Remontujemy kolejne odcinki ulic Widok i Leszczyna
Przypominamy kierowcom, że trwa dodatkowy remont ulic Widok i Leszczyna. Zleciliśmy go korzystając ze znacznie mniejszego natężenia ruchu, które wiąże się z budową ronda turbinowego na połączeniu Szubińskiej i drogi na Miedzyń.
W pierwszej kolejności rozpoczęliśmy prace na ul. Widok na odcinku od ul. Sąsiedzkiej do ul. Leszczyna. Zadanie prowadzimy jednocześnie z rozbudową oświetlenia w tej części ulicy. Pod koniec tygodnia planowane jest uzyskanie przejezdności na ul. Widok. Następnie wykonawca przejdzie na krótki odcinek ul. Leszczyna od ul. Widok do Ofiar Hitleryzmu.
Na obu odcinkach w zakres prac wchodzi wymiana podbudowy, ułożenie nowych warstw nawierzchni i przebudowa chodników oraz zjazdów na posesje. Na ul. Widok powstaje również zupełnie nowy odcinek chodnika po stronie wschodniej. Po stronie zachodniej z uwagi na rosnące drzewa nie prowadzimy prac. Dzięki remontowi cały ciąg łączący Nakielską z Szubińską będzie w dobrym standardzie. Dodatkowe prace kosztują 700 tysięcy zł. Ich zakończenie i odbiory planowane są w listopadzie.
Jednocześnie na zlecenie samorządu województwa budowane jest również rondo turbinowe na połączeniu przedłużenia ul. Szubińskiej oraz dróg w kierunku Miedzynia i Trzcińca. Ponieważ ze względu na zakres prac konieczne było zamknięcie wlotu od strony Miedzynia ruch na remontowanych przez ZDMIKP odcinkach ulic jest zdecydowanie mniejszy.
Warto dodać, że latem na Miedzyniu zakończyliśmy budowa ul. Leszczyna od ul Widok w kierunku torów oraz ul. Osada. Na tym odcinku ulica ma charakter drogi osiedlowej wyłożonej kostką betonową. Obie ulice wyposażyliśmy w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu (chodniki, wyniesione skrzyżowania i objęliśmy strefą zamieszkania). Na ulicach wytyczyliśmy też dodatkowe miejsca postojowe, zamontowaliśmy nowe oświetlenie i odwodnienie. Ta inwestycja pochłonęła 3,8 mln zł.
Nowy wiadukt przyjazny dla rowerzystów
Trwają intensywne prace przy budowie nowego, wschodniego wiaduktu przy ul. Armii Krajowej. Na plac budowy zwożone są pierwsze elementy stalowej konstrukcji. Nowoczesny, z charakterystycznymi łukami wiadukt umożliwi bezpieczne korzystanie z obiektu również pieszym i rowerzystom.
Na budowę zaczęły zjeżdżać pierwsze elementy konstrukcji nośnej nowego wiaduktu. Są one w tej chwili przemieszczane i ustawiane do scalenia. Następnie zostaną nasunięte na nowe przyczółki. Wiadukt nie będzie posiadał już podpór pośrednich. Po zmontowaniu i nasunięciu konstrukcja zostanie zabezpieczona przed korozją i pomalowana. Utrzymana będzie w niebiesko-szarej kolorystyce.
Duże wyzwanie
Budowa zupełnie tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla nas jako zarządcy, jak i wykonawcy. Zaplanowaliśmy tę inwestycję z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wykonawca przed rozpoczęciem robót optymalizował dodatkowo dokumentację, by usprawnić proces budowlany. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów. Wykonawca, mimo tych wyzwań zakłada, że przy sprzyjającej pogodzie uzyska przejezdność obiektu, jak wcześniej zakładał, jeszcze w tym roku.
Nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów
Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna. W nawierzchnie dróg rowerowych wbudowane zostaną pętle indukcyjne wzbudzające sygnalizację świetlną. Zakładamy, że na zielonej fali rowerzystom uda się przejechać przez wszystkie jezdnie ulicy Wyszyńskiego. Pierwszą taka pętlę uruchomiono w naszym mieście w 2017 r. w rejonie ulic Nad Torem – Orlicza – Świekatowska, a kolejne w tym roku na skrzyżowaniach nowego odcinka Trasy Uniwersyteckiej oraz w rejonie ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich.
Kosztowna inwestycja
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej. ZDMiKP zamierza na inwestycję wykorzystać środki zewnętrzne z tak zwanej rezerwy subwencji ogólnej (pula środków z budżetu państwa na najważniejsze inwestycje drogowe realizowane przez samorządy).
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej). Obiekt wschodni nie spełniał już norm stawianych obiektom na ważnych drogach o dużym natężeniu ruchu i był w złym stanie technicznym. Stąd konieczność przebudowy.
Wiadukt w liczbach:
- Długość wiaduktu: 75m
- Koszt inwestycji – 20,44 mln zł
- Gwarancja na korozję – 15 lat
We wtorek ćwiczenia na ul. Toruńskiej. Zmiany na linii nr 73.
We wtorek (15 października) ze względu na ćwiczenia związane z akcją przeciwpowodziową nieprzejezdna w godzinach od 9:00 do 12:00 będzie ulica Toruńska w Łęgnowie. Objazd poprowadzi ulicą Nowotoruńską.
Ulica Toruńska będzie zamknięta na wysokości oczyszczalni ścieków w ramach ćwiczeń „Kobra19”. Podczas akcji sprawdzana będzie gotowość do użycia mobilnej zapory. Jest ona montowana w poprzek ulicy Toruńskiej. Konstrukcja stanowi element zmodernizowanego wału przeciwpowodziowego chroniącego osiedle Łęgnowo Wieś. W trakcie ćwiczeń uzupełnione zostaną też magazyny przeciwpowodziowe.
Zamkniętą ulicę Toruńską można ominąć korzystając z ulic Hutniczej, Nowotoruńskiej i Plątnowskiej. Ze względu na brak możliwości zawracania autobusów oraz ominięcia przeszkody konieczne będzie tymczasowe skrócenie kilku kursów linii nr 73. Autobusy wyjeżdżające z pętli w Łęgnowie o godnie 8:57, 9:58 i 10:58 pojadą w kierunku osiedla Eskulapa ulicą Hutniczą. Pominą obsługę przystanków znajdujących się na Świetlicowej, Nowotoruńskiej, Plątnowskiej i Toruńskiej (od Plątnowskiej do Hutniczej). Również kursy realizowane z pętli Eskulapa o godzinie 8:53, 9:54 i 10:58 pojadą w kierunku Łęgnowa ulicą Hutniczą z pominięciem przystanków znajdujących się na osiedlu Łęgnowo Wieś oraz przy ul. Nowotoruńskiej.
Zawieszone przystanki na trasie objazdu:
- Świetlicowa,
- Spółdzielcza,
- Nowotoruńska / Żółwińska,
- Nowotoruńska / Przepompownia,
- Nowotoruńska / Plątnowska,
- Plątnowska / Przejazd,
- Plątnowska / Otorowska,
- Plątnowska / Kościół,
- Toruńska / Wieża Ciśnień,
- Toruńska / Przyłubska,
- Toruńska / Wypaleniska,
- Dworzec Łęgnowo.
Rozpoczynamy budowę ulicy W. Gersona
Zaczęliśmy pierwsze prace przy budowie odcinka ul. W. Gersona na Górzyskowie. Inwestycja trafiła do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Przygotowany wcześniej projekt zakłada w pierwszej kolejności budowę jednojezdniowej ulicy o szerokości 5 metrów i długości 151 m o nawierzchni z betonowej kostki brukowej. Jej początek zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z ul. Grobla. Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej zaplanowano oddzielony od jezdni pasem zieleni chodnik o szerokości 1,5 metra. Ponadto projekt zakłada budowę 3 zatok postojowych, zjazdów publicznych, zjazdów indywidualnych, dojść do posesji, progu zwalniającego i elementów odwodnienia ulicy oraz uporządkowanie przyległych terenów zielonych przez wykonanie trawników. W tym tygodniu ruszyły prace przygotowawcze. Prace ziemne rozpoczną się z początkiem przyszłego tygodnia (14 października). Odcinek od ulicy Groblej do posesji nr 32 będzie niedostępny dla ruchu kołowego. W pierwszej kolejności będzie budowany chodnik po północnej części ulicy. Zakończenie podstawowych prac planowane jest jeszcze w tym roku.
Pomysł budowy utwardzonej ulicy w tej części osiedla zdobył największą liczbę głosów w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Inwestycja pochłonie 570 tysięcy złotych. Będzie objęta 4-letnią gwarancją.