Testuj z nami autobus elektryczny
Od 4 do 13 lipca Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny e-Citaro.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych nr 57 i 80 a w weekendy nr 59.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki.
Testowany elektryk to model Mercedes e-Citaro
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny.
Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.
Pojazd i umożliwia podróż 72 pasażerom z czego 31 to miejsca siedzące.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. na całej długości jest niskopodłogowy a podłoga pokryta jest wykładziną antypoślizgową.
Posiada też miejsca na wózek inwalidzki, wózek dziecięcy i rampę ułatwiającą dostanie się do pojazdu.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie – odporne na ścieranie i akty wandalizmu
Autobus elektryczny będzie kursował na linii autobusowej nr: 57 i 80 a w weekendy linii nr 59.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Autobus elektryczny jest pomalowany na szaro więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego
dzień powszedni
Linia numer 57
Odjazdy z pętli Błonie: 5:57, 11:48, 13:28, 15:12.
Odjazdy z pętli Dworzec Główny: 5:13, 10:54, 12:34, 14:12.
Linia numer 80
Odjazdy z pętli Port Lotniczy: 8:03, 10:03, 17:03.
Odjazdy z pętli Dworzec Główny: 6:52, 9:04, 16:01.
dzień wolny
Linia numer 59
Odjazdy z pętli Błonie: 14:35, 16:05, 17:35, 19:05, 20:40, 22:05.
Odjazdy z pętli Kapuściska: 13:45, 15:15, 16:45, 18:15, 19:45, 21:24.
Pół roku do końca prac przy budowie mostów.
Wykonawca budowanych mostów nad Brdą, prowadzi prace na torowisku.
Zamontowane zostały wszystkie słupy trakcyjne i montowana jest sieć trakcyjna. Układane są nowe tory na ul. Toruńskiej i ul. Perłowej. Kontynuowane są roboty przy zbrojeniu mostu drogowego. Trwają też dalsze prace przy układaniu nawierzchni na ul. Fordońskiej.
Zgodnie z zawartym aneksem do umowy, pierwsze prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Umową z firmą Trakcja Spółka Akcyjna została podpisana w lipcu 2021 roku i zakładała zakończenie inwestycji w dwa lata czyli do lipca bieżącego roku.
W związku jednak pandemią i wojną w Ukrainie, które zakłóciły ciągłość budowy, Wykonawca wniósł do Zamawiającego (ZDMiKP) wniosek o zmianę i wydłużenie terminu realizacji zadania o 6 miesięcy.
Dodatkowo napotkane przez Wykonawcę utrudnienia związane z odmiennymi warunkami hydrologicznymi pod obiekty mostowe i komory kanalizacji deszczowej, również wpłynęły na termin końcowy zadania.
Wobec powyższego konieczne stało się wydłużenie terminu na realizację całej inwestycji.
Most tramwajowy, torowisko na ul. Toruńskiej i Perłowej mają być wykonane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 15 grudnia 2023 roku
Roboty drogowe wraz z budową mostu drogowego mają zostać zrealizowane do 29 lutego 2024 roku (z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie).
Aktualnie jesteśmy w trakcie zawarcia aneksu do umowy na wydłużenie terminu realizacji zgodnie z powyższymi ustaleniami.
Miejskie wodociągi z inwestycjami w całym mieście. Od 1 lipca - duże zmiany w ruchu
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy spółka z o.o., rozpoczęły budowę kolejnych zbiorników retencyjnych.
W celu minimalizowania utrudnień, prace kanalizacyjne na głównych ulicach prowadzone będą w okresie wakacyjnym.
Od 1 lipca pojawią się duże zmiany w organizacji ruchu na ul. Gdańskiej. Na tym odcinku inaczej funkcjonować będzie też komunikacja miejska.
Spólka MWiK podpisały podpisała niedawno kolejne umowy z nowymi wykonawcami, którzy będą realizować budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej w naszym mieście.
Zadanie jest jednym z pierwszych tego typu inwestycji proekologicznych w kraju oraz jest wspierane środkami unijnymi.
Prace przy budowie podziemnych zbiorników retencyjnych rozpoczęły się już na ulicy Piotra Skargi, Mikołaja Reja i Polance. Trwają roboty przy placu Wolności, placu Weyssenhoffa, Wyszyńskiego i na kilku innych ulicach. Nowe zbiorniki pojawią się też w Fordonie i na Osiedlu Leśnym
Prace są prowadzone metodą wykopową, dlatego w najbliższych miesiącach kierowcy mogą spodziewać się dużych zmian w organizacji ruchu na wielu ulicach.
Niestety z uwagi na przedmiotowe prace, zmiany nie ominą też bydgoskiej komunikacji.
Prace kanalizacyjne będą prowadzone na ul. Gdańskiej w trzech miejscach: przy Placu Wolności, ul. Słowackiego oraz Al. Mickiewicza.
Roboty zostały skoordynowane tak, aby wykonać je przy jednym zamknięciu ul. Gdańskiej.
Wykonawcy aby wykonać prace muszą rozebrać fragmenty torowiska tramwajowego. Mają na to czas w okresie wakacyjnym.
W związku z pracami konieczne jest okresowe wyłączenie ul. Gdańskiej z ruchu pojazdów tramwajowych oraz wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów samochodowych.
Od soboty (1 lipca) dla ruchu tramwajowego zamknięta zostanie pętla Bielawy i Las Gdański P+R
Swoje trasy zmienią autobusy linii nr 71 i 77.
Zmiany zostaną wprowadzone również dla ruchu pojazdów na tym odcinku.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ na ul. Gdańskiej i ulicach przyległych:
W związku z pracami kanalizacyjnymi wprowadzono następujące zmiany:
- Linie nr 0 i 1 zostaną zwieszone
- Linia nr 4 zostanie zawieszona (na odcinku od r. Jagiellonów do pętli Glinki zostanie zastąpiona linią nr 6);
- Linia nr 10 zostanie zawieszona (od r. Jagiellonów do pętli Niepodległości linia zostanie zastąpiona linią nr 2)
- Linia nr 2 jadąc z Kapuścisk zostanie skierowana od ronda Jagiellonów do pętli Niepodległości;
- Linia nr 6 jadąc z Łęgnowa od ronda Jagiellonów zostanie skierowana do pętli Glinki;
- Linie nr 3, 5, 7, 8, 9 będą kursowały na swoich dotychczasowych trasach.
Na ul. Gdańskiej uruchomione zostaną dwie linie autobusowe zastępcze za tramwaj:
- linia ZaT2 w relacji r. Jagiellonów (przystanek w zatoce zlokalizowanej po północnej stronie ul. Jagiellońskiej, przed ul. Konarskiego) -Gdańska-Las Gdański (w weekendy wydłużona do pętli Myślęcinek P&R);
- linia ZaT6 w relacji r. Jagiellonów (przystanek w zatoce zlokalizowanej po północnej stronie ul. Jagiellońskiej, przed ul. Konarskiego -Gdańska-Chodkiewicza-pętla Bielawy.
Obie linie zastępcze w kierunku do r. Jagiellonów jechać będą ul. Gdańską –Świętojańską - Pomorską –Śniadeckich – powrót na ul. Gdańską.
Linie ZaT2 i ZaT6 zatrzymywać się będą na wysokości istniejących przystanków tramwajowych.
Wyłączony z obsługi komunikacyjnej zostanie przystanek Gdańska/Cieszkowskiego w kierunku do r. Jagiellonów.
Dodatkowo, w kierunku do r. Jagiellonów, linie te zatrzymywać się będą na przystankach: Gdańska/Świętojańska (przystanek tymczasowy)i Śniadeckich/Gdańska.
Linie nr 71 i 77 jadąc w kierunku pętli Morska zostaną przekierowane z ulicy J.J. Śniadeckich w ulicę Z. Krasińskiego do ronda Ossolińskich i dalej alejami Ossolińskich do placu Weyssenhoffa.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej: Gdańska / Cieszkowskiego i Mickiewicza / Teatr Polski. Przystanki na trasie objazdowej Śniadeckich / Gdańska, Markwarta / 3 Maja i plac Weyssenhoffa. Od ronda Wielkopolskiego powrót na trasę.
Dodatkowo od 1 lipca uruchomiona zostanie linia autobusowa W (weekendowa) z pętli Wilczak do pętli Myślęcinek, przez rondo Jagiellonów. Linia będzie kursowała tylko w weekendy i święta - raz na godzinę - od ok. godz. 10.00 do ok. 18.00
Planowane prace kanalizacyjne na ulicach: Ugory, Stawowej, I. Skorupki, A. Mickiewicza, I. Paderewskiego, Powstańców Wielkopolskich, R. Markwarta, Aleje Ossolińskich wpłyną na dalsze zmiany na liniach autobusowych.
O szczegółach poinformujemy niezwłocznie po uzyskaniu informacji od inwestora tj. Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy.
ZMIANY DROGOWE
Na ul. Gdańskiej przy placy Wolności (od ul. Pomorską/Dworcową do posesji nr 25) oraz od skrzyżowania ul. Śniadeckich do skrzyżowania z Aleją Mickiewicza będzie mógł odbywać się ruch wyłącznie pojazdów budowy, zaopatrzenia, dojeżdżających do posesji, komunikacji publicznej oraz pojazdów służb miejskich i rowerzystów.
Na odcinku od ul. Śniadeckich do Alei Mickiewicza będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy.
Ponadto z ul. Gdańskiej (część północna) możliwy będzie ruch pojazdów tylko w kierunku ul. Świętojańskiej (bez możliwości wjazdu w al. Mickiewicza).
Ulica 20 Stycznia 1920r (odcinek przy Parku Jana Kochanowskiego ) oraz ul. Słowackiego będą ulicami dwukierunkowymi, obsługującymi przyległe posesje, z możliwością wyjazdu tylko na al. Mickiewicza
Informacje dotyczące dojazdów do poszczególnych ulic:
• Dojazd do ul. Cieszkowskiego od ul. Pomorskiej będzie możliwy tylko dla pojazdów budowy, zaopatrzenia, dojeżdżających do posesji (także odcinkowo do ul. Gdańskiej) oraz pojazdów służb miejskich i rowerzystów;
• Dojazd do al. Mickiewicza od strony północnej będzie się odbywał ul. Kamienną, Sułkowskiego Al. Powstańców Wielkopolskich
• Dojazd do al. Ossolińskich z ul. Kamiennej będzie odbywał się przez ul. Sułkowskiego, Sieńki,
• Dojazd do ul. Dworcowej od strony ul. Jagiellońskiej będzie się odbywała ul.19 marca 1981r. oraz ul. Parkową a do ul. Gdańskiej powyżej Placu Wolności z wjazdem od ul. Konarskiego.
Według specjalistów z MWiK-u po przeprowadzonej inwestycji związanej z retencją wód opadowych, Miasto ma działać jak "gąbka".
Nowy system retencji ma chronić miasto przed skutkami nawalnych deszczy oraz nadmierną ilością wód opadowych i roztopowych.
Nowoczesny system nie tylko pozwoli na gromadzenie wody w sytuacji, w której mamy do czynienia z nadmiarem opadów, ale daje możliwość przetrzymywania tej wody, uzdatniania i wprowadzenia do sieci wówczas, kiedy mamy do czynienia z niedoborem.
System ma stworzyć warunki, które umożliwią maksymalne wykorzystanie wody deszczowej, tak aby zminimalizować jej odpływ.
Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest właśnie budowa zbiorników retencyjnych gromadzących wodę, czyli koncepcja tzw. rozproszonej retencji.
Woda z kilkudziesięciu niewielkich zbiorników retencyjnych będzie wykorzystywana do nawadniania gruntów, podlewania miejskiej zieleni, a także do napełniania oczek wodnych, a tylko nadwyżki tej wody będą odprowadzana do rzeki.
Bydgoski projekt modernizacyjny obejmuje 108 zadań, z czego dotąd wykonano ich 37.
Teraz MWiK realizuje pozostałych 60 zadań.
Grafiki na tramwaju uświetnią rok Andrzeja Szwalbego
Tramwaj, któremu patronuje Andrzej Szwalbe zyska oryginalne grafiki.
Przypomną one o dokonaniach honorowego obywatela Bydgoszczy, który uczynił z Bydgoszcz jednym z najważniejszych ośrodków kultury w Polsce.
Tramwaj z grafikami będzie gotowy 30 czerwca, kiedy to przypada dokładnie 100. Rocznica urodzin A. Szwalbego.
Andrzej Szwalbe jest w Bydgoszczy Patronem 2023 roku.
Uczczeniu jego osoby i dorobku poświęconych jest wiele koncertów, filmów, debat, wystaw, wykładów, konkursów.
W tym roku odbędą się jeszcze happeningi, gry miejskie, spacery, wyprawy. Powstaną też książki, albumy i wydawnictwa.
Wkrótce wspólnie z bydgoską Pesą zrealizujemy kolejny pomysł, który przybliżać ma dokonania Andrzeja Szwalbego.
Kursujący po bydgoskich torach skład z Pesy, któremu patronuje Andrzej Szwalbe zyska nowy kolor i dodatkowe grafiki.
Przypomną one o trwającym roku A. Szwalbego, obchodzonym w 100. Rocznicę jego urodzin oraz podkreślą w symboliczny sposób jego dokonania na polu kultury.
Wagon zostanie oklejony na kolor czarny a na burtach wagonu wyrysowane zostaną zarysy gmachów Opery Nova, Filharmonii Pomorskiej oraz Akademii Muzycznej przy ul. J. Słowackiego.
Część białego pasa pod linią szyb zamieni się w klawiaturę fortepianu.
Tramwaj z grafikami będzie kursował po Bydgoszczy od 30 czerwca, kiedy to przypada dokładnie 100. Rocznica urodzin A. Szwalbego.
Andrzej Szwalbe, honorowy obywatel Bydgoszczy był znakomitym wizjonerem i kreatorem bydgoskiej kultury.
Był budowniczym i pierwszym dyrektorem Filharmonii Pomorskiej. Jego aktywność przyczyniła się do powstania w Bydgoszczy Galerii Miejskiej BWA, Opery Nova, Akademii Muzycznej. Wspierał pałace w Ostromecku i Lubostroniu. Z jego dorobku korzystają kolejne pokolenia bydgoszczan.