Kolejne znaleziska archeologów na Zbożowym Rynku
W trakcie rozbudowy ul. Kujawskiej archeolodzy odkrywają kolejne ciekawe i nieoczekiwane pamiątki historii naszego miasta.
W dotychczasowym pasie zieleni pomiędzy jezdniami na ul. Zbożowy Rynek, znaleziono cmentarz i ozdoby z czasów pierwszych Piastów. Wcześniej natrafili na szereg innych budowli i ciekawych artefaktów.
W ostatnich dniach w pasie zieleni na wysokości ul. Zbożowy Rynek 2, archeolodzy niespodziewanie natrafili na pochówki z czasów wczesnego średniowiecza (ok. X-XII wiek). Odnaleziono kilkanaście dziecięcych szkieletów z ozdobami. W grobach z tamtego okresu zidentyfikowano m.in. nożyk z kościaną lub rogową rękojeścią, obrączkę i kabłączki skroniowe (ozdoba kobieca). Szczątki zostaną teraz poddane dokładnej analizie a ostatecznie złożone na cmentarzu.
W trakcie prac odkryto w tym miejscu również staropolski trakt, wzmocniony po bokach wielkimi drewnianymi kłodami. Szlak wiódł prawdopodobnie w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa). Odkryto też fragmenty późno średniowiecznej ceramiki. Obecnie prowadzone prace archeologiczne zakończą się jeszcze w tym tygodniu. Nie wykluczone, że odkryte zostaną jeszcze kolejne ciekawe znaleziska, w momencie rozbiórki kolejnych starych fragmentów jezdni ul. Zbożowy Rynek i Wały Jagiellońskie.
Dotychczasowe odkrycia na budowie ul. Kujawskiej
W trakcie prac archeologicznych poprzedzających rozbiórkę kamienicy przy Zbożowym Rynku 4 (luty 2020), archeolodzy natrafili m.in. na pozostałości cmentarza. Funkcjonował on na tym obszarze prawdopodobnie w XVI i XVII wieku. Nekropolia znajdowała się w bliskim sąsiedztwie nieistniejącego już kościoła szpitalnego św. Stanisława. Znajdował się on w miejscu rozebranej wcześniej kamienicy z numerem 3.
Na miejscu rozbieranej narożnej kamienicy z numerem 4 wcześniej istniał mniejszy budynek - pałac hrabiego Czapskiego z połowy XVIII wieku. Kamienicę na jego miejscu wzniesiono około 1900 roku. Po spaleniu w 1945 została ona przebudowana bez zachowania dawnego stylu. O tych odkryciach szerzej informowaliśmy w tekście TUTAJ
Archeolodzy odkryli też pozostałości innej świątyni podczas prac ziemnych w rejoniei ul. Bernardyńskiej. Były to pozostałości nieistniejącego kościoła św. Idziego. Powstał on prawdopodobnie w połowie XIII wieku. Wcześniej z rozebranej kamienicy przy Zbożowym Rynku 3 do muzeum trafiły zabytkowe tonda z dawnego kościoła św. Stanisława, który mieścił się w tej lokalizacji.
Tramwajowa historia
Zimą na ul. Długiej spod warstwy asfaltu wydobyto też stare szyny tramwajowe z lat 1957-58. Ich fragment został oczyszczony i wbudowany w nową stylową nawierzchnię jezdni z kostki kamiennej. Przypominają one o kursującej przez Zbożowy Rynek i ulicę Długą pierwszej linii tramwajowej.
COVID 19 – zmiany w komunikacji
W związku z wprowadzeniem w Bydgoszczy obszaru "strefy czerwonej" trwającej pandemii od 17 października 2020 roku ponownie zostają wprowadzone limity pasażerów w transporcie publicznym na terenie miasta. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia maksymalna liczba pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej może wynosić tylko połowę miejsc siedzących lub 30% całej pojemności pojazdu.
W najbliższych dniach, we współpracy z operatorami, będziemy oczywiście obserwować „napełnienie" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych. Działanie to będzie realizowane w oparciu o monitoring wizyjny w pojazdach, obserwacje własne oraz sygnały od Pasażerów. W uzasadnionych przypadkach wprowadzimy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów w zakresie posiadanej liczby pojazdów.
Aktualizacja:
Od 19 października wzmocnione zostały dodatkowym pojazdem autobusy linii 77 i 68.
Od 20 października wprowadzone zostaną w godzinach szczytu wzmocnienia dla linii autobusowej nr 76.
Dublowane kursy będą realizowane autobusami przegubowymi.
Od 22 października wzocniona została linia autobusowa nr 61
Od 28 października dublowana będzie linia autobusowa nr 68
Warto jednak zauważyć, że nikt w Polsce nie był przygotowany na taki scenariusz wydarzeń i nie dysponuje odpowiednią ilością taboru, aby przy stałej liczbie pasażerów spełniać tak wyśrubowane ograniczenia epidemiologiczne i świadczyć zarazem usługi przewozowe na dotychczasowym poziomie.
Dbamy o bezpieczeństwo Pasażerów
W Bydgoszczy od początku pandemii zachowane były zasady bezpieczeństwa i ograniczenia epidemiologiczne.
Na wszystkich liniach autobusowych i tramwajowych w naszym mieście, cały czas obowiązują rozkłady pierwotnie zaplanowane dla danego typu dnia (powszedni, sobota, niedziela) co oznacza, że w Bydgoszczy nie ma ograniczenia oferty przewozowej.
Po wprowadzeniu limitów pasażerów w transporcie publicznym, prowadzone były na bieżąco, obserwacje „napełnienia" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych.
W uzasadnionych przypadkach wprowadzaliśmy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów.
Wprowadzone zostały też strefy buforowe w pojazdach, dodatkowe dezynfekcje oraz wyłączone zostały tzw. „ciepłych przycisków".
Informacje przypominające o obowiązku zasłaniania ust i nosa są wyświetlane na wszystkich elektronicznych tablicach przystankowych oraz w pojazdach. Dodatkowo Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wprowadził działania prewencyjne, mające ograniczyć załatwianie spraw administracyjnych bezpośrednio w Urzędzie. Wszystkie te działania miały zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z komunikacji zbiorowej w Bydgoszczy.
Pandemia a finanse Miasta
Przypominamy, że już pierwsze ograniczenia epidemiologiczne mocno wpłynęły na spadek sprzedaży biletów komunikacji miejskiej i tym samym mocno ograniczyły wpływy do budżetu miasta. Straty z tego tytułu wynoszą w tym roku już kilka milionów złotych.
- w pierwszym okresie obostrzeń (kwarantanna narodowa) poziom sprzedaży spadł do ok. 20% wartości bazowe występującej w warunkach „normalnych",
- w drugiej połowie kwietnia poziom sprzedaży wyniósł ok. 30% wartości bazowej,
- na początku maja poziom sprzedaży wynosił tylko ok. 40% wartości bazowej.
Na bieżąco będziemy prowadzić dalsze obserwacje „napełnienia" kursów na poszczególnych liniach.
Apelujemy również o zachowanie w środkach komunikacji miejskiej dystansu pomiędzy pasażerami oraz przypominamy o obowiązku noszenie maseczek.
Zwrot biletu okresowego
W związku z wejściem Miasta Bydgoszczy do "strefy czerwonej" a tym samym wprowadzeniem nauki zdalnej przypominamy, że istnieje możliwość zwrotu biletu okresowego.
Z uwagi na wyjątkową sytuację dopuszczamy możliwość korespondencyjnego załatwienia sprawy.
Poniżej zasady:
Wniosek wraz z Bydgoską Kartą Miejską i paragonem można przesłać na adres ZDMiKP. Bilet będzie anulowany od następnego dnia po nadaniu listu. WYMAGANE DO PRZESŁANIA DOKUMENTY:
• wypełniony wniosek o zwrot pieniędzy z tytułu niewykorzystanego biletu okresowego,
• oryginał paragonu potwierdzającego zakup biletu lub wystawiona na jego podstawie faktura. Przy zakupie przez Internet (bez pobrania faktury) transakcja jest potwierdzana raportem generowanym z systemu BKM podczas rozliczania biletu,
• Bydgoska Karta Miejska– w celu usunięcia transakcji.
Karta po usunięciu biletu będzie odsyłana do Wnioskodawcy.
Pozostaje również możliwość tradycyjnego załatwienia sprawy tj. osobiste stawiennictwo osoby pełnoletniej bądź opiekuna prawnego osoby małoletniej w Centrum Obsługi Klienta, od pon.-do piątku w godz. 7.00-17.00.
Testowe przejazdy tramwajów ulicą Kujawską
Pierwsze przejazdy odbyły się 14 października z ulicy Wojska Polskiego do ronda Bernardyńskie przez wykop na ulicy Kujawskiej.
Tramwaje nowy odcinek torowiska pokonały pomyślnie.
W trakcie przejazdów sprawdzane były: torowisko, sieć trakcyjna i perony przystankowe.
Doświetlamy kolejne przejścia dla pieszych. Prace dobiegają końca
Trwa realizacja trzeciego już etapu doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta. W porównaniu do pierwotnego planu, zadanie zostało znacznie rozszerzone o kolejne miejsca i obejmuje już nie 11 a 15 przejść dla pieszych.
W ostatnim czasie 2 kolejne przejścia zostały doświetlane na Jachcicach w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Poprawa bezpieczeństwa
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich dwóch lata zrealizowaliśmy prawie 40 zadań. Warto również wspomnieć, że w niebezpiecznych miejscach przed przejściami dla pieszych instalujemy często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle i sygnalizacje.
Umowa została podpisana z firmą ELPERIA Sp. z o. o.
Wartość zadania to prawie 1 mln złotych
Prace zakończą się jeszcze w październiku.
Początkowo planowane było doświetlenie 11 miejsc. Całą listę jednak, dzięki korzystnej cenie uzyskanej w trakcie postępowania przetargowego, udało się rozszerzyć o dodatkowe 4 lokalizacje.
Większość zadań zostało już zrealizowanych. Zamontowane zostały już słupy i podłączone zostało zasilanie. Pozostały już tylko do zamontowania oprawy lamp. Wykonawca czeka na ich dostarczenie od producenta
Pełna lista dodatkowego oświetlenie przejść dla pieszych :
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla tramwajowa - prace na ukończeniu
7. ul. Nakielska / Stawowa - prace na ukończeniu
8. ul. Glinki / ul. M. Kozala
9. Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny
10. Powstańców Wielkopolskich 42
11. Sułkowskiego / Dwernickiego
12. Sułkowskiego 60
13. J. Twardzickiego / W. Łochowskiego
14. ul. Łęczycka / Autex
15. ul. Pelplińska / Taterników
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Po dokładnej analizie opracowaliśmy listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji.