Zmiany w komunikacji - maj 2024
Z początkiem maja wprowadzonych zostanie kilka zmian w funkcjonowaniu komunikacji publicznej, które ułatwią między innymi dojazd do popularnych miejsc rekreacji.
Startuje też sezon tramwajów wodnych. Wykonawca prac na Wyżynach rozpoczyna natomiast budowę przejścia na poziomie jezdni. W dniach 3-5 maja zamkniętę zostanie torowisko na Wojska Polskiego i uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza.
Autobusem do parku lub na działkę
Od 1 maja na okres letni wprowadzone zostaną też zmiany na kilku liniach autobusowych.
Na linii nr 73 zostaną wprowadzone tzw. letnie rozkłady jazdy, w których uwzględniona jest obsługa Dworca Bielawy we wszystkie dni tygodnia. Ułatwi to do końca września dojazd do ogrodów działkowych wzdłuż ul. Inwalidów.
Linia międzygminna nr 40 jeżdżąca do Ostromecka będzie kursowała również w soboty, niedziele i święta. Letni rozkład obowiązywać będzie do końca września.
W weekendy wzmocniona zostanie też obsługa Myślęcinka linią nr 52. Do końca września wszystkie kursy w dni wolne realizowane będą do pętli w Myślęcinku lub do Podkowy.
Z początkiem maja wprowadzone zostaną też drobne korekty pojedynczych kursów na liniach tramwajowych nr 4, 7 i 9.
Biegi w Parku Przemysłowym
W dniu 05 maja w związku z organizowanym biegiem pn. „Wiosenny Festiwal Biegowy" w godzinach 08:00–16:00 wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii nr 84.
Autobusy będą kierowane na trasę czasowo zmienioną:
Kierunek Kapuściska – przebieg zmieniony ulicami Glinki, Bydgoskich Przemysłowców - od przystanku Park Przemysłowy / Petresona powrót na stałą trasę
Kierunek Glinki – przebieg zmieniony ulicą Bydgoskich Przemysłowców od Park Przemysłowy / Pacierkowicza powrót na stałą trasę
Ruszają wodne tramwaje
Tegoroczny sezon rozpocznie się już 26 kwietnia i potrwa do 6 października.
Trasy rejsów, Słoneczna i Staromiejska, obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II. Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów. Wejście na pokład dla obu tras przy Rybim Rynku. Przypominamy, że bilety najlepiej zamówić przez Internet na stronie https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy.
Dostępny jest tam również rozkład jazdy oraz inne praktyczne informacje.
Ważne inwestycje, niezbędne objazdy
Po długim majowym weekendzie prace rozpoczną się także na ulicach: Pod Skarpą, Łęczyckiej a także roboty wodociągowe na Górzyskowie.
Szczegóły zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji publicznej, podamy w odrębnych komunikatach na naszej stronie internetowej i kontach społecznościowych ZDMiKP. Obecnie wykonawcy pracują jeszcze nad czasową organizację ruchu, która ma zapewnić możliwie płynny ruch na odcinkach prowadzonych robót.
Wiosenne sprzątanie przystanków.
Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.
W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.
Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska.
Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.
W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
[FILM] Ulica Pod Skarpą zyska chodnik i nową nawierzchnię.
Rozpoczynają się roboty budowlane na ulicy Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. Korfantego. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Fragment trasy położony przy nowych budynkach wielorodzinnych wyposażymy w przejścia dla pieszych i chodniki.
Zazielenimy też skwer przy skrzyżowaniu z ul. W. Korfantego.
Prace potrwają 7 miesięcy i będą realizowane etapami.
To zadanie to jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą).
W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów.
Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie). Nowe ulice i nawierzchnie pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.
W tym roku przebudujemy ostatni odcinek ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. W. Korfantego o łącznej długości około 700 metrów.
Zakres inwestycji obejmie ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę zjazdów do posesji z kostki betonowej oraz chodnika, który powstanie po południowej stronie jezdni.
W ramach zadania pojawi się też peron autobusowy i oświetlenie.
Doświetlone zostaną również dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z Pod Skarpą oraz na ul. Pod Skarpą przy skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza.
W ramach prowadzonych prac przewidujemy spory pakiet nasadzeń.
W rejonie skrzyżowania ulic Korfantego i Pod Skarpą posadzimy 40 (brzóz, sosen i świerków) drzew i ponad 500 krzewów (pięciorników, dereni i kosodrzewin).
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą robót, którym została firma CZiLL Sp. z o.o.
Wartośc zadania to ponad 4,4 mln zł
Zadanie będzie realizowane przez 7 miesięcy.
W tym tygodniu nastąpi przekazanie placu budowy.
Pierwsze zmiany w ruchu zostaną wprowadzone po "majówce"
Realizacja zadania by minimalizować utrudnienia będzie podzielona na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy obejmie ponad 300 m odcinek na zachód od ulicy Matki Teresy z Kalkuty, a drugi - 360 m odcinek wschodni.
Podczas głównych robót kierowcy będą mogli korzystać z sąsiednich ulic zbudowanych w poprzednich latach (m.in. Trybowskiego i Matki Teresy z Kalkuty).
O szczegółach zmian w ruchu, informować będziemy na bieżąco na stronie internetowej i kontach społecznościowych ZDMiKP.
Po wykonaniu prac w rejonie osiedla Eskulapa do przebudowy pozostanie już tylko ostatnia część trasy od ul. Zamczyska do granicy z gminą Osielsko. Trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej.
Na tym odcinku powstanie też infrastruktura rowerowa, która połączy się z infrastrukturą rowerową w Osielsku.
Ważne liczby:
• Długość odcinka do przebudowy – 0,7km
• Długość wcześniej wyremontowanych odcinków ul. Zamczysko i Pod Skarpą – 3,6 km
• Liczba dosadzanych drzew – 40 szt.
• Liczba dosadzanych krzewów – 534 szt.
[FILM] Akademia Muzyczna z lotu ptaka
Największa inwestycja w Bydgoszczy nabiera kształtów.
Elewacja jednej ze ścian nowego kampusu Akademii Muzycznej, tworzy już efekt falowania a wygląd części ze szkła przypomina klawiaturę fortepianu.
Zapraszamy do wspólnego "przelotu" nad realizowaną inwestycją.
Nowy kampus Akademii Muzycznej wznoszony jest na niemal trzech hektarach w przestrzeni między ul. Kamienną, Gdańską i Chodkiewicza. Budynek ma wysokość blisko 30 metrów.
Elewacja z obudowana jest różnymi odcieniami szkła, która ma przypominać klawiaturę fortepianu z jego czarnymi i białymi klawiszami.
Dodatkowy klimat tworzy staw przy kampusie, który ma być dostępny dla wszystkich bydgoszczan. Wokół niego powstanie bulwar. Zaplanowana została też plenerowa scena koncertowa.
W nowej siedzibie bydgoskiej Akademii Muzycznej, znajdzie się kilka sal koncertowych o różnych rozmiarach i przeznaczeniu. Największa z nich pomieści na widowni ponad 400 widzów. W kompleksie będą też oczywiście studencki akademik, stołówka, sale do wykładów, ćwiczeń, zajęć muzycznych oraz sala nagrań.
Prace zakończą się jesienią 2025 roku.