MAMY TO - ważna decyzja dla torowiska na Szwederowie [WIZUALIZACJA]
Uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie.
To ważny i niezbędny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji.
Przygotowaliśmy wizualizacje planowanej trasy. To jedna z kilku tramwajowych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach.
Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo od ronda Kujawskiego do ul Bielickiej. Wymaga to dostosowania ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo–autobusowej przy ul. Bielickiej.
W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe.
Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy.
Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego.
Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej.
Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszeniowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego.
To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Uzyskaliśmy już decyzję środowiskową dla tego zadania. Określa ona szereg rozwiązań, które w trakcie prac pozwolą zminimalizować jej wpływ na środowisko.
Za pół roku zakładamy uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek o jej wydanie został złożony w czerwcu 2024 roku. Decyzja ZRID pozwoli przystąpić do postępowania przetargowego mającego na celu wyłonienia w przetargu wykonawcy robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane szacowane są na okres około 24 miesięcy.
Obecnie projektujemy docelową siatkę połączeń uwzględniającą także realizację II etapu inwestycji, czyli doprowadzenie torowiska do ronda Grunwaldzkiego. Na jej podstawie powstanie rozwiązanie tymczasowe uwzględniające dojazd do pętli Bielicka. Te rozwiązania będą również przedmiotem analiz i konsultacji m.in. ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Pakiet tramwajowych inwestycji
• Finalizujemy całkowitą wymianę taboru (40 szt. „niskopodłogowców"),
• Budujemy kolejne przystanki wiedeńskie,
• Zleciliśmy gruntowną przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej,
• Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej.
Intensywnie przygotowujemy się do kolejnych zadań:
• Projektujemy rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim.
• Zleciliśmy projekt modernizacji ronda Jagiellonów.
• Mamy gotowe koncepcje nowych torowisk wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego i połączenia Rycerskiej z ul. Gdańską. Rozpoczęcie zadań uwarunkowane zdobyciem funduszy zewnętrznych.
To już się udało
W ciągu ostatniej dekady zrealizowaliśmy pakiet tramwajowych inwestycji o wartości prawie miliarda złotych:
• Torowiska do Fordonu,
• Nowa linia na dworzec,
• Trasa wzdłuż ul. Kujawskiej i modernizacja węzła Szarych Szeregów,
• Budowa tramwajowego mostu na ul. Kazimierza Wielkiego,
• Rozbudowa pętli Kapuściska,
• Zakup 43 tramwajów,
• Pierwsze przystanki wiedeńskie.
Zabytkowym Jelczem do Exploseum
W każdą niedzielę - do końca wakacji - kursuje specjalna linia turystyczna do Exploseum. Dla Pasażerów przygotowano nie tylko podróż zabytkowym Jelczem, ale też zwiedzanie dawnej fabryki materiałów wybuchowych. Atrakcja jest bezpłatna i organizowana w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Wakacyjne kursy zabytkowym "ogórkiem" odbywają się w każdą niedzielę - do 25 sierpnia.
Autobus kursuje kilka razy dziennie i za każdym razem odjeżdża z innego bydgoskiego osiedla.
Dla wszystkich chętnych obowiązują zapisy - max. 40 osób na jeden przejazd:
formularz zgłoszeniowy: TUTAJ
lub
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon: 579 178 761
Do obsługi linii autobusowej wykorzystywany jest Jelcz 706 RTO potocznie zwane „ogórkami", ze względu na charakterystyczny kształt nadwozia. Autobusy te kursowały na bydgoskich liniach autobusowych od lat 60. XX wiek. Zostały wycofane w latach 80.
Harmonogram przejazdów:
BBO Wilczak – Jary
Przystanek: Wilczak
Godzina odjazdu: 9:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Bielawy
Przystanek: Skłodowskiej Curie–Jurasza
Godzina odjazdu: 11:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BB0 Błonie
Przystanek: Błonie
Godzina odjazdu: 13:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Bocianowo – Śródmieście – Stare Miasto
Przystanek: Plac Teatralny
Godzina odjazdu: 15:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Górzyskowo
Przystanek: Solskiego-Kossaka
Godzina odjazdu: 9:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Łęgnowo–Wieś
Przystanek: Plątnowska-Kościół
Godzina odjazdu: 11:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Flisy
Przystanek: Grunwaldzka-Filtrowa
Godzina odjazdu: 13:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Zimne Wody – Czersko Polskie
Przystanek: Toruńska - Kazimierza Wielkiego
Godzina odjazdu: 15:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
fot. Organizator
Autobusem miejskim prosto na plażę
Sezon wakacyjny w pełni. Pogoda sprzyja, więc warto w te upalne dni poszukać ochłody nad wodą.
Do Myślęcinka czy na podbydgoskie plaże bez problemu dojedziecie bydgoską komunikacją.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, uruchamiliśmy w okresie wakacyjnym dodatkowe kursy i wydłużyliśmy niektóre trasy autobusowe. Dzięki temu szybko i wygodnie można dotrzeć na działkę czy podbydgoskie plaże.
- Wydłużone kursy linii nr 82 do Lasu Gdańskiego ułatwiają dojazd do Myślęcinka także od strony Fordonu.
- linia nr 41 z Dworca Bydgoszcz Leśne do przystanku Dobrcz/Urząd Gminy umożliwia dojazd zarówno do Myślęcinka, jak i na plażę w Borównie.
- na linii 99 przez okres wakacji (we wszystkie dni tygodnia) dysponowane do ruchu są wyłącznie autobusy długie, co ułatwia dojazd do podbydgoskich Chmielnik.
Dodatkowo w weekendy, zależnie od potrzeb i możliwości taborowych, do obsługi linii 41 i 99 dysponowane są dodatkowe autobusy (dublowanie linii).
Do Myślęcinka na spacer - tylko tramwajem
-W wakacyjne weekendy linia tramwajowa nr 1 kursuje na trasie Wilczak - Myślęcinek z częstotliwością co ok. 30 minut.
- na torach napotkacie też zabytkową linię tramwajową, która kursuje na trasie Rycerska - Las Gdański co ok. 90 minut.
Rozkłady jazdy znajdują się TUTAJ
Mapa rowerowa Bydgoszczy - do odbioru ostatnie sztuki
W tym roku po raz pierwszy opublikowaliśmy dla bydgoskich rowerzystów mapę wszystkich dróg rowerowych w mieście.
Mapa pomaga zaplanować weekendową wycieczkę, znaleźć optymalną trasę przejazdu przez miasto czy też odkryć w nim nowe miejsca, do których można dotrzeć jednośladem. Zapraszamy do odbioru map rowerowych. Dostępne ostatnie sztuki.
Wszyscy rowerzyści poruszający się po Bydgoszczy mogą skorzystać z bezpłatnej mapy prezentującej wszystkie trasy dostępne dla jednośladów.
To praktyczny przewodnik po miejskiej infrastrukturze przeznaczonej dla rowerzystów.
Mapę przygotowaliśmy wspólnie z Urzędem Miasta i bydgoskimi rowerzystami.
Dostępna jest bezpłatnie, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej
Mapa zawiera szczegółowy plan Bydgoszczy, uwzględniający istniejące drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy i kontrapasy rowerowe.
Zaznaczyliśmy również ważniejsze przejazdy rowerowe, lokalizacje samoobsługowych stacji naprawy rowerów oraz Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
Na rewersie umieściliśmy natomiast poradnik dla rowerzysty. Opisane zostały w nim różnice pomiędzy kontrapasem a pasem rowerowy, cechy śluz rowerowych a także przydatne informacje dotyczące aplikacji Aktywne Miasta.
Mapa rowerowa Bydgoszczy w wersji papierowej jest dostępna w siedzibie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a, w Bydgoskim Centrum Informacji na Stefana Batorego 2 oraz w Biurze Promocji i Współpracy z Zagranicą.
Mapa w wersji elektronicznej dostępna - TUTAJ