Jaka przyszłość elektromobilności w mieście? Wypowiedz się w konsultacjach
Zapraszamy do udziału w konsultacjach społecznych związanych z opracowaniem „Strategii rozwoju elektromobilności dla miasta Bydgoszczy do 2030 roku". Pierwszym etapem konsultacji jest ankieta przygotowana dla mieszkańców i przedsiębiorców. Ankieta będzie dostępna do 30 czerwca.
Zagadnienia poruszane w ankietach dotyczą kierunków inwestycyjnych, pojazdów elektrycznych oraz oceny wpływu elektromobilności na poprawę jakości życia w mieście.
Celem konsultacji jest określenie takich rozwiązań transportowych, wchodzących w zakres strategii, którymi mieszkańcy byliby najbardziej zainteresowani wraz ze wskazaniem jakiego rodzaju infrastruktury oczekują.
W ramach konsultacji – oprócz ankiety – planujemy także organizację spotkań z mieszkańcami oraz otwartego panelu eksperckiego z udziałem sektora nauki i biznesu. Wszystkie działania związane z realizacją konsultacji będą trwały do 30 września br., a ich ostatnim etapem będą konsultacje projektu gotowego dokumentu.
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną – ogłoszoną rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca br. – wszystkie działania w ramach konsultacji odbędą się w formie elektronicznej.
Dokument ma na celu zaplanowanie działań Bydgoszczy związanych z:
•zwiększeniem liczby pojazdów nisko i zeroemisyjnych poruszających się na terenie miasta
•wypracowaniem rekomendacji sposobu wykorzystania pojazdów nisko i zero emisyjnych przez Miasto oraz spółki świadczące dla Miasta usługi
•budową infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i zasilanych CNG
•wsparciem realizacji projektów w zakresie wdrażania alternatywnych sposobów komunikacji (wypożyczalnie rowerów, samochodów, współdzielenie przejazdów)
•rozwojem systemów umożliwiających analizę, a docelowo ułatwiających komunikację na terenie miasta (Systemy ITS, informacji pasażerskiej).
Celem konsultacji jest określenie potrzeb i oczekiwań mieszkańców Bydgoszczy w zakresie rozwoju elektromobilności, dzięki czemu możliwe będzie odpowiednie przygotowanie strategii rozwoju elektromobilności – dokumentu wyznaczającego kierunki rozwoju i najlepsze rozwiązania w tym zakresie. Opracowanie strategii zgodnej z potrzebami i oczekiwaniami użytkowników wymaga udziału mieszkańców. Liczymy na aktywny udział bydgoszczan w procesie powstania dokumentu.
Wypełnij ankietę:
- Ankieta dla mieszkańców – TUTAJ
- Ankieta dla przedsiębiorców – TUTAJ
Ważne dokumenty:
- Zarządzenie Prezydenta Miasta dot. konsultacji społecznych
Dbamy o bydgoskie przystanki
Przystanki autobusowe na ulicy Bronikowskiego przy Śluzowej zyskały nowe perony. Jeszcze w czerwcu planowany jest montaż kolejnych wiat przystankowych w mieście oraz uruchomienie kilku nowych przystanków.
- Nowa wiata zostanie zamontowana na przystanku Saperów – Ludwikowo w kierunku Dworca Głównego. Zadanie realizowane jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Propozycje do kolejnej edycji programu można zgłaszać TUTAJ
- Jeszcze w czerwcu montowana będzie również czterometrowa wiata na przystanku Park Przemysłowy – Paciorkiewicza w kierunku Glinek a dla usprawnienia przejazdu autobusów w Łęgnowie, zostaną uruchomione dwa nowe przystanki dla linii nr 73.
- Obecnie w mieście prowadzone jest też (coroczne) malowanie blaszanych wiat przystankowych. Estetycznego wyglądu nabierze 25 wiat przystankowych, między innymi wzdłuż ulic: Fordońskiej, Twardzickiego, Barwnej, Nad Wisłą czy w Smukale.
Nowe inwestycje – nowe przystanki
Wraz z rozbudową ulicy Grunwaldzkiej wiaty zyskały przystanki zlokalizowane na terenie zrealizowanej inwestycji.
Natomiast po zakończeniu budowy buspasa na ulicy Gdańskiej, zostaną uruchomione nowe przystanki: Gdańska – Las (dla obu kierunków jazdy) oraz wiaty na pętli w Myślęcinku.
Niebawem planowane jest też uruchomienie nowego przystanku przy basenie Astorii na ul. Królowej Jadwigi.
Wiaty przystankowe montowane są sukcesywnie na bydgoskich ulicach .
W tym roku nowe zadaszenia pojawiły się kilku ulicach, między innymi na ul. Glinki, moście Kazimierza Wielkiego czy ul. Witebskiej.
W Bydgoszczy mamy prawie 553 wiaty przystankowe a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta. Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Prace na ul. Grunwaldzkiej zakończone
Wykonawca zakończył prace budowlane na ul. Grunwaldzkiej i zgłosił gotowość do rozpoczęcia prac odbiorowych. Po ich pozytywnym zakończeniu, trasa będzie mogła zostać oficjalnie oddana w użytkowanie kierowców, choć już teraz ruch po ul. Grunwaldzkiej odbywa się po 2 jezdniach.
W ramach zadania powstały bezpieczne skrzyżowania, sygnalizacje świetlne, buspas, chodniki i drogi rowerowe. Wykonanych zostało też wiele robót na wszystkich ulicach dojazdowych. W ramach zadania powstały też drogi do obsługi ruchu lokalnego i nowe zjazdy do posesji. W obrębie całej trasy nasadzone zostały drzewa i krzewy. Łącznie jest ich ponad 10 tysięcy.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodniej można dojechać do budowanej drogi ekspresowej S5 a z Osowej Góry do centrum miasta. W godzinach szczytu nie będą tworzyć się korki, autobusy jadą buspasem, a rowerzyści już korzystają z bezpiecznych dróg rowerowych.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej rozpoczęła się pod koniec 2017 r. Roboty były prowadzone na prawie 5 km odcinku od granicy miasta do Węzła Zachodniego. Realizowano je w trzech etapach: od granicy miasta do ul. Kolbego, od ul. Kolbego do Filtrowej i od ul. Filtrowej do Węzła Zachodniego. Koszt inwestycji to ok. 90 mln, z czego większą część stanowi unijne dofinansowanie.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej oraz roboty budowlane na ul. Kujawskiej, to największe przedsięwzięcia drogowe realizowane obecnie na terenie miasta.
• Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
• Długość buspasa – 2,95 km
• Długość dróg rowerowych – 4,95 km
Kolejne bydgoskie ulice zyskają nową nawierzchnię
Podpisaliśmy umowy na przygotowanie koncepcji programowo przestrzennych i programów funkcjonalno – użytkowych dla przebudowy 16 ulic gruntowych w mieście. Zakończenie tych prac, pozwoli przystąpić do robót budowlanych w formule zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca kolejnego etapu będzie mógł opracować wtedy projekt budowlany, uzyskać stosowne zezwolenia i przystąić do robót budowlanych.
Podstawową formą realizacji osiedlowych inwestycji drogowych, jest uchwalony przez Radę Miasta Bydgoszczy Program Utwardzania Ulic Gruntowych. Pakiet zadań do realizacji wybierany jest na podstawie określonych kryteriów i parametrów:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Realizację inwestycji drogowych, zawsze jednak poprzedzają przygotowania dokumentacji, które są podstawą do prowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Umowy zostały podpisane na prace projektowe dla poszczególnych pakietów przebudowy kolejnych ulic gruntowych:
- ulice: Krynicka, Przyłubska od Toruńskiej do torów kolejowych, Kudowska (PAKIET 1)
- ulice: Rajdowa, Wejherowska, Gradowa, Wycieczkowa, Odrzańska (PAKIET 2)
- ulice: Platynowa, Bortnowskiego od Wyzwolenia do Dorodnej, Podhalańska, Gościeradzka (PAKIET 3)
- ulice: Sowia, Pszczelna, Kogucia, Strusia (PAKIET 4).
Wartość wszystkich zadań to ponad 345 tysięcy złotych
Prace zakończą się w przyszłym roku
Dodatkowe możliwości
Drogi osiedlowe budowane są również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Obecnie realizowana jest ul. Homarowa na Osowej Górze i ul. Bytowska na Wyżynach. Utwardzony będzie też łącznika pomiędzy ulicami Okólną i Żółwińską na bydgoskim Łęgnowie
Dodatkowo część nowych dróg osiedlowych powstaje też dzięki funkcjonującemu Programowi Inicjatyw Lokalnych 25/75. Większość kosztów (75%) ponosi miasto, a mniejszą część (25%) wnioskujący mieszkańcy. Warto dodać, że istnieje możliwość podniesienia dofinansowania przez miasto aż do 85%, jeśli wnioskodawcy wcześniej finansowali budowę wodociągu i kanalizacji. Dzięki temu można skorzystać z dodatkowej bonifikaty na wkład własny. Na terenie Bydgoszczy w oparciu o ten program zrealizowano już ponad 40 zadań.
Pilotażowy program utwardzania dróg płytami ażurowymi
Pilotażowy program cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców. To rozwiązanie, stosujemy w miejscach, gdzie są odpowiednie warunki gruntowe. W tym roku ażurowe nawierzchnie pojawią się na ulicach: Rozłogi, Siemaszkowej, Jordanowska, Turystyczna, Letniskowa, Partyzantów, Widok, Agatowa. Koszt zadania to ponad 2 mln. zł
To nie koniec inwestycji w drogi osiedlowe.
Realizując duże projekty unijne staramy się je rozszerzać także o przebudowę dróg lokalnych. W ten sposób szereg ulic przylegających do ul. Grunwaldzkiej zyskało twardą nawierzchnię.