Mimo coraz większej liczby pojazdów, trasami wlotowymi do miasta, którymi kiedyś biegły drogi krajowe, porusza się mniej aut.
To przede wszystkim efekt oddania do użytku północno-zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5.
O tę inwestycję zabiegali Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Nadal jednak rośnie ruch na drogach krajowych regionu. Bydgoszcz więc aktywnie zabiega, wspólnie z innymi samorządami, o szybką przebudowę tras, istotnych dla rozwoju naszego miasta.
Generalny Pomiar Ruchu (GPR) przeprowadzany jest co 5 lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Z ostatnich badań wynika, że na terenie województwa, w porównaniu z rokiem 2015, średni dobowy ruch pojazdów wzrósł aż o 17 proc.
W obrębie naszego miasta również zaszło wiele istotnych zmian.
- DK80 (most Fordoński) przenosi już ponad 22 tys. pojazdów na dobę (o 7 tys. więcej niż 2015 roku) co przekłada się na znacznie większy ruch na ul. Fordońskiej.
- więcej aut nadjeżdza też od strony Nakła (DK10), Szubina (DK5) i Koronowa (DK25). Nie generują one jednak aż tak zwiększonego ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Szubińskiej czy ul. Nad Torem, gdyż znaczna część tych pojazdów kierunkuje się na drogę S5 i nie wjeżdża do miasta.
Znaczną częśc ruchu na kierunku północ - południe (ulice al. Jana Pawła II czy ul. Wyszyńskiego) również "przejmuje" obwodnica, którą porusza się od 10 do 23 tysięcy pojazdów na dobę. (dane GPR)
Powyższe dane są spójne z naszymi obliczeniami, uzyskanymi z systemu ITS.
Natężenia ruchu w Bydgoszczy w latach 2019-21 (przed i po otwarciu obwodnicy) [dane poglądowe]
• Rondo gen. S. Maczka wlot od ul. Nad Torem: 11 404 dobowe natężenie ruchu - 10 787 pojazdów na dobę
• rondo Toruńskie wlot od strony Inowrocławia: 18 209 - 13 388
• al. S. Wyszyńskiego / Kamienna wlot od strony Osielska: 12 541 - 11 425
Jako zarządca dróg na terenie Bydgoszczy na bieżąco monitorujemy natężenia ruchu w mieście i jego obrębie.
Pozwala to lepiej planować kolejne inwestycje drogowe i zamierzenia inwestycyjne.
Trzeba mieć świadomość, że natężenia ruchu na poszczególnych trasach będą ulegały dalszym zmianom, wraz z oddaniem do użytku kolejnych inwestycji miejskich czy odcinków dróg ekspresowych.
Miasto Bydgoszcz wraz z innymi samorządami nadal będzie aktywnie zabiegać, o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej S10.
Rośnie liczba pojazdów.
W samej tylko Bydgoszczy zarejestrowanych jest 286 tysięcy samochodów.
Co roku przybywał kolejnych kilka tysięcy nowych aut.
Dodatkowo też część mieszkańców Bydgoszczy przeprowadza się na do okolicznych gmin i prawie każdego dnia dojeżdża do miasta korzystając z różnych środków transportu. Dodatkowo generuje to ruch na innych trasach, niż do tej pory.
Dlatego właśnie w przypadku nowych inwestycji miejskich, tak mocno dążymy do wzmacniania zrównoważonego transportu.
• Na wielu ważnych ulicach wytyczyliśmy lub zbudowaliśmy buspasy (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
• W ubiegłym roku uruchomiona została linia tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej
• Wdrożyliśmy system ITS, który skrócił czas przejazdu ważnymi korytarzami transportowymi
• Rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego na nowoczesne niskopodłogowe składy (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów )
• Stworzyliśmy nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa).
• Przebudowujemy infrastrukturę przystankową dostosowując ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Tworzymy system parkingów P+R z atrakcyjnymi taryfami przy jednoczesnym rozszerzeniu strefy płatnego parkowania
• Budujemy spójna sieć dróg rowerowych w kolejności i parametrach skonsultowanych ze środowiskiem rowerzystów.