Nowe miejsca parkingowe w mieście
Trwa opracowanie projektu budowlane dla parkingów Park&Ride („Parkuj i jedź"). Trwają też uzgodnienia branżowe oraz uzyskiwane są niezbędne opinie do pozwoleń i decyzji ZRID. Nowe parkingi zlokalizowane przy ważnych węzłach transportowych pozwolą na wygodne przesiadki i kontynuowanie podróży do centrum komunikacją publiczną.
W pierwszej kolejności nowe parkingi powstaną przy Węźle Zachodnim, pętli Las Gdański oraz pętli Przylesie. W zakres zadania wchodzi również adaptacja parkingu, który powstanie wraz z rozbudową ul. Kujawskiej przy rondzie Kujawskim oraz wykonanie części systemowej dla wszystkich parkingów. Umowa na prace projektowe i budowlane została już podpisanai. Wstępnie zakończenie tego przedsięwzięcia planowane jest za ok. 2 lata. System umożliwia jednak rozwój sieci parkingów w przyszłości.
Nowe miejsca parkingowe dla mieszkańców
Trwają również prace projektowe dla budowy parkingu wielopoziomowego przy budynkach Urzędu Miasta na ul. Grudziądzkiej. Będzie to obiekt 6-kondygnacyjny. Zaparkuje na nim 570 pojazdów, w tym 29 miejsc będzie przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści a także rowerzyści. W budynku zaplanowano też 2 stanowiska dla łądowania pojazdów elektrycznych
Więcej na ten temat: TUTAJ
Wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej oprócz możliwości wygodnych przesiadek na autobusy pozwoli też uporządkować parkowanie w tej części Starego Miasta.
Wszystkie parkingi będą jednolicie oznakowane, wyposażone i tworzyć będą spójny system „Park&Ride". Mają one przede wszystkim zachęcać kierowców do kontynuowania podróży komunikacją miejską.
Na rozpoczęcie inwestycji miasto pozyskało wysokie dofinansowanie ze środków unijnych (ZIT).
Projektowanie i budowa nowych parkingów od podstaw:
• Węzeł Zachodni (rejon przy kościele i stacji paliw). Integracja środków transportowych: autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Nakło nad Notecią, Koronowo, Mrocza
• Pętla Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz, Zławieś Wielka, Ostromecko
• Pętla Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Maksymilianowo
Adaptacja parkingów typu Park and Ride przygotowywanych wraz z rozbudową ulic lub istniejących już obiektów:
• Rondo Kujawskie (w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy) – realizacja w ramach budowy trasy tramwajowej w ul. Kujawskiej. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Białe Błota, Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn
• Grudziądzka (parking wielopoziomowy przy Urzędzie Miasta Bydgoszczy). Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Szubin, Nakło nad Notecią.
Bydgoskie mosty
ZDMiKP prowadzi listę informacyjną zawierającą podstawowe informacje o obiektach mostowych, za które odpowiada Miasto Bydgoszcz. Z tej ewidencji wynika, że poza obiektami kolejowymi, mamy ich w zasobach obecnie 120, w tym m.in. 43 mosty, 39 wiaduktów i 26 kładek. ZDMiKP odpowiada za 108 z nich, a reszta jest pod opieką innych podmiotów należących do Miasta Bydgoszcz.
Mamy niemal wszystkie rodzaje klasycznych konstrukcji – żelbetowe, stalowe, zespolone, podwieszone, sprężone czy sklepione. Nie mamy jedynie ani jednej konstrukcji wstęgowej i wiszącej. Z nowych planuje się w najbliższym czasie budowę dwóch mostów przez Brdę w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego – jednego drogowego i jednego tramwajowego.
Kalendarium bydgoskich przepraw mostowych
W ubiegłym roku 40. Lecie obchodziła kładka podwieszona w rejonie ul. Krakowskiej i Torbydu, czyli Most Esperanto. Mało kto wie, że zaprojektował ją dr inż. Tadeusz Kabat, wieloletni pracownik ówczesnej Wyższej Szkoły Inżynierskiej, przekształconej w międzyczasie w Akademię Techniczno-Rolniczą (dzisiejszy UTP).
Na tamte czasy była to konstrukcja nowatorska w naszych realiach i została dostrzeżona przez środowisko naukowe. Często jest umieszczana w opracowaniach historycznych obok innych pionierskich rozwiązań.
W tym roku 20 lat skończy Most Kazimierza Wielkiego, a Most Pomorski i wiadukt na Szubińskiej 50 lat.
130 lat skończą w tym roku: mostek na ul. Koronowskiej oraz ceglany mostek na Witebskiej.
Mosty Pomorski i Bernardyński również zapisały się w kartach historii polskiej inżynierii mostowej.
Oba zaprojektował uznany projektant Maksymilian Wolff.
Są to obiekty o konstrukcji ramowej, sprężonej specjalnymi kablami stalowymi. Most Pomorski to pierwsza w Polsce budowa mostu metodą tzw. montażu wspornikowego (montaż prefabrykatów skrzynkowych żelbetowych metodą nawisową, czyli bez rusztowań). Natomiast Most Bernardyński, starszy od Pomorskiego o 6 lat, po raz pierwszy w Polsce, budowany był metodą tzw. betonowania wspornikowego (nawisowego, bez użycia rusztowań).
Wiele uwagi Miasto Bydgoszcz przywiązuje do planów budowy nowych przepraw – wiele z nich jest już umieszczonych w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego, sporządzanych przez Miejską Pracownię Urbanistyczną. O kolejnych myśli się intensywnie.
Wiele z planowanych obiektów to kładki pieszo-rowerowe, które w dobie ułatwień komunikacyjnych i starzejącego się społeczeństwa, nabierają na znaczeniu. Docelowo może powstać ich w naszym mieście nawet ponad 10.
Z dużą troską podchodzi się do planowania remontów i przebudów, którym często towarzyszy adaptacja do aktualnych standardów obsługi pieszych, rowerzystów i osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Konsultacje w sprawie drogi rowerowej w Myślęcinku. Pytania i odpowiedzi.
Przypominamy, że do końca miesiąca trwają konsultacje dotyczące budowy ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej pomiędzy Myślęcinkiem a Niemczem. W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną – na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadamy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Rowerowa inwestycja zlokalizowana zostanie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko. Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Inwestycja obejmuje budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską, a Słowackiego w Niemczu.
Mieszkańcy mogą zgłosić swoje uwagi ws. przebudowy za pośrednictwem karty konsultacyjnej dostępnej www.bydgoszcz.pl/jezdziecka lub w formie papierowej złożyć wy Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo - w związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną – na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadamy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Pytania dotyczące koncepcji można przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zachęcamy do zadawania kolejnych i przesyłania swoich uwag.
Kolejne pytania z odpowiedziami będą publikowane na stronie www.bydgoskiekonsultacje.pl
Pytania i odpowiedzi (część I)
•Czy zostaną przebudowane zatoki autobusowe?
◦Opracowana wcześniej koncepcja zakłada również przebudowę i przesunięcie przystanków autobusowych w formie peronów przystankowych. Dodatkowo pierwszy przystanek przy ul. Gdańskiej zostanie przebudowany na zatokę autobusową.
• Czy budowa wpłynie na kursowanie autobusów linii nr 52?
◦Na razie nie są planowane zmiany w komunikacji publicznej.
•Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji?
◦Jest ona realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Zakładamy, że opracowanie dokumentacji, prace budowlane i rozliczenie zadania nastąpi do połowy 2022 roku.
•Czy wyremontowana zostanie też jezdnia ul. Jeździeckiej?
◦Koncepcja zakłada jedynie wymianę nawierzchni na skrzyżowaniu z ul. Hippiczną oraz przy wjeździe na teren BCTW, gdzie planowane jest wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego z azylem.
•Gdzie mogę znaleźć całą koncepcję budowy?
◦Koncepcję budowy można pobrać ze strony: www: https://drive.google.com/file/d/1OJsLPjE-dQ_ybVMo-TqaUK2O57pA63iz/view?usp=sharing
•Proszę o informację, czy zostało przewidziane wykonanie przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Jeździeckiej i Bażanciej?
◦Tak, koncepcja zakłada wytyczenie w obrębie tego skrzyżowania przejścia dla pieszych.
NOWE MOSTY NAD BRDĄ - dla tramwajów, samochodów, rowerów i pieszych.
21 sierpnia ogłosiliśmy przetarg na budowę nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. W sąsiedztwie istniejącego mostu im. Kaziemirza Wielkiego powstanie torowisko, druga jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy. W ramach zadania wyremontowane zostanie również torowisko w ciągu ul. Perłowej.
Jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
- Lokalizację inwestycji wybraliśmy m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych – przypomina prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane. Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego nie tylko skróci czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Kapuściskami, ale odciążone zostaną sąsiednie przeprawy na ul. Wyszyńskiego i Spornej. Poza tym łączymy zadanie to z wieloma elementami poprawiającymi bezpieczeństwo, takimi jak nowe drogi rowerowe i nowoczesne oświetlenie.
Tramwajem z Fordonu na górny taras
Przygotowany już projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi.
Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej.
Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.
Wybór wykonawcy
Prace nad projektem zostały już zrealizowane. Teraz ogłoszony został przetarg na roboty budowlane. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy).
Wcześniej korzystając z funduszy europejskich rozbudowaliśmy m.in. ulicę Grunwaldzką, Chodkiewicza, węzeł Szarych Szeregów, pętlę na Kapuściskach i oddaliśmy do użytku II etap trasy Uniwersyteckiej i kupiliśmy nowe niskopodłogowe tramwaje. Trwa rozbudowa ul. Kujawskiej i Kolbego.
Nowe mosty w liczbach:
• Długość – 240 m
• Skrócenie czasu podróży (Fordon-Kapuściska) – 6 minut
• Gwarancja 5 lat