Aktualności
[FILM] Nowe mosty - w marcu pojedziemy zmodernizowaną przeprawą
Firma Trakcja S.A. zapewnia, że w marcu br. kierowcy pojadą gruntownie wyremontowanym „starym" mostem Kazimierza Wielkiego.
To ostatni element potężnej inwestycji, która już teraz usprawnia ruch pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami.
Na budowie trwają prace porządkowe i wykończeniowe.
Budowa nowych mostów nad Brdą, połączona została z modernizacją starej przeprawy wybudowanej w 2000 roku.
Obecnie przy dotychczasowej przeprawie mostowej wykonywane są prace remontowe pod obiektem.
W najbliższych dniach rozpocznie się montaż nowych barier ochronnych oraz wykonany zostanie nowy chodnik. Do ułożenia żywicy chodnikowej wymagane będą jednak sprzyjające warunki pogodowe (brak opadów, wyższa temperatura).
Kontynuowane są docelowe najazdy na obiekt od strony ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
W lutym br. firma Trakcja S.A. ułożyła warstwy podbudowy. Opady deszczu uniemożliwiły jednak wykonanie całego zakresu zaplanowanych prac przy nawierzchni.
W związku z tym Wykonawca prac zakłada udostępnienie zmodernizowanego obiektu do ruchu - w marcu.
Do tego czasu gotowe ma być docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji oraz ostatnie nasadzenia krzewów. Cały pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Wraz z otwarciem zmodernizowanej starej przeprawy planowane jest uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
W ubiegłym tygodniu w obrębie mostów na skrzyżowaniach zamontowane zostały podpórki rowerowe, które ułatwiają cyklistom oczekiwanie na zmianę świateł.
Wykonanywane były też prace wykończeniowe i porządkowe w obrębie ul. Perłowej. Oświetlone zostały perony tramwajowe.
Zakończono też podstawowe roboty gazownicze w obszarze chodnika przy ul. Fordońskiej. Trwają odbiory i uzyskiwane są wymagane pozwolenia.
Warto wiedzieć
Budowa nowych mostów oraz modernizacja starej przeprawy łączącej Bartodzieje z Kapuściskami to obecnie największa, kończąca się inwestycja drogowa o wartości prawie 170 mln zł. Finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Równanie ulic gruntowych – zmieniamy strategię
Przez ostatnie osiem lat przebudowaliśmy i utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
W tym roku kolejnych 30 ulic zyska twardą nawierzchnię.
Nie zapominamy jednak też o istniejących gruntówkach.
Teraz będziemy je już nie tylko wyrównywać, ale też dodatkowo naprawiać.
Ruszyły pierwsze prace w terenie.
W ubiegłym roku wprowadziliśmy schemat działań, oparty na tzw. profilowaniu interwencyjnym w oparciu o własne przeglądy ulic oraz zgłoszenia mieszkańców.
Niestety równanie ulic gruntowych zawsze uzależnione jest od pogody
W trakcie przymrozków nie ma możliwości wyrównania takich ulic, a po opadach deszczu równiarki zostawiają po sobie błoto, które jest nie do przebycia dla aut czy pieszych.
Obecnie pomimo wiosennej aury, nadal jesteśmy w okresie zimowym a pogoda nie sprzyja.
Dlatego właśnie zmieniamy i rozszerzamy zakres dotychczasowych działań.
Oprócz równania ulic gruntowych za pomocą równiarek (przy dobrej pogodzie), zaczynamy dodatkowo ubytki w drogach gruntowych uzupełniać kruszywem lub materiałem z recyklingu (prace będa prowadzone bez względu na pogodę).
Zaczynamy od głównych ulic zbiorczych i dojazdowych na wszystkich bydgoskich osiedlach.
Już prowadzimy pierwsze prace na najbardziej uszkodzonych odcinkach ulic: Żytniej, Jułgi i Pod Borem.
W tym tygodniu pojawimy się też na ulicach Burzowej i Agrestowej,
Realizowane będą również ulice: Opławiec, Łucka, Szczytowa, Bieszczadzka, Błądzimska, Notecka i Trawnik.
Warto pamiętać.
Konieczność wykonywania napraw dróg gruntowych, można zgłaszać poprzez aplikację Dbamy o Bydgoszcz lub bezpośrednio w Wydziale Utrzymania ZDMiKP pod nr tel. 52 582 27 14 lub 15.
Wiosną ruszą duże przebudowy
Co roku przebudowujemy kilkadziesiąt ulic gruntowych w mieście. Zadania realizujemy w ramach Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO czy przebudowy ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
W tym roku całkowicie przebudujemy kolejnych 30 ulic gruntowych - więcej na ten temat TUTAJ
Trwają też prace przy "asfalcie".
Przy sprzyjającej pogodzie kontynuujemy też remonty cząstkowe asfaltowych ulic osiedlowych.
3 brygady prowadzą naprawy nawierzchni - masą "na zimno" i "na gorąco".
Zakres tych prac znacznie zostanie zwiększony w marcu, gdy ponowne zostanie uruchomiona produkcja na wytwórniach mas bitumicznych a pogoda znacznie się poprawi (mniej opadów, wyższa temperatura)
Ryby, ptaki i owoce - czyli nietypowe nazwy bydgoskich ulic.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 1550 ulic.
Najwięcej z nich zawdzięcza swoją nazwę wybitnym i zasłużonym postaciom historycznym.
Na wielu bydgoskich osiedlach mamy jednak też spora nietypowych nazw ulic, związanych z owocami, ptakami czy rybami.
Większość ulic, zwłaszcza w centrum, posiada w swojej nazwie odniesienie do historii miasta, wydarzeń, znanych postaci lub osób zasłużonych dla Bydgoszczy.
Nazwa może też wskazywać kierunek lub miejscowość, gdzie prowadziła wcześniej dana droga.
Podróżując więc w okolicach Śródmieścia można spacerować ulicami: Jezuicką, Pod Blankami, Marszałka Focha, Mennica, Mickiewicza, Chodkiewicza, Mikołaja Reja czy Ignacego Paderewskiego.
Wraz z rozwojem miasta i powstawaniem kolejnych osiedli, nadawane były coraz bardziej wymyślne nazwy ulic.
Zdarza się więc, że wiele odcinków dróg na osiedlach, nawiązuje do nazw ptaków, ryb lub górskich szczytów. Nazwy nadawane są przez Radę Miasta.
Preznetujemy listę najbardziej popularnych i nietypowych nazw ulic na bydgoskich osiedlach.
Ryby i ptaki na Osowej
Na osiedlu Osowa Góra znajduje się ponad 30 ulic związanych z rybami w nazwie.
Mamy więc między innymi: Łososiową, Karpią, Rekinową, Sardynkową, Okoniową, Płociową, Morszczukową, Trociową, Szczupakową, Dorszową czy Sandaczową.
W tych okolicach występuje też wiele ulic związanych z wodą: ul. Głębinowa, ul. Kotwicowa, ul. Sztormowa, ul. Spławikowa, ul. Lagunowa, ul. Trzcinowa, ul. Łowiskowa oraz ul. Masztowa.
Jak się okazuje, ryby i woda na Osowej Górze to nie wszystko.
Duża liczba ulic w tym rejonie posiada w swojej nazwie również odniesienia do ptactwa.
Podróżując tym osiedlem, można natknąć się na ulice takie jak: Kukułcza, Szpakowa, Kogucia, Kolibrowa, Gawronia, Dzięciołowa. Kanarkowa, Indycza, Strusia czy Gęsia.
Sporo „ptasich" ulic mamy też na bydgoskim Górzyskowie. Napotkamy tu ulice: Orlą, Gołębią, Pawią, Jaskółczą oraz Kruczą.
Góry królują na Tatrzańskim
Miłośnicy polskich gór powinni zamieszkać na Osiedlu Tatrzańskim w Fordonie.
Nie tylko nazwa dzielnicy nawiązuje tam do górskich szczytów. Podczas spaceru można natknąć się na takie ulice jak: Karkonoska, Tatrzańska, Sudecka, Wierchowa, Bieszczadzka, Świętokrzyska, Janosika, Zbójnicka, Lawinowa, Taterników czy Juhasów.
Pogoda w nazwie
Ulice związane z pogodą napotkamy na Czyżkówku.
Znajdują się tam ulice Deszczowa, Gradowa, Burzowa, Śniegowa, Chmurna, Polarna, Podniebna
Na Jarach mamy natomiast ulice Ciepłą, Mroźną, Chłodną, Słoneczną i Mglistą.
Na Jachcicach napotkamy ulice: Komandosów, Gwardzistów, Spadochroniarzy, Kanonierów, Grenadierów, Saperów, Partyzantów czy Czołgistów.
Miedzyń pełen owoców i drzew
Na tym bydgoskim osiedlu królują ulice: Morelowa, Porzeczkowa, Jeżynowa, Truskawkowa, Wiśniowa, Borówkowa, a także Sosnowa, Jałowcowa czy Wierzbowa.
Na osiedlu Leśnym nie mogło zabraknąć oczywiście ulic: Dębowej, Bukowej, Świerkowej, Jodłowej i Modrzewiowej.
W Bydgoszcz są też tak nietypowe nazwy ulic jak: Kubusia Puchatka, Jednostronna, Niecała, Kapryśna, Racjonalizatorów czy Piwna.
Warto wiedzieć:
W Bydgoszczy mamy ponad 1550 dróg publicznych
Najdłuższe ulice to:
Toruńska – ponad 11 km
Fordońska – prawie 10 km
Nowotoruńska – ponad 8 km
Najkrótsze ulice to:
Rybi Rynek 37m
Kapryśna 39m
Sasankowa 41m
Przesmyk 42m
Nowoczesna pętla wśród drzew
Oprócz zielonego torowiska na ul. Solskiego zleciliśmy również zaprojektowanie przebudowy pętli tramwajowej „Las Gdański" w Myślęcinku.
Powstaną kolejne odcinki zielonych torowisk, przystanki porośnięte roślinami, przebudowana zostanie też część ul. Rekreacyjnej.
Projektanci opierają swoje prace na wielu pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.
Prace projektowe dla pętli Las Gdański realizuje od kilku miesięcy firma CONE AMG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.
Wartość zadania to ponad 485 tys. zł.
Zieleń nie tylko na torowisku
– Ważną częścią przebudowy pętli tramwajowej w Myślęcinku, będzie budowa dodatkowych torów odstawczych, dzięki którym zwiększymy możliwości akumulacji tramwajów na pętli, a zamiast funkcjonującego obecnie ślepego toru wprowadzone zostanie rozwiązanie pozwalające na wymijanie się tramwajów bez konieczności ich wycofywania. Zaprojektowana bezpodsypkowa konstrukcja torowiska czyli taka, w której rolę podkładów i tłucznia odgrywa betonowa płyta torowa, zapewni większą trwałość nawierzchni oraz umożliwi wykonanie roślinnej zabudowy torowiska - mówi projektant Piotr Majnert – Dodatkowo planujemy ustawić specjalne wiaty, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone specjalnymi stelażami, które oplecie bluszcz lub inne pnącza – dodaje projektant.
Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa perony końcowe.
Nowa dyżurka dla motorniczych i bezpieczny układ komunikacyjny
- Ulica Rekreacyjna na wysokości pętli tramwajowej zostanie przebudowana, w wyniku czego pasy ruchu zostaną zawężone i powstaną wyniesione przejścia dla pieszych.
Nadrzędne w dokumentacji jest uwzględnienie przede wszystkim komfortu i bezpieczeństwa najbardziej narażonych uczestników ruchu drogowego – pieszych. Z myślą o nich udało się przygotować łatwo dostępne perony tramwajowe oraz wyniesione przejścia dla pieszych - mówi główny projektant Marcin Zarzycki - Zaprojektowaliśmy również nowy budynek socjalny na pętli. To miejsce, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć czy zjeść posiłek w trakcie zaplanowanej przerwy - dodaje Zarzycki
Wykonawca uzyskał już decyzję środowiskową dla tej inwestycji.
Zakończenie wszystkich prac nad dokumentacją wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) planowane jest jesienią bieżącego roku.
Warto pamiętać, że obecnie trwają też prace projektowe dla budowy nowego torowiska na Szwederowo.
Więcej na tent temat pisaliśmy TUTAJ
Warto wiedzieć
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10).
Dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii. Dlatego przygotowujemy się do jej przebudowy.
Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej. Dodatkowo przebudowana została ul. Gdańska i powstał buspas.
Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.