Prace na Smukalskiej dobiegają końca
Wiosną zakończą się pracy przy rozbudowie 3-kilometrowego odcinka ulicy Smukalskiej łączącego osiedla Piaski i Smukałę.
Od podstaw powstała solidna konstrukcja drogi, ścieżka rowerowa, chodniki i zamontowane zostało energooszczędne oświetlenie.
Trwają jeszcze zaawansowane prace przy przebudowie pętli autobusowej.
Na prawie całym realizowanym odcinku wykonane została jezdnia, chodniki i drogi rowerowe. Do ułożenia pozostała już tylko ostatnia warstwa nawierzchni tzw. ścieralna.
Ostatnio uruchomione zostało energooszczędne oświetlenie.
W połowie odcinka powstał też rowerowy parking.
Wykonawca zamówił stoliki i ławki, które niebawem zostaną ustawione w tym specjalnym miejscu.
Późną jesienią nasadzone zostały pierwsze drzewa i krzewy.
Wiosną planowane są dalsze nasadzenia.
Wzmacniane i obsiewane trawą, będą jeszcze skarpy na całym realizowanym odcinku.
Nadal trwają jeszcze intensywne prace na ok. 300 metrowym odcinku, na wysokości pętli autobusowej przy ul. Rajskiej.
Trwa tam układanie warstw podbudowy przyszłej jezdni, prace brukarskie przy zatokach autobusowych.
Wytyczane są chodniki i ścieżki rowerowe.
Znaczna cześć słupów oświetleniowych została już ustawiona.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną biezacego rok.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami. Na budowę drogi rowerowej Miasto pozyskało fundusze unijne.
[FILM] Pierwszy tramwaj na ul. Perłowej
25 stycznia przeprowadziliśmy pierwsze testy sieci trakcyjnej i torowiska na ul. Perłowej.
Przypominamy, że dopiero po wykonaniu rozjazdów na ul. Toruńskiej, możliwy będzie powrót tramwajów na tą trasę.
Szczegóły dotyczące inwestycji znajdziecie Państwo zawsze na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych: Facebook, Instagram oraz Twitter.
Nowe zakupy komunikacyjne
W połowie ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na zakup i dostawę do naszego miasta 10 nowych tramwajów. Produkuje je bydgoska firma PESA.
Teraz rozszerzamy zamówienie o kolejnych 11 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Stare wozy zastąpimy nowymi „niskopodłogowcami".
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 200 mln zł.
Zgodnie z zawartą już umową, PESA wyprodukuje (do grudnia 2023 roku) dla Bydgoszczy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych: w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich. Pierwszy pojazd ma dotrzeć do zajezdni już po wakacjach.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wartość tego kontraktu to 102 mln zł.
Co jednak ważne, poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania "z prawa opcji", w zakresie dostawy kolejnych tramwajów.
Zatwierdzenie zmian w budżecie miasta, pozwoli nam uruchomić "prawo opcji" w umowie i zamówić kolejnych 11 nowoczesnych tramwajów (10 długich i 1 krótki).
Tym samym na bydgoskie ulice w najbliższych latach wyjedzie w sumie 21 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Przedsięwzięcie będzie współfinansowane ze środków unijnych, z wkładem własnym Miasta w wysokości ok. 20%.
Dalsze plany
Obecnie pracujemy jeszcze nad tym, by rozszerzyć to zamówienie w prawie opcji o następne 19 „niskopodłogowców".
Te wszystkie zakupy są możliwe dzięki pozyskaniu środków unijnych na kolejne lata.
Zrealizowanie tych zamówień będzie oznaczać, że cała flota tramwajowa liczyć będzie aż 75 nowoczesnych pojazdów.
To więcej niż obecnie porusza się po bydgoskich torowiskach
Kolejne projekty tramwajowe
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła już 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Teraz dzięki unijnemu wsparciu, zakupione zostaną kolejne „niskopodłogowce".
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Unijne środki zamierzamy wykorzystać na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo.
Ogłosiliśmy przetarg na dokumentację projektową dla tego zadania.
Trwają prace przy budowie wiaduktu nad torami kolejowymi.
Wykonawca zdemontował belki poza linią PKP i rozpoczął budowę przyczółków. Wiosną w ciągu al. Armii Krajowej montowany będzie już nowy obiekt.
Jego poszczególne elementy są obecnie montowane w Kielcach. Już niebawem zostaną przywiezione na budowę.
Rozebrano całość starego wiaduktu, łącznie ze wszystkimi podporami.
Trwają już prace przy budowie przyczółków – zakończono doprężanie pali i oczepów w nasypach. Kontynuowane są roboty ziemne.
Trwają przygotowania do transportu konstrukcji stalowej na budowę. Pierwsze jej elementy powinny przyjechać w lutym bieżącego roku. Poszczególne elementy obiektu składane są obecnie w wytwórni konstrukcji stalowych w Kielcach.
Niebawem pojawią się też na budowie szalunki nowych podpór i ich zbrojenie, a następnie rozpoczną się prace betoniarskie a wiadukt będzie coraz bardziej widoczny. Również w lutym rozpocznie się w Bydgoszczy scalanie konstrukcji stalowej przęseł wiaduktu w celu jej montażu na podporach.
Przypominamy, że pod koniec ubiegłego roku, wskutek nieprzewidzianych transportów kolejowych węgla, wstrzymano pozwolenia PKP na wyłączenia prądu pod obiektem, co przyczyniło się do wielokrotnego wstrzymywania prac rozbiórkowych.
W związku z tym faktem, do określonego w aneksie do umowy terminu pośredniego, rozebrano pod koniec roku przęsła wiaduktu (oraz przyczółek południowy, choć aneksowana umowa tego nie wymagała), zakupiono stal konstrukcyjną, wytworzono zasadniczą konstrukcję stalową wiaduktu.
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Koszt inwestycji to prawie 29 mln.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która w ubiegłym roku wykonała wiadukt WOŚP na ul. Wojska Polskiego
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.