Kasa biletowa - zmiana lokalizacji
W dniach od 13 do 17 grudnia 2021r. kasa biletowa przy ul. Zygmunta Augusta będzie nieczynna i zostanie przeniesona w nowe miejsce.
Od 20 grudnia 2021r. kasa będzie fukcjonowała już docelowo na Dworcu PKP (kasa nr 9)
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00
Kasa na Dworcu PKP (wcześniej Zygmunta Augusta)
Wigilia - 7.00 – 13.00
Sylwester – 7.00 – 13.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - nieczynna
Sylwester – 8.30 – 13.00
ProjektujeMY nowe torowiska. Bydgoszczanie chcą rozwoju sieci tramwajowej
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy.
Swoje uwagi zgłosiło blisko 800 mieszkańców i organizacji. Spotkanie on-line z udziałem ekspertów obejrzało około 11 tysięcy osób.
Wiele z nich dotyczyło między innymi torowiska na Szwederowie i dalszego rozwoju sieci tramwajowej na górnym tarasie.
Torowisko wzdłuż ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta.
Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
W trakcie konsultacji bydgoszczanie wskazali na szereg dodatkowych rozwiązań, na których im zależy wraz z realizacją tej inwestycji. Część z przedstawionych w ramach konsultacji rozwiąząń wprowadzona zostanie do dokumentacji projektowej.
Dyskusja o przejściach i przystankach
Po uwagach bydgoszczan dodane zostanie przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerzystów przez ul. Solskiego na wysokości Konopnej 26 w kierunku rynku, poczty oraz szkoły podstawowej. Przejście wyposażone będzie w sygnalizację świetlną. Dodane zostanie również przejście przy Kauflandzie.
Część uwag dotyczyła lokalizacji przystanków tramwajowych przed skrzyżowaniami. Jednak w ocenie ekspertów usytuowanie ich za skrzyżowaniami jest korzystniejsze dla większej liczby pasażerów. Zdecydowanie ułatwi przesiadki pomiędzy tramwajem i autobusem, ponieważ co do zasady przystanki autobusowe są również lokalizowane za skrzyżowaniami.
Zgodnie z uwagami mieszkańców nowy korytarz transportowy ma być częścią systemu ITS nadającemu priorytet komunikacji tramwajowej. Tramwaje wyposażone są w sprzęt wzbudzający sygnał zielony.
Na trasie łączącej Rondo Kujawskie z Rondem Grunwaldzkim wprowadzona zostanie zmiana i zostaną zastosowane perony dwustanowiskowe, tak jak dla trasy wzdłuż al. Wyszyńskiego.
Nie ma natomiast technicznych możliwości wyznaczenia dodatkowego przystanku na ul. Szubińskiej przy Castoramie.
Wynika to z pochylenia podłużne wynoszącego około 5.0%.
Perony tramwajowe zgodnie z normami mogą mieć maksymalnie pochylenie 2.5%.
Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń
Mieszkańcy bloków sąsiadujących z rozbudowaną ulicą Solskiego wnioskowali również o ekrany akustyczne. Koncepcja uwzględnia rezerwę terenową pod takie konstrukcje. Jednak warto podkreślić, że na obecnym etapie ze względu na koncepcyjny charakter opracowania nie jest na razie wykonywana analiza akustyczna. Szczegółowe opracowanie dotyczące redukcji hałasu powstanie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Na odcinkach trasie łączącej rondo Grunwaldzkie z rondem Kujawski zastosowane zostanie zielone torowisko. Dokładny zakres przedstawiony będzie na etapie opracowywania projektu budowlanego. Torowiska te zostaną zastosowane poza peronami, obszarami skrzyżowań oraz znacznych pochyleń podłużnych. To rozwiązanie również jako preferowane wskazywali mieszkańcy w trakcie konsultacji.
Projektanci będą teraz jeszcze na planach sytuacyjnych wskazywać zakresy, gdzie możliwe jest wykonanie torowiska klasycznego bądź zielonego, wraz z kalkulacją kosztów budowy.
Propozycja przesadzania rosnących już drzew zostanie przekazana projektantowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu budowlanego.
Szczegółowy projekt zagospodarowania terenów zielonych będzie wykonywany w kolejnym etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
Co z trasą na Błonie?
Dużą grupę stanowiły wnioski związane z budową kolejnej trasy tramwajowej w kierunku Błonia.
Wykraczały one poza ramy konsultacji, ale już na etapie przygotowywania koncepcji uwzględnione zostało na skrzyżowaniu ulic Szubińskiej i Pięknej wyprowadzenie torów w kierunku tego osiedla. To rozwiązanie będzie przekazane projektantowi odpowiedzialnemu za przygotowanie projektu budowlanego. Zdecydowanie ułatwi to w przyszłości realizację kolejnej ważnej inwestycji w przyszłości.
Wybór tras do projektowania w ramach zadania został dokonany na podstawie analizy wniosków wypracowanych w studium transportowym dla miasta Bydgoszcz z roku 2012. Do realizacji zostały wybrane korytarze, które generowały największe korzyści transportowe m. in. największe prognozowane ilości pasażerów w ciągu doby.
Warto podkreślić, że realizacja inwestycji związanej z torowiskiem przez Szwederowo i Błonie będzie od strony technicznej ułatwiona dzięki wcześniejszym inwestycjom. W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej powstało wyprowadzenie torów w kierunku ulicy Solskiego. Projektanci infrastruktury tramwajowej dowiązali się również do oddanej już do użytku infrastruktury rowerowej w rejonie placu Poznańskiego i ulicy Kruszwickiej.
Mniej skrzyżowań, ale bezpieczniejszych
Część osób biorących udział w konsultacjach wnioskowała o zachowanie budynków przy ul. Ugory 43 i 60
Po analizie projektanci uznali, że dla stworzenia bezpiecznego skrzyżowania Ugory-Solskiego i zmieszczenia dwujezdniowej ulicy z torowiskiem, chodnikami i drogami rowerowymi są niezbędne. Podkreślali, że obowiązujący od wielu lat miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczał właśnie czasowe utrzymanie budynków do czasu realizacji docelowego układu drogowego ulicy Solskiego.
Ponadto układ drogowo – torowy zaprojektowany został tak by zmniejszyć jak najbardziej jego zajętość terenową.
Zgodnie z koncepcją po obu stronach ulicy Solskiego znajdą się chodniki, drogi rowerowe.
Torowisko z peronami znajdzie się pomiędzy dwiema jezdniami z dwoma pasami ruchu. Konieczne są również wyburzenia po zachodniej stronie ulicy Pięknej.
Konsultacje były również okazją do wyjaśnienia konieczności zmian w organizacji ruchu, która będzie konieczna po budowie torowiska. Zamknięcia ulic od ciągu głównego Piękna-Solskiego zostaną wykonane najczęściej zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania terenu.
Zamknięcia wynikają z konieczności zachowania minimalnej odległości między skrzyżowaniami.
Zachowanie tej odległości upłynnia ruch poprzez mniejszą liczbę punktów kolizji oraz skrzyżowań na ciągu głównym. Analizy ruchu wykonane w modelu transportowym miasta wykazały, że zaprojektowana ilość skrzyżowań z możliwością zawracania pozwoli na obsługę ruchu z ulic poprzecznych. Skrzyżowania te to: Piękna – Szubińska, Piękna – Gołębia – Orla, Solskiego – Skorupki, Solskiego – Bielicka, Solskiego – Konopnickiej, Rondo Kujawskie.
Połączenie ronda kujawskiego z Rondem Grunwaldzkim zostało podzielone na 2 etapy z uwagi na zakres zadania. W trakcie przyszłej realizacji ograniczy to utrudnienia na górnym tarasie, na co również wskazywali bydgoszczanie.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/
Wcześniej podsumowaliśmy uwagi dotyczące trasy łączącej ulicę Gdańską z pętlą przy Rycerskiej.
W kolejnym materiale podsumujemy również najczęściej zgłaszane pomysły związane z projektowaniem trasy wzdłuż ulicy Wyszyńskiego.
Akcja Zimowego Utrzymania - 2021/2022
Solarki są już gotowe a magazyny soli pełne. Przygotowania do tegorocznej Akcji Zima zostały zakończone.
Działania terenowe rozpoczną się przy pierwszych spadkach temperatur.
Zimowy czas to niestety też duże wyzwanie dla kierowców i pieszych.
Przygotowania do tegorocznej zimy rozpoczęły się już w okresie wakacyjnym, gdy przeprowadzaliśmy remonty i przebudowy wielu bydgoskich ulic.
Prace nie tylko miały na celu poprawę bezpieczeństwa ale i lepsze odwodnienie samej drogi.
Dodatkowo dzięki naprawom nawierzchni, nie będzie ona ulegała dalszemu niszczeniu, a brak kolein i spękań ułatwi przeprowadzać akcje odśnieżne.
Przypominamy, że w roku ubiegłym zostały podpisane umowy na utrzymanie zimowe jezdni i chodników na terenie Bydgoszczy w latach 2020 – 2024.
Taka wieloletnia umowa z wykonawcami pozwoliła firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt.
Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek.
W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych.
W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane będą też dwie równiarki.
W magazynach przygotowanych zostało już 4000 ton soli, 35 ton chlorku wapnia oraz blisko 300 ton piasku.
Średnio w ciągu roku na akcję zimowego utrzymania bydgoskich ulic wydajemy kilka milionów złotych
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo śnieżnej zimy, wydaliśmy na odśnieżanie kilkukrotnie więcej środków finansowych niż w latach poprzednich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe
Posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Pomagają nam nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne są dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp (południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach.
W akcji Zima dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań.
Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi oraz aktualnym stanie pogody.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.
Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze.
Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Podczas intensywnych opadów śniegu, warto zrezygnować z jazdy samochodem i skorzystać z komunikacji miejskiej.
Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Trwa wymiana nawierzchni na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
Prace są związane przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane są styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Roboty związane z frezowaniem są prowadzone połówkowo. Na terenie prac wprowadzone zostały zwężenia i ograniczenia prędkości.
Prace remontowe na obu mostach realizuje firma Strabag.
Wartość robót to blisko 400 tys. zł.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15