Postępuje budowa buspasów na ul. Gdańskiej
Wiele prac prowadzonych jest obecnie w obrębie pętli autobusowej w Myślęcinku. Trwa układanie krawężników, budowa chodników i zatok autobusowych. Na całej długości realizowanej inwestycji, kontynuowane są roboty ziemne oraz prace wodno-kanalizacyjne i energetyczne. W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się prace przy układaniu nawierzchni buspasa w kierunku miasta.
Przy kilku dniach sprzyjającej pogody (brak opadów), prace te będą kontynuowane. Po ich zakończeniu, ruch pojazdów zostanie przełożony, co pozwoli kontynuować roboty na buspasie w kierunku Myślęcinka. Zakończenie robót w połowie tego roku. Prace postępują zgodnie z planem.
Przypominamy, że projekt przewiduje budowę na całym odcinku dwóch dodatkowych buspasów oraz ronda na połączeniu z ul. Rekreacyjną.
Buspasy na ul. Gdańskiej ułatwi przejazd autobusom szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku lub na terenie Bydgoskiego Centrum Targowo-Wystawienniczego.
Elementem zadania jest też rondo u zbiegu z ulicą Rekreacyjną. Będzie posiadało 3 wloty. Skrzyżowanie z wyspą centralną poprawi zdecydowanie bezpieczeństwo na tym odcinku. Dodatkowo wokół ronda powstaną nowe chodniki i drogi rowerowe. Łatwiej będzie też wyjechać z ul. Rekreacyjnej.
Budowa buspasów kosztuje ponad 10 mln zł.
Warto pamiętać, że buspasy w Bydgoszczy powstają też, w ramach innych inwestycji drogowych np. rozbudowie ul. Grunwaldzkiej.
Drogowe inwestycje wybrane przez mieszkańców
Ponad 75,5 tys. głosów oddali mieszkańcy w ubiegłorocznym głosowaniu na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO). Bydgoszczanie wskazali najważniejsze przedsięwzięcia, które zostaną zrealizowane w mieście w 2020 roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Miasto zagwarantowało na ten cel rekordowe 16 mln zł.
Do realizacji kierujemy projekty, które uzyskały największą liczbę głosów mieszkańców. Są to zadania związane m. in. z infrastrukturą sportowo-rekreacyjną i aranżacją zieleni w mieście. Dużą liczbę zadań stanowią inwestycje drogowe.
LISTA ZADAŃ DROGOWYCH planowanych w ramach BBO:
• Budowa pieszojezdni na części ul. Chmurnej (Czyżkówko)
• Nowa stacja dla roweru miejskiego ul Nakielska / Żywiecka (Miedzyń)
• Budowa sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ulic Kruszyńska/Puszczykowa (Osowa Góra)
• Utwardzenie ul Homarowej (Osowa Góra) oraz łącznika pomiędzy ulicami Okólną i Żółwińską (Łęgnowo)
• Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejściu dla pieszych na Nakielskiej przy ul. Wrocławskiej (Wilczak)
• Ograniczenie parkowania na ciągu pieszym na ul. Połczyńskiej przy ul. Bałtyckiej (Bartodzieje)
• Budowa kolejnego odcinka chodnika wzdłuż ul. Smoleńskiej
• Remont chodników m.in.: przy ul. Powstańców Wielkopolskich (Bielawy), Waryńskiego (Błonie), ul. Korczaka (Błonie), ul. Wolna (Stary Fordon), ul. Waryńskiego (Błonie), ul. Gałczyńskiego (Błonie), ul. Broniewskiego (Błonie), ul. Ks. Skorupki (Górzyskowo),
• Budowa parkingu z miejscami postojowymi dla osób niepełnosprawnych na ul. Wiślanej (Brdyujście) oraz ul. Szarych Szeregów (Kapuściska)
• Remont ulicy Powstania Listopadowego (Leśne)
• Budowa oświetlenia drogowego w Fordonie (Tatrzańskie) – ul: Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Tatrzańskiej, Karkonoskiej, Sudeckiej.
• Poszerzenie przestrzeni pieszych na rogu ul. Niemcewicza i Powstańców Wielkopolskich
• Wiata przystankowa przy ul. Saperów 7
• Zakup rowerów transportowych (cargo) na Starym Mieście
Zasada działania Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego polega na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów. Na zainteresowanie Bydgoskim Budżetem Obywatelskim wpłynęły między innymi aktywne promowanie projektów przez osoby zgłaszające oraz duża liczba warsztatów i spotkań z mieszkańcami. Do głosowania zachęcała też zwiększona pula środków na osiedlowe projekty.
Jak ma wyglądać kolejna edycja BBO?
Przypominamy, że można wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących rozwoju programu Bydgoski Budżet Obywatelski. Chcemy poznać opinie mieszkańców o minionej edycji i oczekiwania związane z funkcjonowaniem budżetu obywatelskiego w kolejnym roku. Warto wypełnić ankietę: www.bydgoszcz.pl/bbo
Ruszyła budowa ul. Ziębiej na Osowej Górze
Ulica zyska twardą nawierzchnię. Ulica budowana jest z inicjatywy stowarzyszenia mieszkańców, korzystającego z programu inicjatyw lokalnych – Program „25/75”. Ulica Ziębia znajduje się na Osowej Górze. Odcinek, na którym rozpoczęły się prace liczy ok. 100 metrów.
Zgodnie z projektem powstanie utwardzona kostką betonową pieszojezdnia ze zjazdami, dojściami do posesji, odwodnienie ulicy oraz dwie zatoki z miejscami postojowymi. Obejmuje również w swoim zakresie regulację i zabezpieczenie istniejących urządzeń uzbrojenia podziemnego wraz z urządzeniem powierzchni zielonych.
Stowarzyszenie wybrało już wykonawcę prac budowlanych, który rozpoczął pierwsze prace. Inwestycja kosztuje ponad 300 tysięcy złotych. Przy korzystnej pogodzie prace zakończą się wczesną wiosną.
Ulica w trakcie robót (od środy - 22 stycznia) będzie nieprzejezdna.
Inwestycja realizowana jest dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach programu „25/75” zagwarantowało one niezbędny wkład własny na poziomie 15 procent kosztów inwestycji. Większość środków zabezpieczyło natomiast miasto Bydgoszcz. Program „25/75” polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta.
Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia wkładu), mogą liczyć na realizację inwestycji w bieżącym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji, mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkowe elementy np. chodniki i miejsca postojowe. Do tej pory zrealizowano wszystkie zadania zgłoszone przez mieszkańców, które spełniały wymogi formalne. Członkami stowarzyszeń mogą być wyłącznie osoby prywatne – wynika to wprost z ustawy.
Najważniejsze drogi gruntowe są natomiast utwardzane w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych finansowany w 100 procentach przez miasto. Na Osowej Górze dzięki temu programowi do przebudowy trafiły ulice Gawronia i Ptasia. Dodatkowo miasto prowadzi też od 2 lat pilotażowy program utwardzania ulic bez twardej nawierzchni płytami ażurowymi. Na Osowej Górze taką nawierzchnię zyskała Pelikanowa.
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z programu 25/75 mogą kontaktować się z Zespołem ds. Inicjatyw Lokalnych Urzędu Miasta Bydgoszczy:
• tel. 52 58 58 721 lub 52 58 58 329
• mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• adres: ul. Grudziądzka 9-15, budynek A, II piętro, pok. 220, 221
Tramwaje i autobusy w Niepodległej
Z okazji 100-lecia niepodległości dla bydgoszczan podróżujących komunikacją publiczną, przygotowaliśmy 1000 okazjonalnych Bydgoskich Kart Miejskich. Na grafice umieściliśmy fotografię obrazującą uroczyste wkroczenie 20 stycznia 1920 roku polskich wojsk do Bydgoszczy. Po powrocie do Macierzy budowa sprawnej komunikacji miejskiej była dużym wyzwaniem.
W związku z 100. rocznicą powrotu Bydgoszczy do Macierzy (od połowy grudnia ubiegłego roku) wydana została limitowana wersja Bydgoskiej Karty Miejskiej w okazjonalnej grafice. Dla wielu bydgoszczan to oryginalna pamiątka, przypominająca o historii miasta. Łącznie przygotowaliśmy 1000 takich kart. Są one nadal dostępne.
Historia komunikacji
Warto podkreślić, że 1920 rok był również bardzo ważnym wydarzeniem w historii komunikacji miejskiej. 1 kwietnia liczba ludności Bydgoszczy wzrosła prawie dwukrotnie. Za sprawą włączenie w granice miasta m.in. Szwederowa, Okola, Wilczaka, Miedzynia, Jachcic, Czyżkówka, Bielaw, Bartodziejów, Kapuścisk, Skrzetuska Bydgoszcz stała się jednym z największych miast odrodzonej Polski. Obszar miasta wzrósł z około 850 ha do ponad 6,5 tys. ha. Pod tym względem w Polsce Bydgoszcz na krótko ustępowała tylko Warszawie. Liczba ludności wzrosła z 45 do blisko 90 tysięcy mieszkańców. W ten sposób cała sieć tramwajowa znalazła się w obszarze miasta. Wcześniej część linii tramwajowych kończyła bieg na przedmieściach (Okole, Wilczak, Bartodzieje).
Niemiecka spółka eksploatująca elektrownie i tramwaje „Allgemeine Lokal und Strassenbahn- Gesellschaft A.G. – Berlin” (Powszechna Spółka Akcyjna Lokalnych Kolei i Tramwajów w Berlinie) objęta została zarządem przymusowym, lecz nadal pozostała własnością prywatną. W 1923 roku pierwszym polskim naczelnikiem Tramwajów Miejskich został Jan Malak. Pracował na rzecz miasta do 1936 roku. Pierwszy polski naczelnik, został pochowany na cmentarzu Starofarnym. Zabytkowy grobowiec jego rodziny został odnowiony w ostatnich latach dzięki środkom zbieranym w kweście. Spółka została wykupiona przez Skarb Państwa Polskiego dopiero w 1928 roku.
Pierwsze lata Niepodległej były dużym wyzwaniem. Ruch tramwajów był często wstrzymywany przez strajki, braki prądu. Zdarzały się lata, gdy wysoki poziom Brdy nie pozwalał na kursowanie wozów na Bartodzieje. Cała komunikacja miejska w latach 20. XX wieku bazowała na poniemieckim taborze składającym się m.in. z 31 wagonów motorowych, 37 przyczep zamkniętych i 5 przyczep z otwartymi pomostami. W tym okresie eksploatowane były także wagony towarowe przewożące węgiel do elektrowni przy ul. Warmińskiego oraz platformy przewożące kajaki.
Pierwszą nową linię tramwajową udało się uruchomić dopiero w 1936 roku na Bielawy. W tym samym roku ruszyła miejska komunikacja autobusowa. Wcześniej, prawdopodobnie od 1925 roku kursowały po Bydgoszczy prywatne autobusy dojeżdżające do miejscowości wokół Bydgoszczy m.in. Fordonu.
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe