Kolejny etap prac na ul. Jeżynowej
Rozpoczęliśmy kolejne etapy prac na ul. Jeżynowej. Zależy nam, by jeszcze w tym roku cała ulica była przejezdna. Inwestycja na osiedlu Miedzyń kosztuje 2,5 mln zł.
Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Za projekt i budowę odpowiedzialny jest ten sam wykonawca.
Usprawnia i ułatwia to przeprowadzenie prac. Roboty budowlane rozpoczęły się w wakacje od przebudowy uzbrojenia podziemnego. Wybudowany został m.in. nowy gazociąg oraz większość przyłączy.
Zaawansowane prace trwają również przy drogowym zakresie. Jezdnia powstaje na odcinkach pomiędzy Czereśniową i Borówkową oraz od Poziomkowej do Jagodowej. W ostatnich dniach rozpoczęliśmy też prace drogowe (tak zwane korytowanie) na odcinkach Borówkowa-Paprocia i Truskawkowa-Czereśniowa, które do połowy grudnia będą również wyłączone z ruchu. Przejezdny jest już natomiast odcinek od Wiśniowej do Truskawkowej – wlot skrzyżowania zyska kostkę betonową po wykonaniu niezbędnych prac przyłączeniowych do nowej sieci gazowej. Nawierzchnie z kostki betonowej zyskały również sięgacze ul. Jeżynowej.
Ulica modernizowana jest w oparciu o wieloletni program przebudowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku. W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja budowy. Została ona skonsultowana z mieszkańcami tej ulicy. Projekt budowy ul. Jeżynowej zakłada wybudowanie ciągu pieszojezdnego o szerokości 4,5 m z utwardzoną nawierzchnią całej szerokości pasa drogowego. Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki betonowej koloru szarego. W celu uspokojenia ruchu występujące w ciągu ulicy Jeżynowej skrzyżowania projektuje się jako „wyniesione”. Zaprojektowano też kilka miejsc postojowych. W ramach tego zadania powstaną sięgacze obsługujące posesje, które nie są zlokalizowane tuż przy ulicy. Ulica Jeżynowa łącznie z sięgaczami liczy ok. 620m. Inwestycja kosztuje 2,54 mln zł.
Wykonawcy zależy na uzyskaniu przejezdności całej ulicy jeszcze w tym roku. Część prac wymagających odpowiednich warunków pogodowych może toczyć się jeszcze wczesną wiosną.
Warto wiedzieć
W tym roku na Miedzyniu oddaliśmy do użytku utwardzone ulice Pijarów, Osada i Leszczyna. W budowie poza Jeżynową jest Siewna i Botaniczna. Na przebudowę ulic gruntowych do 2022 roku planujemy wydać około 131 mln zł.
Jakie linie pojadą przez rozbudowany węzeł Szarych Szeregów?
Przygotowujemy się do powrotu tramwajów na górnym tarasie miasta. Na osiedla Kapuściska, Wyżyny i Glinki w połowie grudnia będzie można dojechać bez przesiadek. Przed oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej, o to jak zorganizować najlepiej komunikację w tej części miasta zapytamy bydgoszczan.
Ruch tramwajowy przywrócony zostanie po zakończeniu czynności odbiorowych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowej infrastruktury tramwajowo-drogowej. Zakładamy, że pozwoli to w połowie grudnia na powrót dotychczasowych linii tramwajowych na Kapuściska (linie nr 7 i 8) i Glinki (linia nr 4). Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9). Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na docelowe pętle.
W kolejny etapie – szerokie konsultacje
Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Zostanie on poprzedzony konsultacjami społecznymi. Obecnie pracujemy nad pierwszymi koncepcjami. W trakcie tych prac uwzględniamy też budowę nowego mostu tramwajowego, który połączy na wysokości ul. Kazimierza Wielkiego ulice Toruńską i Fordońską.
Nie tylko nowy węzeł
Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów oraz Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska. To zadanie podobnie jak trwającą rozbudowę ul. Kujawskiej połączyliśmy z zakupem nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Łącznie do obsługi linii na górnym tarasie zakupiliśmy 21 składów, które już poruszają się po mieście.
Pojemne i wygodne
Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Tramwaje są wyposażone w nowoczesne systemy IT:
• System Informacji Pasażerskiej
• System monitoringu
• System Emisji Reklam
• Wi-Fi dla pasażerów
• gniazda USB
Ambitne inwestycje, duże wydatki
Inwestycja prowadzona na węźle Szarych Szeregów kosztowała miasto ponad 65 mln zł. Przebudowa pętli na Kapuściskach pochłonęła 19 mln zł. Z kolei rozbudowa ul Kujawskiej pochłonie około 168 mln zł. Na zakup tramwajów wydaliśmy 161 mln zł. Łącznie to około 413 mln zł. To kwota zbliżona do budowy torowiska i zakup tramwajów kursujących do Fordonu. Więcej informacji o zakresie rozbudowy największego węzła tramwajowego w Bydgoszczy oraz historii budowy torowisk na górnym tarasie znajduje się w tekście „ Od dwóch rozjazdów do tramwajowego węzła”.
Święto Niepodległości – tymczasowe zmiany w ruchu
W najbliższy weekend z uwagi na Bieg Niepodległości oraz inne uroczystości związane z obchodami 101. rocznicy odzyskania Niepodległości w centrum wprowadzone zostaną tymczasowe zmiany w organizacji ruchu.
Zmiany wprowadzone zostaną na Placu Wolności, ul. Gdańskiej, ul. Kamiennej, ul. Sułkowskiego, ul. Chodkiewicza, ul. 20 stycznia 1920 r., ul. Paderewskiego, ul. Staszica, ul. 3 Maja, ul. Piotra Skargi, ul. Konarskiego, ul. Jagiellońskiej i ul. Gimnazjalnej.
Na potrzeby obu wydarzeń zostanie wprowadzony całkowity zakaz zatrzymywania się - na Placu Wolności, ul. Gimnazjalnej i ul. 20 stycznia 1920 r. na parkingu przed Filharmonią Pomorską, odp 8 listopada (piątku) od godz. 17.00.
Zamknięcie dla ruchu kołowego na Placu Wolności, ul. Gimnazjalnej i ul. Piotra Skargi na potrzeby organizowanej uroczystości i biegu nastąpi w dniu 11 listopada (poniedziałek) od godz. 08.00. Ze względu na powyższe dojazd poprzez ul. Gimnazjalną, Plac Wolności oraz ul. Konarskiego, ul. Piotra Skargi, ul. Gimnazjalną, Plac Wolności do ul. Gdańskiej stanie się niemożliwy. Na pozostałych ulicach ruch drogowy będzie wstrzymywany wyłącznie na czas trwania biegu, począwszy od godz. 14.45. Po przebiegnięciu ostatniego z biegaczy służby porządkowe organizatora zawodów wraz z Policją będą przywracały porządek na drogach. Końca utrudnień należy spodziewać się około godz. 18.
Prosimy o zwracanie uwagi na tymczasowe oznakowanie oraz stosowanie się do poleceń służb porządkowych regulujących ruch w obrębie ulic objętych czasową organizacją ruchu.
Mapka z trasą biegu dostępna jest TUTAJ.
Budujemy ulice, rozwijamy miasto
Duża część realizowanych przez nas inwestycji pozytywnie wpływa na gospodarczy rozwój miasta. Przy nowych lub wyremontowanych ulicach często lokowane są nowe firmy, biurowce i zabudowa mieszkaniowa.
W ostatnich latach szereg nowych dróg z myślą o większej dostępności terenów inwestycyjnych powstało między innymi w południowo-wschodniej części miasta. Na początku dekady zmodernizowaliśmy m.in. ulicę Nowotoruńską oraz zadbaliśmy o bezpośrednie połączenie obwodnicy z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym. Dzięki tym inwestycjom mogliśmy wprowadzić ograniczenia tonażowe na ulicy Glinki. W 2015 roku oddaliśmy do użytku nową ul. F. Dachtery łączącą ul. Chemiczną z Nowotoruńską. Teraz po obu jej stronach rosną logistyczne centra. Nowa ulica Wąbrzeska pozwoliła natomiast skrócić dojazd do wielu firm położonych na osiedlu Glinki w rejonie ulic Cmentarnej i Dobrzyńskiej.
Szereg tych dużych zadań uzupełnialiśmy remontami nawierzchni. Takie prace realizowaliśmy m.in. na Chemicznej, Szpitalnej, M. Dziatkiewicza oraz Wojska Polskiego. Duży projekt inwestycyjny zrealizowaliśmy też w zachodniej części Nowego Fordonu. Budowa zespołu ulic Matki Teresy z Kalkuty, Trybowskiego oraz odcinka Jasinieckiej pozwoliła na lepszą obsługę osiedla Eskulapa komunikacją miejską. Wykonane remonty ulic Zamczysko i Pod Skarpą jeszcze bardziej poprawiły dostępność tego obszaru miasta, gdzie budowane są nowe budynki jedno- i wielorodzinne. Zdecydowanie wzrosła też atrakcyjność wschodnich osiedli Fordonu. Od 2016 roku są one obsługiwane przez nową linię tramwajową oraz przedłużenie ul. gen. Wł. Andersa. Bezpośrednio przy niej zaplanowano kilka nowych zespołów zabudowy mieszkaniowej.
Z kolei budowa nowej ulicy Inflanckiej pozwoliła na bezpośredni dojazd do kilku firm od strony ul. Fordońskiej. Skróciło to nie tylko dojazd do terenów inwestycyjnych, ale znacznie ograniczyło ruch na ulicach Wyszogrodzkiej i Witebskiej, przy których położone są również budynki mieszkalne. Gospodarczą atrakcyjność miasta podniesie też rozbudowywana ulica Grunwaldzka, która pozwoli na wygodny dojazd do trasy ekspresowej S5.
Obecnie przygotowujemy kolejne inwestycje, które poprawić mają dostępność terenów inwestycyjnych. Bydgoski Parki Przemysłowo-Technologiczny w uzgodnieniu z ZDMiKP planuje dodatkowe połączenie wschodnich sektorów parku z ul. Nowotoruńską. Uzgodniliśmy też z GDDKiA koncepcję połączenia Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z planowaną trasą S10 oraz planowanego w tym rejonie portu intermodalnego. W południowo-wschodniej części miasta w najbliższych latach zamierzamy też wyremontować wiadukt nad magistralą węglową. Zlecamy poza tym zaprojektowanie ul. Podleśnej, która ujęta jest w wieloletnim programie utwardzania dróg gruntowych.