Latarnie ustawione, czas na chodnik
Zakończyliśmy wymianę oświetlenia na ul. Królowej Jadwigi. Stanęły przy niej pastorały z energooszczędnymi oprawami. Wkrótce rozpocznie się też wymiana chodnika. Ulica Królowej Jadwigi staje się jedną z wizytówek zrewitalizowanego Śródmieścia.
Nowe latarnie, o wysokości 9 metrów z wysięgnikiem ozdobnym w kształcie pastorału, stanęło m.in. na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Łącznie zamontowano 8 latarni. Kolejne 8 ustawiono również na ul. Św. Trójcy. Prace o wartości 426 tysięcy złotych zrealizowała firma Elperia.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się też remont chodnika na ul. Królowej Jadwigi. Prace będą prowadzone po zachodniej stronie ulicy na odcinku od wysokości posesji numer 15 do ul. Garbary. Płyty zostaną ułożone w historyczny wzór w stylu staromiejskim - w karo i otaczane granitową kostką. Nową nawierzchnię zyskają także wjazdy. Odcinek chodnika na ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Łokietka, a mostem (po stronie Okola) wyremontowaliśmy w ubiegłym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Natomiast na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia) prace nad nową nawierzchnią wykonał deweloper, który wybudował tam nowoczesne budynki.
Według staromiejskiego wzoru przebudowanych zostało do tej pory kilka innych odcinków chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Śniadeckich, Pomorskiej, Mazowieckiej, ks. Piotra Skargi i Grudziądzkiej.
Warto wiedzieć
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-13 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich prawie wszystkie budynki zyskały odnowione fasady. Prowadziliśmy również prace remontowe przy balustradach mostu oraz na przyległych bulwarach. W 2021 roku przy ulicy otwarta nowa „Astoria” z olimpijskim basenem.
Ulica Gościeradzka gotowa
Zakończyła się budowa ulicy Gościeradzkiej na Piaskach, która została utwardzona betonową kostką i wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. W tym roku na budowę ulic miasto zabezpieczyło ponad 32 mln zł.
Ulica zabudowana jest domami jednorodzinnymi. Dzięki inwestycji poprawie uległy warunki ruchu drogowego oraz poziom bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Zakres prac obejmował m.in. budowę pieszojezdni z kostki betonowej, a także wjazdów i dojść na posesje. Nowe skrzyżowania z ul. Wąwelską i Niewieścińską otrzymały formę wyniesioną. Przebudowano również oświetlenie. Wzdłuż ulicy powstało kilka zatok z równoległymi miejscami postojowymi, utwardzonymi geokratą. Teren wokół zagospodarowano zielenią.
Za prace o wartości 3,7 mln odpowiadało konsorcjum firm Kormost i Alfa. W tym tygodniu rozpoczęto odbiór inwestycji. Zadanie jest częścią miejskiego wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej, W. Bortnowskiego, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuowany będzie również program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomoże zrealizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Bezpieczne przejścia na Górzyskowie
Zlecamy doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych na Górzyskowie w ciągu ul. Gołębiej i Kcyńskiej. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Przypominamy, że trwa nabór wniosków do kolejnej edycji tego programu.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Poprawa doświetlenia wymaga montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających. Akcja została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
W Bydgoszczy mamy już ponad 120 doświetlonych przejść. W tym roku doświetlimy kolejne 43. Trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac budowlanych.
Teraz dodatkowo zlecamy doświetlenie 6 kolejnych przejść na Górzyskowie. To projekt wybrany przez mieszkańców w czasie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Zabezpieczyliśmy na niego 280 tysięcy złotych. Wstępnie zakładamy, że prace projektowe i montaż opraw zajmą około 4-5 miesięcy. Trwa przetarg, który wyłoni ich wykonawcę.
Lista przejść do doświetlenia na Górzyskowie z BBO:
- ul. Gołębia / Żwirki i Wigury,
- ul. Gołębia / Gnieźnieńska,
- ul. Gołębia / Piękna,
- ul. Kcyńska / Piękna,
- ul. Kcyńska / Gnieźnieńska,
- ul. Kcyńska 48
Warto wiedzieć:
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. Trwa nabór pomysłów na kolejną edycję programu. Można je zgłaszać bezpośrednio na stronie BBO.
Zmiany w rozkładach jazdy. Teraz oznaczone będą tramwaje wysokopodłogowe
Od soboty (28 czerwca) zmieniamy sposób oznaczania kursów w rozkładach jazdy na przystankach. Dzięki wymianie taboru po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”, co oznacza, że jest ich znacznie więcej niż wysłużonych Konstali
Dotychczas godziny odjazdów na rozkładach jazdy oznaczone kwadratem wskazywały, że kurs będzie obsługiwany przez tramwaj niskopodłogowy. Od soboty (28.06.2025 r.) się to zmieni, a symbol kwadratu będzie zapowiadał, że może przyjechać tramwaj wysokopodłogowy.
Wszystkie inne kursy (bez symbolu kwadratu) będą realizowane pojazdami niskopodłogowymi, zapewniającymi łatwiejszy dostęp osobom z ograniczoną mobilnością. Zmiana ma na celu lepsze dopasowanie oznaczeń do faktycznych możliwości taboru i zapewnienie czytelniejszej informacji pasażerom.