółka Mobilis zrealizowała wszystkie dodatkowe kursy wynikające z rozkładu jazdy.
Nie wypadł żaden autobus.

Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewoźnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Obecnie wszystkie kursy na liniach autobusowych są realizowane zarówno przez Mobilis jak i MZK.

Mobilis-1Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK, która pracuje nad uzupełnieniem braków kadrowych.
Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane były kary za niewywiązywanie się z umowy.
Spółka, mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała do grudnia problemu.
Było to podstawą do ograniczenia pakietu przewozów realizowanego przez MZK.

Warto wiedzieć:
• W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobilis.
Ok. 25 % autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 % kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).
• obecnie firma MZK otrzymuje 16,6 % wyższe wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr (tzw. wozokilometr) niż prywatny operator jakim jest Mobilis.
• Decyzje o zatrudnieniu i ewentualnych podwyżkach dla kierowców podejmują tylko i wyłącznie przewoźnicy.

  1. Od 1 stycznia nowe zasady rejestrowania pojazdów
  2. Ważne zmiany usprawnią komunikację autobusową w mieście
  3. [FILM] Auta wróciły na ul. Fordońską - tramwaje na ul. Perłową
  4. [FILM] Park & Ride - przed Świętami warto skorzystać

Strona 35 z 270

  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025