Doświetlimy następne "zebry"
Przygotowujemy się do trzeciego już etapu doświetlenia przejść dla pieszych. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w prawie 40 punktach. W niebezpiecznych miejscach przed przejściami instalowane są też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle, sygnalizacje.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich dwóch lata zrealizowaliśmy prawie 40 zadań.
Teraz przygotowujemy się do uruchomienia III etapu. Wiosną ogłosimy przetarg na doświetlenie kilkunastu przejść. Znajdą się wśród nich m.in. następujące lokalizacje:
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla Wilczak
7. ul. Nakielska / Stawowa
8. ul. Glinki / M. Kozala
9. Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. J. Twardzickiego / W. Łochowskiego
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Po dokładnej analizie opracowaliśmy listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji.
Przedsięwzięcie zostało skonsultowane m.in. ze Społecznym Rzecznikiem Pieszych w Bydgoszczy.
Zmiany w komunikacji w czasie ferii zimowych
Od 27 stycznia 2020 roku w dni powszednie przez dwa tygodnie, obowiązywać będą wakacyjne rozkłady jazdy.
Zmiany dotyczyć będą linii nr: 8, 52, 53, 54, 57/80, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 83, 89, 92, 94.
Pragniemy również poinformować, że od pierwszego dnia ferii, tj. od poniedziałku 27.01.2020r.zmienią się:
- rozkład jazdy linii numer 4;
- trasa przebiegu linii tramwajowej numer 9 (nowa trasa: Stomil – Glinki);
- wprowadzenie korekt czasów przejazdu na liniach 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10;
- nazwa przystanków na linii międzygminnej numer 93 z Niwy na Karkonoska / Niwy oraz z Bieszczadzka na Niwy / Bocheńska.
Przypominamy, że rozkłady jazdy można sprawdzić TUTAJ
Dzieje się na naszych budowach
Dzięki wyjątkowo łagodnej zimie, kontynuowane są prace na największych inwestycjach drogowych w mieście. Postępują prace na ulicy Kujawskiej i Grunwaldzkiej, przy budowie wiaduktu na ul. Armii Krajowej oraz buspasów w Myślęcinku. W tegorocznym budżecie na dokończenie tych 4 inwestycji zabezpieczonych zostało 180 mln złotych. Na wszystkie zadania zdobyliśmy wysokie dofinansowanie ze funduszy unijnych oraz budżetu państwa. Najwięcej środków, około 135 milionów pochłonie kompleksowa rozbudowa ul. Kujawskiej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej
Na ul. Grunwaldzkiej kontynuowane są roboty przy chodnikach, ścieżkach rowerowych i zatokach autobusowych. Trwa montaż oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnej. Przy kilku dniach sprzyjającej pogody, wykonawca planuje rozpocząć już prace przy układaniu nawierzchni na kolejnych drogach dojazdowych i serwisowych.
Na budowie kontynuowane są też prace ziemne mające przygotować przyległe terenu pod nowe trawniki. Trwa nasadzenia drzew i krzewów. Nowe drzewa sadzone są między innymi w rejonie skrzyżowania z ulicą Kolbego i Skośną oraz na odcinku od Czaplej do stacji benzynowej do granicy miasta. Lokujemy tam około 270 lip, klonów, oliwników i grabów. Dodatkowo ekrany akustyczne będą obsadzone pnączami – szybko rosnącym winobluszczem. Całe otoczenie trasy obsadzone zostanie też różnymi krzewami.
Przypominamy, że kierowcy korzystają już z dwóch jezdni w obu kierunkach od ul. Filtrowej do Skośnej. Po zamontowaniu przyłącza sygnalizacji świetlnej przez firmę energetyczną (na wysokości schroniska dla zwierząt) udostępnimy do ruchu kolejny odcinek drugiej jezdni od ul. Skośnej do granicy miasta.
dł. odcinka - 4,5 km
dł. dróg rowerowych - 5 km
buspas - ok. 3 km
Rozbudowa ul. Kujawskiej
To obok ul. Grunwaldzkiej największa inwestycja realizowana na terenie miasta. Wykonawcy zrealizowali już prawie jedną trzecią prac. Na rondzie Kujawskim po zamontowaniu rozjazdów układane były kolejne odcinki szyn w kierunku ronda Bernardyńskiego. Prowadzone są też prace przy chodniku i nawierzchni ul Solskiego w kierunku ul. Chołoniewskiego.
Trwa montaż muru oporowego i podbudowy przyszłego torowiska na rondzie Bernardyńskim. Kontynuowane są roboty przy chodnikach i drogach dojazdowych do ronda i ul. Toruńskiej. Na całej trasie realizowane są dalsze prace energetyczne i wodno-kanalizacyjne.
Buspas na ul. Gdańskiej
Prace prowadzone są głównie w obrębie pętli autobusowej w Myślęcinku. Trwają tam obecnie roboty ziemne, budowa chodników i zatok autobusowych Kontynuowane są roboty wodno-kanalizacyjne i energetyczne. Przy kilku dniach sprzyjającej pogody (brak opadów), wykonawca planuje rozpocząć prace przy układaniu nawierzchni buspasa w kierunku miasta.
Wiadukt na ul. Armii Krajowej
Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym wykonawca kontynuuje prace przy układaniu schodów wejściowych na obiekt i wzmacnianiu nasypu. Prowadzone są dalsze prace przy układaniu krawężników ścieżki pieszo-rowerowej oraz nowego przejścia dla pieszych (przy Kościele). Trwa też porządkowanie terenu pod obiektem. Niebawem rozpocznie się montaż barier ochronnych, oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej. Przypominamy, że na przedmiotowym odcinku nadal obowiązują zwężenia i ograniczenia prędkości. Prace w tym miejscu zostaną zakończone wiosną bieżącego roku.
Tramwaj do Fordonu ma już 4 lata
Dzięki wydzielonemu torowisku, tramwajowe składy docierają do centrum omijając korki. Codziennie z czterech fordońskich linii korzysta już 43 tysięcy pasażerów. Popularność tramwajów rośnie.
Tramwaj do Fordonu był największa inwestycją związaną z transportem publicznym w historii Bydgoszczy. Dzięki niej znacznie poprawiła się komunikacja pomiędzy Fordonem i innymi dzielnicami. Skrócił się czas podróży, dla wielu pasażerów. Tramwaje z pętli na Łoskoniu do Wyścigowej docierają w ciągu 18 minut. Dojazd do ronda Jagiellonów zajmuje niespełna pół godziny. To kilkanaście minut szybciej niż podróże w starym systemie przesiadkowym A+T.
Komfort podróży wzrósł dzięki zakupowi 12 nowoczesnych pojazdów niskopodłogowych.
Pasażerowie wybierają tramwaje
Liczba podróży w porównaniu z pierwszym rokiem funkcjonowania fordońskich tramwajów systematycznie wzrasta.Tramwaj ma szansę stać się jeszcze popularniejszym środkiem transportu po zakończeniu kolejnych inwestycji. W ich ramach powstają alternatywne trasy, dzięki którym sieć tramwajowa będzie lepiej funkcjonować w przypadku zdarzeń losowych oraz niezbędnych remontów.
Inwestycja bardzo pozytywnie wpłynęła też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Przebudowane zostały niebezpieczne, kolizyjne skrzyżowania m.in. Akademicka-Korfantego, Akademicka-Kaliskiego i Andersa-Kleeberga. Wyposażone zostały one w sygnalizacje świetlne i dodatkowe pasy ruchu. Powstały też nowe bezpieczne ronda na połączeniu ul. Andersa-GOPR-u, andersa-Geodetów i Wyzwolenia-Orląt Lwowskich
Dodatkowo po zakończeniu budowy torowiska i nowych jezdni wyremontowane zostały wszystkie stare odcinki ulic Andersa i Akademickiej. W trakcie budowy powstały też nowe odcinki ulic m.in. Andersa oraz Ostromecka.
Tramwaj nadal zmienia Fordon
Wzdłuż nowego torowiska realizowany jest szereg inwestycji deweloperskich na osiedlach Bohaterów, Szybowników, Tatrzańskim i Terenach Nadwiślańskich. Do kolejnych projektów przygotowują się nowi inwestorzy.
Dzięki budowie węzła Bydgoszcz Wschód pasażerowie komunikacji miejskiej zyskali też możliwość wygodnej przesiadki na pociągi kursujące w kierunku Warszawy i Torunia.
Utworzenie nowych linii było poprzedzone konsultacjami społecznymi. W ich wyniku, między innymi do obsługi Fordonu, skierowane zostały 4, a nie 2 linie. Również po uruchomieniu trasy wprowadzono korzystne zmiany. W ostatnich latach powstały też nowe chodniki ułatwiające dojście pieszym na przystanki.
Podpisanie umowy na budowę odbyło się 22 października 2013 roku. Dla wielu bydgoszczan była to „prawdopodobnie najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie”. To hasło znalazło się między innymi na pamiątkowych odcinkach szyn, które otrzymali uczestnicy uroczystego rozpoczęcia inwestycji.
Już w 1900 roku spółka tramwajowa „Allgemeine Lokal-und Strassenbahn-Gesellschaft” otrzymała koncesję i zezwolenie na budowę i eksploatację, trzeciej linii tramwajowej w Bydgoszczy. W założeniach miała ona połączyć Fordon z Wilczakiem. Do 1901 roku powstał odcinek do obecnego hotelu „Słoneczny Młyn”, a Fordon ze względu na duże koszty odłożono na kolejne lata. Okazało się że tych lat musiało minąć 115. Budowa rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach.
Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.