Czas na ogródki letnie. W tym roku sezon będzie dłuższy.
Do 31 marca zakończą swoją działalność ogródki zimowe w obrębie Starego Rynku i okolicznych ulic.
Właściciele już składają wnioski o montaż ogródków letnich.
Pierwsze rozstawiane będą już od 1 kwietnia.
W tym roku sezon letni potrwa zdecydowanie dłużej.
Do końca marca restauratorzy mają czas na demontaż ogródków zimowy z obszaru Starego Rynku i pozostałych ulic Bydgoszczy.
Od 1 kwietnia rozstawiane mogą być już pierwsze ogródki letnie na terenie miasta.
Na samej płycie Rynku natomiast parasole, krzesła i stoliki pojawią się w połowie kwietnia.
Już naprawiliśmy i oczyściliśmy parasole w kolorze kremowym, które co roku rozstawiane są w centrum miasta.
W tym roku wydłużymy sezon
W poprzednich latach sezon na ogródki letnie kończył się pod koniec września.
W związku jednak z tym, że jesienią coraz dłużej utrzymuje się dobra pogoda, wydłużamy termin działalności ogródków letnich aż do końca października.
Tym samy ogródki zimowe będą rozstawiane dopiero w listopadzie.
Do tej pory w ZDMiKP złożonych został ponad 30 wniosków o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki letnie na terenie miasta. Co roku wydajemy ponad 70 tego rodzaju umów.
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla dzierżawców pozostaje bez zmian i wynosi:
- 1 zł za 1m² za dzień dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu
- 0,10 zł za 1m² za działalność ogródków nie prowadzących sprzedaży alkoholu.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy nadal mogą występować do ZDMiKP z wnioskiem o dzierżawę.
Warto przypomnieć, że standardy estetyczne ogródków sezonowych zostały wypracowane przez Plastyka Miejskiego.
Przy aranżacji ogródka trzeba więc wykorzystać żywe kwiaty. Forma ogródka musi być też maksymalnie lekka i stylistycznie dopasowana do miejsca, szczególnie do historycznej części miasta. Użyte stoliki i krzesła powinny być w charakterze mebli kawiarnianych. Zakazane jest używanie wszelkich plastikowych, nietrwałych i nieestetycznych rozwiązań.
W związku z powyższym, przed wystąpieniem z wnioskiem do ZDMiKP, należy uzyskać pozytywną opinię Plastyka Miejskiego.
[FILM] Wszystkie mosty - OTWARTE
Budowa nowych mostów (drogowego i tramwajowego) oraz modernizacja starej przeprawy łączącej Bartodzieje z Kapuściskami, to największa inwestycja drogowa w Bydgoszczy.
Wartość zadania - finansowanego ze środków unijnych - to prawie 170 mln zł.
W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Powstało nowe oświetlenie oraz ciągi piesze i rowerowe.
Przebudowanych zostało kilka skrzyżowań a "stara" przeprawa została wyremontowana.
Nasadzone zostały też liczne drzewa i krzewy.
27 marca udostępniony do ruchu został wyremontowany most drogowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Włączona została też sygnalizacja świetlna przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską.
W kwietniu wykonawca będzie jeszcze prowadził prace wykończeniowe w obrębie zrealizowanej inwestycji. Nie będą one miały jednak większego wpływu na płynność ruchu.
Linie autobusowe nr 59 i 61 wracają na standardowe trasy
W związku z zakończeniem prac wodociągowych na ul. Ugory oraz udostępnieniem do ruchu drugiego mostu nad Brdą, od czwartku (28 marca) linie autobusowe nr 59 i 61 wrócą na swoje standardowe trasy.
To już kolejne zmiany w komunikacji. W ostatnim czasie wzmocniliśmy linie tramwajowe do Fordonu i dostosowaliśmy rozkłady do oczekiwań Pasażerów.
W środę (27 marca) w nocy udostępniony do ruchu zostanie drugi most drogowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Toruńską.
W związku z powyższym od czwartku 28 marca:
- linia nr 59 wróci na swoją standardową trasę przez most Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką.
Z uwagi na powyższe przystanki: r. Skrzetuskie (kier. Kapuściska), r. Fordońskie, r. Toruńskie, Toruńska/ Łuczniczki, Nowotoruńska/ Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dla wskazanej linii zostaną wyłączone z obsługi pasażerskiej.
W związku natomiast z zakończeniem części prac wodociągowych na Szwederowie, inia nr 61 również powróci na swoją standardową trasę przez ul. Ugory.
To już kolejne zmiany w komunikacji, kóre wprowadzamy na bydgoskich ulicach.
W ciągu ostatnich dni wzmocniliśmy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy kursują teraz w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach dla tramwajów wprowadziliśmy priorytetowy przejazd. Zmieniliśmy też niemal wszystkie rozkłady jazdy.
Zakończenie natomiast prac wodociągowych na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego pozwoliło też przywrócić na standardowe trasy aż kilka linii autobusowych.
Więcej o zmianach w komunikacji pisaliśmy TUTAJ
Wiosenne porządki z hulajnogami
Powoli rusza sezon na elektryczne hulajnogi.
Przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania takich pojazdów, przynoszą oczekiwane rezultaty. Nie widać już porzuconych czy blokujących przejście hulajnóg.
W tym sezonie wprowadzamy jednak kolejne rozwiązania, dzięki którym jeszcze łatwiej będzie utrzymać porządek na chodnikach w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Parkingu szukaj w apce.
Wspólnie z operatorami wyznaczyliśmy w aplikacjach do wypożyczania hulajnóg, specjalne strefy do parkowania.
W ścisłym centrum miasta, użytkownik tylko w nich może pozostawić hulajnogę i rozliczyć czas przejazdu.
Takich punków z literką "P" mamy w aplikacji dokładnie 27.
Znajdują się w obrębie Starego Rynku, w ciągu ulicy Gdańskiej oraz przy rondzie Jagiellonów.
Dzięki takiemu "wirtualnemu" rozwiązaniu, nie było konieczności malowania dodatkowego oznakowania poziomego na granitowych płytach czy kamiennych kostkach chodnikowych.
Poza ścisłym obszarem centrum, hulajnogi dalej można pozostawiać w strefie, chociaż tu nadal wiele zależy od kultury i odpowiedzialności wypożyczającego. To na nim ciąży obowiązek pozostawienia pojazdu w miejscu, który nie będzie utrudniał poruszania się pieszym i rowerzystom.
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.