Aktualności
Trwają prace przy rewitalizacji Salonu Bydgoszczy
W 2024 roku przebudowany zostanie Rybi Rynek.
Zniknie parking a plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów. Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i donice.
W ramach inwestycji, wypięknieje też kilka uliczek na Starym Mieście. Część robót jest już realizowana i postępuje szybciej niż zakładaliśmy.
W związku z robotami prowadzonymi obecnie na Placu Kościeleckich w pierwszej kolejności wykonujemy prace na uliczkach oddalonych od Starego Rynku.
Dopiero po ich zakończeniu rozpoczną się roboty na Rybim Rynku.
Dzięki temu minimalizujemy utrudnienia a roboty prowadzone na krótkich odcinkach ulic, nie wpływają na płynność ruchu w ścisłym centrum miasta.
Obecnie trwają roboty drogowe na ulicach: Przyrzecze (od ul. Farnej do ul. Ku Młynom), Grodzkiej (od ul. Przy Zamczysku w kierunku ul. Bernardyńskiej). Kontynuowane są też prace na ul. Zaułek (od Batorego do ul. Jana Kazimierza) i Pod Blankami (od ul. Długiej do Jana Kazimierza.).
Na ulicach Grodzkiej i Zaułek trwają już prace przy układaniu nawierzchni. Na pozostałych odcinkach realizowane są prace podziemne i roboty przy dolnych warstwach nawierzchni.
Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym, większość robót nadal może być prowadzona, dlatego wykonawca przygotowuje się już do prac na kolejnych odcinkach ulic.
Dopiero po przebudowie wszystkich powyższych ulic (latem bieżącego roku), rozpoczną się prace na Rybim Rynku.
Obecnie znajduje się tam zaplecze budowy.
Docelowo jednak z placu zniknie parking.
Wykonane zostaną nowe chodniki.
Od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Na placu montowane będą też ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów Politechniki Bydgoskiej.
Wykonawcą robót jest firma Betpol z Bydgoszczy. Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Prace zakończą się pod koniec roku.
Dodatnie temperatury pozwalają realizować też prace przy rewitalizacji placu Kościeleckich.
Obecnie kończy się tam już przebudowa północnej jezdni. Ułożona została podbudowa.
Miejsca postojowe dla autobusów są wykładane kostką kamienną.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych układane będą warstwy bitumiczne.
Zakończenie robót drogowych w tej części placu, pozwoli rozpocząć przebudowę jezdni południowej (od strony gmachu UKW).
Wcześniej już wykonano chodniki i odnowiono też centralną część placu. Powstał na niej między innymi nowy ciąg spacerowy na osi wschód-zachód.
Wymieniono też częściowo oświetlenie i ustawiono pierwsze ławki.
Wiosną planowane są nasadzenia roślin podkreślające osiowy układ skweru.
Wszystkie prace zakończą się latem bieżącego roku.
Tragiczny bilans na kujawsko-pomorskich drogach. Więcej zabitych i rannych
Zmiany przepisów, wysokie mandaty i dodatkowe punkty karne, niewiele pomogły.
W ubiegłym roku bezpieczeństwo na kujawsko-pomorskich drogach znowu się pogorszyło.
W 799 wypadkach zginęło 107 osób, a 882 osoby zostały poszkodowane.
Więcej odnotowanych zostało też wypadków z udziałem pieszych.
Policja od lat wskazywała na powolny, ale systematyczny trend spadkowy liczby wypadków.
Niestety w ubiegłym roku bezpieczeństwo na kujawsko-pomorskich drogach znowu się pogorszyło.
W statystykach znowu wzrosty.
W 2023 roku doszło do 799 wypadków to o 24 więcej niż w 2022 roku.
Zginęło 107 osób o 4 więcej niż rok wcześniej a rany odniosły 882 osoby, o 22 więcej.
Z pierwszych nieoficjalnych danych wynika, że wzrosła też liczba wypadków z udziałem pieszych.
Pomimo radykalnego wzrostu wartości mandatów oraz przypisywanych za wykroczenia punktów karnych, grzechami kierowców nadal jest nadmierna prędkość oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Piesi natomiast nie używają elementów odblaskowych w terenie niezabudowanym i nie zachowują ostrożności wchodząc na przejście. Zmorą na polskich drogach nadal są też nietrzeźwi kierowcy.
Tylko w okresie sylwestrowo-noworocznym policjanci zatrzymali prawie 100 osób na tzw. podwójnym gazie.
Tą sytuację mają poprawić zmiany w przepisach.
Od marca 2024 roku za jazdę pod wpływem alkoholu będzie można stracić samochód.
Grozi to kierowcy, który będzie kierował pojazdem, mając 1,5 promila alkoholu w organizmie lub spowoduje wypadek mając powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi.
Auto może stracić też kierowca, który ucieknie z miejsca wypadku - nawet trzeźwy.
Jeśli sprawca nie będzie właścicielem pojazdu, będzie nakładana kara równa wartości danego pojazdu
Mając na uwadze rosnącą liczbę wypadków, apelujemy o ostrożność i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Wyniki głosowania BBO - inwestycje drogowe w 2024 rok
Poznaliśmy inwestycje, które wskazali mieszkańcy do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ponad 27,5 tysięcy osób oddało prawie 100 tysięcy głosów w tegorocznej edycji programu.
Na zadania z BBO w 2024 roku przeznaczonych zostanie aż 16 mln zł.
Dzięki Waszym głosom, w mieście zrealizowanych zostanie też wiele nowych inwestycji drogowych.
Po intensywnych pracach przygotowawczych, w które włączyły się również Rady Osiedla oraz członkowie Rady ds. Partycypacji Społecznej, odbyło się głosowanie.
W listopadzie Bydgoszczanie mogli wspierać pomysły w 4 różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe, mikroprojekty osiedlowe i projekty społeczne.
Dzięki Waszym propozycjom i oddanym głosom, powstaną między innymi nowe parkingi, drogi rowerowe, utwardzimy ażurami kolejne ulice osiedlowe, doświetlamy przejścia dla pieszych i wyremontujemy chodniki.
Prezentujemy listę zadań drogowych wybranych do realizacji w ramach BBO 2024 roku:
[Czyżkówko] Utwardzenie ażurami ul. Piaśnickiej
[Flisy] Remont nawierzchni ulicy Flisackiej
[Okole] Przebudowa ul. Czarna Droga
[Osowa Góra] Doświetlenie 4 przejść dla pieszych na ul. Kolbego
- Zlot zabytkowych autobusów oraz bezpłatne przejazdy zabytkowymi autobusami i tramwajami
[Bielawy] Remont chodnika i nawierzchni ul. Emilii Plater
[Bydgoszcz Wschód – Siernieczek] Wykonanie peronów i wiat przystankowych na ul. Inwalidów przy ROD Makrum, Wyczółkowskiego i ul Harcerskiej oraz Dworzec Bielawy/Inwalidów
[Leśne] Kontynuacja przebudowy ul. Topolowej wraz z miejscami parkingowymi oraz chodnikami
- Budowa chodnika lub ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Powstańców Warszawy na odcinku pomiędzy ul. Zaświat, a ul. Skromną
[Stary Fordon] Utwardzenie płytami ażurowymi ulic: Saska, Szkolna, Piastowa
[Błonie] Naprawa chodnika na ul. Stawowej
Oświetlenie parku leśnego przy ul. Schulza
[Górzyskowo] Doświetlenie przejść przy ul. Inowrocławskiej
[Szwederowo] Budowa 25 słupów oświetleniowych wzdłuż alejek w Dolinie Pięciu Stawów.
[Bocianowo - Śródmieście - Stare Miasto] Remont nawierzchni ul. Staszica
[Glinki] Budowa ścieżki ścieżki o nawierzchni mineralnej w kierunku ul. Cmentarnej
[Kapuściskach] Przeniesienie skateparku z ul. Szarych Szeregów na boisko przy 5LO i organizacja parkingu w miejscu po skateparku
- Ustawienie na osiedlu 12 stojaków rowerowych przy pawilonach handlowych, szkołach lub targowiskach.
- Budowa chodnika łączącego Przedszkole Step i Żłobek Balbina
[Łęgnowo] Budowa łącznika drogowego między ul. Pionierów, a ul. Spółdzielczą
[Łęgnowo Wieś] Montaż wiat przystankowych (w ramach dostępności terenu) na ul. Toruńskiej, ul. Nowotoruńskiej i ul. Plątnowskiej
[Zimne Wody] Budowa chodnika wzdłuż ul. Smoleńskiej nr 62-66
Miliony złotych na bydgoskie drogi - podsumowanie 2023 roku.
W minionym roku zrealizowaliśmy wiele inwestycji drogowych niezbędnych dla naszego Miasta.
Powstały nowe mosty, jezdnie, chodniki, torowiska oraz drogi rowerowe.
W wielu miejscach Bydgoszczy poprawiliśmy bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
Zakupiliśmy też nowoczesne tramwaje.
Teraz intensywnie przygotowujemy się do kolejnych zadań planowanych w 2024 roku.
INWESTYCJE ZAKOŃCZONE:
W 2023 roku oddaliśmy do ruchu nowy wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Powstał nie tylko nowy obiekt nad linią PKP ale przeprowadziliśmy też gruntowny remont nawierzchni i rozbudowaliśmy istniejące chodniki pod wiaduktem. Łukowa konstrukcja wyposażona została też w trasy dla pieszych i rowerzystów. Wybudowaliśmy również nowe energooszczędne oświetlenie.
Korzystać można też już z nowego mostu tramwajowego i drogowego nad Brdą oraz nowego torowiska na ul. Perłowej.
Przebudowane zostały też jezdnie ulic Toruńskiej i Fordońskiej. Wykonawca kontynuuje jeszcze prace przy istniejącym moście oraz budowie nowych chodników i dróg rowerowych. Zakończenie prac na początku 2024 roku.
Pumptruck, skatepark, ścianka wspinaczkowa, place zabaw i łąki kwietne zmieniły oblicze Starego Fordonu.
Nad brzegiem Wisły i w ciągu ul. Promenada wybudowaliśmy ciąg pieszo-rowerowy i strefę rekreacyjno–sportową. Mamy też nowe oświetlenie i stylowe ławki. To już kolejna inwestycja w tej części miasta gdzie już wcześniej przebudowany został Stary Rynek i powstało nowe nabrzeże.
W tym roku zakończyliśmy również gruntowną przebudowę ul. Smukalskiej.
Ważnym elementem tej inwestycji, była przebudowa jezdni, pętli autobusowej i budowa nowej 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej osiedla Piaski ze Smukałą
Nowa trasa rowerowa powstała też na drugim końcu miasta w obrębie Myślęcinka.
Parkowa obwodnica na ul. Jeździeckiej, łączy się już z wcześniej wybudowanymi ścieżkami w Myślęcinku.
W sumie w 2023 roku powstało w całym mieście aż 13 km nowych tras rowerowych.
Kierowcy korzystają też już z nowego łącznika ul. Hutniczej z ul. Nowotoruńską, dzięki któremu ciężarówki nie przejeżdżają przed zmodernizowaną szkołą.
Wcześniej zbudowana została tam też nowa pętla autobusowa oraz nowa droga dojazdowa do centrum logistycznego.
Zakończyliśmy budowę dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
Poprawiły one nie tylko bezpieczeństwo, ale ułatwiły też podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Docelowo planujemy budowę takich wyniesionych przystanków na całej długości ul. Gdańskiej.
W zajezdni mamy już 10 nowych i niskopodłogowych tramwajów.
Pierwsze kursują z pasażerami po Bydgoszczy.
Kolejnych 30 "niskopodłogowców" będzie dostarczona w kolenych miesiącach.
Tak duże zamówienie, na które pozyskaliśmy unijne fundusze, pozwoli wymienić cały tabor tramwajowy na nowy.
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania uporządkowaliśmy też ruch w centrum miasta.
Zlikwidowaliśmy część miejsc postojowych na chodnikach, wprowadziliśmy kontrapasy rowerowe a część ulic przekształciliśmy w drogi jednokierunkowe.
W przyszłym roku planujemy rozstawić nowe parkomaty na terenie miasta.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe dla tego zadania.
W 2023 roku ponad 20 ulic gruntowych zyskało twardą nawierzchnię.
Zadania realizowaliśmy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, rządowego wsparcia i wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetleniem ulic, wykonaniem nowych dróg rowerowych czy doświetleniem ponad 20 przejść dla pieszych.
Wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje drogowe, łączyliśmy też zawsze z pakietami dużych nasadzeń drzew i krzewów. W sumie w mijającym roku zasadziliśmy blisko tysiąc drzew i kilkanaście tysięcy krzewów.
Przy drogach pojawiły się więc klony, wierzby, lipy, brzozy i sosny.
Efekty będziemy mogli podziwiać już wiosną przyszłego roku.
INWESTYCJE KONTYNUOWANE w 2024 roku:
Trwa przebudowa Rybiego Rynku gdzie nie tylko wymienimy nawierzchnię i zlikwidujemy parking ale zasadzimy też nowe drzewa i ustawimy ławki.
W ramach tego zadania blasku odzyskają okoliczne uliczki Śródmieścia jak między innymi ul. Pod Blankami, Grodzka czy Zaułek.
Rewitalizacja kontynuowana jest też na pobliskim placu Kościeleckich. W przyszłym roku prowadzona będzie również przebudowa placu Wolnośći.
Rozpoczęliśmy też prace na pierwszym odcinku Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace zakończą się w połowie 2024 roku.
Obecnie prowadzone są prace projektowe zmierzające do likwidacji kładki dla pieszych na Wojska Polskiego.
W tym miejscu powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni, co ułatwi korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach jezdni.
Prace projektowe prowadzone są też dla przebudowy ul. Nakielskiej od ul. J. Bronikowskiego do Lisiej a także dla budowy torowiska w ciągu ul. Solskiego.
Projektanci opracowują również koncepcję przebudowy Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich.
W 2024 roku kontynuowane będą jeszcze prace przy uszkodzonym nasypie mostu Pomorskiego.
O wszystkich nowych zadaniach planowanych do realizacji w 2024 roku, poinformujemy w odrębnym komunikacie.