Trwają przygotowania do nowego sezonu.
Właściciele restauracji i pubów składają już wnioski o lokalizację ogródków letnich.
W ubiegłym roku w całym mieście mieliśmy ich ponad siedemdziesiąt.
Parasole do ogródków na Starym Rynku zostały już naprawione i wyczyszczone.
Czas rozpoczać nowy sezon.
Od 1 kwietnia rozstawiane mogą być już pierwsze ogródki letnie na terenie miasta.
Na samej płycie Rynku natomiast parasole, krzesła i stoliki pojawią się w połowie kwietnia.
Już naprawiliśmy i oczyściliśmy parasole w kolorze kremowym, które co roku rozstawiane są w centrum miasta
Tegoroczny sezon letni zakończy się 27 września.
Do tej pory wpłynęło do nas ponad 30 wniosków na zlokalizowanie ogródków.
Co roku wydajemy ponad 70 tego rodzaju umów.
Opłata za dzierżawę ogródków letnich nieuległa zmianie i wynosić będzie jak w poprzednim roku:
- 1 zł za 1m² za dzień dla prowadzących ogródki letnie z konsumpcją alkoholu,
- 0,10 zł za 1m² za działalność ogródków bez konsumpcji alkoholu.
Zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami do wysokości opłaty za dzierżawę ogródka letniego należy doliczyć podatek VAT.
Należy wspomnieć, że po rewitalizacji płyty Starego Rynku obowiązują wyższe standardy np. wykorzystanie tylko żywych kwiatów, konstrukcja powinna być maksymalnie lekka i stylistycznie dopasowana do miejsca, szczególnie do historycznej części miasta. Każda aranżacja ogródka letniego wymaga uzyskania pozytywnej opinii Plastyka Miejskiego.
Dzierżawcy nadal mogą składać wnioski o dzierżawę gruntów pod ogródki letnie do ZDMiKP.
Będziemy podróżować nowymi tramwajami – zamawiamy 40 „niskopodłogowców”
Dziś (30 marca) rozszerzyliśmy zamówienie nowoczesnych tramwajów.
Do zamówionych już 21 pojazdów, dołączy kolejnych 19 „niskopodłogowców" z Pesy.
Za dwa lata zakończymy całkowitą wymianę taboru w Bydgoszczy.
Wykorzystamy na ten cel pozyskane fundusze europejskie.
- Bydgoszcz będzie jednym z pierwszych polskich miast z całkowicie wymieniona flotą tramwajów – mówi Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Na uwagę zwraca jednak czas w jakim tego dokonujemy. Przed dekadą posiadaliśmy dwa nowoczesne pojazdy. Wkrótce nasza flota będzie składać się z 75 nowoczesnych pojazdów. Mając na uwadze, że koszt jednego tramwaju to ponad 10 mln zł wydaliśmy na ten cel około 750 mln złotych. Ten sukces nie byłby możliwy bez europejskich środków. To chwila, w której warto docenić naszą obecność w Unii Europejskiej.
Zamówiliśmy dodatkowe tramwaje, korzystając z tak zwanego prawa opcji.
W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę na dostawę 10 pojazdów z możliwością rozszerzenia zamówienia o zakup kolejnych nowoczesnych pojazdów. Te tramwaje są już montowane w zakładach bydgoskiej Pesy.
Z początkiem roku uruchomiliśmy środki na realizację drugiej transzy zamówienia na 11 tramwajów.
Teraz domówimy kolejnych 19 sztuk.
Zgodnie z umową cały kontrakt finalizowany będzie w 2025 roku.
Po realizacji całego zamówienia i zakupie nowego taboru, wszystkie stare Konstale znikną z bydgoskich torowisk
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
- Trwa budowa nowego mostu tramwajowego łączącego ulice Fordońską i Toruńską.
- Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
- Unijne środki wykorzystamy też na budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowie oraz modernizację pętli w Lesie Gdańskim.
Raport z budowy mostów nad Brdą
Na ul. Fordońskiej odbywa się ruch po dwóch torach. Wykonawca (firma Trakcja S.A.) wykonuje dojazd do mostu tramwajowego.
Trwa też montaż mostu drogowego i przygotowanie do nasuwania konstrukcji.
Kontynuowane są prace przy torowisku na ulicach Toruńskiej i Perłowej.
W przyszłym tygodniu uruchomiony zostanie przystanek tramwajowy przy moście.
W ostatnich dniach Wykonawca zdemontował rozjazdy nakładkowe i przywrócił ruch tramwajów po dwóch torach ul. Fordońskiej, co znacznie skróciło czas przejazdu na tym odcinku. Prowadzone są jeszcze prace przy przystanku tramwajowym na ul. Fordońskiej.
W przyszłym tygodniu Wykonawca planuje udostępnić Pasażerom przystanki na wysokości budowanej przeprawy.
Obecnie trwa jeszcze przygotowanie trasy dojazdowej do mostu tramwajowego.
Na tym odcinku zamontowane zostały już słupy trakcyjne.
Na samym obiekcie tramwajowym trwa żywicowanie.
Po zakończeniu robót Wykonawca przystąpi do prac przy układaniu płyt torowych i montażu torowiska na moście.
Na całym zakresie inwestycji prowadzone są roboty branżowe związane z wod-kan, siecią ciepłowniczą, elektroenergetyką, teletechniką.
Po stronie północnej i południowej rzeki Brdy budowane są komory urządzeń podczyszczających kanalizacji deszczowej.
Na teren budowy zwożone są elementy mostu drogowego.
Poszczególne elementy są łączone i nasuwane w kierunku rzeki.
Po południowej stronie rzeki na ul. Toruńskiej, gdzie obecnie zamknięte mamy jeden tor, trwają prace ziemne oraz kanalizacyjne.
Ruch aut oraz tramwajowy na objazdach, odbywa się bez większych zakłóceń.
W miniony weekend na ul. Toruńskiej na wysokości Perłowej zamknięty został jeden tor i wprowadzono mijankę na torowisku.
Prace na tym odcinku pozwolą docelowo połączyć torowisko ulicy Toruńskiej z ulicą Perłową.
Gruntówki zyskują twarde nawierzchnie. Ten proces przyspieszył
W ciągu ostatnich 8 lat liczba bydgoszczan mieszkająca przy drogach gruntowych spadła prawie o połowę.
To efekt wybudowania ponad 90 lokalnych ulic o długości prawie 50 kilometrów według dobrze dobranych, obiektywnych kryteriów.
Rada Miasta podejmie decyzję o aktualizacji Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych.
Podstawową formą realizacji osiedlowych inwestycji drogowych jest od kilku lat uchwalony przez Radę Miasta Bydgoszczy program utwardzania ulic gruntowych. Po konsultacjach ze społecznościami lokalnymi oraz radami osiedli, uproszczone zostały kryteria wyboru.
Pakiet zadań do realizacji był wybranany na podstawie takich parametrów jak:
1. gęstość zaludnienia na danej ulicy (kryterium o największej wadze)
2. ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
3. wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
W czasie sesji Radni podejmą decyzję o jego aktualizacji.
Dodane zostanie nowe kryterium uwzględniające wskaźnik sumy długości lokalnych dróg gruntowych na terenie danego osiedla do sumy długości wszystkich lokalnych dróg gruntowych na terenie miasta.
To rozwiązanie premiujące osiedla gdzie „gruntówek" jest najwięcej.
Przed opracowaniem aktualizacji rozwiązania oceniali eksperci oraz rady osiedli. Nowym rozwiązaniem będzie też możliwość budowy ulic w tym programie w dobrze sprawdzającej się technologii z wykorzystaniem ekokostką oraz płyt ażurowych. To efekt bardzo dobrych wyników pilotażowego programu utwardzania ulic tymi materiałami. Jest ona zarezerwowana dla gruntów o dobrej przepuszczalności oraz ulic, które nie są narażone na intensywny ruch ciężkich pojazdów.
Jeśli Rada Miasta zgodzi się na aktualizację programu nowa lista ulic wybranych do realizacji w kolejnych latach zostanie podana do wiadomości publicznej w ciągu 21 dni od przyjęcia uchwały na stronach internetowych Urzędu Miasta Bydgoszczy.
Ulice, dla których rozpoczęto prace dokumentacyjne w ostatniej edycji programu, a z uwagi na niewystarczającą ilość środków finansowych nie zostały jeszcze zbudowane, będą realizowane w pierwszej kolejności. Są to ulice, dla których została przygotowana dokumentacja projektowa i przeprowadzono konsultacje społeczne.
Tylko w tym roku z budżetu miasta na utwardzanie ulic trafi pula ponad 49 mln złotych.
Te środki pozwolą między innymi na zakończenie prac przy ulicy Smukalskiej, rozpoczęcie pierwszych prac przy ulicy Odrzańskiej, Strusiej i Sowiej.
Zlecimy też prace związane z wykorzystaniem centralnego dofinansowania na drogi gruntowe.
Miasto na ten cel zabezpiecza połowę niezbędnych środków, a drugą połowę Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Lokalne ulice powstają także często dzięki innym miejskim działaniom:
1. część zadań bezpośrednio wybierają mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim (np. ul. Okólna, Kosmonautów, Wioślarska)
2. lokalne ulice są przebudowywane podczas dużych projektów infrastrukturalnych (np. odcinki sąsiadujące z ul. Grunwaldzką)
3. we współpracy z inwestorami zewnętrznymi (np. nowy układ w Łęgnowie, fragment ul. Paderewskiego)
Ważne liczby
1. W porównaniu do roku 2015 liczba mieszkańców zameldowanych przy drogach gruntowych zmniejszyła się z 30 081 do 16 670, a więc o 44%
2. W latach 2015 – 2022/23 zrealizowano 48,13 kilometrów dróg gruntowych
3. W tym czasie wybudowano 93 ulice
1. 49 mln zł miasto zabezpiecza na przebudowę gruntówek w bieżącym roku