[FILM] Budowa mostów nad Brdą - raport z postępu prac
Jeszcze w sierpniu przywiezione, zamontowane i nasunięte nad rzekę, zostaną ostatnie elementy stalowe mostu tramwajowego nad Brdą.
Dobiegają końca prace przy układaniu nawierzchni i torowiska po północnej stronie ul. Fordońskiej.
W połowie września trasa zostanie udostępniona kierowcom wraz z ulicą Łęczycką.
Tym samym wykonawca rozpocznie prace na jezdni południowej.
Zmieniona zostanie dotychczasowa organizacja ruchu, a przejazd autobusów będzie przywrócony na wcześniejsze trasy.
O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Droga rowerowa na ul. Jeździeckiej - w budowie
Tworzymy coraz bardziej spójną i funkcjonalną sieć rowerowych dróg.
Dzięki współpracy z sąsiednimi gminami drogi rowerowe, coraz częściej są nie tylko atrakcyjnymi szlakami rekreacyjnymi, ale odgrywają ważną rolę komunikacyjną. Wzdłuż ul. Jeździeckiej trwa budowa kolejnej drogi rowerowej, która lepiej skomunikuje Bydgoszcz z gminą Osielsko.
Prace na ul. Jeździeckiej rozpoczęły się w tym, miesiącu.
Wykonawca pracuje przy przebudowie sieci podziemnych oraz przygotowuje koryto pod drogę rowerową.
Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m.
Inwestycję zleciliśmy w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Wykonawca wcześniej opracował dokumentację i uzyskał pozwolenia. Inwestycja obejmuje budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej, z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską a ul. Słowackiego w Niemczu.
Zależy nam, by nowa infrastruktura pozwalała na bezpieczne poruszanie się nie tylko rowerzystom, ale również pieszym.
Ciąg pieszo-rowerowy będzie skomunikowany z istniejącą infrastrukturą dla niechronionych uczestników ruchu, w tym z przystankami komunikacji publicznej.
Wytyczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe.
Wszystkie rozwiązania skonsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami.
Nowa infrastruktura powstaje na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko. Zakłada ono sfinansowanie zadania po połowie. Wartość inwestycji to ok. 5 mln zł.
Nowa infrastruktura ułatwi bezpieczne poruszanie się pomiędzy różnymi częściami Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku oraz dojazd do pobliskich miejscowości na terenie gminy Osielsko (m.in. Niemcz, Maksymilianowo).
To jeden z elementów tworzenie spójnej i wygodnej sieci rowerowej na terenie Metropolii Bydgoszcz. W wakacje Bydgoszcz zyskała również połączenie z Bożenkowem i Maksymilianowem (obie miejscowości na terenie gminy Osielsko) wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 244.
W ostatniej dekadzie w Myślęcinku wybudowaliśmy i wyremontowaliśmy szereg innych dróg rowerowych. Powstało połączenie z Nowym Fordonem oraz bezpieczna droga rowerowa na odcinku ul. Jeździeckiej pomiędzy nowym rondem na połączeniu z ulicą Słowackiego i skrzyżowaniem z ul. Hipiczną.
W rowerową infrastrukturę wyposażyliśmy również rondo w Myślęcinku.
Dojazd do Lasu Gdańskiego ułatwia zmodernizowany wschodni wiadukt J. Nowaka-Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej. Nowe nawierzchnie ułożone zostały na promenadzie parkowej (ul. Hipicznej) oraz Konnej.
Rozbudowa ul. Smukalskiej.
Trwają prace związane z rozbudową ul. Smukalskiej. Wykonawca przystąpił do układania nawierzchni na drogach rowerowych i chodnikach. Kontynuowane są roboty ziemne. Duży zakres prac realizowany jest jeszcze w obrębie przebudowywanej pętli autobusowej w Smukale.
Ruch na całym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
W ostatnich tygodniach wykonawcy udało się zakończyć przebudową warstw konstrukcyjnych na odcinku przebiegającym przez osiedle Piaski. Pozwoliło to zlikwidować tymczasowy ruch wahadłowy. Na jezdni ułożone są już pierwsze warstwy nawierzchni na całej szerokości.
Na odcinku pomiędzy Piaskami i Smukałą rozpoczęło się układanie nawierzchni na drodze rowerowej.
Na Piaskach w pobliżu pętli budowane są kolejne odcinki chodników i brakujący fragment drogi rowerowej.
Kontynuowane są prace przy umacnianiu skarp w wąwozie na wysokości ul. Kaktusowej.
Wykonawca kontynuuje też prace brukarskie przy peronach, przejściach dla pieszych i zjazdach.
Montowane są pierwsze słupy oświetleniowe.
Kolejne prace związane z budową kanalizacji realizowane są jeszcze na odcinku pomiędzy ul. Agrestową oraz pętlą w Smukale.
Przebudowa ulicy Smukalskiej obejmuje 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę.
W ramach inwestycji modernizowane są też pętle autobusowe oraz oświetlenie.
Cała trasa będzie zdecydowanie lepiej przystosowana do ruchu autobusowego.
Na całym odcinku ul. Smukalska zyska nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem.
Tę część inwestycji realizujemy z unijnym wsparciem.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną przyszłego roku.
Odpowiada za nie firma Strabag.
W poprzednich latach na całym 7-kilometrowym ciągu łączącym Jachcice, Piaski i Smukałe zrealizowaliśmy kilka innych inwestycji:
• Zmodernizowaliśmy ulicę Saperów
• Przebudowaliśmy odcinek ul. Smukalskiej w wąwozie na Piaskach
• Odnowiliśmy nawierzchnię ul. Smukalskiej pomiędzy ul. Szamarzewskiego i wąwozem
• Doświetliliśmy część przejść dla pieszych na ul. Saperów
Inwestycja w liczbach:
• Koszt prac budowlanych na ul. Smukalskiej - 25,5 mln zł.
• Długość nowej drogi rowerowej – 2,8 km
Kolejne przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy
Ogłosiliśmy przetarg na przebudowę trzech przystanków tramwajowych. Chcemy by poprawiły bezpieczeństwo, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Teraz przystanki wiedeńskie chcemy wybudować na ul. Gdańskiej i na Jagiellońskiej.
Przetarg dotyczy realizacji trzech przystanków – nowego przy Klaryskach oraz dwóch w rejonie Chodkiewicza.
Te dwa ostatnie miałyby zostać przesunięte bliżej ul. Zamojskiego ( zarówno kierunek Las Gdański, jak i kierunek Jagiellońska).
Nowe przystanki wiedeńskie mają być gotowe w 10 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach obecnego przetargu możemy też wykorzystać prawo opcji, które pozwoliłoby na prace budowlane, w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, przy kolejnych dwóch przystankach (para przystanków w rejonie Gdańskiej 5 / 10).
Kryteriami oceny ofert w przetargu są cena i długość gwarancji.
13 przystanków
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Wykonana już przez nas koncepcja zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)
Dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej.
Wyniesione jezdnie mogą być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji.
Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i Świętojańską).
Na etapie opracowania, dokumentacja była szeroko konsultowana z mieszkańcami i społecznikami.
Warto wiedzieć:
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany został południowy pas ruchu, który pełni funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest na wysokości chodnika. Poprawia to bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do pojazdu.
Wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez wyniesiony obszar przystanku.