Aktualności
Chrońmy owady
Nadal działamy w ramach międzynarodowego projektu BeePathNet. Ma on na celu promocję pszczelarstwa oraz ochronę pszczół.
W wakacje obrębie siedziby wykonaliśmy łąka z roślinami kwitnącymi, będącymi źródłem pokarmu dla owadów zapylających. Teraz podstawiliśmy domek dla pszczół.
Przystąpienie Miasta Bydgoszczy do projektu BePathNet wpisuje się ogólnoświatowy trend ochrony owadów zapylających. Pogarszający się stan środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne, działania człowieka na środowisko, powodują negatywny wpływ na populacje różnych gatunków owadów.
To dziękii ich działalności mamy owoce i nasiona różnych gatunków roślin, dodatkowo pszczoły miodne dostarczają m.in. miód, pyłek i wosk pszczeli. Pośrednio skutkiem pracy tych owadów jest szereg substancji wykorzystywanych w medycynie, dietetyce i kosmetyce. Rola owadów zapylających w naszym życiu jest nie do przecenienia. Stąd potrzeba poszanowania i ochrony tych zwierząt.
Niewielkim kosztem każdy z nas może wprowadzać drobne zmiany na rzecz pszczół w swoimi otoczeniu. Wzbogacić możemy nasze ogrody, balkony, tarasy o rośliny przyjazne dla pszczół. Dobrym sposobem zachęcenia pożytecznych owadów do zasiedlania zielonego zakątka jest właśnie budowa domków dla pszczół.
Zrezygnujmy też z jakichkolwiek oprysków w ciągu dnia. Zaakceptujmy niekoszone trawniki lub opóźniajmy ich koszenie, dzięki czemu zmienią się one w wielogatunkowe zbiorowiska z roślinami przyjaznymi dla zapylaczy. Należy pamiętać, że skoszone trawniki bez kwiatów oraz nasadzenia roślin iglastych nie sprzyjają owadom zapylającym.
W Bydgoszczy stwierdzono występowanie 214 różnych gatunków pszczół, w Polce występuje ich od 450 do nawet 470 (różne źródła podają różne dane).
Rowerem nad Zalew lub na działkę
Trwają przygotowania do budowy kolejnej trasy rowerowej, która pozwoli bydgoszczanom bezpiecznie dojechać nad Zalew Koronowski. Przy okazji powstanie bezpieczny dojazd do działek położonych na terenie osiedla Janowo.
Nowa trasa rowerowa o długości ponad 6 kilometrów połączyć ma istniejące już scieżki wybudowane wzdłuż Szosy Koronowskiej (przedłużenie ul. Koronowskie) oraz wzdłuż drogi powiatowej z Bożenkowa do Koronowa.
Ścieżka na odcinku od skrzyżowania przy barze „Ugotowani" do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 244 z ulica Biwakową będzie zbudowana po południowej stronie drogi. Otrzyma nawierzchnię z asfaltu. W ten sposób rowerzyści zyskają bezpieczny dojazdz centrum Bydgoszczy do ul. Biwakowej przy której zlokalizowane są dwa kompleksy ogrodów działkowych oraz camping PTTK.
Inwestycję zlecił Powiat Bydgoski korzystający z dofinansowania unijnego.Obecnie trwa przetarg na wykonanie prac budowlanych. Ich zakończenie wstępnie planowane jest za rok. Warto dodać, że starostwo planuje też wyposażenie istniejących dróg rowerowych w nowe altany rekreacyjne.
W poprzednich latach dzięki współpracy miasta z powiatem udało się wybudować atrakcyjna trasę wzdłuż Szosy Koronowskiej. Jej częścią jest odnoga prowadząca do ogrodów działkowych w Janowie zlokalizowanych przy ul. Relaksowej.
Wcześniej ze środków miasta powstały drogi rowerowe wzdłuż części ulicy Koronowskiej oraz wokół węzła zachodniego. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku ścieżkę rowerową wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej (węzeł zachodni-rondo Grunwaldzkie).
Rozbudowa ul. Kujawskiej - prace w toku
Trwają prace, które umożliwią jeszcze w tym roku uruchomienie torowiska tramwajowego na ul. Kujawskiej. Betonowane są ostatnie sekcje torowiska w wykopie, a nad torowiskami rozwieszane są przewody trakcyjne.
Zobacz jak wygląda największy plac budowy w mieście na ujęciach z drona.
Wzdłuż ulicy Kujawskiej rozpoczęło się podwieszanie sieci trakcyjnej. Część tych prac była wykonywana również w weekend.
Na zachodniej jezdni ulicy Bernardyńskiej (od strony pl. Kościeleckich) trwają intensywne prace związane z wykonywaniem nowej nawierzchni. Na rondzie Bernardyńskim natomiast kończy się budowa ostatniego fragmentu jezdni wokół wyspy centralnej. Znacznie ułatwi to poruszanie się w tej części miasta.
W obrębie Zbożowego Rynku kontynuowane są natomiast prace przy chodnikach i nawierzchni.
Na ulicy Kujawskiej w tym tygodniu zabetonowane zostaną ostatnie segmenty torowiska. Również rondo Kujawskie zaczyna już przypominać skrzyżowanie z ruchem okrężnym.
Obecnie trwa układanie nowej nawierzchni przy stacji benzynowej od strony ul. Tucholskiej. Po przełożeniu ruchu na nową jezdnię, możliwe będzie dokończenie przebudowy wlotu od strony ul. Solskiego i zjazdu w kierunku ronda Inowrocławskiego (zachodnia jezdnia ul. Kujawskiej).
Dobiegają też końca prace na ulicy Chołoniewskiego. Przy ulicy kontynuowane są prace przy budowie chodników. Już niebawem ulica zostanie udostępniona do ruchu i pozwoli dojechać do tymczasowego ronda na ul. Solskiego. W obrębie ronda kontynuowane są też prace brukarskie oraz roboty ziemne.
Przypominamy, że trwają konsultacje dotyczące nowego układu linii tramwajowych i autobusowych po oddaniu do użytku torowiska wzdłuż ul. Kujawskiej.
Więcej informacji i ankiety znajdują się TUTAJ
fot. M. Zaborowski
Nowe mosty nad Brdą. Zobacz jak będą wyglądać.
Zapraszamy do zapoznania się z animacją komputerową nowej trasy tramwajowej, łączącej ulicę Fordońską z Toruńską. Trwa przetarg, w którym wybierzemy wykonawcę prac budowlanych.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe zlokalzowane przy istniejącym moście w ciągu ul. Kaziemirza WIelkiego.
Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami. Most tramwajowy o długości ponad 250 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodowa. Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł. Na moście tramwajowym wykonane zostaną niewielkie kapy chodnikowe, na których instalowane będą bariery.
Podobną konstrukcję będzie miała przeprawa dla samochodów jadących z Kapuścisk w stronę Bartodziejów (też 5 przęseł i konstrukcja zespolona). Na jezdni wytyczone zostaną dwa pasy ruchu. Po stronie wschodniej zarezerwowano miejsce pod szeroki ciąg pieszo-rowerowy. Most będzie wyposażony w oświetlenie na słupach. Jezdnie od ciągu pieszo-rowerowego oddzieli bariera sprężysta.
Jezdnia na istniejącym moście Kazimierza Wielkiego po zakończeniu inwestycji będzie prowadzić ruch wyłącznie w kierunku Kapuścisk.
Deszczówka nie trafi bezpośrednio do rzeki. Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni zostaną przechwycone przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda będzie odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory zostaną przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.
Pod mostami od strony Bartodziejów powstanie też droga wewnętrzna i fragment ciągu pieszo-rowerowego prowadzące do planowanych bulwarów na lewym brzegu Brdy.
Więcej informacji o całej inwestycji i trwającym postępowaniu przetargowym znajduje się TUTAJ
Mosty w liczbach:
Długość
o Tramwajowy – 255m
o Samochodowy z ciągiem pieszo-rowerowym – 253 m
• Szerokość jezdni – 7m
• Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 5,5 m