Utwardzanie ulic na osiedlach – czas na kolejne zadania
Po zimowej przerwie wznowiliśmy szereg prac przy budowie ulic na bydgoskich osiedlach.
W tym roku twardą nawierzchnię zyska około 30 ulic.
Szereg zadań jest już w realizacji.
W ostatnich latach utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy. Tym samym liczba mieszkańców, którzy mieszkają przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
100 ulic w ażurach lub ekokostce
Najwięcej ulic zyskuje nawierzchnię z płyt ażurowych. Technologia stosowana jest na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Inwestycje realizowane są w standardach, wypracowanych przy wcześniejszych zadaniach. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana będzie kostką betonową.
Zadania w trakcie:
• ul. Pokładowa (Osowa Góra) – na ukończeniu
• ul. Indycza (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Mewia (Osowa Góra) - w trakcie realizacji
• ul. Masztowa (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Wodna (Flisy) – w trakcie realizacji
• ul. Piaski (Piaski) - w trakcie realizacji
Zadania planowane:
• ul. Sępia (Osowa Góra) UD - do realizacji wiosną
• ul. Gołębia (Górzyskowo)– do realizacji wiosną
• ul. Kolibrowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Kilowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Młynarska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Iglasta (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Wieśniacza (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Krańcowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Czorsztyńska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Orzechowa (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
Łącznie utwardzimy ażurami około 3,3 kilometrów dróg osiedlowych.
Na koniec roku będziemy mieli w Bydgoszczy już blisko 100 ulic utwardzonych płytami ażurowymi lub ekokostką.
Kompleksowe budowy ulic.
Zabezpieczyliśmy również środki na prowadzenie prac przy ulicach, które zyskać mają jezdnie i chodniki oraz dodatkową infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo np. progi, wyniesione skrzyżowania, oświetlenie. Łącznie to kolejne 2 km dróg do utwardzenia.
W systemie zaprojektuj i wybuduj powstaną:
• ul. Gościeradzka (Piaski) – trwa przetarg
• ul. Gradowej (Czyżkówko) - podpisaliśmy umowę z wykonawcą
• ul. W. Bortnowskiego (Stary Fordon) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Kogucia (Osowa Góra) – przygotowania do przekazania placu budowy
• ul. Krzywa (Miedzyń) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Krynicka (Opławiec) – etap projektowy
• ul. Kudowska(Opławiec) – etap projektowy
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. We współpracy z mieszkańcami powstała ulica Trӓgerów na Miedzyniu (zadanie po odbiorach). Powstaje dokumentacja niezbędna m.in. do budowy ulic Porzeczkowej oraz Strzegowskiej.
Łącznie na miejski program utwardzania ulic gruntowych trafi w tym roku około 31 mln zł.
Poza tym wykorzystamy pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
Trafiły one miedzy innymi na realizację :
• ul. W. Syrokomli (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
• ul. Pogodnej (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
Wartość prac na tych dwóch ulicach to prawie 5 mln zł
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Trwają również przygotowania do utwardzenia kilku ulic gruntowych z wykorzystaniem środków z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego ponad 1 mln zł. Mieszkańcy bezpośrednio w głosowaniu zdecydowali o budowie następujących ulic:
• ul. Gersona (Górzyskowo) (podpisana umowa w trybie projektuj i wybuduj)
• ul. Piaśnickiej (Czyżkówko) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
• ul. Saskiej, Szkolnej i Piastowej (Stary Fordon) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
Parkuj odpowiedzialnie. Nie blokujmy się!
Od dziś (19 marca) na ul. Chodkiewicza rozwiesiliśmy dodatkowe tablice informujące o konsekwencjach nieprawidłowego parkowania auta.
Źle zaparkowany pojazd, może blokować nie tylko pieszych i rowerzystów ale też wstrzymywać ruch tramwajowy. W ubiegłym roku tylko na ul. Chodkiewicza mieliśmy ponad 30 takich sytuacji.
Rozpoczynamy akcję informacyjną, zachęcającą do prawidłowego parkowania auta szczególnie, że blokowanie przejazdu tramwajów może kierowcę sporo kosztować.
- W ciągu ostatnich miesięcy opracowaliśmy pakiet zmian, które usprawnią poruszanie się tramwajami po Bydgoszczy. 16 marca zmiany weszły w życie – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Tramwaje na ważnych kierunkach już kursują częściej i niemal w równych odstępach. Mamy jednak świadomość, że na punktualność komunikacji, duży wpływ mają także zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego rozpoczynamy kampanię, która ma przypomnieć m.in. o odpowiedzialnym parkowaniu pojazdów oraz innych zasadach drogowego savoir-vivre. Na ul. Chodkiewicza rozstawiliśmy właśnie dodatkowe tablice przypominające o zachowaniu odstępu 1 metra od torowiska i plakaty ostrzegające kierowców o konsekwencjach parkowania, które wstrzymuje ruch tramwajowy. Przede wszystkim zależy nam na edukacji. Pasażerowie korzystający z transportu publicznego to sojusznicy kierowców. To dzięki nim na ulicach jest mniej indywidualnych pojazdów, mniejsze korki. Część kierowców o tym zapomina – dodaje Kozłowicz
Tablice i plakaty przypominają o konieczności zachowania minimalnego odstępu od torowiska.
Zwracają dodatkowo uwagę, że nieprawidłowe parkowanie w takim miejscu to nie tylko mandat, który wynosi zazwyczaj około 300 złotych.
Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł w przypadku samochodu osobowego.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem.W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych.
Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych. Jeśli samochód nie zostanie odebrany z policyjnego parkingu naliczane są kolejne opłaty.
Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy spotkania. Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w obrębie torowisk.
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.
Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
• Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
• Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
• Umożliwiaj autobusom wykonywanie manewrów na ciasnych skrzyżowaniach. Autobusy muszą czasem zająć dwa pasy ruchu.
• Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
• Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.
• Jeśli masz taką możliwość podziel się pierwszeństwem. Autobusy ze względu na masę i gabaryty potrzebują więcej czasu na wyjazd z drogi podporządkowanej.
Śródmieście z kolejnymi stylowymi chodnikami
Wzdłuż ul. Królowej Jadwigi wymieniana jest część chodników.
Na tej ważnej reprezentacyjnej ulicy płyty układane są według historycznego wzoru - w karo i otaczane granitową kostką.
W tym roku chodniki będą remontowane także w wielu innych częściach miasta. Część robót już prowadzimy.
Obecnie realizowane prace na ul. Królowej Jadwigi zlecił deweloper stawiający nowe budynki, które stworzyły nową pierzeję na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu Królowej Jadwigi. Prace są już na finiszu i chodnik wkrótce zostanie udostępniony pieszym.
W tym roku zrealizujemy jednak też II etap zadania związany z wymianą chodnika po stronie Okola.
To zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Dodatkowo wymieniane będzie też oświetlenie.
Betonowe latarnie zastąpią eleganckie pastorały ze stylowymi oprawami.
Dzięki temu ulica pełna odrestaurowanych kamienic jeszcze bardziej zyska na estetyce.
Według dawnego wzoru przebudowanych zostało do tej pory kilka innych odcinków chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Cieszkowskiego, Śniadeckich, Pomorskiej, Poznańskiej, E. Warmińskiego czy Grudziądzkiej. Ten standard wykorzystujemy też w trakcie przebudowy staromiejskich uliczek wokół Starego Rynku, m.in.: Grodzkiej, Pod Blankami, Przyrzecze czy placu Kościeleckich. Takie prace będą realizowane również na ul. Przy Zamczysku, Rybim Rynku i placu Wolności.
Wiele innych remontów
W ostatnich tygodniach prace prowadziliśmy w miejscach wskazanych przez bydgoszczan w aplikacji „Dbamy o Bydgoszcz".
To jedna z najprostszych metod sygnalizowania wszelkich usterek związanych z miejską infrastrukturą.
• ul. Curie-Skłodowskiej (łącznik) - remont chodnika
• ul. Dmowskiego - remont chodnika
• ul. Seminaryjna - remont chodnika
• ul. Chłodna - remont chodnika
• ul. Bałtycka - remont przejścia dla pieszych z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych
• ul. Galla Anonima - remont podjazdu dla niepełnosprawnych
• ul. Łukasiewicza - remont chodnika
Obecnie remontujemy:
• Przebudowa ciągu pieszo - rowerowego wzdłuż ul. Pelplińskiej na os. Tatrzańskim (Program BBO)
• Przebudowa ścieżek rowerowych na os. Nowy Fordon - Twardzickiego (Program BBO)
• Remont chodnika na ul. Nakielskiej na odcinku od ul. Trägerów a ul. Tańskich
Wiosną kolejne zadania
Wiosną planujemy rozpocząć natomiast dalsze remonty i przebudowy istniejących chodników zlokalizowanych w ponad 20 miejscach Bydgoszczy. Wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
W jej ramach prowadzone będą prace w kilkudziesięciu miejscach - między innymi przy ulicach:
• ul. Bocianowo - remont chodnika od ul. Sowińskiego
• ul. Kraszewskiego - remont chodnika
• Przebudowa chodnika na ul. Skorupki - odcinek od skrzyżowania z ul. Grobla do budynku Skorupki 86 (Program BBO)
• Przebudowa schodów przy cmentarzu Bohaterów Bydgoszczy na Wzgórze Wolności (Program BBO)
• Rewitalizacja ul. Piotra Skarg - remont chodników (Program BBO)
• Rewitalizacja ul. Królowej Jadwigi - remont chodników (Program BBO)
• Remont chodników na ul. Mazowieckiej (Program BBO)
• ul. Kostrzyńska - remont cząstkowy chodników na targowisku Bartodzieje
Inwestycje w parze z chodnikiem
W tym roku wiele ciągów pieszych i rowerowych powstanie też w ramach większych inwestycji drogowych. Na ukończeniu są właśnie ciągi pieszo-rowerowe w obrębie wybudowanych mostów nad Brdą. Ciąg pieszo-rowerowy powstaje już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów w ramach Wielkiej Pętli Fordonu.
Na Wzgórzu Wolności przygotowujemy się do remontu schodów przy cmentarzu Bohaterów Bydgoszczy.
Chodnik zyska też niebawem odcinek ul. Pod Skarpą na osiedlu Eskulapa.
Tramwaj NATO w Bydgoszczy
Rok 2024 jest w naszym mieście obchodzony jako Rok NATO i JFTC.
To podkreślenie roli Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO".
Z tej też okazji od 16 marca w naszym mieście kursuje specjalny, jubileuszowy tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
Pasażerowie mogą go już napotkać na regularnych liniach.
W tym roku mija 25 lat od przyjęcia Polski do Paktu Północnoatlantyckiego.
Podstawą jego działania jest Traktat północnoatlantycki podpisany 4 kwietnia 1949 r. w Waszyngtonie (w tym roku świętować będziemy jego 75-lecie).
Celem powołania NATO było gwarantowanie wolności oraz bezpieczeństwa państwom członkowskim Sojuszu przy użyciu środków politycznych i wojskowych.
Kilka lat po akcesji Polski do NATO w Bydgoszczy powstało Centrum Szkolenia Sił Połączonych (Joint Force Training Centre) podległe Sojuszniczemu Dowództwu ds. Transformacji.
Oficjalne otwarcie miało to miejsce 31 marca 2004 r.
W tym roku obchodzona jest zatem 20 rocznica powstania placówki.
Zadaniem JFTC jest szkolenie oficerów z krajów wchodzących w skład NATO oraz krajów współdziałających w ramach programu Partnerstwo dla Pokoju, a także upowszechnianie najnowszych technologii i rozwiązań w zakresie działań na szczeblu taktycznym. Co roku w Centrum organizowane są wykłady seminaria, konferencje i ćwiczenia dla oficerów.
Od 2009 roku siedziba JFTC mieści się przy ul. Szubińskiej.
Bydgoski ośrodek jest jednym z zaledwie dwóch centrów szkoleniowych Sił Sojuszniczych na świecie – drugi, Joint Warfare Centre jest w Norwegii (Stavanger).
W Bydgoszczy swoje siedziby mają także: 3. Batalion Łączności NATO, Centrum Eksperckie Policji Wojskowych NATO oraz Jednostka Integracji Sił Sojuszu Północnoatlantyckiego, a także Zespół Wsparcia Teleinformatycznego NATO w Bydgoszczy.
Obecność tak licznej reprezentacji wpływa na ugruntowanie pozycji Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO", a także na promocję naszego miasta w świecie.
Dlatego też Radni zdecydowali o ogłoszeniu roku 2024 - Rokiem NATO i JFTC.
Dla upamiętniania tego wydarzenia od 16 marca po Bydgoszczy kursuje specjalny tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
To już kolejne grafiki na bydgoskim tramwaju.
W ubiegłym roku tramwaj, któremu patronuje Andrzej Szwalbe również zyskał oryginalne grafiki.
Przypominają one o dokonaniach honorowego obywatela Bydgoszczy, który uczynił z naszego miasta, jeden z najważniejszych ośrodków kultury w Polsce.